(16.40 hodin)
(pokračuje Stropnický)

Stejně tak jako sugestivní návrhy některých nedělních kladečů otázek, kteří vyzývají k mé rezignaci. Pane Moravec, to je humor. Protože to je úplně stejné, jako kdybych já sugestivně navrhoval panu ministru Chovancovi, že mu bouchla pošta a že by z toho měl vyvodit nějaké personální důsledky. To jsou prosím absurdní věci. A chápu, že někteří novináři vyžadují krev, ale neměli by to přehánět. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Kováčik. Po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Šarapatka a já pak doufám, že dáme slovo i hostovi ze Zlínského kraje. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní a pánové, já bych poprosil všechny, kdo se předhánějí v tzv. faktických poznámkách, aby si, než vylezou, přečetli jednací řád! V okamžiku, kdy v tzv. faktické poznámce začnu uplatňovat věcné stanovisko, je povinností předsedajícího odebrat mi slovo, a ne pustit kvazidebatu, která vlastně jako debata ani nezačala s výjimkou dvou přednostních práv předsedů či zastupujících předsedů klubů či stran. Jinak jsme žádnou debatu nezačali! První přihlášená Zuzka Bebarová-Rujbrová, předsedkyně petičního výboru, ještě nedostala slovo. Ještě nikdo neměl šanci podle jednacího řádu tady vůbec nic navrhnout! Vůbec žádné věcné stanovisko sdělit. Potom nechápu, k čemu reagují ministři, k čemu bude reagovat pan náměstek hejtmana, když ani jeden z řádně přihlášených poslanců neměl šanci podle jednacího řádu tady cokoliv sdělit. Mám třeba připravený návrh usnesení. Neměl jsem zatím šanci. Chovám se slušně, nehlásím se k faktickým a neporušuji jednací řád, i když to mám jenom na dvě minuty. Chápete, dostali jsme se úplně mimo.

A mám chuť, pane předsedající, skoro, ale protože vidím, že nemá kdo vás zastoupit, navrhnout vaše odvolání z řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: To mně strašně ulevíte, pane kolego.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Já vím. Takže kolegyně a kolegové, prosím, jestli chceme tu schůzi navést zpátky do nějakých základních mantinelů a břehů, tak se zkusme vrátit k pravidlům. Však ten průšvih, který tam je, prý je také jenom proto, že se nedodržovala nějaká pravidla. Tak se zkusme i my vrátit k pravidlům, která tady běží, mají běžet, a možná nám ta schůze poběží normálně. Nechť dostanou slovo ti, kteří jsou řádně přihlášeni, a potom teprve, ať reagují ministři a případně náměstek hejtmana. Děkuji. (Potlesk z lavic KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za tuto faktickou poznámku. S faktickou poznámkou pan poslanec Šarapatka.

 

Poslanec Milan Šarapatka: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené dámy a pánové, tady za celé odpoledne padla spousta řečí, jak za to nikdo nemůže vlastně. Jak za to vláda nemůže. Jak dlouho tady ta vláda je? Týden? Dva? To snad není možné! Přitom se tady dovídáme, že se tam chodí na houby a střílet jeleny!

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pane poslanče, připojuji se k tomu, co říkal pan poslanec Kováčik. Pojďme opravdu, je to faktická poznámka, nebo váš příspěvek do debaty?

 

Poslanec Milan Šarapatka: Faktická poznámka je, že možná se bude řešit trestní odpovědnost nebo věcná odpovědnost. Ale myslím si, že politická odpovědnost je zcela jasná a měla by se z toho vyvodit. Děkuju vám.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pokud bude souhlasit paní poslankyně Bebarová-Rujbrová, tak si dovolím dát teď slovo hostovi, panu náměstkovi hejtmana Zlínského kraje. Prosím, pane náměstku, máte slovo.

 

Náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych vedle toho, že trošku chci přiblížit chronologii toho, co Zlínský kraj, hejtman, bezpečnostní rada a orgány integrovaného záchranného systému konaly, i opřel některé věci o ta fakta. Protože i tady zatím v diskusi padaly citace z hlediska krizového zákona a jiných věcí, a dokonce se zaměňovaly stavy nouze se stavy nebezpečí, paragrafy ze zákona o integrovaném záchranném systému a paragrafy ze zákona o krizovém řízení. Všechno má svoje náležitosti. A protože jsme v právním státě, tak nezbývá než abychom vycházeli z těchto faktů.

Dne 16. 10. došlo k požáru a výbuchu budovy číslo 16. Na místě v rámci krizového řízení byla prováděna koordinace a předání velitele zásahu Hasičského záchranného sboru veliteli zásahu policie právě podle té příčiny a toho důsledku. Bylo provedeno vyrozumění a varování okolních obcí, standardně, velitel zásahu rozhodl, že bude situace řešena v režimu zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému. Informován byl ředitel krajského vojenského velitelství s žádostí, aby situaci nahlásil na Ministerstvo obrany, protože se jedná o objekt v majetku státu v působnosti Ministerstva obrany.

Od 17. 10. do 22. 10. byly prováděny pyrotechnické práce pod velením Policie České republiky a zkoušky z hlediska hygieny, zda nedochází k úniku nebezpečných látek.

Dne 22. 10. v rámci prohlídek budov byla nařízena preventivní evakuace z důvodu kontroly skladu v okrajových částech objektu.

Dne 23. 10. byla provedena preventivní evakuace obcí Lipová, Vlachovice za řízení Zlínského kraje, starostů obcí s rozšířenou působností a starostů obcí.

Dne 24. 10. preventivní evakuace obcí Vlachovice, Bohuslavice, opět za řízení uvedených orgánů.

Dne 24. 10. odešla písemná žádost ministrovi obrany, aby se této mimořádné události věnovalo Ministerstvo obrany, a byl informován předseda vlády.

Dne 27. 10. po kontrole skladu na žádost policie o svolání bezpečnostní rady kraje proběhlo zasedání bezpečnostní rady rozšířené o starosty z obcí s rozšířenou působností. Přímo z jednání na základě bezpečností zprávy policie byl seznámen se situací telefonicky i předseda vlády.

Dne 30. 10 bylo jednání ministra obrany a ministra vnitra ve Vlachovicích a rozhodnuto o odvozu veškeré munice dle možností a pyrotechnické situace.

Dne 3. 11. pak projednávala situaci vláda za účasti hejtmana Zlínského kraje.

Dne 6. 11. došlo k převzetí koordinace a likvidačních prací hejtmanem Zlínského kraje v souladu se zákonem 239 o integrovaném záchranném systému a byl zaveden systém pravidelných koordinačních porad, stanovena stálá koordinační skupina.

Dne 8. 11. jednání předsedy vlády, policejního prezidenta a ředitele Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru přímo na místě ve Vlachovicích.

Dne 8. 11. až 3. 12. bylo prováděno pyrotechnické čištění areálu, příprava na odsun munice, koordinace prací na úrovni štábu Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru a Zlínského kraje s termínem zahájení odvozu munice 3. 12.

Dne 3. 12. při připraveném odvozu munice došlo k výbuchu budovy číslo 12. Dne 3. 12. pak zasedala mimořádně Bezpečnostní rada Zlínského kraje, opět rozšířená o starosty obcí s rozšířenou působností.

Ve dnech 4. až 7. 12. docházelo k preventivní evakuaci obcí Vlachovice, Lipová, Haluzice za řízení Zlínského kraje, starostů obcí a starostů obcí s rozšířenou působností.

Dne 5. 12. pak proběhlo mimořádné jednání bezpečnostní rady s ohledem na zjištění dělostřeleckého náboje na dalším objektu a rizika exploze munice v tomto objektu. Toto proběhlo za účasti policejního prezidenta, ředitele pyrotechnické služby a ministra vnitra.

Dne 9. 12. opět zasedá koordinační skupina.

Nyní tedy vedle chronologického stavu věci, jak kdo konal v rámci složek integrovaného záchranného systému, a dále bych chtěl konstatovat, že v souladu se zákonem č. 240, to je ten krizový zákon, při každém vyhlášení stavu nebezpečí musí být vyhlášena krizová opatření, jsou v zákoně uvedena, avšak nelze nařídit pracovní povinnost, neboť činnosti musí vykonávat profesionální pyrotechnici, policisté a další odborníci. Nelze nařídit poskytování věcných prostředků. Jsou používány obrněné transportéry, tanky, speciální technika. Nelze nařídit bezodkladné provádění staveb nebo terénních úprav. Vykonávání péče o mládež. Nelze nařídit přednostní zásobování či náhradní způsob rozhodování o dávkách sociální péče. Nechci citovat celou část, co vyhlášení stavu nebezpečí obsahuje a k čemu slouží. Stav nebezpečí může vyhlásit hejtman, pokud není možné odvrátit ohrožení činností složek integrovaného záchranného systému. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP