(15.10 hodin)

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážení poslanci, vážené poslankyně, budu velmi stručný, protože se jedná o druhé čtení. Zákonem se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky. Ten návrh se zabývá posílením pravomocí služeb v několika oblastech.

Já jsem rád, že návrh získal podporu při projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny, a doufám, že obdobně se bude vyvíjet i druhé a třetí čtení projednávání návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já vám děkuji. Poprosím, aby se hladina hluku opravdu snížila.

Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro obranu a rozpočtovému výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 400/1 až 4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost pan poslanec Zdeněk Bezecný, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Bezecný: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, výbor pro bezpečnost předloženou novelu zákona projednal na své 16. schůzi 22. dubna 2015 a přijal toto usnesení: Výbor pro bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyjádřila souhlas.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím, aby se postupně ujali slova zpravodaj výboru pro obranu pan poslanec Bohuslav Chalupa a zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Roman Kubíček. Poprosím pana poslance Kubíčka za rozpočtový výbor.

 

Poslanec Roman Kubíček: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, rozpočtový výbor přijal dne 15. dubna 2015 následující usnesení.

Po úvodním slově náměstkyně ministra a místopředsedkyně Legislativní rady vlády Kateřiny Valachové, ředitele Bezpečnostní informační služby Jiřího Langa, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 400, schválila bez připomínek; za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu zpravodaji za rozpočtový výbor. Nyní poprosím pana poslance Bohuslava Chalupu, který je zpravodajem výboru pro obranu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážení kolegové. Dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro obranu číslo 77 ze 17. schůze, uskutečněné dne 15. dubna 2015 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk číslo 400.

Výbor pro obranu

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 400, schválila;

II. pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky;

III. ukládá předsedovi výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Korteho.

 

Poslanec Daniel Korte: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, já vám přečtu stávající znění § 5 odst. 3, který vymezuje působnost činnosti Vojenského zpravodajství.

Vojenské zpravodajství zajišťuje informace

a) mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost České republiky,

b) o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany,

c) o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České republiky,

d) o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany České republiky.

Pozorný posluchač, kterých je tady asi málo, když tak poslouchám z levé strany to brebentění, by zajisté zaregistroval, že je tam cosi navíc. Co je to "cosi navíc"? Inu, to je to mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost České republiky. Tímto slůvkem - tato formulace se mimochodem ocitla v zákoně na základě novelizace z roku 2004 a byla to poslanecká iniciativa tehdejších poslanců Nečase, Vidíma a Kladívka a je otázka, co tato dvě slůvka "a bezpečnost" mohla způsobit. V každém případě tato dvě slova otevírají možnost, že Vojenské zpravodajství operuje na poli, na kterém operovat nemá, protože má operovat v oblasti obrany. Tím může docházet k nežádoucí duplicitě činností jednotlivých zpravodajských služeb, k mrhání sil a prostředků, ba dokonce může docházet i k velmi nezdravé konkurenci zpravodajských služeb - zpravodajské služby vojenské a služeb civilních. Já si myslím, že to je nejen špatně, ale že to je v podstatě nezákonné. A nyní řečí zákonů, čili železnou logikou, vysvětlím proč.

Vojenské zpravodajství je podle § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách, čili zákona, kterým se nyní zabýváme, ve znění pozdějších předpisů, součástí Ministerstva obrany. Ministerstvo obrany nemá podle § 16 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, tedy podle takzvaného kompetenčního zákona, žádné působnosti v oblasti bezpečnosti, eo ipso ani organizační složka Ministerstva obrany Vojenské zpravodajství nemá a nemůže mít žádné působnosti v oblasti bezpečnosti. Z toho vyplývá, že ustanovení 5 odst. 3 současného znění zákona 153, jak jsem ho odcitoval, písmeno a), je v rozporu s výše uvedeným kompetenčním zákonem, porušuje dělbu výkonu státní správy mezi jednotlivé resorty a je v rozporu i s principy, na nichž je postavena struktura zpravodajských služeb v České republice, resp. rozdělení působnosti mezi jednotlivé zpravodajské služby.

Uvedl jsem, že tak může docházet k nežádoucí duplicitě, a to jsou ty nejmenší škody. Z toho důvodu navrhuji v § 5 zákona č. 153/1994 Sb. vypustit z taxativního výčtu působností Vojenského zpravodajství působnost v oblasti bezpečnosti České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP