(16.10 hodin)
(pokračuje Kott)

Návrh rovněž zmocňuje Ministerstvo životního prostředí ke stanovení technických požadavků a technologií úpravy a požadavků na skladování upravených kalů, čímž by měly být zajištěny dostatečně podmínky pro ochranu zdraví a životního prostředí. S ohledem na skutečnost, že Ministerstvo životního prostředí bude muset takovýto prováděcí právní předpis připravit a provozovatelé zařízení na úpravu, případně skladování kalu budou muset zajistit splnění jeho požadavků, navrhuje se posunout účinnost, a to na 1. březen 2016.

Věřím, že tyto navržené změny, které jsou zkonzultovány s Ministerstvem životního prostředí, budou ku prospěchu věci a ve třetím čtení najdou vaši podporu. K těmto pozměňovacím návrhům se samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci Kottovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, už jsem tady k tomuto návrhu vystupoval v prvním čtení a zmiňoval jsem tehdy dvě významné věci, které se týkají § 2 odst. 1 písm. a) a § 2 odst. 1 písm. g). Tady se jedná o to, že se vlastně činí výjimka na všechny kanalizační vody, které jsou odváděny kanalizací. Jako odpady nadále zůstávají kanalizační vody, které jsou skladovány v jímkách. Tady může docházet k celé řadě problémů a sporů. Když by například někdo třeba majitele domu s takovouto jímkou obvinil z toho, že nakládá s tímto produktem nějak neoprávněně nebo v rozporu se zákonem, bude docházet k soudu. A tady někdy soudy při svém rozhodování dokonce nejenom pracují se samotným textem zákona, ale sahají i do důvodové zprávy.

Svaz měst a obcí České republiky v tomto smyslu jednal s Ministerstvem životního prostředí a zejména tedy v případě § 2 odst. 1 písm. a), mluvícího o těch kanalizačních vodách, bylo dohodnuto, že dojde k úpravě důvodové zprávy v kapitole 131 - Identifikace nákladů a přínosů, případně k tomu, že bude doplněn text o větu, která bude stanovovat možnost - a teď to tady přečtu: V případě, že bude docházet k problémům při interpretaci či aplikaci tohoto ustanovení, vydá ministerstvo metodický výklad ve výše uvedeném duchu. Tedy tak, aby bylo možné s těmito spornými případy nějak smysluplně pracovat. Bohužel v podobě důvodové zprávy, kterou mám k dispozici ze sněmovního textu, tato věta není.

Vím, že mně nepřísluší, aspoň se domnívám, předkládat návrh, který by se týkal důvodové zprávy, ale přesto si tedy dovoluji obrátit se na pana ministra, zdali by nezvážil, aniž by tedy v důvodové zprávě tato věta byla, vydání tohoto metodického pokynu, který by zejména tedy malým obcím a jejich starostům a jejich samosprávám, kde k těmto případům zřejmě tedy bude docházet, nějak jejich situaci při řešení sporů usnadnil.

A pak je tam paragraf, který se týká vytěžených sedimentů. O tom tady mluvil můj kolega Josef Kott. A i tady správce toků spoléhá na to, že se tedy dohodl s ministerstvem, že možnost použití vytěžených sedimentů, ať už z řek, nebo z rybníků, bude taková, že sedimenty budou používány k nějakému smysluplnému účelu. Ať už třeba k zavážení prostor, nebo také ke hnojení na polích. Opět tady apeluji na pana ministra, aby své sliby, které takto vydává, následně plnil, aby nezůstalo jenom u těchto slibů a aby takto závažné věci, které se tady u nás budou v budoucnu řešit - stále apelujeme na to, jak nám hrozí nedostatek vody a jakou máme nízkou akumulační schopnost našich vodních děl. Tedy bude třeba jednak tedy prohrádkami zvyšovat průtočnost řek, jednak bude nutno přistoupit k poměrně významným programům odbahňování našich rybníků a je třeba, aby bylo jasné, co s produkty těchto činností bude provozovatel nebo majitel těchto vodních děl dělat a jak s nimi nakládat.

Čili já v tuhle chvíli nepředkládám žádný pozměňovací návrh, jenom se obracím na pana ministra s těmito dvěma prosbami. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci Zahradníkovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, končím obecnou rozpravu. Závěrečné slovo pana ministra, případně pana zpravodaje? Není zájem. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Josef Kott. Prosím, pane poslanče. Pardon, nejprve pan zpravodaj. Pan zpravodaj dává přednost panu poslanci Kottovi. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji, pane předsedající. V rámci podrobné rozpravy se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je uveden jako sněmovní dokument 2467, kde se jedná o zpřesnění definice kalů a upravených kalů a dále pak o využití upravených kalů na zemědělské půdě, a k pozměňovacímu návrhu, který je uveden jako sněmovní dokument 2468, který se týká osob pověřených hodnocením nebezpečných vlastností odpadů. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kottovi. Nyní poprosím pana zpravodaje. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Josef Nekl: Děkuji, pane předsedající. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům, které jsou uvedeny pod sněmovním dokumentem 2508, jsou to pozměňovací návrhy ke sněmovnímu tisku 409/0 - k návrhu zákona - a potom 409/1, to znamená k usnesení výboru pro životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji a ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, tak končím podrobnou rozpravu. Není zájem o závěrečná slova, tudíž končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 352/ - druhé čtení

Z pověření vlády tento návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh novely zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou. Návrh novely zákona č. 58/1995 Sb. je předkládán v souladu s usnesením vlády č. 744 ze dne 10. října 2012 na základě kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 11/11 Peněžní prostředky poskytnuté České exportní bance ze státního rozpočtu a hospodaření této společnosti s prostředky, za které ručí stát, výkon akcionářských práv státu v České exportní bance.

Z kontrolních závěrů vyplývá potřeba důsledné kontroly České exportní banky ze strany Ministerstva financí, a to jednak z pozice poskytovatele každoročních dotací ze státního rozpočtu, jednak z pozice významného akcionáře při kontrole činnosti České exportní banky při poskytování úvěrů.

Hlavní změny, které jsou předmětem návrhu novely zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, zvyšují transparentnost produktů poskytovaného podpořeného financování a Ministerstvo financí umožní efektivní kontrolu při poskytování dotace ze státního rozpočtu. Za tímto účelem návrh zákona počítá s vydáním informací ze strany exportní banky, které se týkají úvěrů poskytovaných v rámci podpořeného financování vývozu. Výhradně pro účely kontroly pro poskytování dotace ze státního rozpočtu se navrhuje prolomení bankovního tajemství pro účely kontroly podpořeného financování poskytovaného Českou exportní bankou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP