(Jednání zahájeno v 9. 00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji další jednací den 33. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde vítám.

Prosím, abyste se všichni přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty. Zatím eviduji pana poslance Rykalu s náhradní kartou č. 6.

Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Ivan Adamec - zdravotní důvody, Markéta Adamová - zahraniční cesta, Stanislav Berkovec od 9.00 do 14 hodin z pracovních důvodů, Jana Černochová ze zdravotních důvodů, Vlastimil Gabrhel ze zdravotních důvodů, Petr Gazdík - zahraniční cesta, Leoš Heger z pracovních důvodů, Jaroslava Jermanová z pracovních důvodů, Helena Langšádlová - zahraniční cesta, Jaroslav Lobkowicz z pracovních důvodů, Květa Matušovská z osobních důvodů, Nina Nováková - zahraniční cesta, Josef Novotný - pracovní důvody, Martin Novotný - pracovní důvody, Igor Nykl - zdravotní důvody, Zdeněk Ondráček - zahraniční cesta, Karel Pražák ze zdravotních důvodů, Karel Schwarzenberg - pracovní důvody, Zuzana Šánová - rodinné důvody, Helena Válková - pracovní cesta do Kostnice, Josef Vondrášek - zdravotní důvody, Josef Vozdecký - zdravotní důvody, Zelienková Kristýna - zahraniční cesta, Marek Ženíšek z pracovních důvodů.

Z členů vlády se omlouvají: Pavel Bělobrádek do 12 hodin z důvodu zahraniční cesty, Marian Jurečka z osobních důvodů, Robert z osobních důvodů, Dan Ťok - pracovní důvody, Kateřina Valachová - zdravotní důvody, Lubomír Zaorálek - zahraniční cesta.

Dnešní jednací den bychom měli zahájit pevně zařazenými body 63, 62, 91, 148, 150, 167, 151, 153 a 154. Jsou to sněmovní tisky 614, 589, 378, 416, 461, 465, 493, 513 a 514.

Chci se zeptat, zda někdo vznáší návrh na úpravu navrženého programu. Pokud se nikdo nehlásí, přistoupíme k projednávání bodu tak, jak jsme si schválili. Ještě pan poslanec Ondráček bude dnes hlasovat s náhradní kartou č. 11.

 

Otevírám první bod dnešního jednání a tím je

 

63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 614/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a já vás poprosím, pane ministře, abyste se ujal slova, a vás kolegyně a kolegové, požádám o ztišení, abychom rozuměli, co bude pan ministr přednášet. Prosím, pane ministře. (V sále je hlučno.)

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl projednávaný vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách. Navrhovaná novela upravuje zákon o zdravotních službách především v rozsahu vymezení Národního zdravotnického informačního systému, dále už jenom NZIS. K této právní úpravě bylo přistoupeno zejména proto, že vyvstala potřeba stávající právní úpravu NZIS upřesnit co do účelu a obsahu tak, aby bylo jednoznačné zřejmé využití opodstatněné sbírání údajů a zajištění jejich ochrany před možným zneužitím.

Jen na okraj poznamenávám, že téměř za šedesát let existence tohoto informačního systému nedošlo k úniku dat a jejich zneužití. Nicméně v oblasti zabezpečení dat a kybernetické bezpečnosti -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vás přerušuji, ale opět vás kolegyně a kolegové požádám, abyste snížili hladinu hluku v sále. Jestli máte něco důležitého, co si potřebujete říct, tak jděte do předsálí. Děkuji vám. Prosím, pokračujte.

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Nicméně v oblasti zabezpečení dat a kybernetické bezpečnosti nyní dochází k intenzivnímu vývoji a na něj musí reagovat i nastavení NZIS. Vedle zmíněného zpřesnění dochází ke změně vymezení správce NZIS. Stávající právní úprava totiž umožňuje správu jednotlivých součástí NZIS vícero subjektům. Možnost ad hoc činit změny v osobě správce NZIS nepřispívá k jednotnému koncepčnímu vedení ani nepřispívá ke kontinuitě sběru a zpracování dat. Rovněž představuje riziko v nejednoznačném vymezení odpovědnosti za správu a ochranu osobních dat subjektů, o nichž jsou v NZIS vedeny záznamy. Navrhuje se tedy, aby NZIS měl ze zákona určeného jednoho správce, a to Ústav zdravotnických informací a statistiky.

Navrženou právní úpravou se upřesňují některé stávající zdravotnické registry zřízené podle zákona o zdravotních službách, které jsou součástí NZIS, a jako součást NZIS se doplňují nové národní zdravotnické registry, a to Národní diabetologický registr, Národní registr intenzivní péče. Vedle již zmíněných registrů se dále zřizuje Národní registr hrazených zdravotních služeb a Národní registr zdravotnických pracovníků. Jejich zřízením chceme vyplnit bílé místo v oblasti dostupnosti dat pro hodnocení kvality péče a také vybudovat nezbytnou datovou základnu pro optimalizaci systému úhrad ke zdravotní péči.

Nyní bych se rád pro bližší vysvětlení stručně vyjádřil k nově zřizovaným registrům.

Zavedením Národního registru hrazených zdravotních služeb se především sleduje založení datové základny pro optimalizaci a kultivaci systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění. K tomuto účelu budou využity údaje zdravotních pojišťoven, které mají tyto instituce s ohledem na svou činnost již nyní k dispozici. Umožníme-li naši informovanost o dostupnosti péče, její kvalitě a výsledcích a také o jejich nákladech, významným efektem tohoto registru bude také omezení administrativní náročnosti sběru rezortních dat a snížení této zátěže pro klinickou praxi. Analýza, již existujících dat zdravotních pojišťoven totiž umožní zrušit celou řadu nadbytečných statistických zjišťování. (V sále je trvalý hluk.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP