(18.00 hodin)

 

Poslanec Václav Votava: Ano, děkuji vám, pane místopředsedo, za slovo.

Rozpočtový výbor projednal návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2017 a 2018, sněmovní tisk 618, a to na své 32. schůzi dne 18. listopadu 2015, a po úvodních slovech

I. konstatuje, že

a) usnesením Poslanecké sněmovny číslo 556/2014 byl stanoven výdajový rámec na rok 2017 ve výši 1 bil. 215 mld. 500 mil. Kč. Nově se navrhuje na tento rok jeho snížení o 3,8 mld. Kč;

b) střednědobý výdajový rámec na rok 2017 po změně a střednědobý výdajový rámec na rok 2018, vyjádřeno v metodice sestavování státního rozpočtu a konsolidováno, činí: rok 2017 státní rozpočet, státní fondy 1 bil. 217 mld. 700 mil., z toho státní rozpočet 1 bil. 152 mld. 300 mil. Kč, státní fondy 59 mld. 400 mil. Kč; rok 2018 pak 1 bil. 245 mld. 700 mil. Kč, z toho státní rozpočet 1 bil. 185 mld. 400 mil. Kč a státní fondy 60,3 mld. Kč.

II. Doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna stanoví střednědobý výdajový rámec na rok 2017 v nové výši 1 bil. 211 mld. 700 mil. Kč a na rok 2018 ve výši 1 bil. 245 mld. 700 mil. Kč.

III. Zmocňuje předsedu zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu - což jsem také učinil.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu zpravodaji. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil předseda TOP 09 pan poslanec Kalousek. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane ministře, dámy a pánové, zkuste si odpovědět sami, jaký má tenhle dokument opravdový smysl při vašem respektu k pravidlům a při vaší fiskální disciplíně.

Výdajové stropy, které stanovujeme ve střednědobém výhledu, jsou docela dobrá věc, ale jenom tehdy, když jsou dodržovány, což vy jste zatím ani jednou neudělali, a já nemám důvod si myslet, že je neporušíte příští rok zase. Pro vás je to jenom splnění formální povinnosti vyplývající ze zákona č. 218/2000 Sb., jinak se tím veřejným slibem, který činíte před Sněmovnou a před veřejností, naprosto nezatěžujete, a když se vám to bude hodit, tak jako letos nebo loni výdajové rámce zase překročíte. Je to pro vás formalita a my nemáme chuť hlasovat pro něco, co sami neberete vážně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi Kalouskovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Nikdo takový není. Končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nikdo takový není, končím tedy podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem.

Budeme tedy hlasovat o návrhu usnesení. Přivolám naše kolegy z předsálí. Je tady žádost o odhlášení všech. Odhlašuji vás tedy všechny a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.

 

Budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak je přednesl pan zpravodaj, předseda rozpočtového výboru poslanec Václav Votava.

O tomto usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 231, přihlášeno je 133 poslanců a poslankyň, pro 70, proti 54. Návrh byl přijat. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

145.
Návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2016
a střednědobého výhledu na roky 2017 - 2018
/sněmovní tisk 615/

Předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, návrh rozpočtu i střednědobý výhled neuvažuje s přímými dotacemi na podporu bydlení. Fond bude nové podpory poskytovat pouze v návratných formách úvěrů a záruk. Realizace těchto podpůrných nástrojů je výrazně efektivnější, podpory mohou být realizovány v rámci revolvingového využití aktiv fondu. Jedná se o nízkoúročené úvěry na opravy a modernizace bytových domů, dále na výstavbu nájemních bytů se zaměřením na cílovou skupinu seniorů, úvěry pro mladé na opravy a modernizace vlastního bydlení a také úvěry na obnovu obydlí po živelních pohromách. Pro rok 2016 je navržen celkový objem 1 mld. 60 mil. Kč.

Jako s další oblastí podpory je v rozpočtu roku 2016 uvažováno s poskytováním záruk za úvěry na výstavbu nájemních bytů do výše 500 mil. Kč zajišťované jistiny.

Státní fond rozvoje bydlení bude pokračovat ve správě úvěrů poskytnutých ve finančním nástroji JESSICA, který byl realizován v rámci Integrovaného operačního programu. Tato podpora je poskytována ve formě nízkoúročených úvěrů na rekonstrukce a modernizace bytových domů a vznik moderního sociálního bydlení. Ukončení celkové alokace, které mělo proběhnout a proběhne do konce prosince 2015, bylo již splněno, což musím říci, že to je první finanční nástroj za období 2007 až 2013, kdy vlastně byl naplněn.

V současnosti dochází k financování náhradních projektů z navrácených finančních prostředků v rámci takzvané druhé obrátky.

V oblasti dotací návrh rozpočtu a střednědobý výhled uvažuje pouze s dotacemi vyplývajícími ze závazků z minulých let, to znamená dotací mladým lidem formou snížení jistiny při narození dítěte, a dále s výplatou části závazků vzniklých v programu podpory rekonstrukcí, modernizací a zateplování bytových domů, takzvaný program Panel.

Výdaje spojené s výplatou závazků uzavřených v tomto programu do roku 2010 včetně jsou plně pokryty z prostředků rezervovaných za tímto účelem v aktivech fondu. Pro realizaci výplat závazků ze smluv uzavřených v roce 2011, případně nároků vzniklých po tomto roce, nárokoval fond dotaci ze státního rozpočtu.

V oblasti příjmů je fondem předkládaný návrh rozpočtu v souladu se všemi stanovenými limity. Zahrnuje uvedenou dotaci ze státního rozpočtu prostřednictvím kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, a to v souladu s ustanovením § 2 odst. 3 zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení, který ukládá státu povinnost poskytnout fondu dotaci ze státního rozpočtu nejméně ve výši skutečných výdajů určených na poskytování nenávratných dotací. To je pro rok 2016 ve výši minimálně 118,6 mil. Kč. Vláda schválila poskytnutí této dotace pro rok 2016 v uvedené výši.

Návrh byl odsouhlasen vládou České republiky 23. září 2015. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj návrh rozpočtu a střednědobého výhledu podpořil a doporučil Poslanecké sněmovně jeho schválení v předloženém znění.

Velmi děkuji za pozornost a také za případné schválení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní ministryni. Tento návrh projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 615/1. Nyní prosím zpravodaje tohoto výboru pana poslance Josefa Uhlíka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Uhlík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vám přednesl usnesení číslo 147 výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj z 32. schůze.

Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 32. schůzi po odůvodnění návrhu paní Ing. Klárou Dostálovou, náměstkyní ministryně pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě poslance Ing. Josefa Uhlíka a po rozpravě přijal usnesení, kterým

1. schvaluje sněmovní tisk 615 v předloženém znění,

2. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 615 projednat a schválit v předloženém znění,

3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu,

4. pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslala předsedovi Poslanecké sněmovny.

To je vše, děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP