(16.30 hodin)
(pokračuje Mládek)
Jsem velmi rád, že včera na konferenci, které se účastnila i zástupkyně Světové banky, bylo konstatováno, že Česká republika se posunula ze 44. místa na 36. místo mezi rokem minulým a rokem současným. Jsem rád, že pozitivní posun nastal především v těch oblastech, které jsou přímo v kompetenci Ministerstva průmyslu a obchodu. My jsme se posunuli v oblasti, abych tak řekl, lehkosti zahraničního obchodu z místa 58. na místo první a z hlediska získávání zavádění elektřiny z místa 123. na místo 42., přičemž se vyhodnocuje v těchto oblastech přesně to, na co jste se dotazovala, to je administrativní zátěž v těchto dvou oblastech. Jsem rád, že jsme se v těchto oblastech posunuli. Tím se zlepšilo celkové postavení České republiky. Zároveň ale také platí, že v některých oblastech naše postavení je neuspokojivé.
Já jsem předložil materiál do vlády, který už byl na vládě tento týden, pevně doufám, že bude projednán v pondělí, kde bych chtěl apelovat na kolegy, aby se pohnuly i ty tři další oblasti, kde dosud ta administrativní zátěž je neúměrná. Nejhorší oblast je asi vyřizování stavebního povolení, 127. místo ze 189 zemí. Další oblastí, úzkým místem, je placení daní, kde je Česká republika na 122. místě. Podotýkám, Světová banka nehodnotí politicko-ideologickou otázku výše daňové zátěže. Ona hodnotí, kolik to stojí úsilí, jak je to velká administrativní překážka pro firmu řádně vyplnit všechna daňová přiznání, přičemž chápání daní v anglosaském slova smyslu nejsou jen naše daně v úzkém slova smyslu, ale i takzvaný parafiskál, sociální a zdravotní pojištění. To se všechno do toho balíku počítá. V neposlední řadě je to 93. místo v zakládání firem.
Čili to první je odpovědnost Ministerstva pro místní rozvoj. Já pevně věřím, že až tady bude stavební zákon, přispějeme k tomu, abychom se posunuli v tomto místě. To druhé je Ministerstvo financí a Ministerstvo práce a sociálních věcí. To třetí je Ministerstvo spravedlnosti. Tolik k mezinárodnímu postavení.
Z hlediska toho, co jste tak trochu zmiňovala, elektronické evidence tržeb, bych chtěl zdůraznit, že - pokud se nám tedy podaří ji zavést a překonat obstrukce některých opozičních stran - tam budou některé úlevy pro podnikatele. Já si myslím, že je to důležité, protože vedle administrativní zátěže je také velmi důležité sledovat férovost v daňové zátěži, aby to nebylo tak, že někteří daně platí, jiní je neplatí a potom přijdou s nastavenou rukou. Tam, kde to asi bude nejvíce aktuální v nejbližší době, je ten jeden segment a to je sociální pojištění, resp. penzijní systém. (Upozornění na čas.) Lidé, kteří si dlouhodobě platí málo, pak najednou zjistí, že jejich důchod se pohybuje na úrovni 4 500 korun, a budou překvapeni.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Paní poslankyně má zájem o doplňující otázku. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Děkuji, pane ministře, za odpověď. Myslím, že byrokratická komise je určitě zajímavým orgánem, a ráda bych někdy viděla nějaké konkrétní výsledky, co se jí podařilo odstranit.
Co se týče těch tří záležitostí, o kterých jste se zmiňoval, stavební povolení, daňové přiznání a zakládání firem, to je zcela jasná věc. Já se ptám - dost často se setkáváme s tím, že ministerstva mezi sebou nekomunikují. Báječný příklad - eGovernment a elektronická identita. Tak se ptám, zda - pokud víte, jak jsme na tom v těchto třech oblastech - zda komunikujete navzájem mezi ministerstvy, jestli komunikujete s Ministerstvem financí, protože všichni víme, jak úřednice na finančních úřadech klepají daňová přiznání ručně do počítače, a zda skutečně vzájemně komunikujete, abyste co nejrychleji dospěli k nějaké změně. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni. A dnes již poslední odpověď pana ministra. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Já jsem možná ne úplně přesně vysvětlil tu činnost pracovní skupiny, která se jmenuje expertní skupina pro snižování administrativní zátěže podnikatelů a je složená ze zástupců podnikatelských svazů a asociací, vedle toho, že je složená samozřejmě z úředníků nejrůznějších resortů, nejen Ministerstva průmyslu a obchodu, protože my v této věci máme koordinační roli a mnoho těch věcí dělají jiná ministerstva. Komunikovat se snažíme právě za účelem toho, aby bylo zlepšování podnikatelského prostředí. Podrobné zprávy o této činnosti jsou ve zprávách, které podává Ministerstvo průmyslu a obchodu o stavu malého a středního podnikání a které, tuším, bude projednávat i tato ctěná Sněmovna někdy v nejbližších asi týdnech, dnech už asi ne.
Co se týká dalších věcí, to znamená fungování finančních úřadů, tam musím přiznat, jsou naše možnosti omezené, protože to je ve výlučné kompetenci Ministerstva financí a vždy tomu tak bylo. My se samozřejmě budeme snažit o to, aby i tam dorazila elektronizace a i tam to bylo s minimální administrativní zátěží, protože v Čechách jsme přejali historicky rakouský systém referátíčků a do dneška bojujeme s tím, abychom se přesunuli do elektronického věku.
Já myslím, že to stačí. Teď bych si dovolil popřát šťastné a veselé Vánoce a úspěšný nový rok.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkujeme, pane ministře. I vám pokojné Vánoce a šťastný nový rok.
Tím jsme vyčerpali poslední interpelaci a já přerušuji 36. schůzi Poslanecké sněmovny do zítřka 18. 12. deset minut po přerušení 37. schůze. Děkuji a přeji vám hezký večer.
(Schůze přerušena v 16.37 hodin.) ***