(12.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Reakce vedení Zlínského kraje tedy podle ní vykazuje znaky nepřipravenosti na podobnou situaci. Samozřejmě se jedná u událost, které jsme v novodobých dějinách ještě nikdy nečelili, a chybí zkušenosti. Nicméně skutečnost, že se na území Zlínského kraje vyskytuje sklad s nebezpečným materiálem, rozhodně nijak nová není, a proto je namístě otázka, zda a v jaké míře s touto skutečností a souvisejícími riziky počítal krajský krizový plán. Jednání pana hejtmana Mišáka a jeho některá vyjádření napovídají, že připravenost kraje na takovou situaci byla velmi malá, vyjádřila přesvědčení paní poslankyně Černochová. To je zarážející zejména s ohledem na skutečnost, že pan hejtman není ve své funkci nováčkem, ale naopak je hejtmanem již šest let. Je tedy nejdéle sloužícím hejtmanem Zlínského kraje.

Pan Hejtman Mišák prý například netušil, že muniční sklad u Vrbětic už dávno nesouží armádě, a že měl být tudíž zahrnut do krizového plánu kraje. Takže možná v reakci na to, co říkal i pan ministr Chovanec - kdyby toto bylo zahrnuto do krizového plánu kraje, tak byste i vy jako ministr vnitra ze své kompetence, konkrétně ze zákona č. 240/2000 Sb., vyjádřila paní poslankyně odhad, že se jedná o § 10 odst. 1 c), kde u Ministerstva vnitra stojí jasná definice toho, co má Ministerstvo vnitra kontrolovat a vymáhat na hejtmanech a krajích. Doslova cituji: "Ministerstvo vnitra provádí kontrolu zajištění připravenosti ostatních ministerstev a jiných ústředních orgánů nebo správních úřadů na řešení krizových situací a ve spolupráci s příslušným ministerstvem provádí kontrolu krizových plánů krajů."

Chtěla se zeptat, tedy paní poslankyně, pana ministra Chovance, jak často Ministerstvo vnitra uplatňuje tuto svoji zákonnou kompetenci, jak často kontroluje krajské krizové plány a jaká případná zlepšení, pokud se tak neděje, bude pan ministr navrhovat, případně jakou odpovědnost a koho odpovědnost za to, že se to nedělo, pan ministr vyvodí.

Kdyby došlo k vyhlášení krizového stavu nebo alespoň stavu nebezpečí, bylo by to totiž možné, vyjádřila přesvědčení paní poslankyně, možná například prakticky okamžitě zapojit do ostrahy areálu skladu či pro jiné účely příslušníky Armády České republiky a nemuseli jsme pak být svědky filipiky mezi vnitrem a obranou, když pan ministr obrany Stropnický nabízel své pyrotechniky a pan ministr vnitra je odmítal s tím, že je to místo činu, a že tedy nemají oprávnění. V případě... (Řečník se odmlčel a hledí směrem k hlučícím poslancům.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Já prosím levou stranu sálu o klid!

 

Poslanec Miroslav Kalousek: V případě, kdyby neselhal hejtman, v tomto případě myslela pana hejtmana Mišáka, nebyl by tento problém. Armáda by tam normálně mohla být od prvního dne, a ne že k tomu reálně dochází až nyní, a ještě omezeně, a to ještě po dvou měsících.

Také zajímalo paní poslankyni Černochovou, zda pan hejtman Mišák svolává bezpečnostní radu kraje. Ona jako starostka nás informovala o tom, že ji svolává dvakrát do roka. Vždycky se tam seznámí s novým velitelem hasičů, sedí tam příslušná paní ředitelka policie pro tu příslušnou oblast, to znamená v jejím případě dvojka, sedí tam další zástupci z krizového řízení a říkají si nové informace. Říkají si například skutečnosti, jako že nám například vznikla někde ledová plocha a můžou se dostat do problému, že by nám unikl z této plochy čpavek. Jak se na to připravíme, jek budeme evakuovat lidi. Tohle všechno je totiž úloha samosprávy, a proto samosprávu máme a proto podle paní poslankyně Černochové si samosprávu lidé volí.

Pan hejtman se podle ní oháněl tvrzením, že vyhlášení krizového stavu by přineslo vícekolejnost řízení, neboť starostové dotčených obcí by se prý dostali do pozice odpovědných orgánů a rozhodovali by o postupu prací na svém území. Dle jeho vyjádření si mimořádnost této situace žádala, aby zásah měl jediného profesionálního velitele, rozhodujícího o všech postupech. Kdyby však tato tvrzení platila absolutně, pak by stav nebezpečí a krizový stav nebylo možno vyhlásit vůbec nikdy, a to ani při povodních.

Na celé záležitosti paní poslankyni nejvíce zarazilo, a podělila se s námi o ten pocit, že kritika vedení Zlínského kraje zní především z úst některých členů vlády. Pokud hejtman Mišák selhal, proč tedy samotná vláda nejednala rychleji a proč sama nevyvinula tlak na vedení Zlínského kraje, na stranického kolegu, tedy hejtmana Mišáka, aby byl krizový stav vyhlášen? A vyjádřila tady spekulaci, zda se nejedná o řešení vnitrostranických sporů. I k takovým úvahám může na mimořádné schůzi dojít, ale rozhodně ne na schůzi, kdy se má projednávat třetí čtení zákona regulačního charakteru.

Vystupování a výroky jednotlivých členů vlády se paní poslankyni Černochové velmi nelíbily. Připomínaly jí přehazování příslovečného horkého bramboru. Toto jednání zejména s ohledem na rozsah této tragédie a ohrožení, jakému byli vystaveni místní občané, považovala za skutečně nemístné. Pokládala dokonce za směšné, že někteří členové vlády namísto snahy o řešení této situace měli potřebu jen obhajovat sami sebe, jako například pan premiér, a zbavovat své spolustraníky odpovědnosti. Domnívala se, že je zřejmé, že viníka nastalé situace k zabezpečení muničního skladu a jeho okolí tak, aby nebyli místní obyvatelé nadále v ohrožení, aby co nejvíce došlo k vyklizení areálu. Vzájemná obvinění mezi členy vlády jí připadala jako skutečně absurdní.

O revizi legislativy a dalších krizových předpisů podle ní už bylo řečeno dost. Za důležité však pokládala, aby co nejdříve došlo k analýze události minulých dnů a týdnů a k revizi příslušné legislativy a dalších souvisejících předpisů tak, aby napříště bylo podobným tragédiím předejito. Doporučila pánům ministrům, zejména panu ministru Chovancovi, ale i panu premiérovi, takové, jak tomu řekla, pěkné čtení na víkend. V tomto zákoně pan premiér i pan ministr - vyjádřila přesvědčení - se dočte, jak mělo být postupováno a jakým způsobem nastalá situace měla být řešena ihned od prvního dne.

Zdůraznila, jak strašně ji mrzí, že tady nebyl přítomen pan ministr vlády Babiš.

Možná bychom si to skutečně měli připomenout, že to byla mimořádná schůze, kde byl předseda vlády, ministr obrany, ministr vnitra a nebyl tady Babiš. Teď máme také mimořádnou schůzi a zase tady není Babiš. (Výkřik ze sálu: Šel na oběd.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP