(11.30 hodin)
(pokračuje Plíšek)

Toto je v rozporu s přijatelností práva, s Ústavou, protože nařízení vlády je prováděcí právní předpis, který vydává vláda, a nemůže tedy zasahovat do ústavního práva v tom smyslu, že podnikatelské subjekty, které mají povinnost se podrobit evidenci tržeb, mají být jasně stanoveny v zákoně a tato povinnost by měla být uložena na základě zákona. S tímto se dodnes předkladatel nevyrovnal. Proto logicky předkládám vrácení tohoto tisku do druhého čtení.

Já musím říci, že pokud by náhodou vládní koalice tento návrh silou protlačila nebo prohlasovala, tak avizuji, že se v těch dvou oblastech obrátíme na Ústavní soud, tzn. v oblasti diskriminace a nerovného zacházení s podnikatelskými subjekty, to je za prvé, a za druhé budeme napadat ústavnost těch částí zákona, které zmocňují vládu nařízením vlády zařazovat a vyřazovat jednotlivé skupiny podnikatelů z evidence tržeb, která je v tomto zákoně obsažena.

Tento návrh zákona je podle mého názoru systémově špatný i z řady jiných, neprávních, nelegislativních důvodů. Zavádí zcela zbytečná byrokratická opatření, díky nimž bude mít Ministerstvo financí dokonalý přehled a monitoring o veškerém vnitrostátním pohybu zboží a služeb a ministr financí se při výkonu své funkce dostane k informacím, které může využít ve prospěch svého podnikání. Čili i tento zákon v sobě obsahuje riziko střetu zájmů.

Zákon dále ambiciózně předpokládá, že elektronický systém, který bude muset zvládat obrovské množství dat, bude bezproblémově fungovat již za několik měsíců. Tato představa je nejen v českých reáliích skutečně úsměvná, nehledě na enormní pořizovací a udržovací náklady, které samotná důvodová zpráva udávala nebo udává podhodnoceně.

Pouhou perličkou pak může být státem předpokládaný zájem bdělých občanů o to, zda jim vydaná účtenka bude řádně zaevidovaná, o čemž se budou muset jednoduše přesvědčit. Zavádí se v tomto zákoně jakýsi státem organizovaný systém udávání, který má ovšem v českých podmínkách bohužel již tradici, a lze tedy jen konstatovat, že v tomto ohledu se bohužel nejedná o nic nového.

Já si v závěru tedy dovolím shrnout své vystoupení. Předkládaná norma je nejen podle stanoviska Legislativní rady vlády v rozporu se zásadami práva Evropské unie, dodávám i s Ústavou České republiky a zásadami práva České republiky, zavádí regulérního velkého bratra, přičemž naplnění účelu, tedy nárůst příjmů státního rozpočtu, je velmi sporné a pochybné - to jsme se mohli přesvědčit i při těch daňových příjmech, o kterých zde je hovořeno. Hovoří se od 10 do 18 mld. ročně, což je tedy velmi velký rozptyl a jsou to skutečně jen nahodilé nepodložené odhady. Náklady na zavedení systému budou značně vysoké a očekávané příjmy proti tomu budou značně nejisté. Principiálně lze tedy právně i legislativně tento návrh odmítnout.

A já v závěru svého vystoupení tedy zopakuji svůj návrh, aby tento tisk byl vrácen pro jednání do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinu Plíškovi. Zpravodaj zaznamenal jeho návrh. A budeme pokračovat vystoupením pana poslance Jana Farského. (Hlásí se poslanec Hájek.) A pan kolega Hájek. Panu kolegovi Farskému se omlouvám, přebíral jsem řízení. Takže faktická poznámka pana poslance Josefa Hájka.

 

Poslanec Josef Hájek: Dobré dopoledne ještě, pane předsedající. Úvodem se omlouvám, že trošičku zneužiji jednací řád a budu reagovat na faktickou připomínku kolegy Kučery. Omlouvám se, ale vzhledem k tomu, že předpokládám, že pan místopředseda je tolerantnost sama, tak mi to dovolí.

Pan kolega Kučera tady sdělil, že pan ministr financí byl odvolán. Já bych si tady dovolil odcitovat zprávu z 8. ledna 2016: "Minister Mramor the top finance minister in Europe in 2016. The Banker magazine, of the Financial Times Group in London, selected Dr. Dušan Mramor, Slovenian Minister of Finance, as European Finance Minister of the Year 2016. According to Stefanie Linhardt, the Banker´s Europe editor, Dr. Mramor was awarded the title of European Finance Minister of the Year for his contribution to Slovenia ending the recession and stabilising the banking system, including his success in continuing privatisation and implementing a comprehensive reform programme and activities leading towards the gradual consolidation of Slovenia´s public finances."

To znamená česky - za úspěchy, které dokázal od svého nástupu roku 2014 v oblasti konsolidace financí jako ministr financí včetně zavedení obsáhlých reforem, které vedly k tomu, že byl oceněn ministrem financí Evropy roku 2016. Pane Kučero, prosím prostudujte si. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Ještě to vyvolalo jednu faktickou poznámku pana předsedy klubu KSČM Pavla Kováčika. Prosím, pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Pane předsedající, paní a pánové, podle všech zvyklostí, regulí a dokonce i jednacího řádu, pokud se použije jazyk, kterému ne úplně všichni mohou v této Poslanecké sněmovně rozumět, má poslanec nebo poslankyně právo požadovat tlumočníka. Já bych s tím vystoupením nešel teď, kdyby pan kolega Hájek svůj anglický text přeložil do češtiny doslova. Takže příště, prosím pěkně, buď tak, anebo tlumočníka. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: No, já myslím, že to nebudeme komplikovat. A můžeme pokračovat tím, že vystoupí pan kolega Jan Farský. Ale abych mu nesebral čas, tak požádám o malé strpení.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych přivítal na galerii pro hosty delegaci Parlamentu Íránské islámské republiky, kterou vede jeho excelence místopředseda Aboutorabi Fard. (Všichni v sále i na galerii vstávají a tleskají.) Děkuji.

A nyní řádně přihlášený pan poslanec Jan Farský, připraví se pan poslanec Martin Novotný. A žádám sněmovnu o klid, aby pan kolega Farský mohl přednést svůj návrh. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Farský: Pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení kolegové, já bych přenesl tu debatu ještě mírně do obecné roviny. Jak všichni určitě víte, státní rozpočet má svoji výdajovou a příjmovou stránku. Na té výdajové stránce jsme se od pana ministra financí dozvěděli, že se vyplýtvá ročně nějakých 200 mld. korun. To jsou vyjádření, která opakovaně pronesl na předvolebních mítincích, která sice mírně zjemnil, když říkal, že vlastně jenom plácal, že nevěděl úplně, jaká ta čísla jsou, ale přesto 200 mld. korun je hodně velká částka. A to je výdajová část rozpočtu.

My teď řešíme příjmovou část rozpočtu. Bavíme se tady o iluzorním zvýšení výběru daní. Iluzorním v tom smyslu, že samozřejmě vychází z nějakých propočtů, kde, jak vidíme, kvalita podkladů, ze kterých vychází ministerstvo, je zoufalá. Ten posudek od BDO, který tady tak krásně zpochybnili jednotliví poslanci, ale on ho zpochybnil i pan ministr tím, že používal čísla, která v něm nejsou, tak jestli má být podkladem pro to, abychom změnili podnikatelské prostředí pro 600 tisíc podnikatelů, tak je to docela zoufalý přístup. Ten posudek byl zadán už v loňském roce v lednu. Jsme ve třetím čtení, které probíhá už poněkolikáté, a my jsme si teprve 18. ledna ten posudek mohli přečíst na stránkách Ministerstva financí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP