(15.30 hodin)
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, začnu z jiného soudku. Už podruhé tady vystupuji s interpelací ohledně zákona č. 39/2015 Sb., zákona o tzv. EIA. Vy jste při té mé interpelaci při posledním jednání nebyl, nicméně jste mi poslal rozsáhlý dopis, s jehož obsahem já mohu souhlasit. Nicméně situace se posunula. A protože skutečně je to vážný problém, tak bych se chtěl zeptat, jak pokročila jednání s evropskými orgány. Jestli je nějaký pozitivní výsledek pro Českou republikou. Protože pokud jsem měl správné informace, tak vlastně EIA, která byla přijata před vstupem České republiky do Evropské unie, tam se to týká, resp. i ta EIA, než jsme přijali tuhle novelu, se týká cca 63 staveb v rozsahu 170 miliard korun, což není zanedbatelná státní investice. Zajímalo by mě, v jakém stadiu to v tuto chvíli je.
Také jsem slyšel názor, že když jsme ty EIA měli tak dávno zpracované, proč se nestavělo. Myslím si, že to patří samozřejmě do jiného soudku. Nicméně nemá cenu se vracet k situacím, proč se připravilo, nestavělo se, dneska by se stavělo, ale problém je, že prostě ta EIA je tam vážnou překážkou. Takže se ptám, jak pokročila jednání v Bruselu a jestli můžeme očekávat nějaká optimistická řešení. Děkuji za odpověď.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda vlády odpoví.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Nepochybně, vážené poslankyně, vážení poslanci, problém posuzování vlivu na životní prostředí a stavu legislativy v České republice v tomto směru a stavu staveb v České republice v tomto směru je asi jeden z nejvážnějších problémů, který vláda řeší. Neřeší ho teď. Řeší ho celé poslední dva roky.
Když jsme přišli do vlády, tak jsme byli konfrontováni se situací. Já osobně jsem byl konfrontován se situací, že nám sdělili z Evropské komise, že nám zastaví čerpání evropských fondů, protože nemáme v souladu příslušnou legislativu. Takže jsme měli v tu chvíli dvě možnosti: buď jsme měli možnost hledat dohodu, anebo jsme měli možnost, že by nám zastavili čerpání fondů u všech staveb, na které je potřeba EIA, což by znamenalo, že bychom loni nevyčerpali finanční prostředky, které jsme vyčerpali, protože by se to prostě nestihlo. Vláda se rozhodla pragmaticky. Řekli jsme si, že ty desítky miliard korun, které můžeme vyčerpat pro modernizaci naší ekonomiky, pro Českou republikou, nám stojí za to, abychom hledali dohodu. Dohodu jsme našli. Peníze starých fondů jsme vyčerpali. A podařilo se konečně schválit zákon, který je harmonizován s právem Evropské unie. To se stalo v roce 2015. Čili poprvé Česká republika po mnoha letech debat má harmonizovaný zákon o posuzování vlivu na životní prostředí s datem 2015.
Současně vedle toho víme, že tady máme zhruba stovku staveb - stovku staveb - která má EIA, která byla ještě podle zákona, který tady platil před vstupem do Evropské unie, a ty stavby za těch dvanáct patnáct let nebyly postaveny. Musím říci, že pro mě bylo zajímavé zjištění, když jsem se díval, jak to vypadá v Evropské unii, a ptali jsme se, jestli má někdo podobný problém, jako má České republika - nikdo jiný takto rozsáhlý problém nemá. Myslím, že to ukazuje nejenom na problém s EIA, že to ukazuje na to, jak u nás jsou nastavené podmínky pro investiční výstavbu, jak jsou tady u nás nastavena pravidla pro budování liniových staveb. Myslím, že řada z nás cítí, že tady je vážný problém, a ta EIA nám to znovu připomněla. Máme tady stovku staveb. Mají stará povolení před vstupem do Evropské unie. A nikdo jiný v Evropě není v situaci jako Česká republika. Takže jsme v naprosto výjimečné pozici a současně jsme v pozici, kdy potřebujeme zrychlit výstavbu dopravní infrastruktury. Řada těchto staveb, které mají starou EIA, tak během patnácti let se třeba povedlo je i připravit k zahájení výstavby. Někde už jsou vykoupeny pozemky, někde už je na cestě stavební povolení, které by mohlo být vydáno, ale nemůže být vydáno, protože máme starou EIA. Čili ten problém řešíme teď.
Aktuálně se snažíme, abychom našli dohodu s Evropskou komisí. Ministerstvo životního prostředí, zejména Ministerstvo dopravy jednají už delší dobu se strukturou Evropské komise. Já jsem v uplynulých týdnech zahájil jednání tak, abych tu iniciativu maximálně podpořil z pozice předsedy vlády, a snažím se, abychom vytvořili systém, kdy bychom alespoň část těchto staveb mohli dostat do režimu, kdy se ověří EIA, kdy nebude potřeba dělat novou EIA u těchto staveb, a budeme tady ve shodě i s příslušným komisařem nebo příslušným generálním ředitelstvím Evropské unie pro životní prostředí.
Není to jednoduchá situace. Nedá se v tuto chvíli říci, jestli se nám podaří takovýto zrychlený systém vytvořit. V každém případě o to Česká republika žádá. Česká republika využívá všech možností, abychom takovýto systém dali dohromady, ale nebude to znamenat zrychlené ověření pro všech sto staveb. U většiny z těchto staveb budeme muset absolvovat novou EIA. Ale pak samozřejmě je to také otázka pro Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy, aby se maximálně zkrátily všechny termíny a maximálně intenzivně se v té věci jednalo.
Jak jsem byl informován ministrem dopravy, tak Ministerstvo dopravy zadalo na začátku letošního roku už u těchto staveb EIA, to znamená příprava na nové EIA probíhá tak, abychom nepromarnili čas. A snažíme se u těch staveb, které jsou klíčové, patří mezi ně třeba D11, tak se snažíme dojednat s Evropskou komisí kompromis tak, aby nemusela být úplně nová EIA a stačilo jenom ověření ze strany Ministerstva životního prostředí. Musíme najít shodu, protože když ji nenajdeme, tak na ty stavby nebudeme moci použít evropské dotace a budeme je muset financovat z národních zdrojů. Ale ani to není jistota, že se nám podaří celý ten proces dotáhnout úspěšně do konce.
A poslední poznámka - bylo by také dobré, aby ekologické iniciativy zohlednily fakt, že potřebujeme dostavět páteřní silniční síť v České republice.
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane premiére, děkuji za odpověď. Trošku mě pobavila ta poslední věta o ekologických aktivitách, protože tam si vůbec nejsem jistý, že existuje reálný způsob dohody, protože oni mají jiné priority, a nebudu je tady říkat, abych se náhodou nedostal do nějakého konfliktu. Takže tam to vnímám velmi, velmi, řekl bych, s takovou obezřetností, že to asi bude velký problém.
Co se týká přípravy stavby, souhlasím s vámi, že to asi v Evropě nikde takto není. Nicméně také je potřeba říci, že řada vyspělých evropských států, které byly v Evropské unii dříve než my, ta původní patnáctka, ty páteřní dálnice a silnice měly postaveny de facto daleko dříve, byly v náskoku před námi, a v té době si myslím, že takovýto zákon o EIA tam také neplatil, protože si nedovedu představit, že by byly schopni postavit takové množství kilometrů dálnic.
Takže vám děkuji za odpověď a přeju hodně úspěchů, protože silnice nejsou pravé ani levé, silnice jsou pro nás pro všechny a bez dálnic a bez kapacitních silnic prostě ekonomika dopředu nepůjde. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Slovo má pan předseda vlády.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Myslím si to samé, co zde zmínil pan poslanec. Protože skutečně kdyby důsledně platila EIA, tak by pravděpodobně země jako Francie, Německo neměly tak rozsáhlou dálniční síť, a dokonce by neměly ani síť rychlovlaků, protože si nedokážu představit, jak by byli schopni efektivně takovéto dopravní infrastruktury vybudovat. Takže si myslím, že jeden velký úkol, který leží před vládou, a já samozřejmě děkuji za tu podporu, protože je to společný zájem celé České republiky, je vyřešit problém EIA, povolení, která byla vydána ještě před vstupem do Evropské unie. Pokusit se alespoň u části těch staveb dosáhnout rychlejšího režimu, abychom je mohli zahájit letos, příští rok, a pak samozřejmě upravit pravidla, upravit legislativu. K tomu zase budeme mít příležitost, to okno se otevře. Vláda připravuje novelu stavebního zákona. Ten přijde do parlamentu. A v rámci otevřeného okna bychom se tady zase měli pokusit prosadit rozumná pravidla pro výstavbu v České republice tak, aby se pokud možno zkrátilo období, ve kterém jsme schopni u nás vůbec cokoli postavit.
A když jsem mluvil o těch ekologických iniciativách, tak si myslím, že je samozřejmé, že ochrana životního prostředí je významná hodnota. Určitě chceme, aby pro naše děti a vnuky tady zůstalo zachováno životní prostředí, aby byla chráněna fauna i flóra. Myslím si ale, že se také musíme starat o zdraví lidí. A když se podíváme na strukturu té stovky staveb, tak velká část toho jsou obchvaty měst. To znamená, dneska míří doprava včetně těžké kamionové dopravy, všechny exhalace skrze obce a města. Máme připravené desítky dopravních projektů, které znamenají obchvaty. To znamená, že lidé, kteří tam žijí, budou dýchat čistější vzduch, nebudou tolik zatíženi hlukem, který jde z této dopravy - a my nemůžeme tyto stavby realizovat proto, že nemáme aktuální posouzení stavu vlivu na životní prostředí. Takže tohle je skutečně velký konflikt zájmů. A já bych rád vyzval (upozornění na čas) skutečné ekologické iniciativy, aby toto také zohledňovaly. ***