(16.50 hodin)
(pokračuje Bendl)
Tak tam bude chodit s nějakou šňůrou a bude říkat: tady těch 50 %, tady máte celku, to si přečtěte apod., to mi přijde tedy opravdu... A kdo to bude kontrolovat? Obec? Starosta přijde v té vesnici říkat tomu jedinému hospodskému, který ho tam ještě zachraňuje, často je to obecní majetek a jsou rádi, že vůbec někoho seženou po vesnici nebo v okolí, kdo by provozoval hospodu, tak tam bude ještě ty lidi všechny naštvávat? To chcete? Fakt to chcete? To navrhujete v tom zákonu! A já myslím, že to dobře není a je to opravdu mimo realitu.
Zároveň obcím, a teď pominu velká města, i když Svaz měst a obcí vás na to významně upozorňoval, na jednu stranu říkáte v důvodové zprávě, že náklady spojené s tím, že se najde někdo, kdo, promiňte mi, udá někoho, že kouřil na zastávce, tam opravdu u nás na vesnici to jsou davy lidí, to byste viděli, kolik stovek lidí tam čeká na autobus, který stejně nepřijede, protože je jich stejně čím dál tím méně, tak někdo se najde, kdo zavolá na obec a řekne: prosím vás, přijeďte si pro něj, on tam kouřil. Protože jak jinak by se to asi dalo zjistit? Obec tedy zaplatí průvodní náklady, a bude-li potom oprávněný, přijde-li se na to, že ten dotyčný opravdu, a potvrdí se asi soudně nebo jak, že tedy byl ten člověk podnapilý nebo podobně, tak náklady obci nahradí ten, jehož se to týkalo. A vy říkáte, že obec na tom vůbec netratí, že to vymáhání bude jednoduché, a uvádíte, že pro obce jsou ty náklady bagatelní. Jsou-li bagatelní, pak myslím, že je zbytečné, abychom tyhle náklady přenášeli na malé obce, a může to klidně zaplatit Ministerstvo zdravotnictví. Ono to bude mnohem jednodušší. V tomto ohledu podám pozměňovací návrh.
Elektronické cigarety. Někde jsem zachytil pana ministra zdravotnictví, který říkal, že škodlivost elektronických cigaret není tak velká, nebo je malá nebo něco v tomto smyslu. Já bych se chtěl zeptat, z čeho ministr zdravotnictví vychází. Podle mých informací neexistuje relevantní studie, která by říkala, že se je prokázáno, že je škodlivost elektronických cigaret prokázána. Ale tvrdí-li to ministr zdravotnictví, já nejsem odborník přes zdravotnictví, říkám, možná má pravdu, ale poprosil bych vás, pane ministře, zdali byste byl té ochoty a zveřejnil, na základě čeho tvrdíte, že elektronické cigarety jsou méně škodlivé, když podle mých informací nic takového prokázáno nebylo, a naopak řada kuřáků, kteří se snaží odnaučit kouřit, k tomu právě využívá elektronické cigarety, aby postupně se této závislosti zbavili. Proto také navrhuji, aby elektronické cigarety z toho zákona byly pokud možno vypuštěny.
O těch 4,3 % etanolu, na čemž se tady v Poslanecké sněmovně shodneme asi napříč politickým spektrem, o to více mi není jasné, jak jste přišli na 4 %, pokud na to existuje nějaká relevantní odpověď. A myslím si, že když chcete zakázat pití, teď řeknu vína, grogu, případně svařeného vína i v divadlech či kinech, kdo z vás - předpokládám, že to je velká většina - chodí do divadla, tak vždycky o přestávce někdo si dá skleničku vody či nějakou limonádu nebo nějaký jiný nealkoholický nápoj, pokud řídí, a kdo neřídí, stihne si dát dvě deci bílého nebo červeného vína, protože to prostě k divadelní kultuře tak trochu patří. Co vás vede k tomu, co tak dramatického se děje, jaký alkoholismus je v těch divadlech či v průběhu divadelních přestávek nebo obecně, co se tam tak katastrofického děje, že to chcete zakázat? Ale možná desítku pivo, nakonec že byste s tím souhlasili, mně to přijde přitažené za vlasy. Proč tohle chcete zakazovat? Proč s tímhle vláda přichází jako s vládním návrhem zákona, to mi přijde opravdu nemoudré a hloupé.
Co mně extrémně vadí, je, že nechcete - resp. takhle. V případě, že máme vybudovánu nějakou dopravní infrastrukturu - vlaková nádraží, autobusová nádraží -, tak tam doporučujete, aby ve vymezených prostorách pro kuřáky se dál kouřilo, nebo říkáte ano, můžete. V dopravě to je možné, ale v jiných oblastech to možné není. To je takové zase podivné selektování, kterému nerozumím, a proto navrhuji, aby se to týkalo... Má-li někdo prostě vyčleněn prostor pro kuřáky, je-li označen ten prostor, pak tím nikoho neohrožuji. Nekuřák tam nevstoupí, žádné děti se tam nedostanou, pokud budou rodiče jenom trochu zodpovědní, a nic nikoho nemůže ohrozit a myslím si, že to je konsenzuální pro všechny. Kéž by předkladatel, když psal tenhle návrh zákona, měl alespoň trošku rozumu.
A k dětským akcím závěrem, protože bych mohl mluvit určitě ještě mnohem déle. Zástupce předkladatele paní náměstkyně, když jsme se bavili o kulturních aktivitách pro děti, tak ona říkala: to je přeci jasné, to už se pozná z nadpisu. Třeba takové hraní s kašpárkem je úplně jasně dětská záležitost. (Odmlka.) Nemusí být, přátelé! Vůbec nemusí být! (Pobavení.)
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Pastuchovou, připraví se pan poslanec Petrů. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, já bych to chtěla jen zhodnotit. Ten zákon řeší tři věci, a kdybychom statisticky vzali, o čem se tady hovoří nejvíc, tak je to kouření. Je tam hodně věcí ohledně alkoholu, ale strašně moc málo kolegů a kolegyň se zde zmiňuje o tom, že tam je další část a to jsou drogy. Ráda bych se proto vyjádřila právě k této skupině, což drogy jsou.
V návrhu, který nám přišel od Ministerstva zdravotnictví, a řešili jsme to několikrát, byla naprosto vypuštěna kapitola substituční léčby. Kdo neví, co to znamená, tak přeložím, je to odvykací léčba drogově závislých. Na toto téma byly uspořádány již dva kulaté stoly s odbornou společností adiktologů. Další kulatý stůl se bude konat teto čtvrtek.
Tato problematika je, myslím si, velice žhavá, protože se nám zde rozjel v ČR nelegální drogový trh, a myslím si, že to určitě nevyřeší jenom tento zákon, že toho k řešení je daleko víc, ale myslím si, že to je i tím, že systém v naší republice je velice špatně nastaven. Dovoluji si proto do tohoto zákona předložit dva pozměňovací návrhy, které by substituční léčbu do tohoto zákona vrátily, a aby dostala nějakou právní úpravu.
Dalším opatřením k zodpovědnější praxi v substituční léčbě je návrh na přesnou specifikaci lékařů, kteří by měli oprávnění indikovat tuto substituční léčbu. Toto omezení na kvalifikované lékaře by mělo zvýšit kvalitu péče a snížit únik substitučních preparátů na černý trh. Kdo to neví, tak v dnešní době vám substituční preparát předepíše naprosto každý lékař, ale už nezahájí bohužel léčbu. ***