(10.00 hodin)

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, nechci dnešní debatu zbytečně protahovat. Kolega Hovorka tady přednesl celou řadu důvodů, s kterými musím souhlasit. Já jsem se tím problémem zabýval velmi mnoho, protože na jednu stranu vím, že údaje o kvalitě zdravotnictví nemůžeme získat žádným jiným způsobem než kompletní analýzou všech léčených a vyšetřovaných případů. Ty údaje jsou nesmírně důležité, protože nám potom umožní konečně začít srovnávat nejenom cenu zdravotnictví a zdravotních služeb, ale také jeho cost efektivitu, to znamená kde a v kterých zařízeních je zdravotnictví financováno přiměřeně a kde jsou ty náklady příliš vysoké.

Na druhou stranu ale prolomení osobních individuálních údajů pacientů v podobě rodného čísla připojeného k těmto údajům považuju za zásadní, za velmi zásadní prolomení práv občanů, když to bude prováděno bez jejich souhlasu a když nemáme žádnou záruku o tom, jakým způsobem bude s těmi údaji pracováno. Já jsem se na to opakovaně ptal. Opakovaně jsem odpověď nedostal takovou, aby mě uspokojila. Poslední diskuse, kterou jsem měl s docentem Duškem, byla uzavřena tak, že všechny tyto věci se uzavřou v průběhu dvou tří let a že se vlastně přejde na problematikou, jakou bude mít eGovernment.

A to je problém, který mě nakonec donutil k tomu, abych tady z tohoto místa řekl, že nemůžeme jako ODS takovéto prolomení osobních údajů občanů podpořit. Nemůžeme podpořit něco, o čem nevíme, jak to bude fungovat, jak to bude zajištěno. A hlavně také ani nevíme, jaký je důvod tak velikého plošného shromažďování údajů. Čili to je jediná věc, kterou chci z tohoto pódia říci: my nemůžeme tento zákon podpořit, protože zásadním způsobem narušuje osobní integritu jednotlivců. (Velký hluk v sále.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dvě faktické poznámky. Nebo je to řádná? (Dotaz na poslance Vyzulu.) Řádná. Tak nejprve faktická poznámka pana poslance Brázdila a potom s řádnou pan poslanec Vyzula.

 

Poslanec Milan Brázdil: Pane předsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, na začátku, když jsem přišel do Sněmovny, jsem byl upozorněn, že žádné řečnění tady nezvrátí hlasování. Přesto budu naivní a pokusím se vás poprosit o to, abyste podpořili můj návrh v tom smyslu, aby zdravotnická záchranná služba nebyla do budoucna zneužívána pro ohledávání mrtvých. Prosím, je to technická věc. Zamyslete se, zda je cennější život, anebo to, že budeme někde ohledávat mrtvého člověka a přitom neposkytovat potřebnou přednemocniční neodkladnou péči. Tedy moc vás žádám, aby to nebylo politikum. Ono to je totiž o penězích. Současní hejtmani tohle nechtějí pochopit, protože pro ně finance vynaložené na nějakou soukromou koronerskou službu jsou prostě výdaje navíc, a proto to nechají, nebo chtějí nechat na záchrance. Moc vás prosím, podpořte to, aby záchranná služba nebyla zneužívána pro ohledání mrtvých. Tím nemyslím to, když jsme vyzváni a jedeme k pacientovi, který je v bezvědomí, to je ztráta životní funkce, a následně tam zjistím, že je mrtvý, tak ho ohledám. Ale v případě, že někde doma nebo v domově důchodců někdo umře, tak přece na to není potřeba výjezd záchranky.

Ještě jednou, moc vás prosím, zamyslete se. Není to politikum. Život je prostě cennější než smrt. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Pan poslanec Vyzula. (Hluk v sále neklesá.)

 

Poslanec Rostislav Vyzula: Děkuji, pane předsedo.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Kolegyně, kolegové, znovu žádám o klid. Prosím, abyste se usadili, abyste nediskutovali s ministry a dalšími a vyslechli zatím posledního přihlášeného do rozpravy.

 

Poslanec Rostislav Vyzula: Děkuji, pane předsedo. Dobré dopoledne, dámy a pánové. Přece jenom jsem se rozhodl ke krátkému vystoupení, protože zatím tady kromě pana poslance Brázdila bylo řečeno vše jen proti této novele. Já bych ji chtěl trochu podpořit. Nejen trochu, ale i celou svou váhou.

Trošku mě překvapil názor pana docenta Hegera. Prostřednictvím pana předsedy bych mu chtěl vzkázat na jeho otázku, jaký je praktický dopad současných registrů. On si na to trošku sám nakonec odpověděl, ale nicméně bych mu rád ukázal dvě publikace. Víc jsem toho vzít nemohl. Ale toto je publikace. (Ukazuje zeleno-bílou knihu.) To je praktický dopad onkologického registru. To je kniha, která je složena z epidemiologických informací o všech nádorech v naší republice za roky 2008 a 2009. Pan docent říkal, že takové analýzy může provádět pojišťovna. Ano, může. Ale neprovedla a neprovádí. A nikdy... Nevěřím tomu, že by je někdy provedla. A tuto knihu, kdekoliv jsem v zahraničí, kdekoliv ve světě, mi všichni epidemiologové rvou z ruky. Je to už poslední exemplář. Nemohu ji prosím... Ale je to k nahlédnutí samozřejmě u mě k dispozici.

Druhá podobná kniha menšího rozsahu ukazuje jenom kolorektální karcinom. (Ukazuje modrou knihu.) Jak dobře víte, tak ve výskytu nádorů střeva a rekta jsme první na světě. První, prosím vás, na světě! Kdybychom neměli tato data, tak to nevíme, za prvé. Neví to ani ministerstvo. A nemůže potom podpořit screeningový program, který se úspěšně podařilo prosadit před několika lety. Ten screeningový program funguje. A věřím, že řada z vás nad padesát let, což je hodně z vás, dostává pravidelně, tedy teď vlastně už podruhé upomínku z VZP, abyste se dostavili na screeningový program. Takže to je důsledek, to je praktický důsledek toho, že registry fungují.

A bez rodných čísel, tak jak tady bylo opakovaně řečeno, že rodná čísla nepotřebujeme, bez rodných čísel bychom vůbec nemohli zjistit například to, že nádory střeva se více vyskytují třeba v Plzeňském kraji. Omlouvám se teď Plzeňskému kraji, ale to může evokovat další studie, hlavně epidemiologické, které by měly zjistit příčinu, proč je to zrovna v tom daném kraji.

Trochu mě mrzí názor pana poslance Hovorky, který říká, že návrh je připraven špatně. On velice dobře ví, jak moc se tomuto zákonu věnoval právě docent Dušek a Ministerstvo zdravotnictví vůbec a jak pečlivě ten zákon připravovali, jak diskutovali se všemi možnými partnery, ať to byl Úřad na ochranu osobních údajů, ať to byla legislativa napříč problematikou. (Hluk v sále.)

Ale závěrem bych vám chtěl ukázat dva takové registry, kterými hodně pomůžete, když je zredukujete, všem zdravotníkům. Trochu jsem o tom mluvil minule a připravil jsem si kardiologický registr a onkologický registr. Toto je ve zvětšené podobě, pochopitelně. (Ukazuje velkou tabulku.) Ale tento registr má osm stran. Sami vidíte, že tam je řada celá řada údajů, které musí zdravotníci vyplňovat. Pokud schválíme tuto novelu, tak budou muset dělat jenom 30 % z tohoto, co je zde uvedeno. 70 % jim ušetříme práce. U onkologického registru je to něco podobného. (Ukazuje další tabulku.) Ten formulář není tak rozsáhlý, má jenom tři strany. Ale prosím vás, pokud schválíme novelu, tak opět 70 % práce zdravotníkům ušetříme. Ušetříme práci lékařům, ale i zdravotním sestrám a oni se budou moci více věnovat svým pacientům.

Jinak si myslím, že všechno bylo dost řečeno. A na některé argumenty, které zde byly uvedeny, opravdu si myslím, že nemá cenu ani odpovídat, protože všichni máte zdravý rozum, a věřím, že to dopadne dobře.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Také děkuji. Vidím zde dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Hovorka a potom pan poslanec Heger. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP