(11.30 hodin)

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Ještě jednou, kolegyně, kolegové, opět z dílny Ministerstva dopravy, byť v tomto případě v úzké kooperaci i s resortem životního prostředí.

Rámcová úmluva o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat byla připravena z iniciativy Ukrajiny a za technické pomoci programu Organizace spojených národů pro životní prostředí. Gestorem úmluvy je Ministerstvo životního prostředí. Úmluva je zaměřena na široký okruh témat, která souvisí s udržitelným rozvoje regionu. Dosud byly sjednány tři protokoly, které jsou v platnosti pro Českou republiku i obecně, a to Protokol o ochraně a udržitelném využívání biologické a krajinné rozmanitosti, Protokol o udržitelném cestovním ruchu a Protokol o udržitelném trvalém obhospodařování lesů.

Pracovní skupina pro udržitelnou dopravu připravila návrh Protokolu o udržitelné dopravě, který byl podepsán na čtvrtém zasedání konference smluvních stran Karpatské úmluvy v září 2014 v Mikulově a vláda České republiky vyslovila souhlas se sjednáním Protokolu o udržitelné dopravě svým usnesením ze dne 15. září 2014. Cílem protokolu je posílit a usnadnit spolupráci smluvních stran v oblasti rozvoje udržitelné nákladní a osobní dopravy a související infrastruktury v Karpatech, a tím přispět k udržitelnému rozvoji regionu. K naplňování cílů protokolu bude Česká republika v maximální míře využívat projektů financovaných z mezinárodních fondů a fondů Evropské unie podporujících naplňování Karpatské úmluvy. Zapojení České republiky bude odpovídat disponibilním možnostem Ministerstva dopravy, kapitoly Ministerstva životního prostředí a dalších subjektů. Z přijetí protokolu nevyplývá žádný požadavek na navýšení rozpočtové kapitoly Ministerstva dopravy ani Ministerstva životního prostředí, a nebude mít tudíž žádný dopad na státní rozpočet.

Dovoluji si vás tímto požádat o postoupení materiálu k projednání v příslušných výborech. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení. Zde budeme muset hlasovat, protože došlo k změně zpravodaje. Původně měl být zpravodajem pan poslanec Rom Kostřica, ale došlo ke změně, zpravodajem pro prvé čtení bude pan poslanec Holík.

 

Já tedy zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro změnu zpravodaje pro prvé čtení, aby se jím stal pan poslanec Holík, tak prosím zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 142. Přihlášeno je 141 poslankyň a poslanců, pro návrh 108, proti nikdo. S návrhem byl vysloven souhlas.

 

Já tedy prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Holík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Holík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Byl zde přednesen vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Vše potřebné myslím bylo panem ministrem předneseno, takže za sebe říkám, že doporučuji přikázat tento tisk zahraničnímu výboru k projednání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které vidím přihlášku pana předsedy Stanjury. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nevím, kolegyně, kolegové, kdo z vás měl čas si přečíst text toho protokolu. Já jsem si ten čas udělal a mám dotaz na pana ministra. Co se stane, když to neschválíme? Já to považuji za naprosto zbytečný text, a abych to dokumentoval, tak vám přečtu několik vět z tohoto protokolu.

Článek 9 Silniční doprava. Smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy, zejména z hlediska jejího významu, z hlediska dostupnosti odlehlých oblastí a cílových destinací i z hlediska rozvoje karpatského regionu. - To je silniční doprava.

Článek 10 Železniční doprava. Smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní železniční dopravy, která představuje významný prvek multimodální dopravy a hlavní alternativu k silniční dopravě v karpatském regionu. - Připomeňme si ale, že v článku 9 byla zdůrazněna důležitost silniční dopravy. Tady už máme alternativu. - A smluvní strany uznávají význam nákladní a osobní železniční dopravy pro rozvoj karpatského regionu, včetně cestovního ruchu.

Pojďme k článku 11, který se jmenuje Vodní doprava. Smluvní strany uznávají potenciál vodní dopravy: zejména jako prvku multimodální dopravy, a za b) pro rozvoj karpatského regionu včetně cestovního ruchu.

Článek 12 Letecká doprava. Smluvní strany uznávají potenciál letecké dopravy pro ekonomický rozvoj, zejména pro rozvoj cestovního ruchu a dostupnost odlehlých oblastí. - Tak se nám to pěkně kombinuje. To byla silniční k té odlehlosti a vodní pro potenciál cestovního ruchu.

Dále smluvní strany zcela překvapivě a novátorsky uznávají význam letecké dopravy pro dálkovou přepravu. A za c) smluvní strany uznávají nezbytnost soustředit se na stávající letiště a letištní plochy.

Pojďme k článku 13 Nemotorová doprava. Vidím, že smluvní strany myslely úplně na vše. A smluvní strany uznávají zásadní přínosy nemotorové dopravy, zejména z hlediska veřejného zdraví a minimalizace negativních vlivů na životní prostředí. Dále smluvní strany uznávají nemotorovou dopravu jako efektivní zdroj z hlediska nákladů a údržby dopravní infrastruktury, prostorového využití a úspory energií. A za c), a opět cestovní ruch: smluvní strany uznávají rostoucí význam nemotorové dopravy zejména pro cestovní ruch a rekreaci.

A takhle bych mohl citovat. A to jsem vynechal všechny ty přechodníky, čeho všeho vědomi si, berouce na vědomí, zdůrazňujíce a podobně.

Pane ministře, mě by zajímalo, kolik lidí se tomu u nás věnuje, k čemu to máme a co se stane, když to neschválíme. Jestli budeme ostatním smluvním stranám v něčem bránit, nebo ne.

Já to považuji na naprosto zbytečný text. Když si ten text přečtete, tak to nemůžeme ani myslet vážně. Tak si to shrňme. Když to schválíme, tak český Parlament uzná důležitost silniční dopravy, motorové, důležitost železniční dopravy, důležitost letecké dopravy, potenciál vodní dopravy a důležitost nemotorové dopravy. A já si myslím, že to všechno víme, včetně našich občanů a podnikatelů, i bez smlouvy, že doprava je důležitá, že bez dopravy se z jednoho místa na druhé prostě nedostaneme nejenom v Karpatech, ale nikde jinde.

Děkuji za odpovědi, pane ministře. (Slabší potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a táži se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Karel Fiedler s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo. Já bych chtěl poděkovat kolegovi Zbyňkovi Stanjurovi, že nás takhle vytrhl z té letargie tady těch nesmyslů, které jsou nám tady předkládány, je zaplevelována Sněmovna. Veřejnost na galerii asi byla v šoku stejně jako my, kteří jsme se nepodívali do toho dokumentu. Ještě jednou Zbyňkovi děkuji. A myslím si, že bychom měli tento dokument neschválit.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí. Pan předseda Stanjura s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já rozumím, že pan ministr životního prostředí tady alternuje. Tak abychom dali prostor i Ministerstvu dopravy, aby nám odpovědělo na ty mé závažné dotazy, tak navrhuji přerušení tohoto bodu do příští schůze Poslanecké sněmovny. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP