(17.00 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a nyní otevírám podrobnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky, pana poslance Váni a paní poslankyně Černochové. Poprosím pana poslance Váňu.

 

Poslanec Roman Váňa: Dobré odpoledne. Já bych se chtěl formálně přihlásit k návrhu usnesení, které je v rámci tisku 668-E/0, je to tedy návrh na usnesení Poslanecké sněmovny k tomuto sněmovnímu tisku ve znění tak, jak jsem jej přednesl v obecné rozpravě.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Černochovou. A poprosím sněmovnu o klid!

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Po dohodě i s panem předsedou výboru pro bezpečnost a zpravodajem Váňou i po dohodě s předsedou Poslanecké sněmovny Hamáčkem si dovoluji doupravit návrh, na který se odvolával pan poslanec Váňa, a to abychom v bodě číslo 4 - odmítá, aby Evropská komise v reakci na tragické události spojené s teroristickými činy v Paříži - tak aby za Paříž byl doplněn Brusel - perzekvovala členské státy a jejich občany neodůvodněným zpřísněním legálního držení zbraní - zůstává. Prostě mezi slovo Paříži a perzekvovala dát "a v Bruselu". To je první návrh změny.

A druhý návrh změny je za bod 5 doplnit bod 6, který by zněl následujícím způsobem. Zase uvozeno - Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR - pověřuje předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, aby s tímto stanoviskem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR seznámil parlamenty členských států Evropské unie a Evropský parlament. Je to i v návaznosti na to, co tady zaznělo z úst mých kolegů, že je zapotřebí, aby Česká republika získala podporu v rámci jiných zemí osmadvacítky a aby se o tom našem návrhu usnesení dozvěděly příslušné zákonodárné sbory co nejdříve a abychom ten časový deficit, ty čtyři měsíce, které jsme ztratili, alespoň částečně dohnali. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, tudíž podrobnou rozpravu končím. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? Pane zpravodaji? (Nemají zájem.)

Tak nyní přistoupíme k hlasování. Nejprve bychom se vypořádali s pozměňovacími návrhy a poté bychom hlasovali o návrhu usnesení. Dříve než tak učiníme, všechny vás odhlásím a poprosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami. A poprosím pana zpravodaje, aby nás provedl hlasováním.

 

Poslanec Roman Váňa: Omlouvám se, ještě jsme konzultovali s panem ministrem pozměňovací návrh. Takže v tuto chvíli evidujeme návrh na usnesení a pozměňovací návrh k tomuto usnesení. Budeme hlasovat nejprve pozměňovací návrh paní poslankyně Černochové.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Nikdo nevznáší námitku. Tudíž zahajuji hlasování. A ještě mám dotaz. Jsou dva body v pozměňovacím návrhu paní poslankyně Černochové. Táži se Sněmovny, zda můžeme o nich hlasovat najednou. Není proti tomu námitka, tudíž tak učiníme.

Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti?

Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 354, přihlášeno 140 přítomných, pro 138. (Proti nula.) Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Roman Váňa: Nyní tedy můžeme hlasovat návrh usnesení ve znění pozměňovacího návrhu tak, jak byl přijat.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já se táži Sněmovny, zda je souhlas, že budeme hlasovat o usnesení jako celku. Není námitka.

Tudíž zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti?

Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 355, do kterého je přihlášeno 144 přítomných, pro 142, proti 1. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

Děkuji panu zpravodaji, panu navrhovateli a končím čtení tohoto bodu.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

 

50.
Vládní návrh zákona o bezpečnostní činnosti a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 495/ - prvé čtení

Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 23. března tohoto roku, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu. Pan ministr už stojí u stolku řečníků. Já poprosím, aby vydržel. Poprosím pana zpravodaje, tím je Bronislav Schwarz, aby zaujal své místo. Pane ministře, máte slovo. Jenom informuji Sněmovnu, že pak budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych rád ještě připomněl materii zákona, o kterém jednáme. Jsme tedy již v přerušeném bodu, tzn. pouze bych shrnul a připomněl především základní cíle navrhované nové právní úpravy.

Hlavním cílem této normy je vynětí soukromých bezpečnostních služeb z režimu živnostenského zákona, což je jedno z bolavých míst, které touto normou napravíme, bude-li přijata. Dále pak stanovení jasných vstupních podmínek pro výkon bezpečnostní činnosti podnikateli a jejich zaměstnanci. Tím se rozumí věk, bezúhonnost, spolehlivost, zdravotní a odborná způsobilost. Za další potom oprávnění podnikat v oblasti komerční bezpečnosti na základě licence vydané Ministerstvem vnitra vždy na dobu deseti let po předchozím vyjádření služeb a Policie České republiky, takže zvýšení určité formy dohledu nad subjekty, které poskytují takto citlivé služby. Dalším zásadním bodem pro nás je kategorizace jednotlivých bezpečnostních činností podle jejich specifického obsahu. Dalším bodem je pak zakotvení podmínek výkonu bezpečnostní činnosti fyzickými a právnickými osobami pro vlastní potřebu na tzv. nekomerční bázi. Dalším důležitým bodem je upravení základních principů vztahu soukromých bezpečnostních služeb a dalších subjektů. Dále pak vymezení přestupků a správních deliktů v oblasti bezpečnostní činnosti a sankcí za ně ukládaných včetně odnímání licence, o které jsem hovořil, že by měla být získávána těmito subjekty na deset let. V neposlední řadě pak je to zakotvení kontroly výkonu bezpečnostní činnosti státem.

Za klady nové právní úpravy považuji stanovení právního rámce výkonu bezpečnostní činnosti a jasné vymezení okruhu působnosti soukromých bezpečnostních služeb. Bezpečnostní prověrku subjektů působících v oblasti komerční bezpečnosti, čímž dojde ke snížení bezpečnostních rizik včetně možného zneužití bezpečnostních služeb v soukromém, ale i veřejném sektoru. Dále pak kladem bezesporu je eliminace nespolehlivých podnikatelů působících např. v oblasti tzv. šedé ekonomiky. Od této normy si také slibujeme zkvalitnění poskytovaných služeb pro zákazníky soukromých bezpečnostních agentur ve všech ohledech, a to mj. i díky značně vyšším požadavkům kladeným na kvalifikační předpoklady podnikatelů a jejich zaměstnanců, které budou nezbytně nutné pro získání potřebné licence. A samozřejmě v neposlední řadě se také touto normou pokoušíme odstranit absenci právní úpravy, kdy Česká republika se dosud řadí mezi několik málo zbývajících států Evropské unie, které podobnou normu řešící toto prostředí a tento problém nemají.

Nová právní úprava s sebou nese zvýšené náklady na straně státu, zejména pak na rozpočet Ministerstva vnitra. Bude se jednat o náklady spojené s personálním a materiálním zajištěním vydávání a případně odnímání, pozastavování platnosti licencí k výkonu soukromé bezpečnostní činnosti, k registraci osob, které budou vykonávat vybrané bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, tedy na tzv. nekomerční bázi, a samozřejmě i kontrolu dodržování všech zákonem stanovených podmínek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP