(16.20 hodin)
Poslanec Jiří Zlatuška: Vážený pane nepřítomný vicepremiére, dne 21. ledna jsem interpeloval ve věci podvodů s veřejným financováním výzkumu, vývoje a inovací. Jedná se o takzvané predátorské publikace, čili fiktivní nebo bezcenné publikace. Dostal jsem 17. února odpověď, ve které se konstatuje, že Rada pro výzkum a vývoj v lednu 2016 se jednomyslně shodla na - cituji - "uplatnění sankcí za výsledky předložené do registru výsledků, které neodpovídají definici výsledku." Nestalo se nic kolem hledání těchto výsledků v Radě pro výzkum a vývoj, nicméně sdružení Věda žije dokladovalo na březnovém akademickém fóru, o jehož obsahu jste pravidelně informován, celkem 672 fiktivních nebo bezcenných, v uvozovkách, publikací v registru, z toho 214 z nich bylo hodnocení 6700 body. Bylo za ně vyplaceno 53 milionů korun a dalších 28 milionů bude vypláceno v dalších letech díky způsobu financování.
Ptám se tedy, jaké vlastní šetření udělala Rada pro výzkum, vývoj a inovace stran těch vykazovaných publikací a kolik jich dále zjistila. Za druhé, komu byly uděleny sankce za těchto nejméně 672 publikací. Za třetí, komu a v jaké výši byly za již známé podvodné vykazované výsledky uděleny sankce. Za čtvrté otázka, zda byly odebrány prostředky ve výši 53 nebo více milionů a byla učiněna opatření, aby tato škoda dále nenarůstala. A za páté, tyto peníze původně nedostali jiní, kteří je měli dostat. Bude jim toto refundováno?
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci. Bude mu odpovězeno písemně.
Osmou interpelaci přednese pan poslanec Jiří Junek, který bude interpelovat přítomného pana ministra dopravy Dana Ťuka ve věci kanálu Dunaj-Odra-Labe. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Junek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře, svoji interpelaci jsem nazval ve věci plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Nicméně možná bych mohl začít s takovým vtipem z minulého režimu, který říkal o tom, že všude je Lenin. Otevřu noviny - Lenin, otevřu rádio - Lenin, otevřu televizi - Lenin. Bojím se otevřít konzervu. Mám pocit, že dnes je to obdobně s kanálem Dunaj-Odra-Labe, kdy se o něm všude píše, dokonce se ví, kdy stavba bude zahájena. Pan prezident dokonce sehnal investory atd.
Já osobně jsem se domníval, že kanál Dunaj-Odra-Labe je megalomanská stavba, hluboká jizva, rána v krajině, která v naší zemi a v naší době nemá už místo. Stejně tak to asi chápalo Ministerstvo dopravy, když váš předchůdce ministr Prachař zastavil soutěž na studii proveditelnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe, kterou vyhlásil opět jeho předchůdce, prezidentův ministr dopravy Zdeněk Žák, s tím, že celá záležitost měla stát 25 milionů korun. Nyní mě tedy zaráží, když z veřejných zdrojů čtu, že přípravné práce byly obnoveny. Proto se tedy ptám, je-li to pravda. A pakliže ano, na základě čeho se tak stalo. Zdali to bylo vaše osobní rozhodnutí jako ministra dopravy, zda tak rozhodla vláda, nebo zda to bylo na přání pana prezidenta. Dál by mě také zajímalo, co bylo důvodem tohoto rozhodnutí. A dál, kolik nás takové přípravné práce stojí a budou stát.
Já tady zastupuji Pardubický kraj, kde nám dodnes chybí dálnice D35, nyní navíc opět zkomplikovaná tou nešťastnou EIA. Rádi bychom tam také třeba viděli rozšíření železničního koridoru atd. A my jsme možná trošku znepokojeni tím, že se veřejné peníze a čas budou plýtvat na megalomanské projekty, které mohly být zajímavé ještě na začátku dvacátého století, ale dnes podle mého názoru jsou zcela mimo realitu. O kanálu Dunaj-Odra-Labe bylo už mnoho napsáno, mnoho vydáno, mnoho řečeno. (Upozornění na čas.) Dokonce kanál Labe-Dunaj-Odra má své muzeum v České Třebové. Já si myslím, že tam patří. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, pane poslanče. Prosím, pane ministře, o vaši odpověď.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče prostřednictvím pana místopředsedy, v současné době probíhá výběrové řízení na zpracovatele studie proveditelnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe. Úkol vyplývá z části 7 schválené politiky územního rozvoje ve znění aktualizace číslo 1, článek 180, který zní: Prověřit účelnost a reálnost průplavního spojení DOL s cílem posoudit v úplných evropských souvislostech problematiku jeho možné realizace včetně enviromentálních aspektů, přepravní účinnosti a investiční náročnosti jednotlivých větví. Zodpovídá Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství.
Nejedná se tedy o přípravu staveb, ale o variantní prověření realizovatelnosti projektu, což je důležité především jako podklad pro rozhodnutí o dalším pokračování územní ochrany tohoto projektu. Na základě výsledků studie bude následně rozhodnuto o případné přípravě projektu nebo některých jeho částí, například napojení Ostravy na oderskou vodní cestu. Výsledná studie proveditelnosti bude rovněž podrobena strategickému posouzení vlivů na životní prostředí SEA.
Já bych ještě dodal, že mě trošku ten dotaz překvapil. Překvapil mě proto, protože v programovém prohlášení a v koaliční smlouvě se koaliční strany zavázaly, že toto posouzení udělají. Vážený pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, vy jako koaliční poslanec byste o tom, co se píše v koaliční smlouvě a v programovém prohlášení vlády, a o tom, že jsem těmito dokumenty vázán ve své činnosti, mohl vědět. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec má doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Junek: Děkuji. Přečtu si pozorně programové prohlášení. Já si myslím, že úplně přímo konkrétně o kanálu Dunaj-Odra-Labe se tam nehovoří. Nicméně jsem se nedozvěděl ještě jednu část mého dotazu, a to kolik ta případná studie bude stát, na kolik nás to vyjde.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pane ministře, prosím, kolik nás to vyjde?
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, já se omlouvám, tuhle část jsem neodpověděl. Soutěž probíhá. V současné době byl jeden z účastníků vyloučen. Čeká se na jeho odvolání či neodvolání. My samozřejmě ceny známe. Maximální hodnota je 25 milionů. Nicméně nabídnuté ceny jsou asi o 30 procent nižší, než je tato hodnota. Ale tím, že nebyla soutěž vyhlášena, tak já bych tady nerad spekuloval o celkové ceně. Ta studie by měla být od doby zadání hotová za rok a půl. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: To byla odpověď na osmou interpelaci. Devátou interpelaci přednese pan poslanec Martin Novotný, který bude taktéž pana ministra dopravy interpelovat ve věci PPP v dopravě. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Novotný: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, já nejsem koaliční poslanec, takže mám větší míru svobody otázek v oblasti dopravy.
Jedním z úkolů, které jste si předsevzal po nástupu do funkce, byla rehabilitace modelu Public Private Partnership, to je partnerství veřejného a soukromého sektoru v oblasti dopravních staveb. Jako pilotní projekt jste vybrali 30kilometrový strakonický úsek, který byl vybrán celkem logicky v souvislosti s obtížnou realizací této stavby jinými způsoby. Stavby, které nejsou zařazené do transevropské sítě, nelze financovat ze zdrojů EU. V posledních týdnech jsme se ovšem dozvěděli, že vypsaný tendr nikoliv na PPP jako takové, ale na poradce, to je ten předchozí, byl zrušen orgánem dohledu pro diskriminaci českých firem. Podmínkou byly realizace silničních PPP projektů, což vzhledem k tomu, že žádný u nás realizován doposud nebyl, těžko u nás někdo může splnit.
V této souvislosti mám na vás dvě otázky. Ta první se týká toho, jak budete dále postupovat v přípravě tohoto i ostatních silničních PPP projektů, jak velké zpoždění a komplikaci představuje rozhodnutí ÚHOSu, jak vidíte časový horizont přípravy a realizace. ***