(17.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci i paní ministryni. Pan poslanec Petr Bendl bude interpelovat dále nepřítomného ministra zemědělství ve věci kauzy Najmr. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Pane nepřítomný ministře zemědělství, protože nemám, jak jinak vás upozornit na fakt, že nejenom že nechodíte do Poslanecké sněmovny a máte, jak jsem zjistil, i horší účast na hlasování, než má sám premiér, také neodpovídáte na ústní, zejména na písemné interpelace. Já jsem vám prostřednictvím předsedy Poslanecké sněmovny poslal písemnou interpelaci, a to 21. 12. 2015 ve věci kauzy pana Najmra. Nechci ji tady podrobně uvádět, neboť je to opravdu na delší čas než na dvě minuty, které mám vymezeny, a vy jste mi doposud na tuto interpelaci neodpověděl. Proto vás interpeluji v této záležitosti a žádám, abyste dodržoval jednací řád Poslanecké sněmovny. Doufám, že tentokrát už se odpovědi dočkám.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Snad, pane poslanče. 34. interpelaci pan poslanec Kučera stahuje, takže 35. interpelaci přednese pan poslanec Radim Holeček, který bude interpelovat paní ministryni práce a sociálních věcí ve věci nakládání s byty. Nebude, tudíž ji škrtám. Poslední opět pan poslanec Petr Bendl, který bude interpelovat pana ministra dopravy ve věci provinění...

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji. Obrátil se na mě občan, který už si poměrně dlouhou dobu dopisuje s odborem 150 Ministerstva dopravy ve velmi technické záležitosti, která se týká vypracovaného a schváleného projektu číslo 803, který měl přílohu číslo 3. Já jsem před interpelací dal panu ministrovi všechny podklady důležité k odpovědi na tuto interpelaci. Chtěl jsem se zeptat, zda v tomto projektu tato příloha byla platná v letech 2008 až 2014. Pokud ne, čím byla zrušena. Zároveň bych se rád zeptal, pokud byl projekt platný - odbor 150 Ministerstva dopravy ve svých písemných informacích z dopisu z 8. 12. 2008 a z e-mailu značky 67200815 STK 3/2 přílohu číslo 3 popírá a uvádí nepravdivé informace - proč tedy odbor 150 Ministerstva dopravy nepodával o příloze číslo 3 relevantní informace, a navodil tím možnost poškození STK i kontrolovaného automobilu. A zároveň odbor 150 Ministerstva dopravy byl opakovaně požádán, aby s přílohou číslo 3 tohoto projektu seznámil dotyčné STK, a zřejmě se tak nestalo. Prosím, pane ministře, o vaše reakci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedajícího, v úvodu musím zmínit, že pro STK platí jednotná metodika zkoušení brzd schválená Ministerstvem dopravy. Tato metodika je univerzální a týká se plně i zkoušení brzd z vozidel s více poháněnými nápravami. Kolové brzdy i ovládací soustava brzd například u vozidel 4 x 4 se od jiných vozidel podstatně neliší, ale s podmínkou, že konstrukční řešení pohonu kol její aplikaci umožňuje. V případě, že její použití konstrukce vozidla neumožňuje, provede se jízdní zkouška. Vzhledem k tomu, že u pohonu 4 x 4 existuje mnoho variant řešení, některá použití konvenční válcové zkušebny brzd, dále jen VZB, umožňují a jiná ne. Univerzální řešení opravdu neexistuje.

O možnosti využití válcové zkušebny brzd v STK pro konkrétní vozidlo s pohonem 4 x 4 rozhoduje kontrolní technik provádějící technickou prohlídku vozidla na základě svých znalostí o daném typu vozidla, informací provozovatele vozidla nebo pokusu. K pokusu je nutno dodat, že válcová jednotka je poháněná elektromotorem s příkonem 2,5 až 3 kilowatty. Obvodová rychlost válců je 4 až 5 kilometrů za hodinu. Jedná se tedy o parametry, které jsou v porovnání s výkony přenášenými na kola vozidla jeho motorem v řádově nižší. Krátkodobý pokus, například zapnutí jedné pohonné jednotky, ukáže, zda vozidlo může být vyzkoušeno na válcové zkušebně brzd, nebo ne. Snaha vyjetí vozidla z válců velký pasivní odpor kola atd. Pro vozidlo tento pokus nepředstavuje žádné nebezpečí poškození.

V minulosti zadalo Ministerstvo dopravy zmiňovaný výzkumný projekt k problematice zkoušení brzd vozidel s pohonem 4 x 4, jednalo se o součást projektu vědy a výzkumu realizovaných v letech cca 2001 až 2005. Pro Ministerstvo dopravy zpracovatelem byla společnost Dekra Automobil, resp. Ústav silniční a městské dopravy. Výsledek studia shrnující poznatky ze zahraničí byl ten, že neexistuje univerzální řešení. Jsou konstrukce vozidel, které zkoušku na konvenční zařízení brzdném umožňují, jiné ne.

Zmiňovaná příloha číslo 3, stejně tak jako zmiňovaný projekt není a nikdy nebyl závazným pro činnost STK, ale slouží jako podklad pro další činnosti v oblasti kontroly brzd. Rovněž musím uvést, že u té brzdné stolice v jejich schvalování pro použití v STK nedošlo k žádné změně od období od let 2008 až 2014. Veškerá stanoviska, která byla v minulosti v této problematice vydána, byla vytvořena na základě dostupných relevantních informací. A pokud se týká té zmiňované přílohy číslo 3, pokud jste ji nedostali, nebo ji nedostala STK, tak jsem připraven vám ji poskytnout. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Poslední doplňující otázka dnešního dne. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Bendl: Rozumím tomu tedy správně, že ta příloha byla platná v těch letech 2008 až 2014?

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Já tady zopakuji, tak jak tomu rozumím já. Když tak si to ještě potvrdím a odpovím vám. Píše se tady, že zmiňovaná příloha číslo 3, stejně jako zmiňovaný projekt nebyl závazným pro STK. To znamená, platná ve smyslu, že existovala, byla, ale nebyl závazným, že se podle toho musí fungovat.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: To byla poslední interpelace, na kterou jsme dostali odpověď. Děkuji přítomným. Končím dnešní ústní interpelace a přeji vám hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 17.58 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP