Úterý 31. května 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 608/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok, a ještě než se ujme slova, požádám, aby místo u stolu zpravodajů zaujal pan kolega Kolovratník, protože pan poslanec Šidlo, který byl zpravodajem pro prvé čtení, je řádně omluven, ale vzhledem k tomu, že jsme ve čtení druhém, nemusíme ani jiného zpravodaje po projednání výboru schvalovat. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem předloženého návrhu zákona je zejména zajištění transpozice směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Jedná se o poměrně rozsáhlý vstup do zákona o dráhách a některých souvisejících zákonů, který obsahuje vstupy jak dílčí povahy, tak i změny koncepčního charakteru. Tento návrh již byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu, dovolte mi tedy pouze stručný úvod.

Návrh zasahuje zejména do následujících oblastí:

1. Kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah. Zde se zejména zavádí nová kategorie místních drah a nově se upravují pravidla přístupu.

2. Provozování zařízení služeb. Jde o novou úpravu, která v návaznosti na směrnici vymezuje zařízení služeb v drážní dopravě, například nádraží, čerpací stanice apod., a upravuje práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich.

3. Přístup k výkonu činnosti dopravce. Navrhuje se nové znění a úpravy udílení licence pro provozování drážní dopravy.

4. Přidělování kapacity dráhy. Jde o nové znění úpravy postupu provozovatele dráhy při jednání s dopravci o přístupu k drážní infrastruktuře pro účely tvorby ročního jízdního řádu i ad hoc jízd.

5. Posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách. Jedná se o novou úpravu umožňující na základě úředního přezkumu omezit přístup k drážní infrastruktuře pro dopravce, jehož služby by mohly významně narušit ekonomickou rovnováhu veřejných služeb v osobní dopravě.

6. Úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí.

Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh i související změny v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah, zejména v souvislosti s navrhovaným řízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, dále některé dílčí vnitrostátní úpravy zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a v otázce stavby drah.

Při projednávání na hospodářském výboru bylo vzneseno několik bloků pozměňovacích návrhů, z nichž nejrozsáhlejší byl soubor návrhů směřujících k novému vymezení podoby kompetencí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. S těmito pozměňovacími návrhy nicméně Ministerstvo dopravy nesouhlasilo a nakonec nebyly hospodářským výborem přijaty. Usnesením hospodářského výboru bylo nakonec přijato 13 pozměňovacích návrhů, s nimiž může ministerstvo v zásadě souhlasit.

Návrh novelizace zákona o dráhách zástupci Ministerstva dopravy v podrobnějších souvislostech představili také na jednání podvýboru pro dopravu minulý týden.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vláda předložila Poslanecké sněmovně, je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce a četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy. Je nezbytný z hlediska implementace práva EU, ale obsahuje i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Danu Ťokovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 608/1 a 608/2. Nyní tedy žádám pana poslance Martina Kolovratníka jako zpravodaje hospodářského výboru, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, klidný podvečerní čas vám přeji.

Předkladatel - pan ministr dopravy Dan Ťok - víceméně k tomu zákonu vše přednesl a zopakoval, takže já své vystoupení opravdu zestručním, abych vás nezdržel dublováním přednesených informací. Snad jenom připomenu to, že tento zákon ve Sněmovně máme od 23. září 2015, že opravdu čeká více než půl roku na své projednání, a rozumím v tom smyslu předkladateli a kolegům z Ministerstva dopravy, že už netrpělivě čekají na to, abychom zákon dokončili, a mohl tedy vstoupit v platnost i v účinnost. Primárním cílem zákona skutečně je implementace evropského práva, konkrétně je to směrnice č. 34/2012/EU. To, co zákon navrhuje, už bylo řečeno.

Já za sebe rekapituluji, že garanční hospodářský výbor návrh zákona projednal na svém posledním zasedání 20. 5. a přijal usnesení, jak bylo řečeno, č. 608/2, kde doporučil schválit, a tak jak je ve zvyku v souladu s aktuálním legislativním procesem Poslanecké sněmovny, zároveň přijal některé, mohu říci v uvozovkách, výborové pozměňovací návrhy. Snad za sebe pro ty z vás, kteří se o tuto problematikou zajímáte, mohu zmínit přesnou definici tzv. zkušební dráhy, dále jasnou definici toho, kdy je vlečka veřejně přístupná, takže zabraňuje možnosti uzavřít vlečku pro jiné zájemce, než je majitel trati, a také nově stanovuje povinnost dopravce sjednat si jakési v uvozovkách povinné ručení, tedy pojištění.

Důležité je ale vědět, že po projednání na garančním výboru a také po zmíněném podvýboru pro dopravu, jak řekl pan ministr, byli námi - mnou a dalšími kolegy - načteny sem do druhého čtení další pozměňovací návrhy. V tuto chvíli jich máme nakonec celkem 16 kusů. Samozřejmě já nebudu dublovat své kolegy, ti si pozměňovací představí sami. Za sebe snad ve zprávě zpravodaje nebo v tom vyjádření mohu říci, že já jsem podal také šest pozměňovacích návrhů, pochopitelně je vysvětlím v obecné rozpravě a pak se k nim přihlásím v rozpravě podrobné.

Co se týká dalšího v uvozovkách jízdního řádu, počítáme s tím, že po druhém čtení tento zákon a hlavně pozměňovací návrhy budou projednány na hospodářském výboru příští týden ve středu 8. 6. a tam zaujmeme finální stanovisko pro třetí čtení.

Tolik v tuto chvíli zpravodajská zpráva.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji, a než otevřu obecnou rozpravu, ještě mi dovolte konstatovat došlou omluvu pana poslance Gabrhela z dnešního odpoledního jednání - prodlužuje svoji omluvu až do konce dnešního jednacího dne.

Nyní tedy v obecné rozpravě, kterou otevírám, se ptám pana místopředsedy, jestli chce s přednostním právem? Nikoliv. Takže paní poslankyně Květa Matušovská jako první přihlášená v obecné rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, ráda bych odůvodnila pozměňovací návrhy, které jsou uloženy v systému a ke kterým se v podrobné rozpravě přihlásím za kolegu Karla Šidla, který je nepřítomen.

Pozměňovací návrhy souvisí s pozměňovacím návrhem k návrhu zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Je to tisk 609, budeme ho vlastně projednávat po tomto návrhu zákona. Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU. Současně se navrhuje dílčí úprava zákona o akciové společnosti České dráhy, zákon č.77/2002 Sb., která upřesňuje znění ustanovení v § 8 odst. 2 tohoto zákona a odstraňuje tak stávající výkladové problémy.

K bodu číslo dva. Stávající legislativa neupravuje existenci centrální evidence železničních drah jako součástí území. Existující evidence úředních povolení k provozování dráhy má pouze textovou, prostorově a identifikačně nepřesnou podobu a nemůže sloužit k zajištění některých úkolů státu a orgánu veřejné správy. Pozměňovací návrh je dlouhodobým a systémovým opatřením. Jeho legislativní podpora by byla dobrá v práci s daty o dráhách jako součástech území státu se vlastně dostává (?) na úroveň popisu pozemních komunikací a na úroveň umožňující vyhovět potřebám státu a orgánu veřejné správy s ohledem na strategické zájmy i pro umožnění účelného plánování rozvoje drážní infrastruktury.

Další z pozměňovacích návrhů, je to vlastně současná právní úprava, která neukládá provozovateli celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu výslovnou povinnost na zřízení odpovídajících operativních složek. Dostupným odborným personálem s potřebnými znalostmi a technickým vybavením disponuje právě pouze provozovatel takovéto dráhy. Ostatní složky integrovaného záchranného systému nemohou zajistit potřebné úkoly a činnosti. Proto je nutné provést legislativní změnu v podobě povinnosti pro provozovatele celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu. Pozměňovací návrh nemá ekonomické dopady. Reaguje na existující stav, kdy v rámci Správy železniční dopravní cesty je zřízen hasičský záchranný sbor podniku. Zákonné uložení povinností je vzhledem k nakládání s veřejnými finančními prostředky účelné a nezbytné.

Dále, pojem veřejně přístupná vlečka je velmi nekonkrétní. Jeho zavedení přinese pouze komplikace a nárůst administrativy. Stejně lze očekávat v případě přijetí výkladové a aplikační problémy v drážní dopravě. Statut přístupné vlečky by měly mít pouze vlečky ve vlastnictví státu, které by byly zároveň provozovány jako logistická centra, případně jako kontejnerové terminály s nediskriminačním přístupem pro všechny dopravce. Takové vlečky ale v České republice nejsou. Pro nediskriminační přístup na vlečky je navrhován text pozměňovacího návrhu v § 22a odst. 2 písm. c).

V novele zákona o dráhách není akceptován požadavek Správy železniční dopravní cesty na úpravu školení a přezkušování zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy přesto, že ve věcném záměru novely byl požadavek zahrnut odborem železnic a kombinované dopravy Ministerstva dopravy. Naposledy byl tento požadavek uplatňován dopisem Generálního ředitelství SŽDC ze dne 10. 11. 2014 č. j. S47202/2014-026. Přesto nedošlo ke změnám návrhu zákona. Text pozměňovacího návrhu obsahuje požadované legislativní zakotvení povinností provozovatele dráhy. Úpravou je Drážní inspekci zachována dosavadní kompetence, tj. projednávání správních deliktů, které přímo souvisí s její činností, řešení deliktů v případech, kdy provozovatel dráhy nebo dopravce neoznámí Drážní inspekci vznik mimořádné události, nezajistí místo mimořádné události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události, neprovede ani zjištění příčin a okolností vzniku této mimořádné události. Návrh jednak není v kolizi s právem Evropské unie a zároveň představuje nejefektivnější výkon státní správy, neboť přesouvat řešení správních deliktů, které se týkají výhradně Drážní inspekce, na jiný správní úřad by bylo krajně neefektivní.

K bodu sedm - legislativně technická úprava, která Drážní inspekci ponechává v rámci šetření zjišťování nejen příčiny mimořádných událostí, ale i okolnosti jejich vzniku a další nedostatky, které mohou mít vliv na bezpečnost. Zároveň se zajišťuje dosavadní oprávnění Drážní inspekce šetřit mimořádné události na všech dráhách se základní výsadou konstruovanou ve směrnici Evropské unie 2004/49/ES o bezpečnosti železnice, že má být rozhodnutím vyšetřovacího orgánu, zda a v jakém rozsahu bude šetřit jinou než závažnou nehodu.

Pokud se vyjádřím ještě k bodu osm. Legislativně technická úprava ponechává Drážní inspekci výkon státního dozoru v předem přísně vymezené oblasti, v oblasti mimořádných událostí, dozorem nad šetřením mimořádných událostí, které provádí provozovatelé dráhy a dopravci, a to aby jejich šetření bylo zejména objektivní a věcně správné co do příčin a přijímání opatření k předcházení mimořádným událostem. V neposlední řadě má státní dozor vykonávaný Drážní inspekcí sloužit jako prevence mimořádných událostí. Návrh není ani v kolizi s právem Evropské unie, neboť součástí novely je i zakotvení systémového dohledu nad bezpečností, který je svěřen výhradně Drážnímu úřadu jako národnímu bezpečnostního orgánu podle příslušných směrnic Evropské unie.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské. Nyní v rozpravě pan poslanec Martin Kolovratník. Připraví se pan poslanec František Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, pane předsedající. Věřím, že budu v souladu s jednacím řádem Sněmovny. Nejdříve bych v úvodu svého vystoupení v rámci obecné rozpravy rád jako zpravodaj načetl legislativně technické úpravy, které mi doporučil legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny, a pak bych se věnoval svým pozměňovacím návrhům.

Načítám návrh na legislativně technické -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, samozřejmě to můžete učinit, ale stejně to musíte opakovat v rozpravě podrobné, protože jde o legislativně technickou úpravu, o které se musí hlasovat. Takže samozřejmě když ji odůvodníte, nic proti tomu. Jenom podotýkám, že to budete muset zopakovat.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Rozumím. Ona je to velmi krátká úprava, ale abych dostál jednacímu řádu, tak teď ji odůvodním v obecné rozpravě. Přihlásím se potom i v podrobné.

Takže návrh zpravodaje k legislativně technické úpravě. Za prvé v bodu 88 § 66 odst. 1 se slova "§ 23 odst. 7" nahrazují slovy "§ 23 odst. 8". Je to chyba v označení odstavce.

Druhý legislativně technický návrh se týká usnesení hospodářského výboru. Je to ono usnesení pod číslem 608/2 a v jeho bodu 88 v § 66 se navrhuje odst. 1 za slova "§3a odst. 1" vložit slova "§ 4a odst. 3". Zdůvodnění je takové, že tam chybí zmocnění pro vydání vyhlášky.

To je konec legislativně technických úprav.

Nyní tedy, kolegyně a kolegové, jako autor pozměňovacích návrhů ve stručnosti vám je zkusím představit, byť vím, že toto je téma především pro hospodářských výbor, proto asi bude dobré být stručný. Já jsem jich nakonec navrhl do druhého čtení celkem šest kusů. Tři z toho jsou z mé dílny, které jsem připravil se svým odborným týmem, tři jsou po debatě s kolegy z Ministerstva dopravy, kteří mě o to poprosili.

První můj návrh se týká řešení přidělování kapacity na přetížené dráze, kdy zjednodušeně nově navrhuji, aby ten, kdo přiděluje přetíženou dráhu, tedy SŽDC, typově se to může týkat onoho mediálně známého prvního koridoru na trase Praha-Pardubice, moje rodné město, a dále Olomouc-Ostrava, tak aby pokud je ta dráha přetížená a dojde ke sporu, aby prioritizovány byly vlaky, které jsou delší, větší, chcete-li ucelenější, a ten přídělce, tedy SŽDC, z nich má větší výnos. To znamená, je tam dáno hledisko ekonomické a dáváme přídělci možnost zachovat se s péčí řádného hospodáře a dát tedy prioritu tomu, kdo v uvozovkách odvede větší platbu za využití toho jednoho takzvaného slotu.

Můj druhý návrh se týká spravedlivějšího přidělování trakční elektrické energie, konkrétně řeší § 23d odst. 1 tohoto zákona. Opět velmi zjednodušeně, v současné době jsou platby za elektrickou energii účtovány víceméně paušálně, ať ji využije lehký osobní vlak, nebo nějaký delší rychlík, anebo nákladní vlak. S tou novou formulací, kterou navrhuji po projednání a souhlasu s Ministerstvem dopravy, zavazujeme toho, kdo účtuje elektrickou energii, aby také zohlednil provozní režimy toho vlaku. To znamená množství jednotlivých zastávek, rychlost, kterou ten vlak jede, případně zimní topení nebo klimatizaci.

Můj třetí návrh se týká - nebo je to drobná dílčí úprava definice mimořádných událostí a navyšuje také sankce pro fyzické osoby za neposkytnutí zákonné součinnosti při šetření mimořádných událostí. To navýšení sankce je z 10 tis. na 50 tis. korun. Tady je důležité podotknout, že tato úprava je projednána s drážní inspekcí, která ji požaduje, a je s tímto mým návrhem v souladu.

Moje čtvrtá úprava, čtvrtý pozměňovací návrh, velmi drobným způsobem upřesňuje formulaci, která se týká platnosti jízdního řádu. Vedle dne a měsíce se do textu doplňuje také i hodina, respektive půlnoc, tak abychom předešli případným různým výkladům. Je to opravdu formální upřesnění.

Pátý pozměňovací návrh se týká sankcí za oddělené účtování. V tom návrhu jsou tři pozměňovací návrhy, které mezi delikty provozovatele dráhy a dopravce doplňují i nevedení odděleného účetnictví. Protože tato povinnost už sice je zavedená v zákonu o dráhách, je to § 62 odst. 4, ale dosud nebyla sankcionována, což není plně v souladu s dnes již zmiňovanou evropskou směrnicí 34 z roku 2012, a proto se chceme do toho souladu dostat.

A konečně o šestý pozměňovací návrh jsem byl požádán zástupci pojišťoven. Předesílám, že toto přišlo opravdu na poslední chvíli a budeme se muset ještě jak na hospodářském výboru, tak s kolegy z Ministerstva dopravy na to podívat, jestli to má, nebo nemá smysl. Pojišťovny volají po tom, že chtějí mít také možnost vypovědět pojišťovací smlouvu. Do svého návrhu daly taxativně jasně dané případy, kdy by k tomu měly dojít. Například je to, pokud bude zastavena činnost nebo dojde k zániku oprávnění k provozování drážní dopravy nebo v případě finanční nezpůsobilosti toho dopravce. Ale férově říkám, že toto přišlo opravdu na poslední chvíli a bude hlavně záležet na debatě s kolegy z Ministerstva dopravy, jestli jim tento pozměňovací návrh bude dávat smysl.

Tolik představení mých návrhů a ještě tedy legislativně technického, nebo návrhu ne legislativně technické úpravy v obecné rozpravě. V podrobné se ke všem přihlásím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. Nyní pan poslanec František Laudát v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Chtěl bych tady přednést nějaký další pozměňovací návrh k tomu balíku. Bohužel jeho zpracovávání trvalo déle. Nicméně v části první článek 1 novelizační bod 5 zní: "5. Stavba dráhy není součástí pozemku. Stavba dráhy celostátní, regionální, tramvajové, trolejbusové nebo dráhy speciální je veřejně prospěšná."

Odůvodnění. Vládní návrh novely zákona o dráhách, sněmovní tisk 608, navrhuje, aby stavba dráhy celostátní a regionální byla stavbou veřejně prospěšnou. Předkladatelé návrhu toto odůvodňují tím, že současný zákon o dráhách nezakotvuje z hlediska výstavby celospolečenský význam drah, respektive jejich určitých kategorií. Je to na rozdíl od jiných druhů staveb liniové infrastruktury, kterým je zvláštními zákony dokonce přiznána výsada veřejného zájmu liniové stavby v elektroenergetice, plynárenství, vodohospodářství. Dále pak například stavby výroben elektřiny a zásobníků plynu.

V oblasti pozemních komunikací mají již statut veřejně prospěšné stavby dálnice, silnice, místní komunikace, silnice I. třídy, a to včetně staveb souvisejících, což je například i stezka pro cyklisty, § 17 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Nyní tedy platí poněkud nevyrovnaný právní stav, kdy výstavba místní komunikace I. třídy, tedy významnější městské ulice, je i s cyklostezkou stavbou veřejně prospěšnou, zatímco souběžně stavěná tramvajová či trolejbusová trať tuto výsadu nemá, byť její přepravní význam je třeba s cyklostezkou neporovnatelný.

Posláním pozměňovacího návrhu je tedy rozšířit druhy drah, jejichž stavba je veřejně prospěšnou, i na všechny relevantní městské dráhy, tedy na dráhu speciální - dráha speciální je podle § 3 odst. 1 zákona o dráhách kategorie železniční dráhy, kterou je metro - a pak na dráhu tramvajovou a trolejbusovou. Městské dráhy mají dnes především ve velkých městských aglomeracích nezastupitelný význam páteřní veřejné dopravy a jejich další výstavba naráží trvale na řadu problémů, které mimo jiné pocházejí z jejich nedostatečného právně vyjádřeného celospolečenského významu.

Veřejně prospěšnou stavbu definuje v § 2 odst. 1 písm. 1 zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, návrh s tímto vymezením není v rozporu. Pozměňovací návrh rovněž není v rozporu s komunitárním právem Evropské unie. V dalších obecnostech i konkrétech platí pro tento pozměňovací návrh odůvodnění obsažené v důvodové zprávě k vládnímu novelu v návrhu novely zákona na straně 84 a 85 tisku.

Vyznačení navrhované změny oproti vládnímu návrhu novely zákona. V § 5 se na konci odst. 1 doplňují věty: "Stavba dráhy není součástí pozemku. Stavba dráhy celostátní regionální," a to nově vložené je tam "tramvajové, trolejbusové nebo dráhy speciální je veřejně prospěšná."

Dámy a pánové, poprosím, pokud k tomu bude kladné stanovisko legislativy, že je to takto dobře, myslím legislativy Ministerstva dopravy - vychází to i z mých zkušeností a domnívám se, že bychom výrazně pomohli komunálnímu sektoru při prosazování těchto staveb. Děkuji za pozornost. V systému to máte. Omlouvám se za to, že až dneska pod číslem 4453. V podrobné rozpravě se k tomu přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Františku Laudátovi. To je zatím poslední přihlášený v obecné rozpravě. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa v obecné rozpravě. Není tomu tak. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? (Ne.) Pane zpravodaji? (Ne) Otevírám podrobnou rozpravu a s přednostním právem se do podrobné rozpravy hlásí pan místopředseda Bartošek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Dámy a pánové, chci se přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 4454. Tento pozměňovací návrh řeší to, aby bylo ponecháno na vůli vlastníka dráhy, zda požádá o zařazení dosud regionální dráhy, která je jeho vlastnictvím, do nově vytvořené kategorie drah místních. To znamená, aby si vlastník dráhy mohl o své dráze rozhodovat sám. Tolik za mě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Bartoškovi. A nyní v podrobné rozpravě paní poslankyně Matušovská. Připraví se pan poslanec Pleticha. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane místopředsedo. Ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, které do sytému vložil můj kolega Karel Šidlo, který je uložen pod sněmovním dokumentem 4449. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Matušovské. Pan kolega Pleticha. Nevidím ho. Tato přihláška propadá. (Poslanec Pleticha přichází.) Á, vidím, omlouvám se, pane poslanče. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Pleticha: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, rád bych se přihlásil ke svým dvěma pozměňovacím návrhům. Téma stejné jako pan kolega poslanec Laudát a týká se přiznání statusu veřejné prospěšnosti stavbám dráhy tramvajové a speciální. Což je jeden pozměňovací návrh. Protože tady se jedná o řadu statutárních měst a i ty tramvajové dráhy plní své úkoly na poli závazků veřejné služby jak místní, tak i regionální. Tady můžu jmenovat například Most, Litvínov, Liberec, Jablonec nad Nisou, Ostrava Zátiší, dříve Budišovice-Kyjovice. Týká se to i metra, přípravy dalších staveb a rozvoje sítí a to ve městech hlavní město Praha, dále statutární města Brno, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Liberec i Jablonec nad Nisou. Při zdlouhavosti stavebních řízení a nutnosti řešení mnoha vztahů, kdy se zavádí do zákona o dráhách přímo ze zákona status veřejné prospěšnosti dráhám regionálním a celostátním, tak i zde je to velice namístě a samosprávám to pomůže. Takže toto je můj pozměňovací návrh v systému pod číslem 4466.

A dále totéž, a to se týká trolejbusových tratí, protože i ty trolejbusové tratě plní stejnou úlohu zase v jiných městech, a tady si dovolím vyjmenovat například Chomutov, Jirkov, Mariánské Lázně, Velká Hleďsebe, Pardubice, Lázně Bohdaneč, Zlín, Otrokovice. Rovněž i řada měst má záměr na rozšiřování těchto tratí. A i zde pomůže velice status veřejné prospěšnosti, a to nejenom u budování nových tratí, ale třeba i rekonstrukcí a modernizací stávajících, kdy se řeší nová telematika, je potřeba tahat nová vedení, vstupovat na různé pozemky, takže i zde tento institut dokáže velice usnadnit průběh stavebního řízení před zvláštním úřadem. Není mi zcela známo, proč když jsem se bavil s úředníky Ministerstva dopravy, proč zrovna u těchto drah nevyjádřili podporu statusu veřejné prospěšnosti, nicméně právě proto to činím a radši odděleně, aby mělo šanci projít aspoň něco, když ne všechny tyto dráhy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Pletichovi. Ještě jednou se omlouvám, že jsem ho přehlédl. Nyní pan poslanec Foldyna, připraví se pan poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, přihlašuji se ke dvěma pozměňovacím návrhům. Oba se týkají zpřesnění definice. Jeden pozměňovací návrh je: výše přirážky stanoví dopravce. Tam se definice zpřesňuje. Je to pozměňovací návrh 4452, ke kterému se přihlašuji.

Druhý pozměňovací návrh zpřesňuje definici souvisle zastavěného území. K stejnému zpřesnění definice se přihlásili jak slovenští zákonodárci, tak rakouští zákonodárci. Stejně tak je to v Německu. Tento pozměňovací návrh nese číslo 4451, ke kterému se také přihlašuji. To je vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Foldynovi. Nyní pan poslanec Kolovratník v podrobné rozpravě. Připraví se pan kolega Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já za slovo děkuji. Za prvé jako zpravodaj se hlásím k návrhu na legislativně technické úpravy. Za druhé se formálně hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 4463, přetížená dráha. Dále 4457 - trakční elektrická energie, 4459 - mimořádné události, 4460 - platnost jízdního řádu, 4461 - oddělené účtování sankce. A konečně se hlásím k návrhu 4478, tedy pod číslem sněmovního dokumentu 4478 - možnost výpovědí pojistné smlouvy ze strany pojišťoven. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. Nyní pan poslanec František Laudát, připraví se pan kolega Birke. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Já jenom krátce se hlásím k pozměňovacímu návrhu 4453.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci. Nyní poslední přihlášený v podrobné rozpravě, pan poslanec Jan Birke. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji mnohokrát. Já bych se rád přihlásil k poslednímu pozměňovacímu návrhu pod sněmovním číslem 3406. Velmi krátké zdůvodnění. Jedná se o to, že provozovatel dráhy je povinen odstraňovat dřeviny na základě bezpečnosti dráhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Birkemu a ptám se, jestli chce ještě někdo vystoupit v podrobné rozpravě. Není tomu tak. V tom případě děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 20.

 

Pan ministr ještě bude na svém místě a pan zpravodaj také, protože dalším bodem našeho jednání je bod číslo 21, kterým je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP