(15.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano, děkuji. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Bendla s faktickou poznámkou. (Gestikulace vpravo.) Dobře, protože není nikdo přihlášen, máte slovo. S řádnou přihláškou pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji, slibuji, že nebudu příliš dlouhý. K tomuto návrhu zákona jsem vystupoval v prvním čtení a s panem předsedou hospodářského výboru jsme tady vedli malé dilema, kdy jsem se snažil tady říci, že řešíme krok číslo deset, zjednodušeně řečeno, jakkoli ho považuji za potřebný. Ten zákon potřebujeme. Ale argument, který tady padl v prvním čtení, byl, že Evropská unie nás tlačí s termíny a musíme to co možná nejdříve.

Přikláním se k názoru pana předsedy hospodářského výboru v tom, že musíme chtít slyšet, jaké souvislosti to bude mít, co tam patří a co tam nepatří. Navrhoval jsem, abychom k tomuto tématu případně udělali seminář, aby nám Ministerstvo vnitra popsalo kroky, které má připravené, a měli nějaké jasné termíny. Protože co se týká elektronizace veřejné správy, Česká republika už delší dobu spí. Když se podíváte na ostatní země, může to být i na východ od nás, například na Slovensko, tak v řadě případů se jim podařilo občanům velmi zjednodušit komunikaci s úřady. U nás v tomto ohledu opravdu spíme. A chceme-li něco v této věci udělat, a já bych se za to přimlouval, proto nejsem proti absolutní likvidaci tohoto návrhu zákona, ale pro jeho maximální precizaci, abychom se k němu nemuseli příliš vracet, abychom jej vyspravili tak, že budeme schopni ho opravdu využívat, a abychom neudělali chybu, protože v okamžiku, kdy způsobíme chybovost v komunikaci s lidmi, s veřejnou správou, pak se to samozřejmě otočí proti nám všem. A já bych nechtěl, aby se ta chyba stala.

Na jednání výboru pro veřejnou správu jsme se poměrně intenzivně eGovernmentu a všem souvislostem věnovali, napříč politickým spektrem - a to doufám nikdo nepopře - jsme potvrdili, že opravdu Česká republika v téhle oblasti spí, že by především Ministerstvo vnitra a pan premiér, protože těch různých evidencí, které dneska máme, různých databází a podobně, kdy lidé běhají od čerta k ďáblu, aby si vyřídili jednu věc, máme opravdu spousty. A chtěli jsme slyšet nějaký ucelený názor nejenom v tom, co tedy bude Ministerstvo vnitra navrhovat, zdali premiér, protože je třeba, aby jednotlivá ministerstva mezi sebou komunikovala v téhle oblasti, aby na to dohlédl a dal Ministerstvu vnitra dostatečný vliv na to, aby se ostatní resorty vnitru a té koncepci jako takové přizpůsobily. Na to trochu času potřebujeme, neříkám léta, to myslím, že by si nikdo nepřál, ale rozhodně měsíce, a bylo by tudíž dobře, abychom tento zákon projednali precizněji, a ne pod časovým tlakem.

Souhlasím s tím, co tady říkal předseda hospodářského výboru. Pojďme se k tomu vrátit. Nebo co říkal tady pan poslanec Fiedler. Pojďme se k tomu vrátit a věnovat této materii více času. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do sloučené všeobecné rozpravy. Není tomu tak. A dříve než rozpravu ukončím, táži se pana poslance Fiedlera, zda ten návrh platí pro oba dva zákony, předpokládám, že ano, protože jsme ve sloučené rozpravě. Je tomu tak. Děkuji. V tuto chvíli končím obecnou (sloučenou) rozpravu a přerušuji projednávání tohoto bodu.

 

Vrátíme se do bodu

 

13.
Vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce
/sněmovní tisk 763/ - druhé čtení

Nyní budeme hlasovat o návrhu pana poslance Fiedlera na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednání podle § 93 odst. 2 jednacího řádu. Dříve, než zahájím hlasování, všechny vás odhlásím a poprosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami. (Pan ministr žádá o závěrečné slovo.) Dříve, než hlasování zahájím, ještě závěrečné slovo pana ministra, který o něj projevil zájem. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi pouze pár poznámek a odpovědí na proběhnuvší diskusi. Podle nás má být ta implementace do 1. 7. 2016, to znamená, proto jsme žádali Poslaneckou sněmovnu o zkrácení lhůt. A chtěl bych tady ještě jednou všem poslancům a poslankyním poděkovat za to, že nám toto zkrácení umožnili. Všimněte si, že Ministerstvo vnitra tento institut nenadužívá, nechodíme sem často žádat o zkrácení lhůty, ale tady prostě z našeho pohledu je doba implementace 1. 7. 2016.

Já už jsem tady při prvém čtení říkal, že až v roce 2015 na konci Evropská komise, evropské orgány vytvořily určité prováděcí vyhlášky a teprve na základě nich jsme mohli připravovat předmětnou normu. Takže Česká republika je jednou z prvních, které se ta implementace daří, ale nevím, který zaměstnanec Ministerstva vnitra mohl vyřknout, že času je dost. Budu po něm velmi intenzivně pátrat, musím říct, protože by mě zajímalo, kde takovou informaci sebral.

K tomu, co říkal pan poslanec Bendl, prostřednictvím paní předsedající, Ministerstvo vnitra v současné době do vlády předkládá návrh zákona a je to návrh zákona o elektronické komunikaci, který by právě měl určitým způsobem vyprecizovat a asi posílit roli Ministerstva vnitra při komunikaci napříč jednotlivými resorty. Obcím jsme zaslali informaci o tom, že tato implementovaná vyhláška by měla platit, to znamená, obce jsou o tom zpraveny.

Co se týká elektronického občanského průkazu, v současné době tento materiál probíhá připomínkovým řízením a následně by měl být v červnu dán do vlády s tím, že následně o něm bude jednat Poslanecká sněmovna. Vize je taková, že od doby, kdy se tedy zákon stane platným, tak 12 měsíců poté by měl mít plnou účinnost s tím, že těch 12 měsíců je lhůta pro Státní tiskárnu cenin, aby se připravila na nový způsob výroby občanských průkazů. Vize, kterou máme, je, aby občanský průkaz s čipem byl za nižší cenu, nejlépe zdarma. Ale samozřejmě to bude o tom, jestli se stát rozhodne vydat tímto směrem.

Co se týká ostatních připomínek. Hospodářská činnost v rámci Ministerstva vnitra, a nejedná se o žádný odbor Ministerstva vnitra, ale jedná se o správce základních registrů, není to odbor Ministerstva vnitra, tak podle nálezu ÚOHSu tento způsob, jak to navrhujeme, je v souladu s hospodářskou soutěží. K panu poslanci Pilnému - několikrát jsme se v té věci sešli, jednání jsem mu nabídl, jednání proběhlo, nedobrali jsme se bohužel žádných konkrétních výsledků. Nebyli jsme schopni ani při debatě s panem poslancem Pilným ani v rámci debaty v hospodářském výboru nalézt základní obrysy dohody, nebo základní instrumenty, které by se měly v tom zákoně objevit. Myslím si, že legislativní proces je jasně dán, jasně definován. A i na hospodářském výboru z mého pohledu a informací, které mám, nepřevládal názor pana Pilného. Bohužel. Takže jednali jsme, tomu jednání jsme věnovali dost času, ale naše pohledy se bohužel nesblížily. To je život.

Co se týká ostatních věcí, které zazněly, to jsou náklady, tak kolik by to mělo stát, kolik by měla ta implementace stát, by mělo vzejít z RIA, která se k tomuto zákonu bude dělat.

Doufám, že jsem snad odpověděl na většinu dotazů, které tady byly. A je legitimní se pobavit ve třetím čtení, jestli tedy zákon do druhého čtení vracet. Znovu připomínám, z našeho pohledu je doba implementace 1. 7. 2016.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Táži se paní zpravodajky garančního výboru, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Je tomu tak. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP