(16.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Zahradníkovi a budeme pokračovat. Nyní faktická poznámka pana poslance Jaroslava Holíka. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jaroslav Holík: Vážený kolego Zahradníku prostřednictvím pana předsedajícího, já si velice vážím vašich názorů, ale dovolte dvě drobné faktické poznámky.

Já si myslím, že kůrovcová kalamita nebyla způsobena Kyrillem, ta už vznikla daleko dříve. Vznikla, řekněme, kontroverzním vysušováním mokřin, děláním kanálů, prohloubením přítoků teplé Vltavy. Sláva bohu, dneska se opět vracíme k těm hadovitým přítokům a nesmyslné odvodňovací kanály jsme zastavili. Takže zdravý les by určitě odolal víc.

A druhá věc, se kterou si dovolím polemizovat, je vytěžení těch suchých stromů. Byl jsem na Šumavě před dvěma týdny a musím říct, tam kde jsme nechali stromy stát, byť to vypadá hodně depresivně, je ten mladý porost výrazně hustější než tam, kde se ty suché stromy shodily. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Holíkovi. A ještě než budeme pokračovat, s přednostním právem se hlásí zpravodaj výboru pan kolega Klán. Ale pane kolego, prosím ještě o chviličku strpení. Došla omluva předsedovi Poslanecké sněmovny od pana ministra vnitra Chovance od 16.30 hodin do konce jednacího dne, paní poslankyně Kovářová se omlouvá také do konce jednacího dne a pan poslanec Igor Jakubčík od 17.30 hodin z pracovních důvodů.

Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jan Klán: Děkuji za slovo. Hezký den, vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové. Já jsem využil svého přednostního práva jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Jak už tady bylo mnohokrát řečeno, i problematika tohoto zákona, tedy stočtrnáctky, se týká zejména Šumavy a jiných národních parků.

Já bych vám tady zde chtěl určitým způsobem přečíst pozměňovací návrh, který buď vložím do systému, nebo ho načtu ještě v podrobné rozpravě a bude se týkat jednotlivých národních parků, tedy aby měly nějakým způsobem svůj zákon.

Takže za prvé ustanovení § 15 odst. 5, které zní: "Národní parky a jejich ochranná pásma se vyhlašují tímto zákonem." se nahrazují textem: § 15 odstavec - "Národní parky se vyhlašují samostatným zákonem České republiky. Národní parky vyhlášené před přijetím tohoto zákona jsou národní parky podle zákona."

Doplňuje se nový odstavec 6 § 15, který zní: "Zákon o vyhlášení národního parku musí nejméně obsahovat název národního parku, datum, ke kterému se národní park zřizuje, jeho základní ochranné podmínky a hranice parku. V ostatním se řídí tímto zákonem, pokud nejsou součástí zákona i zvláštní ochranné podmínky podle § 16a."

Za druhé, ustanovení uvedená v tisku 501 se vypouští § 15a, 15b, 15c a 15d.

Za třetí, dále se vypouští z tisku 501 § 16a, 16b, 16c a16d.

Za čtvrté, zřizuje se nový § 16a, který zní: "Bližší ochranné podmínky národních parků České Švýcarsko, Krkonošského národního parku, Národního parku Podyjí, Národního parku Šumava a případně dalších národních parků, které budou zákonem zřízeny, upravují zákony o vyhlášení konkrétního národního parku."

Za páté, v § 22 odst. 1 se text "lesy v národním parku nejsou lesy hospodářskými" nahrazuje textem "lesy v národním parku jsou lesy zvláštního určení".

Jak už jsem avizoval na začátku svého vystoupení, tak já tento pozměňovací návrh vložím ještě teď do systému a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Klánovi. Nyní pan poslanec Junek, připraví se pan kolega Bendl, protože pan poslanec Votava svoji přihlášku už zrušil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Junek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já jsem v prvním čtení hodnotil předloženou novelu jako důležitou a významnou normu, která po dlouhých letech jednoznačně řeší postavení národních parků, sjednocuje jejich status i postupy péče o ně. Čili tady bych už hned na začátku oponoval kolegovi Zahradníkovi s tím, že se jedná o lex Šumava, že je to vlastně jenom zákon, který je dělaný kvůli Šumavě.

Nicméně v tom prvním čtení jsem zároveň říkal, že by bylo vhodné se ještě nad některými věcmi zamyslet, probrat je, diskutovat o nich a případně je upravit. Ta diskuse opravdu mezi prvním a druhým čtením byla, byla poměrně vydatná a opravdu se dokázalo dojít k nějakým společným změnám a ty budou obsaženy potom v pozměňovacím návrhu výboru pro životní prostředí. Jenom namátkou uvedu, že například většinová shoda panovala v tom, aby se z této předmětné novely nebo z toho zákona vypustila možnost provádět preventivní protipožární opatření, anebo i ten pozměňovací návrh výboru řeší přechodný stav o době nabytí účinnosti zákona po dobu vyhlášení zonací tak, aby nebyly ohroženy současné druhé zóny. Nicméně jsou některé věci v této předkládané normě, které se nepodařilo úplně vydiskutovat nebo nebyl tam nějaký většinový konsenzus. Proto jsem se rozhodl na některé věci ještě upozornit a podat k nim pozměňující návrh.

Moje pozměňující návrhy popisují dvě, nebo shrnují takové dvě základní oblasti. První oblast mých pozměňujících návrhů se týká jednotlivých zón, jejich prostorového i časového vymezení. Takže první z těch pozměňujících návrhů si klade za cíl, abychom pevně stanovili časový horizont, dokdy bude dosaženo dlouhodobého cíle, to znamená těch více než 50 % přírodních zón, nebo můžeme říkat bezzásahových. Takže aby bylo jasně dáno, kdy tedy toho bude dosaženo. Protože tak jak je dnes zákon napsán, tak jsme sice stanovili cíl, ale neřekli jsme si, dokdy to bude splněno. Jestli to bude za 10 let, za 20, za 50 nebo za 100. A to si myslím, že je špatně a že by ten časový údaj tam být obsažen měl. Vlastně jediné, co dneska víme, že 15 let se v národních parcích nebude nic dít, nebude nic konat. To je jediný vlastně časový horizont. Takže tohle řeší můj pozměňující návrh, který u každého národního parku stanovuje lhůtu, dokdy by mělo být toho prioritního cíle dosaženo.

Další z pozměňujících návrhů pak stanoví minimální rozlohy přírodních zón, přírodní zóny, v době vstoupení novely zákona v účinnost, tak aby bylo jasné, když ten zákon vstoupí v účinnost, kolik vlastně rozlohy národních parků tvoří první zóny nebo bezzásahové zóny, tak aby o tom nebylo sporu a pochyb.

Pak to jsou už jenom dva takové drobnější pozměňovací návrhy v této oblasti. Jednak tam dávám možnost v budoucnu měnit - aby v budoucnu nebyla možnost měnit zonace ve smyslu toho, abychom z těch zón, které jsou toho vyššího stupně, nedělali zonace nižších úrovní, to znamená, abychom například ze zóny přírodní nedělali zónu přírodě blízkou nebo zónu kulturní krajiny a tak dále.

Další návrh je, abychom mohli případně - měli tu možnost zonace, dřívější změny zonace, ale to pochopitelně po nějakém souhlasu obcí.

Takže to je ta jedna oblast, která nějakým způsobem se snaží řešit jednotlivé zóny a hlavně, jak jsem říkal, jejich rozlohu a časové horizonty, dokdy by mělo být toho prioritního stavu dosaženo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP