Středa 14. září 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
66.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 821/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Dobrý den, děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, tento vládní návrh zákona obsahuje takové tři hlavní důležité body. Jedním je posílení prorodinných opatření, která spočívají v zavedení nové dávky nemocenského pojištění, a to dávky otcovské poporodní péče, kdy chceme zejména motivovat a podpořit otce k zapojení se do rané péče o dítě. Tato dávka bude poskytována otci dítěte po dobu jednoho týdne, nástup na dávku otcovské poporodní péče bude možný v období šesti týdnů ode dne narození dítěte a výše dávky je stejná jako dávka pro matku v peněžité pomoci v mateřství, a to 70 % denního vyměřovacího základu.
Další bod je návrh právní úpravy nemocenského členů jednotek sboru dobrovolných hasičů obce. Pokud vznikne v důsledku provádění záchranných nebo likvidačních prací dočasná pracovní neschopnost, případně je nařízena karanténa u pojištěnce, který je členem jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, tak potom ta výše nemocenského za kalendářní den bude činit 100 % denního vyměřovacího základu. Jedná se zde o velice potřebné opatření, neboť vzhledem k povaze činnosti dobrovolných hasičů se ukazuje jako nezbytné v praxi přiblížit úroveň hmotného zabezpečení při dočasné pracovní neschopnosti i při karanténě hasičům profesionálním, protože v tuto chvíli ti dobrovolní hasiči nejsou pokryti vůbec nijak.
Poslední navrhovaná změna se týká zmírnění podmínek pro poskytování sirotčího důchodu, kde návrh umožní, aby návrh na sirotčí důchod vznikl i v případě, kdy zemřelý rodič získal jen krátkou dobu důchodového pojištění, a to proto, aby tomu osiřelému dítěti vznikl nárok na sirotčí důchod, který v tuto chvíli nevzniká. Nabytí účinnosti se předpokládá v průběhu roku 2017.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Gabriela Pecková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Gabriela Pecková: Dobré poledne, pane předsedající, páni ministři, pane premiére, dámy a pánové. Jak tady paní ministryně uvedla, tento návrh má víceméně tři oddíly spolu ne zcela související. Co se týče té otcovské dovolené, v dnešní praxi může otec čerpat rodičovskou dovolenou maximálně do věku tří let dítěte, pokud chce ale o narozené dítě pečovat společně s matkou, nemá nárok na žádnou finanční podporu ze systému sociálního zabezpečení. Takže tady se uvažuje možná i po vzoru některých jiných států o zavedení té tzv. otcovské. Jednalo by se o dávku vyplácenou, jak už zaznělo, z nemocenského pojištění, a to ve výši 70 %. Já jsem si tak mapovala, jak je to v jiných zemích, kde je tato otcovská poskytována, přiznávána. Je to opravdu veliké rozmezí šíře, od např. Japonska, kde je to téměř jeden rok, až po státy, kde to činí jeden dva dny. Samozřejmě i ta výše procentuální se velmi liší.
Samozřejmě že v dnešní době krize rodiny je každé opatření, které upevní rodinné vazby, vítáno, nicméně nejsem úplně přesvědčena, že zrovna tato cesta povede k úspěchu, nota bene nebude to samozřejmě zadarmo. Předpokládá se, že celkové výdaje na otcovskou se promítnou do státního rozpočtu ve výši 630 milionů, finanční dopad do výběru zdravotního pojištění pak ve výši 72 milionů a nějaké náklady samozřejmě se předpokládají také na administraci na straně České správy sociálního zabezpečení.
Pak je tady ta další část, kdy se jedná o to, aby členům jednotek sboru dobrovolných hasičů v případě, že dojde ke zranění při zásahu, byla vyplácena nemocenská v plné výši. To si myslím vzhledem k tomu, že oni nasazují život a snaží se - je to tedy pomáhající záležitost, myslím, že o tom se dá dále diskutovat. Pochopitelně jinak určitě budou vidět tuto záležitost zaměstnavatelé, kteří vlastně už dnes jsou povinni poskytnout těmto dobrovolným hasičům volno v případě cvičení, zásahu apod.
Co se týče poslední části, těch sirotčích důchodů, tam nějaké změkčení samozřejmě je možné. On v podstatě ten dopad do rozpočtu, jestli bude dítěti přiznán sirotčí důchod, anebo jestli se dostane do obtížné sociální situace a budou mu přiznány jiné dávky, víceméně v součtu to asi příliš velký rozdíl nebude. Přesto se považuje, že náklad bude asi 200 milionů korun ročně. S tím samozřejmě budou spojeny i nějaké administrativní náklady přibližně ve výši 2 milionů korun.
Takže to by bylo za mě asi všechno. Jinak bych doporučila návrh posunout do druhého čtení. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji dvě řádné přihlášky a faktickou poznámku pana poslance Janulíka. Ale faktickou poznámkou můžeme reagovat pouze na probíhající rozpravu. Já se omlouvám, ale nejprve musím rozpravu řádně otevřít, a teprve potom na ni můžete reagovat.
Požádám tedy pana poslance Opálku, aby vystoupil v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, abychom stihli aspoň tento bod, tak velice stručně. Otcovská dovolená pro klub KSČM není žádný problém. V podstatě když z 28 zemí Evropské unie 23 má tento režim, myslím si, že je správné, aby i v České republice byla otcovská dovolená, čili otcovská podpora poporodní péče schválena.
Co se týká dobrovolných hasičů, tam bych byl rád, kdyby Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo pro jednání výboru pozměňovací návrh, který si určitě někdo z nás rád osvojí, a to v tom smyslu, že těch 100 % se jedná ale od 15. dne nemoci. Je tam nula v karenční lhůtě a je tam 60 % placené zaměstnavatelem do toho 14. dne. Čili tady se dostáváme do situace, že ten hasič v zájmu veřejnosti zasahuje, zraní se nebo je nucen podstoupit nějakou karanténu, ale těch 14 dnů ještě není zajištěn. Já si myslím, že není problém zvolit režim, kdy v těchto případech bude platit nemocenskou od prvního dne Česká správa sociálního zabezpečení v míře 100 %. Dostane se na stejnou situaci, jako jsou ozbrojené složky, které to tak v podstatě mají.
Co se týká sirotků, samozřejmě jsou to krušné případy, protože vycházíme z toho, že každý rodič by se měl chovat zodpovědně, ale bohužel se zodpovědně nechová. Pokud zemře a nesplní ty limity, tak sirotek nemá nárok na sirotčí důchod. Ty limity jsou navrženy ale dnes už tak mírné, že se ani nejedná o sirotčí důchod, jako spíše o státní sociální podporu, protože tam stačí pojištění jeden rok za deset let v případě věku do 28 let, anebo dva roky v případě dvaceti let u 38letých. Tam samozřejmě s tím souhlasím. Ale možná by bylo lépe přemýšlet, jestli máme zatnout tu sekeru do důchodového pojištění, nebo zvolit v budoucnu systém státní sociální podpory.
Na závěr bych chtěl upozornit, že v důvodové zprávě se na řadě míst hovoří i o rozšíření okruhu osob pro nárok na ošetřovné, a to i o osoby, které nežijí s ošetřovanou osobou v domácnosti, ale v návrhu zákona v paragrafových zněních se tam k tomu nic nepromítlo. Chtěl bych tedy jen říci, že pokud při projednávání vláda tento čtvrtý krok odmítla, tak úředníci zapomněli z té důvodové zprávy zdůvodnění toho kroku vymazat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Dnes od 14.30 do 18.00 hodin z pracovních důvodů, z důvodu konání zastupitelstva města Slaný, se omlouvá pan poslanec Berkovec.
Nyní požádám s faktickou poznámkou pana poslance Janulíka. Prosím.
Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, mám na předkladatelku, nebo obě dámy takový dotaz, jak bude ten zákon řešit případ, že otec vyčerpá otcovskou dovolenou, ale pak za nějaký čas se prokáže, třeba z jeho popudu, že on vlastně biologickým otcem není. Těchto případů přibývá v podstatě bych řekl geometricky, protože spousta otců si nechává dělat DNA analýzy, protože nesou důkazní břemeno, nechtějí plnit tu vyživovací povinnost, takže prokazují, že nejsou otci. Jestli tedy zákonodárce předjímá tuto poměrně častou a stále častější situaci. Jak se tedy na toho otce bude pohlížet, když vyčerpá tu dovolenou, dostane ty peníze a za půl roku se zjistí, že vlastně vůbec žádným otcem není? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. To je zajímavá otázka.
Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Klučka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji vám, pane místopředsedo. Já nebudu pokračovat v problému biologického či nebiologického otce. Zastavím se u problému dobrovolných hasičů. Já chci sdělit kolegům a kolegyním, že ten problém už jsme měli v minulosti vyřešený, už byl v zákoně, fungovalo to. Škoda, že tady není Miroslav Kalousek, protože za jeho ministrování se to dostalo z toho zákona ven. Nejde o velký počet případů, protože taktika zásahu a ochranné pomůcky hasičů jsou na takové úrovni, že docela dobře chrání hasiče před riziky, které se při požáru vyskytnou. Jde ale o ojedinělé případy, které bývají ale často vážnější, než si myslíme.
Velmi prosím, aby se s tím doporučením, které tady dal kolega Opálka, pracovalo, protože tomu hasiči opravdu nepomůže, když to půjde od toho patnáctého dne. Pokud je možnost toto zpracovat, velmi se za to přimlouvám. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Chci se zeptat, paní poslankyně, hlásíte se s faktickou poznámkou, nebo jste řádně přihlášená? S faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Miroslava Strnadlová: Já si jen dovolím, dámy a pánové, jednu větu na repliku pana Janulíka. Ono je taky možné, že když ten tatínek v tom šestinedělí uvidí to svoje miminko, tak potom už žádné otcovství třeba zjišťovat nebude chtít, protože se do něho zamiluje na první pohled. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní řádně přihlášený do rozpravy pan poslanec Vilímec. Prosím. Omlouvám se, kolegyně a kolegové, ale žádám vás o ztišení.
Poslanec Vladislav Vilímec: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, pan poslanec Janulík poukázal na jeden praktický problém tohoto návrhu. Jsou čtyři minuty do jedné hodiny, takže ty ambice dokončit projednávání v prvním čtení...
Nebudu opakovat, co tady zaznělo. Ten návrh skutečně předpokládá tři změny. První změnou je zavedení nové sociální dávky. Otcovská, nebo otcovská poporodní péče. Nezaznělo tady, že se to netýká pouze těch nově narozených dětí, ale že se to týká i případů převzetí dítěte do péče nahrazující péči rodičů. V tomto případě by tedy dítě nemělo v okamžiku převzetí péče být starší sedmi let. To tady nezaznělo. Myslím, že to nezmínila ani paní ministryně. Ta otcovská by měla platit po dobu jednoho týdne, nejvýše tedy těch 70 % denního vyměřovacího základu.
Položme si otázku faktického smyslu této dávky v oblasti nemocenského pojištění. Bylo tady hovořeno o tom, že je potřeba, aby otcové byli více zakomponováni do péče v tom raném stadiu věku dítěte. Budiž. Já jsem přesvědčen, že většina otců, pokud se chce podílet v těch prvních týdnech na péči o dítě, si vezme zákonné volno. O tom jsem přesvědčen. Ono obecně platí, a slýcháváme to tady z mnoha stran, že sociální systém u nás je příliš přebujelý, a teď uděláme novou dávku?
Já to nechci dávat do souvislosti s blížícími se krajskými volbami, to nechci, ale je třeba si také uvědomit, že to bude mít nějaké dopady do státního rozpočtu. Paní zpravodajka tady mluvila zhruba o částce asi 620 milionů. To je v případě, že by tu otcovskou využilo 70 % otců. V důvodové zprávě je také popsáno, kdyby to využilo 90 % otců, tak tam už by to bylo 800 milionů plus ztráta na zdravotním pojištění by byla asi 92 milionů. Když k tomu připočteme administrativní náklady s tím spojené, které jsou v prvním roce zavedení předpokládány ve výši 40,5 milionu na těch 30 milionů, a znamená to také navýšení počtu zaměstnanců České správy sociálního zabezpečení, tak se budeme blížit pomalu k jedné miliardě. V situaci, kdy se ekonomika dostane do jiného ekonomického cyklu, než je v současné době, a ona se dostane, ať bude vláda taková, nebo onaká, tak ta miliarda může výrazně zatěžovat státní rozpočet.
Nevím tedy, jestli paní ministryně dnes při tom jednání s panem ministrem Babišem byla úspěšná do té míry, že ta částka na to otcovské je zahrnuta do návrhu státního rozpočtu na příští rok 2017. Na to bych se chtěl zeptat paní ministryně.
Pokud se týká změkčování podmínek nároku na sirotčí důchod, tady budu - a je to většinou vzácné - souhlasit s panem poslancem Opálkou, protože je otázka, jestli to změkčování má jít do té podoby, jak je navrženo, a vlastně žádnou vazbu, téměř žádnou vazbu na důchodové pojištění, nemá. Téměř žádnou vazbu. Koneckonců tohoto názoru je i Česká správa sociálního zabezpečení i Ministerstvo financí.
Pokud se týká poslední věci, hasičů, jedná se samozřejmě o placení ne dobrovolných hasičů jako takových, ale pouze těch jednotek dobrovolných hasičů, pokud vyjedou na základě rozhodnutí operačního důstojníka hasičského záchranného sboru a při likvidaci havárie nebo požáru apod. se jim stane nějaká zdravotní újma a budou uznáni v rámci nemocenského. Takže tady myslím, že je namístě podpořit těch 100 %. Ale těch případů, kdy paní ministryně mluvila o tom, jak je to důležité, těch případů je asi deset ročně, takže částka, která by měla zatížit státní rozpočet, je 27 tisíc, aspoň tak je to tam popsáno. Ano, souhlasím s tím, nebo souhlasíme s tím, aby to tak bylo uzákoněno, ale ten dopad je maximálně v několika případech ročně.
Děkuji za pozornost. Jinak počítám, že bude probíhat debata na půdě výboru pro sociální politiku a že možná tento vládní návrh ještě bude opatřen nějakými dalšími pozměňovacími návrhy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Hnyková. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, pane předsedající. Chtěla bych za Úsvit - Národní koalice podpořit tuto novelu zákona. Sama jsem doma v minulých měsících zažila, jaké to bylo, když syn zůstal se svou ženou po porodu, protože z porodnice pouštějí ty ženy po třech až čtyřech dnech, a není to jednoduché, když se potom žena má postarat o dítě a o domácnost. Myslím si, že to je zvýhodnění rodin, které se o děti starat chtějí, a já si myslím, že takové rodiny bychom podpořit měli. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Přesně tak, paní poslankyně, já také děkuji. Ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Heger. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Leoš Heger: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych na margo poznámky paní kolegyně, která byla mojí předřečnicí, rád řekl, že TOP 09 a já sám podporujeme velmi intenzivně, aby se situace rodin zlepšila a aby se lépe staraly rodiny o své děti. Já osobně ovšem tento návrh nemohu podpořit, protože se domnívám, že v rámci péče o děti je takového prostoru, kde by těm dětem, zejména z chudších rodin, bylo potřeba pomoci, ať je to např. v dopravě do školy, nebo ať je to v nějakém kompenzování stravy ve škole apod., nebo v sociálních dávkách, že plošně šířené dávky ve stylu otcovské dovolené jsou opravdu zčásti vyhazováním peněz, které by ty slabší rodiny potřebovaly. V normálně situované rodině se slušným tatínkem si tatínek ze své dovolené zcela určitě udělá čas na to, aby s matkou mohl pár dní zůstat, pokud to ona nebo jejich dítě potřebují, a není potřeba to rozdávat plošně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a táži se, zda někdo další se hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Táži se, zda si chcete vzít závěrečné slovo, paní zpravodajka a navrhovatelka. Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 190. Přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro návrh 126, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh k přikázání jiným výborům k projednání? Není tomu tak.
Vzhledem k tomu, že návrh nepadl, končím projednávání tohoto bodu, přerušuji jednání schůze do 14.30 hodin a za pět minut se sejdou členové organizačního výboru k dalšímu jednání. Já vám děkuji.
(Jednání přerušeno ve 13.05 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Vážené dámy, vážení pánové, je 14.30 a my budeme pokračovat v našem jednání. Dříve než zahájím bod, který je pevně zařazen, dovolte mi načíst tyto omluvy. Od 15.30 do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Kádner, pan poslanec Junek se omlouvá od 14.30 z osobních důvodů, pan poslanec Herbert Pavera se omlouvá mezi 14.30 a půlnocí z důvodů zdravotních, pan poslanec Okamura se omlouvá od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, z dnešního dne od 14.30 do 16 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Zelienková, paní poslankyně Chalánková se omlouvá mezi 14.30 a 19. hodinou z osobních důvodů a paní poslankyně Válková se omlouvá z dnešního jednání od 14.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů. To byly omluvy.
Nyní přikročíme k projednávání bodu
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.