(17.20 hodin)
(pokračuje Benda)
Jenom zrekapituluji. Návrh pana poslance Vondráčka tady byl předložen 17. 3., 30. 3. byl schválen na ústavněprávním výboru. Druhá čtení probíhala 12. 4., 25. 5. a 1. 6. Dva měsíce čisté měli všichni na to, aby si to studovali. 15. 6. ústavněprávní výbor před třetím čtením, 29. 6. schváleno v této Sněmovně ve třetím čtení.
A teď přijde někdo během léta do Senátu a začne říkat, že to je všechno blbě a že registrované třetí osoby jsou totéž jako třetí osoby. A řekne se: ono by hrozilo to nebezpečí, že registrovaná třetí osoba se bude započítávat do limitu politické strany, a proto musíme z limitu politické strany vyjmout ty, se kterými nesouhlasí. Ale moc prosím, fakt by mě zajímalo, kdo ví, jaké je dneska znění paragrafu 16 písm. c) odstavce 3, do kterého ten Senát dává výjimku.
Pokud mám správně usnesení Poslanecké sněmovny, tak do částky podle odstavce 2 se započítávají částky, které kandidující politická strana, politické hnutí nebo koalice, jejich kandidát nebo nezávislý kandidát uhradili nebo mají uhradit včetně částek, které uhradily nebo se za ně zavázaly uhradit třetí osoby. Do tohoto textu se vkládá podle usnesení Senátu "s jejich vědomím". A máme pocit, že jsme něco zregulovali. A já se obávám, že jsme to jenom fatálně otevřeli. Protože tohle je účast třetích osob na regulérní volební kampani toho kandidujícího subjektu. A tady někdo může najednou přijít, jako se chudákovi nezvolenému prezidentovi náhle stalo, že po tom, co se stal ministrem financí, tak za něj byly uhrazeny volební dluhy - tady může někdo přijít a říct: "No já to za vás uhradím. Já se nezúčastňuji jako zvláštní osoba volební kampaně, na mě se vůbec žádná registrace nevztahuje. Já za ně uhrazuji jejich dluhy." A když, a najednou nebude s jejich vědomím, on řekne "Já jsem byl v bezvědomí.", tak je možné ten dluh uhradit?
Bojím se, že ta senátní verze přináší mnohem větší komplikace a mnohem větší rizika, než která přinášela sněmovní, a že může vést naopak k tomu, že kromě té kampaně těch třetích osob, které všichni víme, že zregulujeme velmi složitě, tak ještě jsme úplně deregulovali kampaň politických stran.
Moc poprosím, abychom se teď rozmysleli, jestli nemá být text včetně usnesení Senátu promítnutého - protože víme, že se nemůžeme vrátit k usnesení Poslanecké sněmovny, jsme v nějaké pasti volebních zákonů - aby byl skutečně rozmnožen tak, jak dostáváme, nebo dán k dispozici tak, abychom věděli, o čem se bude hlasovat, aby tady byl někdo za ten Senát a byl schopen tu jejich verzi obhájit.
Já fakt tvrdím - a je to poskládané z tisků, které nám sem takhle přinesli, Senát k tomu nedal žádnou důvodovou zprávu, nedal ani svoje standardní takové to odůvodnění. A já se bojím, že schválíme-li senátní verzi, tak jdeme mnohem horší a mnohem nebezpečnější cestou. A to jsme se na registraci třetích subjektů mohli úplně vykašlat, když řekneme, že mně na moji kampaň, na moji kampaň když mi někdo přispěje a já řeknu "Bylo to bez mého vědomí.", tak že se to do mojí kampaně nezapočítává.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji.Nyní prosím k mikrofonu předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru a poté pana ministra Chovance. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Nejprve chci říct, že nejsme pod žádným časovým tlakem. První volby, kterých se to má týkat, jsou sněmovní volby zhruba za třináct měsíců. Skutečně si myslím, že jsme chybovali, že jsme nepřerušili jednání, aby tady byli zástupci Senátu.
Když mluvil pan ministr Dienstbier o poučení z proběhlé kampaně a pak úpravě toho zákona, tak už jsme tady měli jednu kampaň, kde byly limity volebních výdajů. Mluvil o tom můj kolega Marek Benda. Je to normální, aby zůstaly nezaplacené faktury, a potom, když se kandidát stane ministrem financí, někdo za něj ty faktury uhradil, a my se tváříme, že všechno proběhlo transparentně a skvěle? A nemá náhodou Marek Benda pravdu, že tímhle tím jsme to otevřeli? Že já to objednám, nezaplatím a pak řeknu "Já o tom nevím. A tady ten kolega těch 85 milionů za nás zaplatil, ale bez našeho vědomí."? To přece není normální.
Já fakt doporučuji jednání přerušit, ten tisk jakoby v platném znění toho návrhu po Senátu vytisknout, požádat senátory, aby to pořádně přišli zdůvodnit a vysvětlit. Pak se nic nestane, když to odložíme, protože se to netýká letošních voleb logicky, a nejbližší volby jsou zhruba za třináct měsíců, pokud ovšem někdo neplánuje předčasné volby. Ale to by muselo hlasovat 120 poslanců a poslankyň v této Poslanecké sněmovně a já si myslím, že ne. Fakt nejsme pod časovým tlakem a není žádný důvod.
A opravdu mi vadí - já vím, že tady nemusí být, a ani jsem nenamítal, že nemůžeme projednávat bez přítomnosti senátorů, ale zrovna v bodě, kde se obě komory musí shodnout, tady není ani noha ze Senátu. Já už si nevzpomínám, jak četl pan místopředseda Filip seznam těch senátorů - měl jsem pocit, že to je prezenční listina z jejich schůze, pokud ovšem bychom odhlasovali, že tady můžou dneska vystoupit. A ani noha. Tak já nevím. Senát asi dohodu se Sněmovnou nepotřebuje.
Pak mám ještě jiné řešení, možná ještě lepší. Pokud to nechcem přerušit, dejme si pauzu pět minut, zkusme se domluvit, zkusme to odmítnout, a jak říká klasik v jednom slavném českém filmu, pane ministře: znovu a lépe, pane správče. A můžeme se k tomu vrátit a všechna ta rizika zvážit.
Když nám vláda umí poslat zamítnuté zákony za tři dny zpátky, nebo za tří týdny, když je to o NKÚ, tak co by vláda neuměla poslat znova návrh zákona volebního třeba do tří měsíců? To by pořád v pohodě stačilo před tou příští volební kampaní. Anebo všechna ta rizika, o kterých mluvíme, někdo zná, namodeloval si je do návrhu zákona a už si připravuje kampaň s tím, že ví, jak on bude ten, který využije nová pravidla, a ti ostatní konkurenti se budou ještě divit, co všechno se dá při regulaci a maximálním limitu volebních výdajů zaplatit třetí registrovanou osobou nebo třetí osobou. Již to, že máme dvě kategorie a mluvíme jednou o té, jednou o té a na každou z nich se pohlíží podle toho zákona úplně jinak.
Takže procedurálně navrhuji, abychom přerušili projednávání toho bodu do příštího úterka, dostali jsme, pokud to Sněmovna schválí, abychom dostali návrh zákona včetně zapracovaných změn ze Senátu. Věřím, že senátoři ze Senátu přijdou, aby to vysvětlovali. To jako první krok. Pokud to neschválíte, tak všem doporučuji, abychom nepodpořili senátní verzi, a tím pádem měli novou možnost se nad tím zamyslet a ta rizika minimalizovat. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Ano, já o vašem návrhu nechám hlasovat. Přivolám kolegy z předsálí. Všechny vás odhlásím. Poprosím, abyste se všichni zaregistrovali svými kartami.
Nyní budeme hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Stanjury na přerušení tohoto bodu do příštího úterý, tj. 13. 9.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro. Zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti? Hlasování končím.
Je to hlasování s pořadovým číslem 35, do kterého je přihlášeno 147 přítomných. Pro 61, proti 66. Návrh byl zamítnut.
Mám tady faktickou poznámku, musím jí dát přednost. Prosím pana poslance Vondráčka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Chtěl bych pogratulovat kolegovi Stanjurovi ke kvalitní opoziční práci, kdy chce zbrzdit tady tento zákon. Nicméně ta problematika třetích osob je skutečně svým způsobem ne to hlavní. Nechci říct marginální, ale není to podstata toho návrhu. Ty volební zákony přinášejí mnohem důležitější věci. Jsou spojeny se zákonem o sdružování v politických stranách, který už prošel oběma komorami a je, tuším, u podpisu pana prezidenta.
Teď se ale chci ptát. Já jsem takový pomalejší, tak se na to radši zeptám. Takže bude nějaká prezidentská kampaň, kde už máme limit, je nepřekročitelný, takže ten kandidát nemůže nechat větší dluhy, než je ten limit, protože už se pohyboval jaksi v těch mantinelech, no a zůstanou nezaplacené. ***