(17.30 hodin)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec nemá zájem o doplňující otázku. Ještě přečtu omluvu: Dnes od 16.55 do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan ministr vnitra.
Další interpelaci přednese pan poslanec Antonín Seďa. Bude interpelovat přítomného pana ministra dopravy Dana Ťoka ve věci kontroly NKÚ. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval na Ministerstvu dopravy, jak nakládalo s penězi určenými na informační systémy, připomínám, že těch má ministerstvo kolem 50, a z těchto si kontrola vybrala pět nejvýznamnějších, jejichž pořizovací cena dosáhla 1,2 mld. korun. Podle NKÚ nemá Ministerstvo dopravy dlouhodobou strategii pro využívání informačních systémů a plán je údajně pouze formální. I z tohoto důvodu byly průtahy při spouštění nového centrálního registru vozidel, podobná zpoždění měly centrální registr řidičů a rejstřík podnikatelů v silniční dopravě, které měly být propojeny se systémy dalších členských zemí Evropské unie. A protože tohle ministerstvo nezajistilo, podala Evropská komise na Českou republiku žalobu.
Pane ministře, kontrola také odhalila porušení rozpočtové kázně za více než 425 mil. korun a také zakázky zadané bez veřejné soutěže. Rozumím tomu, že tyto problémy nejdou na vaši hlavu, ale na hlavy vašich předchůdců. Přesto se chci zeptat, jakým způsobem Ministerstvo dopravy naložilo se závěry těchto šetření a jaká konkrétní opatření přijalo, aby se podobné chyby neopakovaly. Děkuji za vaši odpověď.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych především poděkovat za tento dotaz a chtěl bych k tomu podotknout následující. V období od června 2015 do ledna 2016 provedl NKÚ kontrolní akci č. 15/23, hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu při realizaci projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií Ministerstva dopravy. Kontrolovanou osobou bylo Ministerstvo dopravy. Cílem kontroly bylo prověřit, zda Ministerstvo dopravy vynakládá prostředky státního rozpočtu na pořízení, provoz a rozvoj vybraných informačních systémů hospodárně a účelně.
NKÚ ve shrnutí vyhodnocení kontrolního závěru konstatuje, že ministerstvo postupovalo při řízení, budování a rozvoji informačních systémů nekoncepčně a bez základních nástrojů informovaného rozhodování. Postupy projektového řízení ministerstvo nastavilo a aplikovalo teprve okamžikem uzavření smlouvy, takže v rámci jednotlivých projektů nebyly projektově řízeny procesy předcházející uzavření smlouvy.
Dále NKÚ uvádí, že prostředí pro skladování dat a pro práci s daty dopravněsprávních informačních systémů, z nichž dva informační systémy, registr vozidel a registr řidičů, spadají do kritické informační infrastruktury, zajišťuje soukromý subjekt, ačkoliv existuje ICT infrastruktura státu, která tyto služby může poskytovat. Kontrola prověřila výdaje ministerstva ve výši 1,233 milionů (?) korun, z toho zjištěné nedostatky dle vyjádření NKÚ představovaly částku více než 425 milionů korun.
Proti obsahu kontrolního protokolu podalo ministerstvo námitky, které vypořádala vedoucí kontrolní skupiny. Odvolání ministerstva proti rozhodnutí o námitkách bylo vypořádáno usnesením kolegia NKÚ. Kontrolní závěr byl schválen usnesením kolegia NKÚ dne 11. dubna 2015 č. 8/5/2016. Na základě požadavku předsedy vlády předložilo ministerstvo dne 19. srpna 2016 k projednání vládě materiál Stanovisko Ministerstva dopravy ke kontrolnímu závěru NKÚ z kontrolní akce č. 15/23. Materiál dosud nebyl zařazen na program jednání vlády. Materiál byl projednán v připomínkovém řízení s NKÚ a Ministerstvem financí. Připomínky NKÚ byly zapracovány a materiál je pro jednání vlády předložen bez rozporu.
Ve stanovisku předloženém vládě Ministerstvo dopravy uvádí komentář k jednotlivým zjištěním. Dále stanovisko obsahuje i aktuální stav plnění nápravných opatření k jednotlivým doporučením uvedeným v kontrolním závěru NKÚ, které Ministerstvo dopravy průběžně realizuje.
V rámci stanoviska Ministerstva dopravy jsou navržena dvě konkrétní nápravná opatření s termínem plnění do 31. 12. 2017, a to dokončení cílové strategie architektury s vazbou na strategické dokumenty eGovernmentu, především na národní architektonický plán, a přesun IT infrastruktury dopravněsprávních agend do státního datového centra. Ministerstvo se ne zcela ztotožňuje s názorem NKÚ ve věci zjištěné nehospodárnosti v oblasti zadávání veřejných zakázek, přičemž v tomto ohledu může autoritativně rozhodnout pouze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Ještě bych rád dodal, že máte pravdu, že ministerstvo v minulosti řekl bych nedostatečně fungovalo, nebo nedostatečně pracovalo na propojení jednotlivých registrů v tzv. systému EUCARIS, evropském systému sdílení informací. Rád bych vás tady informoval stejně jako ostatní, že jsme dosáhli výrazného pokroku. Naše registry už jsou spojeny a infringement, ta žaloba byla stažena, tzn. České republice tady nehrozí žádná škoda.
Když jsem já přišel, tak jsem ustavil skupinu, která se této věci velmi intenzivně ve spolupráci s Ministerstvem vnitra věnuje. Jsem přesvědčen, že touto usilovnou prací a hlavně propojením registrů jsme odvrátili poměrně velkou škodu, která České republice opravdu hrozila. Takže tolik ode mne. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec má doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Děkuji panu ministrovi za konkrétní odpovědi, nicméně si potom počkám ještě na projednání toho materiálu, který jste zmínil, na vládě.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci i panu ministrovi. Jednadvacátou interpelaci přednese pan poslanec Petr Bendl, který bude interpelovat nepřítomného ministra vnitra Milana Chovance ve věci jmenování úředníků. Je nepřítomen, omlouval jsem ho před chvíli.
Poslanec Petr Bendl: Před chvílí se omlouval pan ministr, přestože celý den omluven nebyl. Doufám, že není motivován obavou z toho, že by musel pan ministr odpovídat na otázky, které mu položím, nebo někteří z mých následných kolegů.
Já jsem totiž poměrně bedlivě sledoval kauzu ERÚ a paní šéfky Vitáskové versus paní doktorky Vesecké. Vláda se tím dokonce snad zabývala s tím, že došlo k porušení zákona v případě jmenování paní Vesecké, která údajně nesplňovala podmínky služebního zákona apod. Ale takové kauzy máme i na Ministerstvu zemědělství, kdy šéfka Státního pozemkového úřadu, zdá se, zcela prokazatelně byla jmenována do funkce, aniž by splnila zákonné předpoklady, které ji opravňovaly k tomu, aby se takové funkce mohla zhostit. Přesto byla podle mého hlubokého přesvědčení v rozporu se zákonem jmenována do této vysoké funkce. A tak jsem se chtěl ministra vnitra zeptat, a doufám, že mi odpoví, jak se k této situaci staví ministerstvo, potažmo jeho náměstek. Zdali jsme svědky dvou různých přístupů v podstatě ve velmi podobné kauze, nebo zda je opravdu se vší vážností řešena minimálně i tato záležitost, tzn. jmenování ředitelky Státního pozemkového úřadu do funkce osoby zodpovědné za miliardové majetky v rozporu se služebním zákonem. Myslím si, že jde o velmi závažnou kauzu, a proto prosím pana ministra, aby mi písemně odpověděl. Děkuji. ***