(12.10 hodin)
(pokračuje Němeček)

Rovněž se navrhuje, jde-li o výkon práce kategorie první a posuzování zdravotní způsobilosti k práci praktickým lékařem zaměstnance, aby nemusely být další pracovnělékařské služby, kterým jsou dohled a poradenství, zajišťovány povinně.

Další z věcného hlediska podstatné změny spočívají v úpravě kastrací a genetických vyšetření. Kastraci bude možné ze zákonem stanovených podmínek provést dotčené osobě již ve věku 21 let. Zároveň se umožňuje podstoupit kastraci ve zvlášť odůvodněných případech také pacientovi, který ještě násilný sexuálně motivovaný trestný čin nespáchal. V navrhovaných úpravách genetických vyšetření se odráží vývoj, ke kterému v posledních letech v oblasti klinické genetiky došlo. Na základě nové právní úpravy v praxi nebude docházet k neindikovaným genetickým laboratorním vyšetřením a poskytovatelé, kteří nově získali oprávnění k poskytování zdravotních služeb v příslušném oboru, budou moci provádět genetická laboratorní vyšetření za zákonem nově definovaných podmínek a získat tak podklady pro udělení akreditace. Dílčí upřesnění jsou dále provedena v ustanoveních zákona, která vymezují sterilizace, lékařské ozáření a ochranné léčení.

V návaznosti na zmíněné změny zákona o specifických zdravotních službách, popř. v souvislosti s nimi se též provádí dílčí novela zákona o ochraně veřejného zdraví, a to v návaznosti na pracovnělékařské služby, změna zákoníku práce k upřesnění vstupních lékařských prohlídek a posuzování zdravotní způsobilosti k noční práci a dále změna zákona o správních poplatcích a zákona o sociálně-právní ochraně dětí.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, děkuji za pozornost a doufám, že vládní návrh zákona, který znamená upřesnění poskytování zdravotních služeb v oblastech upravovaných zákonem o specifických zdravotních službách, podpoříte. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Antonína, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Antonín: Dobrý den, kolegové, dobrý den, pane předsedající. Po třeskutém tématu o vzdělávání sester jsme přešli do poněkud klidnějších vod specifických zdravotních služeb, protože to jsou takové vody, o kterých zase plno lidí úplně neví, a málokdo z vás si asi těch 105 stran změn v tomto zákonu vzal do ruky.

Před čtyřmi lety, v roce 2011, jsme zákon o specifických zdravotních službách zde projednali a uvedli ho v činnost. Během těch tří a půl roku, co jsme ho vyzkoušeli, se našlo v koláži střípků tohoto zákona několik míst, která potřebují docizelovat a dovylepšit. Mezitím se objevilo několik nových zákonů, které potřebují také implementovat do tohoto zákona, a tak vznikl tento sněmovní tisk. Postupně jsem si tady vypsal všechny ty body, které se tam mění, on je mezitím přečetl pan ministr, takže znova vám číst všechny kastrace a posudkové péče nebudu, ale je opravdu nutné, abychom tento zákon změnili do té podoby, kterou vyžaduje dnešní den. A doufám, že to všichni pochopíte.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu a mám do ní přihlášku pana poslance Ludvíka Hovorky, který je zatím jediný přihlášený. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl dotknout jenom některých oblastí tohoto zákona, zejména asistované reprodukce.

Je tady § 5 Volba pohlaví ze zdravotních důvodů. Znamená to, že z in vitro vytvořených embryí se vybere to, které nepřenáší dědičnou chorobu nebo není určitou chorobou ohroženo. Ostatní embrya, byť zdravá, se zlikvidují nebo se použijí na výzkum se svolením rodičů. Z hlediska prevence dědičné choroby je to sice rozumné, ale upozorňuji, že je to eticky sporné.

V § 6 se domnívám, že věk 49 let u příjemkyně embrya je příliš vysoký. Vím, že se oplodňují i starší ženy, ale nepovažuji to za rozumné.

V § 7 je povinné stanovit zdravotní způsobilost dárce spermatu i dárkyně vajíček. U anonymního dárce by ale bylo žádoucí kromě vyšetření zdravotní způsobilosti znát i jeho sociální anamnézu, např. člověk, který nebyl trestán, není sociálně nepřizpůsobivý, není mdlého rozumu apod. Asi by bylo žádoucí vědět, jaké má obecně kvality otec dítěte. Dá se to řešit psychologickou a sociální, nejenom zdravotní anamnézou.

V § 9 není nikde řešeno, kolik embryí je dovoleno vytvořit při jednom cyklu, při jednom IVF. V mnoha západních státech je povoleno jenom jedno embryo nebo tři. Správně by měla být všechna uložena do dělohy, což je ale nevhodné, protože riziko dvojčat nebo trojčat je samozřejmě příliš vysoké. Nevím, zda to u nás regulovala prováděcí vyhláška, ale je to docela vážná věc.

V § 10 není nikde řečeno, kolik žen smí být v daném regionu oplozeno spermatem jednoho muže. Možná že by to mohlo být ve vyhlášce, ale nevím. Roste totiž riziko, že se později mohou při plození dětí setkat děti jednoho dárce. Podle Úmluvy o právech dítěte má dítě právo vědět, kdo jsou jeho biologičtí rodiče. V některých zemích, v Rakousku, ve Skandinávii, se to dítěti po dosažení zletilosti sděluje, pokud o to požádá, ale dárci z toho nevznikají žádné povinnosti.

§ 11, ten se týká, řekněme, oplodňovací turistiky. Do České republiky jezdí ženy ze zemí, kde umělé oplodnění není dovoleno, a za těžké peníze se u nás nechávají oplodňovat. Existuje také dárcovství vajíček za peníze. Buď se jedná o export vajíček, anebo mladé ženy jezdí na odběr do zahraničí. Podle bioetické komise Rady Evropy se za lidské buňky, tedy za gamety, nesmí platit. Byly publikovány případy rumunských žen, které darovaly vajíčka do Německa nebo Velké Británie, a to se zdravotním rizikem.

Díl druhý se týká sterilizací. Tady si nejsem jist, jestli sterilizační komise je nutná jenom u osob s omezenou svéprávností. Jinak v oddíle šest u genetického vyšetření myslím, že je pozitivní, že je v zákoně zákaz klonování a zákaz tvorby chimér.

Ještě bych se chtěl dotknout ověřování nových postupů. Jde o terapeutický výzkum na živém člověku, tedy o zkoumání nových léčebných metod. Není zde ale výslovně řečeno, že jde také o výzkum nových léčiv. Ta by měla být pojednána zvlášť. V této hlavě také není řeč o neterapeutickém, tedy o základním výzkumu, tedy výzkumu na živém člověku, který slouží pouze k většímu poznání, ale nehledá nové léčebné metody a zkoumaný člověk do toho systému nebo do toho výzkumu vstupuje jako dobrovolník. Tuto oblast povinně upravuje dodatkový protokol o medicínském výzkumu biologické komise Rady Evropy. Tento protokol byl předložen Ministerstvu zdravotnictví, ale už se o něm potom dál nejednalo. Nevím, jaký je jeho osud.

To jsou moje připomínky k tomuto návrhu zákona, který považuji za potřebný, ale považoval jsem za nutné vás seznámit s některými oblastmi, které považuji za sporné a nedořešené. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi, a ještě než přikročíme k další rozpravě, do které se hlásí zpravodaj, omlouvám se - při načtení omluv, kolega Běhounek se omlouvá až na úterý 13. 9., dnes je přítomen.

Takže nyní pan poslanec Pavel Antonín v rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Pavel Antonín: Já jenom bych hned odpověděl na některé z těch otázek, které zde pan Ing. Hovorka položil. Některé části problémů, které on jmenoval, jsou součástí zákona, který je před prvním čtením několikrát v programu Sněmovny. Z navrhovatelů si pamatuji kolegyni Chalánkovou a některé další kolegy. Bude pravděpodobně kolem toho diskuse, až ten zákon přijde na pořad Sněmovny.***




Přihlásit/registrovat se do ISP