(9.30 hodin)
(pokračuje Pokorná Jermanová)

Nyní přistoupíme k projednávání bodu 69. Tím je

 

69.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných
hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 91/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb.,
o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší),
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 201/2012 Sb.
/sněmovní tisk 861/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním důvodem předložení navrhované právní úpravy je transpozice směrnice EP a Rady 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva do českého právního řádu. Tento návrh zákona byl zpracován v rámci plnění plánu legislativních prací vlády na rok 2016 a zavádí příslušné definice a povinnosti, které souvisejí s vytvořením infrastruktury pro alternativní paliva, která dosud v národní legislativě nejsou dostatečně zakotvena.

Zcela nově návrh zákona obsahuje definice elektřiny v silniční dopravě, která nebyla dosud právně upravena, včetně dobíjecích stanic pro elektrická vozidla a jednotlivých druhů těchto stanic. Samo obchodování je v současné době upraveno jen v energetickém zákoně. Návrh zákona dále stanovuje příslušné povinnosti pro provozovatele dobíjecích stanic. Zavádí v souladu se směrnicí a národním akčním plánem Čistá mobilita příslušnou evidenci dobíjecích stanic, neboť další čerpací stanice infrastruktury pro alternativní paliva, na kterých se prodává např. stlačený zemní plyn, zkapalněný zemní plyn a zkapalněný ropný plyn, jsou již MPO evidovány a zveřejňovány, a to na základě § 6 zákona o pohonných hmotách.

Kromě povinností, které jsou implementací částí směrnice 2014/94/EU, návrh zákona upravuje a zpřesňuje některá stávající ustanovení. Nově je stanoveno, že distributor pohonných hmot a provozovatel čerpací stanice může nakupovat pohonné hmoty od osoby, která je držitelem platné licence na obchod s plynem, pokud se jedná o nákup stlačeného zemního plynu. Dále se jedná o úpravu spočívající ve zpřesnění definice čerpací stanice. Dále dochází o jeden rok ke zkrácení termínu, do kterého jsou provozovatelé čerpacích stanic povinni dodržovat alespoň na polovině své prodejní sítě motorový benzin s obsahem do 5 % biosložky.

Návrh zákona byl před schválením vládou projednáván standardní cestou s konzultacemi dotčených podnikatelských subjektů a jejich profesních svazů a v souladu s jejím usnesením číslo 578 je předkládán PS PČR k projednání s tím, že jeho obsah se týká členství ČR v EU. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, přeji dobré dopoledne. Jako zpravodaj, který s tímto zákonem bude pracovat tady na plénu i v garančním hospodářském výboru, doplním několik informací, které teď podal zástupce předkladatele pan ministr průmyslu Mládek.

Je to tedy návrh novely zákona č. 311/2006 Sb. Abych neopakoval slova pana ministra, tak jenom v rychlosti shrnu to, že stávající právní úprava tohoto zákona, který řeší pohonné hmoty a čerpací stanice pohonných hmot, ta stávající úprava taxativním způsobem vyjmenovává jednotlivé druhy pohonných hmot, kterých se dotýká, ale doposud zde nebyla zahrnuta právě elektřina, tedy ty nové alternativní způsoby a alternativní pohony.

Jak bylo řečeno, tato novela není přímo aktivitou České republiky. Jedná se o povinnou transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 94 z roku 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. A právě co se týká elektřiny a elektromobility, tak ta novela, kterou nám vláda předkládá, ji začíná přesně definovat, alternativní paliva, veřejně přístupné dobíjecí stanice, vysoce výkonné stanice, elektrická vozidla atd. To znamená, zákon začíná pojmenovávat tyto záležitosti a přesně je definovat.

Jako zpravodaj můžu avizovat předběžný jízdní řád tohoto zákona ve Sněmovně. Budeme ho mít v této fázi po prvním čtení příští týden na hospodářském výboru, kde předpokládáme to první - teď se obracím na kolegy z hospodářského výboru - pouze to první stanovení harmonogramu pro podávání případných pozměňovacích návrhů před druhým čtením, a předpokládám tedy pak na další schůzi, která by měla proběhnout někdy na přelomu října - listopadu, by před druhým čtením došlo k tomu konkrétnímu projednání v rámci hospodářského výboru.

V poslední větě snad jako zpravodaj mohu avizovat jak předkladateli, tak vám kolegům, že už se na mě obrátili zástupci odborné veřejnosti některých asociací právě z této oblasti, tedy z oblasti pohonných hmot, s návrhy na další pozměňovací návrhy, nebo s inspirací na další pozměňovací návrhy. Já jako zpravodaj bych rád po dohodě s ministerstvem držel meritum té novely, abychom se nepustili do věcí, které teď nejsou navrhovány, abychom neotvírali další problematiku a zbytečně ten zákon, tu transpozici nekomplikovali. Na druhou stranu za sebe osobně chci avizovat, a snad mohu v tomto vystoupení a ne v rámci rozpravy, nebudete se na mě zlobit, avizovat to, že jsme letos na jaře s hospodářským výborem absolvovali i pracovní výjezd do Spojených států, kde jsme mimo jiné diskutovali např. i se zástupci automobilky Tesla Motors. Přišly zajímavé informace zhruba v tom kontextu, že evropské automobilky vyvíjejí poměrně velký nátlak na Brusel a na Evropu, co se týká specifikace těch jednotlivých stojanů, jak ty tzv. chargery mají vypadat, a určitě by mělo být naší snahou mít trh otevřený a otevřít ho skutečně všem výrobcům a všem dodavatelům, aby ta soutěž byla férová. Takže za sebe jako zpravodaj avizuji, že určitě toto téma bych s kolegy, se zástupci Ministerstva dopravy rád diskutoval a pochopitelně našel shodu tak, abychom případné doplňující návrhy měli vypořádány ze strany ministerstva pozitivně.

Tolik na úvod. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana poslance Kudely. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Kudela: Dobrý den, paní předsedající. Páni ministři, dámy a pánové, určitě jste se setkali s problémem, že jste byli na čerpací stanici a nevěděli jste, kterou pistoli máte vzít do ruky, protože v záplavě názvů pohonných hmot jste se nevyznali. Já osobně ten problém mám, a proto jezdím stále k jedné čerpací stanici, kde vím, kterou pistoli vzít do ruky. A právě tento možná nešvar na trhu novela zákona, kterou právě teď projednáváme, odstraňuje, že např. sjednocuje používané názvy pro jednotlivá média.

Stále se hovoří u nás o alternativních zdrojích paliv také pro automobilový průmysl. A tato novela také řeší alternativní zdroje paliv např. i tím, že upozorňuje řidiče - kdybys čerpal CNG nebo nějaké jiné pohonné médium, tak můžeš ušetřit nebo jezdit za jiné peníze a přitom šetřit životní prostředí. Takže vám vřele doporučuji poslat tento sněmovní tisk do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím. Táži se pana navrhovatele, zda má zájem o závěrečné slovo. Je tomu tak. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já musím jenom krátce reagovat na pana zpravodaje. Samozřejmě my máme zájem o to, aby nevznikaly zbytečné bariéry, pokud budou dováženy elektromobily ze Spojených států. Ale podotýkám, ono to musí být vzájemné. A proto jednání o smlouvě TTIP je tak komplikované. To jenom jsem chtěl k tomu dodat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji a táži se pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP