Čtvrtek 20. října 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
229.
Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany
v Irácké republice v rámci podpory boje proti tzv. Islámskému státu
/sněmovní tisk 933/
Předložený návrh postupně uvedou ministr obrany Martin Stropnický a případně ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám společně s ministrem zahraničních věcí k projednání a ke schválení návrh na působení sil a prostředků rezortu obrany v Irácké republice v rámci podpory boje proti takzvanému Islámskému státu, který vláda schválila 5. října tohoto roku. Předmětem návrhu je působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v Irácké republice v počtu do 30 osob ode dne schválení návrhu Parlamentem České republiky do 31. prosince 2018. Vyslání bude realizováno na základě pozvání vlády Irácké republiky garantující právní postavení příslušníků rezortu Ministerstva obrany.
V první fázi na dobu šesti měsíců bez rotace bude v Iráku od prosince 2016 působit polní chirurgický tým s úkolem léčit zraněné irácké a koaliční vojáky. Tento tým bude složen cca ze 17 osob a bude působit v sestavě polní nemocnice amerického námořnictva přibližně 70 km jižně od Mosulu. Veškerý zdravotnický materiál, jakož i logistickou podporu nezbytnou pro působení chirurgického týmu včetně jeho ochrany zabezpečí americká strana.
Ve druhé fázi v roce 2017, tedy po červnu 2017, předpokládáme vyslat do Iráku instruktory pro výcvik specialistů irácké armády. Aktuálně nyní jednáme o instruktorech výcviku z řad ženijního vojska. Podmínky pro působení instruktorů budou záviset na konkrétních požadavcích irácké strany. Budou se odvíjet mimo jiné samozřejmě od vývoje bojů proti Daeš a momentálních potřeb irácké armády.
Maximální finanční prostředky na celou dobu mise, to znamená až do konce roku 2018, se zhruba odhadují do 160 mil. korun a budou čerpány z rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany. Jedná se o maximalistický výpočet, který zahrnuje všechny myslitelné eventuality a pokrývá maximální počet vyslaných vojáků, tedy 30, na maximální období. Ve skutečnosti budou náklady podstatně nižší a při současné variantě nasazení vojáků by měly činit zhruba 62 mil. korun.
Co se týče právního postavení našich vojáků, jejich působení, pozvání a vynětí z jurisdikce je v řešení s iráckou stranou ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí. Současně je připravováno technické ujednání s americkým SensCom (?), které bude řešit detaily působení zdravotnického týmu v rámci americké polní nemocnice.
Závěrem tohoto úvodního slova si dovolím sdělit, že nasazení chirurgického týmu a instruktorů pro výcvik, že dojde k posílení zapojení České republiky do boje proti Daeš v rámci globální koalice. Pokračující stabilizace regionu také přispěje ke snížení migračních tlaků do Evropy. Společně s již působícím leteckým poradním týmem nově nasazení příslušníci rezortu obrany podpoří snahu České republiky o stabilizaci a následný rozvoj spolupráce s Irákem. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pana ministra zahraničí tady nevidím, není přítomen.
Tento sněmovní tisk projednal výbor pro obranu, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 933/1. Prosím nyní pana zpravodaje tohoto výboru, pana poslance Karla Černého, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, výbor pro obranu na své 35. schůzi dne 19. října 2016 přijal usnesení k Návrhu na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v Irácké republice v rámci podpory boje proti takzvanému Islámskému státu, sněmovní tisk číslo 933. Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení ministra obrany Mgr. Martina Stropnického, náčelníka Generálního štábu Armády České republiky armádního generála Ing. Josefa Bečváře, zpravodajské zprávě poslance Karla Černého a po rozpravě přijal usnesení, které má dvě části, o kterých je zapotřebí hlasovat odděleně, neboť u bodu jedna je potřebné kvorum 101 poslanců. Toto usnesení přednesu v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Jana Černochová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Hezké dopoledne, dámy a pánové. Mrzí mě, že se stalo takovou temnou tradicí této vlády, že při projednávání vysílání našich vojáků do zahraničí zde není přítomen ani premiér, ani ministr zahraničních věcí. Je tady přítomen, při vší úctě, pouze pan ministr obrany. Mně to přijde naprosto skandální. A skutečně si myslím, že právě premiér této země, pokud vysíláme vojáky do lokality, jako je Irák, by tady měl sedět, měl by poslouchat tu diskuzi a měl by nám také k tomu něco říct. A ne se po volbách schovávat. Od úterka jsme ho tady vlastně neviděli.
Projednáváme zde materiál s názvem Návrh na působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v Irácké republice v rámci podpory boje proti takzvanému Islámskému státu. Jsem ráda, že Česká republika přispívá k boji proti teroristické organizaci takzvaný Islámský stát. Jsem ráda, že můžeme pomoci irácké vládě ve snaze zajistit kontrolu nad svým územím a při zvyšování stability v takto výbušné oblasti.
Širší Střední východ se nachází v komplikovaném a konfliktním období. Sektářské násilí, soupeření regionálních velmocí, občanské války, zhroucené státy a bující extremismus a terorismus jsou průvodními jevy proměny, která v oblasti probíhá. Mohlo by se zdát, že se nás to netýká, ale především minulý rok a uprchlická vlna směřující do Evropy, teroristické útoky ve Francii a v Belgii a geopolitická hra Ruska v Sýrii snad každého přesvědčí, že dění na Středním východě má přímé dopady i u nás.
Česká republika se angažovala v Iráku před více než deseti lety. Stáhli jsme se a později se stáhli i naši spojenci. Stalo se tak dříve, než to bylo vhodné, a zkažené plody tehdejších rozhodnutí sklízíme dodnes. Proto podporuji, stejně jako Občanská demokratická strana, pomoc České republiky Iráku, tedy vysílání našich vojáků. Ostatně k podpoře zahraničních operací je ODS zcela konzistentní, protože jsme přesvědčeni, že je lepší bojovat se zlem za našimi hranicemi, než mu čelit na vlastním území.
V tomto tedy naší vládu zcela podporuji. To, co mě vadí a co musím zmínit, je ovšem přístup Ministerstva obrany, respektive vlády, k nám poslancům. Již poněkolikáté jsme v situaci, kdy se narychlo a mimořádně svolávají příslušné výbory, kdy se narychlo zařazuje projednávání takto významných bodů na plénum, kdy se premiér České republiky neobtěžuje tady sedět na zadku! O co víc, když se mění obsah, vážené kolegyně a kolegové. V tomto konkrétním případě jsme se včera na výboru pro obranu dozvěděli, že se z lékařů postupně stanou ženisté, a pan ministr obrany bohužel automaticky předpokládá, že to všichni přejdeme mlčením. Já osobně to vnímám jako obcházení Ústavy České republiky. A absolutně by mi nevadilo, pokud bychom dostali - za dva měsíce, až bude jasné, jaká bude situace kolem Mosulu, kam se posune Irák - kdybychom sem dostali návrh na vyslání dalších vojáků do Iráku, těch ženistů.
Ale dávat bianko šek, dávat mandát do konce roku 2018 nejenom chirurgickému týmu, ale i ženistům poté, co jsme tam poslali v létě piloty, se mi skutečně nezdá jako moudré. Vadí mi, že se s námi nehraje férová hra, přesto se počítá s naším souhlasem, kvorum - 129 (přihlášených na světelné tabuli). Jsem zvědavá, vážení členové vládní koalice, jak to bez ODS a bez TOP 09 dáte dohromady, těch 101 hlasů. Nedáte! Vy naše hlasy potřebujete. Tak se k nám přiměřeně k tomu prosím chovejte a dávejte nám informace, které možná vy máte ve vládní koalici, ale my je nemáme a já se je dozvídám včera v osm hodin ráno na výboru pro obranu. Vadí mi, že se toto řeší salámovou metodou. Já skutečně patřím k odpovědným poslancům výboru pro obranu, který studuje materiály, záleží mi na bezpečnosti naší země a vadí mi, že nás stavíte před hotovou věc.
Jak jsem říkala, není to tak dlouho, kdy jsme schvalovali nasazení příslušníků našeho letectva do Iráku. Pak jsme měli schvalovat nasazení našich lékařů. O tom se hovoří od srpna. Ano, všichni to víme, všichni s tím počítáme. A nyní do tohoto balíčku přidáváte ženisty. Co bude příště? Chemici?
Na závěr chci říct, že váš návrh podpořím. Ale byla bych velice ráda, pokud byste nás dokázali seznámit s uceleným materiálem týkajícím se angažmá České republiky v Iráku. Jak dlouho předpokládáte, že budou naši vojáci působit v Iráku? Kde budou působit v Iráku, v jakých počtech a jaké odbornosti? Jaký je cíl a jaká jsou kritéria pro hodnocení dosažení cíle?
Trošku mě zarazilo z toho projevu pana ministra - ano vím, že to bude pod americkým velením - ale že to americké velení je americké námořnictvo! Nejsem si tedy úplně jistá vzdáleností těch lokalit od moře, ale předpokládám, že americké námořnictvo v poušti úplně neoperuje. Takže bych skutečně ráda znala podrobnější informace. To jsou otázky, na které chci znát odpovědi, protože salámovou metodou můžeme ve finále vysílat někam celou armádu a s tím se mi těžko smiřuje.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni. Pan poslanec Foldyna je dalším řádně přihlášeným do všeobecné rozpravy. (Poslanec Stanjura se hlásí o slovo s přednostním právem.) Pardon, pane poslanče, omlouvám se. S přednostním právem pan předseda Stanjura. On je takový nenápadný, já jsem si ho nevšiml. Omlouvám se, pane předsedo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Přicházím s procedurálním návrhem a nemám z toho radost. Ten bod je důležitý. Je nás tady 129, prázdné lavice, řekl bych poloprázdné. Fandím členům vlády. A musíme získat 101 hlasů. Podle mých informací - a už jsem opakovaně protestoval - zasedal výbor pro evropské záležitosti, naši členové jsou na výboru. Rádi by hlasovali pro tento návrh a přidali hlasy ke 101. Ale nemohou. A je to zodpovědnost zejména předsedů vládních klubů, zda při tak nízké účasti půjdou do hlasování 101. Navrhuji to na deset minut přerušit, požádat předsedu evropského výboru, nebo výboru pro evropské záležitosti, aby ukončil své jednání, aby členové výboru pro evropské záležitosti se mohli účastnit debaty a zejména hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Mám to brát prosím jako procedurální návrh na přerušení na deset minut? (Ano.) Je to procedurální návrh, o kterém dám hlasovat. Všechny vás odhlašuji. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Zahajuji hlasování o přerušení tohoto bodu na 10 minut. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 109. Přihlášeno je 124 poslankyň a poslanců, pro 100, proti 3. Návrh byl přijat.
Přerušuji jednání Sněmovny do 11.28 hodin.
(Jednání přerušeno v 11.18 hodin.)
(Jednání pokračovalo v 11.28 hodin.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré poledne, uplynula pauza na základě procedurálního návrhu pana předsedy Stanjury. Dalším řádně přihlášeným do všeobecné rozpravy je pan poslanec Jaroslav Foldyna. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení kolegové, já jsem si velmi pečlivě vyslechl, co tady paní kolegyně Černochová říkala, a chtěl bych vás také všechny požádat, abychom vyslovili souhlas českého Parlamentu s účastí našich vojáků v Iráku. Považuji to za nezbytně nutné. Souhlasím s tím, že nelze čekat, je lepší bojovat tam, kde ten konflikt je, než čekat, že se konflikt rozšíří do České republiky nebo do Evropy.
Jenom bych chtěl připomenout jednu věc, že český Parlament zřejmě takto neuvažoval v roce 2003, když souhlasil s účastí českých vojáků, když neprotestoval proti tomu, že Spojené státy zaútočily v roce 2003 na Irák bez mandátu OSN, což byla agrese, že od té doby vznikla ta krize, jejíž důsledek dneska musíme řešit, a musíme poslat naše vojáky bojovat do Iráku. Já s tím naprosto souhlasím a příště bychom se měli vyvarovat ukvapených rozhodnutí, která se stala v roce 2003. Ano, toto je zlomový okamžik toho, do čeho jsme se dneska dostali.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Foldynovi. Další je pan poslanec Černý. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Alexander Černý: Dobrý den, vážený pane místopředsedo, pane ministře, páni ministři, dámy a pánové. Dovolte jenom pár poznámek. Chtěl bych za prvé uklidnit koalici bez ohledu na počet, v jakém se nachází, že jsme připraveni zvednout pro návrh Ministerstva obrany ruku, ale to vůbec neznamená, že nemáme výhrady. Ty výhrady jsou v podstatě tytéž, co už tu zazněly, a já pevně věřím, že si je pan ministr vědom toho, že to nebylo poprvé. Jenom připomenu, že takové urychlené jednání třeba výboru jsme už museli svolat, abychom řešili věci, které se daly řešit v normálním režimu, a když si představíte, že jde o docela závažnou věc, protože dnes ani není nic nebezpečnějšího než oblast, kam ty lidi vysíláme, tak vláda se sešla pátého. Pátého přijala materiál, který je nám postoupen. Parlament, tedy Sněmovna i Senát, to stihl za tři dny. Za tři dny jsme byli schopni to projednat a připravit se na toto dnešní jednání. Kdyby nebyla ta zoufalá podmínka, že usnesení Sněmovny i Senátu musí být absolutně totožné, pravděpodobně byste tady slyšeli nějaké jiné návrhy na hlasování a předložili bychom v podstatě totéž usnesení, ale byly by tam trochu jiné termíny. Trochu jiné, tím myslím minimálně o rok. Ale o to teď nejde. Teď jsme se dostali do situace, že pokud nechceme brzdit proces přípravy, a víme, že ti lidé mají být vyslání už za relativně krátkou dobu, tak nechceme komplikovat život, ale byl bych rád, aby Ministerstvo obrany vzalo na vědomí, že tímto způsobem by do budoucna postupovat rozhodně nemělo a že velkorysost a vstřícnost mají své meze.
Takže vás chci jenom požádat, abyste opravdu věnovali pozornost tomu, co zaznělo koneckonců i včera na výboru, a především v souvislosti s tím, že ta doba, na kterou vám dáváme jakousi pravomoc, je opravdu poměrně dlouhá a informace, které nás k tomu opodstatňují, jsou téměř nulové a vývoj té situace může být nesmírně dramatický. Tak prosím, aby s ohledem na tyto skutečnosti nás ministerstvo průběžně informovalo o tom, jednak jaké jsou zkušenosti s tou misí, která už tam je, ale od listopadu potom i s nasazením toho chirurgického týmu. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Černému. S faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Gabal, po něm řádně přihlášený pan předseda Benešík.
Ještě přečtu omluvenky. Dnes se omlouvá z dnešního jednání z důvodu jednání pan poslanec Martin Lank, dále pan poslanec Milan Šarapatka se omlouvá do 14 hodin z pracovních důvodů, pan ministr životního prostředí Richard Brabec se omlouvá z dnešního jednání do 13 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Vítězslav Jandák se omlouvá z dnešního a zítřejšího jednání z pracovních důvodů, pan předseda Václav Votava se omlouvá dnes od 14.30 hodin z osobních důvodů, paní poslankyně Zelienková se omlouvá z dnešního zasedání ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Miloslava Rutová se omlouvá dnes od 16 hodin z osobních důvodů. Děkuji.
Prosím faktická poznámka pana poslance Gabala. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte jenom, abych doplnil několik faktických souvislostí a aspektů včerejšího projednání na výboru pro obranu.
Za prvé. Je potřeba si být vědomi, že nasazujeme lékařský tým skutečně do válečné oblasti a do bojového prostoru, kde snad se konečně dostáváme k finální části operací proti Islámskému státu. Z toho důvodu se domnívám, že ten relativně otevřený mandát má svůj velký smysl v tom, že v okamžiku, kdy budou končit bojové operace a bude začínat stabilizace a rekonstrukce území, vznikne situace, kdy bude potřeba odminovávat, ženijní práce a civilní nasazení lékařů a všechno toto. To znamená, velmi podporuji i formát toho, jak ten mandát je formulován. Nikdo z nás neví, jak dlouho bojová operace v Mosulu bude trvat a jak rychle se podaří za ní stabilizovat. Musíme si uvědomit, že 1,5 milionu lidí, kteří tam jsou a budou vystaveni bojové činnosti, budou z hlediska svých nároků na lékařskou podporu nesmírně závislí na tom, co jim poskytneme zvenku. Proto apeluji na Ministerstvo obrany, aby počítalo také s přesahem z toho vojenského bojového prostředí směrem k civilnímu. Pokusili jsme se o to už úspěšně v Basře před lety, nedopadlo to úplně ideálně, protože jsme to neunesli my. Doufám, že teď budeme lepší.
Chci také poděkovat úředníkům Ministerstva obrany za velmi detailní spolupráci před jednáním výboru. Kdo měl zájem a chtěl ty věci konzultovat a dotazovat se, tak mohl. Kdo neměl zájem, tak přišel až na výbor a divil se.
A poslední. Byl bych rád, aby Ministerstvo obrany dopředu projektovalo naši účast na stabilizačních a postkonfliktních aktivitách pomoci a operacích v prostoru (upozornění na čas), který ovládal dlouhodobě Islámský stát. Děkuji. Samozřejmě vyslání podpořím.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Omlouvám se. S faktickou poznámkou ještě paní poslankyně Černochová. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Černochová: Já se moc omlouvám, ale musím reagovat na kolegu Gabala. Protože skutečně nestává se, že bych si nevyzvedávala materiály na výboru pro obranu, že bych nekomunikovala s tajemnicí výboru pro obranu, že bych neprahla po informacích, nestudovala je. Tato informace o tom, že se chirurgický tým rozšiřuje o ženisty, nikde nebyla! Jestli jste ji vy slyšeli, kolegové z vládní koalice, z úst pana ministra obrany někde interně, to nevylučuji. Ale já jsem nic takového nevěděla! A to mně přijde nefér. Stojíme tady všichni před tím rozhodnutím, jakým způsobem bude Česká republika dál v rámci zahraničních operací vojáky nasazovat. Měli jsme tady nedávno mandát na další dva roky, dokonce jsem byla zpravodajkou toho návrhu. Já nemám problém posílat vojáky do misí. Myslím si, že je to přesně to, co i Armádě České republiky pomáhá ve výcviku, když už nejsme schopni jim ten výcvik zajistit doma. Ale co mně vadí, že nás tady někdo tahá za nos a že nám tady někdo lže. A že nám tady někdo ty informace účelově neposkytuje. To mně vadí.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni. Nyní pan předseda Benešík, netrpělivě stojící v očekávání. Prosím, pane poslanče, je to vaše.
Poslanec Ondřej Benešík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já doufám, že nebudete vnímat, že mluvím mimo mísu, a doufám, že mě pan místopředseda nepřeruší. Já mám jenom potřebu i na základě sdělení členů výboru pro evropské záležitosti vám sdělit, že to dnešní přerušení, které způsobilo zpoždění projednávání tohoto bodu, bylo způsobeno jednáním výboru pro evropské záležitosti mimořádného, protože jsme měli jednání před Evropskou radou, kdy jsme diskutovali mandát premiéra před jednáním Evropské rady. Je to samozřejmě záležitost, kterou neumíme ovlivnit časově, vyšlo to na dnešní den. Proto se velmi omlouváme, že to takhle vzniklo, že jsme nebyli schopni to naplánovat jinak. Ale to je prostě vis maior, to my neumíme. Čili omlouváme se za to. To, že dnešní jednání bylo přerušeno, nebylo tím, že bychom nemakali. Makali jsme, zdrželi jsme vás, ale neumíme to jinak zařídit, protože zasedání Evropské rady se neřídí jednáním Poslanecké sněmovny. Pokud máte nějaké stížnosti, tak prosím na pana Tuska, který zajišťuje diář. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi. To byl zatím poslední přihlášený do všeobecné rozpravy. Jestli se nikdo nehlásí... (Ministr se hlásí o závěrečné slovo.) Pane ministře, budete mít závěrečné slovo, jestli si přejete, ale já musím prvně říct, že končím rozpravu. Takže končím všeobecnou rozpravu a teď závěrečné slovo pana ministra, případně pana zpravodaje. Prosím, pane ministře.
Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych především poděkovat těm projevům, které tu zazněly v kladném slova smyslu, to znamená ve smyslu nějaké podpory, nějakého vědomí souvislostí a pozice, nebo toho návrhu, jak tady byl prezentován, protože jsem hluboce přesvědčený, že to je jednak naše povinnost a jednak je to také to nejlepší, co můžeme udělat v tom širším slova smyslu pro obranu a ochranu našich občanů.
Co se týče časové otázky, která tady zazněla kriticky, nechci... skutečně jsem poslední, kdo by měl nějak sklon poučovat. Ale v tom Iráku je prosím válka. A ta válka eskalovala v posledních dnech, v posledních několika dnech. Dochází tam k obrovité operaci, jejíž výsledek, peripetie, délku nikdo není schopen v tuto chvíli samozřejmě zodpovědně odhadnout, nebo dokonce určit.
Myslím si, že bych naopak rád poděkoval všem těm z vás, kteří umožnili tu relativně rychlou proceduru, a že jsme prokázali schopnost jako stát, jako establishment relativně rychlé reakce. Dovolím si jenom drobnost, že zařazení materiálu na program jednání vlády není v pravomoci ministra obrany. Čili to nebylo projednáno v tom datu, které tady bylo uvedeno. A pak bych chtěl samozřejmě poděkovat za tu rychlou reakci výboru pro obranu Poslanecké sněmovny. A taky si dovolím poděkovat příslušnému výboru i celému plénu v Senátu, kde ta záležitost byla projednána hladce, korektně, ale zároveň seriózně. Čili nevím, jestli je potřeba si vystavovat jakoby takové negativní vysvědčení v situaci, která naopak prokázala jistou schopnost solidní a rychlé reakce.
Nemáme také myslím, nebo řada z nás, zkušenost s takhle vypjatou bezpečnostní situací a se způsobem reakce na to. Rád bych v tomhle vyzdvihl i podíl armády, která byla schopna na to reagovat, která samozřejmě musela tu věc připravovat, aniž věděla, jestli bude schválena, nebo nebude schválena, protože přípravné práce se nedají realizovat až posléze.
Je v tom i samozřejmě komunikace s tou iráckou stranou. My jsme o to byli požádáni v srpnu, o ten zdravotnický kontingent, a od té doby se tady odehrává čilá korespondence s iráckou vládou, kdy z naší strany dochází opakovaně k urgencím odpovědi irácké strany, která jakkoli to potřebuje a vítá naši pomoc, tak na druhou stranu její pružnost nebo efektivita, dovolím si říci, není úplně švýcarská.
Ještě co se týče toho projednávání včera ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny, chtěl bych za něj poděkovat. Zazněla tam myslím docela podrobná a určitě užitečná rozprava. Chtěl bych na to ještě reagovat, protože tam vznikly nějaké podněty, nebo návrhy. Hned jsme o nich včera seriózně hovořili s panem generálem Bečvářem. A návrhy, které tam padly, ať už se jednalo o možnou participaci psychologa, nebo i podíl řekněme ze strany Vojenského zpravodajství, tak budeme v tomto ohledu schopni tuto věc realizovat. Navíc tam padlo ještě to, že by bylo dobré, abychom průběžně informovali - to, co tady i před chvílí zaznělo - abychom průběžně informovali výbor, jak se ta situace bude vyvíjet, což jak říkám, nikdo není schopen předem úplně přesně určit. Padlo tady taky slovo o tom, že to může mít různé peripetie, fáze, civilní rozměry atd. To je ale, promiňte, ten důvod, proč jsme chtěli ten mandát širší. A děkuji, že to tady bylo i jedním kolegou kvitováno.
Dovolím si ohradit se proti tomu, že lžu. Nelžu! To říkám naprosto kategoricky. A to, že se jedná o zdravotní tým, byla první reakce na tu situaci. To, že potřebujeme flexibilní mandát, protože znovu zdůrazňuji, že se to může proměnit. Zdravotní tým je do konce června prosím. A kdybychom začali někdy v březnu, v dubnu uvažovat, co dál, situace může být v Mosulu už diametrálně odlišná od té současné. V tuto chvíli máme aspoň nějaký objem prostoru, který budeme schopni naplnit tím nejefektivnějším a nejužitečnějším způsobem a nebudeme muset s prominutím i tuto Sněmovnu s tím obtěžovat.
Pokud se týče ženistů, jak tady bylo zmíněno, jedná se o instruktory prosím. Nepředstavujme si, že bychom tam nějakým způsobem participovali v nějaké pozemní operaci.
Co se týče námořnictva armády Spojených států, dovolil bych si jenom poznamenat takovou drobnou poznámku, že působnost této elitní složky armády Spojených států se rozhodně neomezuje na působení na moři, ale bývá nasazována do těch nejtěžších a nejnáročnějších úseků různých konfliktů. Je to zhruba 230 tisíc vojáků a jsou nasazováni tam, kde to obrazně řečeno hoří. Takže v tomhle tom smyslu bych si jejich výkonnost na spolehlivost nedovolil nijak zpochybňovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Jenom technická poznámka. Nevím, jestli jsou slabé mikrofony, nebo pan ministr mluvil tak potichu, nebylo to skoro slyšet, ale díky tomu, že už není rozprava, tak zaprvé chci říct, že paní kolegyně Černochová říkala, že nepravdivé tvrzení uvedl pan poslanec Gabal, a ne vy, pane ministře. Netřeba se hájit. Nebyl jste obviněn z toho, že byste lhal. Ta debata a ta kritika směřovala k někomu jinému než k vám. Ale to není podstatné.
Podstatné je, Jana Černochová dlouhodobě upozorňuje, a má podle našeho názoru pravdu, že při takto schvalovaných mandátech balancujeme na hraně Ústavy. Opakovaně jsme vyzývali k tomu, abychom to řešili. A chci říct za nás občanské demokraty, že jsme připraveni to řešit, aby polemika, jestli je to ještě na hraně, nebo za hranou, byla pryč, aby bylo jasné, že to je v rámci platné Ústavy České republiky.
Víte, že my dlouhodobě podporujeme vysílání misí. Ten jeden jediný případ se pak nakonec ukázal, že jsme měli pravdu, když jsme zpochybňovali účelnost vyslání malé jednotky, a pak se ukázalo, že to bylo oprávněné zpochybněné, či oprávněné obavy, že to nebude úspěšné. Ale jinak je to naprosto v pohodě.
Takže bych jenom chtěl, abychom si z té debaty vzali to pozitivní, aby pokud je tam nějaký malý osten kritiky, abychom z toho nedělali hlavní problém debaty. Skutečně se soustřeďme na to, abychom v této oblasti vedli odbornou debatu, jestli potřebujeme změnit Ústavu a jak, aby ty polemiky, jestli je to ještě v pořádku, nebo ne, byly zbytečné, aby bylo jasné, že to je v souladu s Ústavou České republiky, schvalování takových misí, o které budeme za okamžik hlasovat. A jenom připomínám, my budeme hlasovat pro.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi. Přistoupíme k podrobné rozpravě. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Jestli se nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. (Nemají zájem.) Nyní poprosím pana zpravodaje, protože naše usnesení má dva body, aby vždycky ten bod přednesl, a poté o něm dám hlasovat. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky za prvé vyslovuje souhlas s působením sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v Irácké republice v rámci podpory boje proti takzvanému Islámskému státu v období ode dne schválení Parlamentem České republiky do 31. prosince 2018 v celkovém počtu do 30 osob." V tomto případě je třeba nastavit kvorum 101.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji za přečtení návrhu usnesení. Prosím, aby bylo nastaveno kvorum 101. Už se tak stalo.
Budeme hlasovat o návrhu první části usnesení, tak jak jej přečetl pan zpravodaj.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro? Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 110. Přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro 134, proti žádný.
Omlouvám se, že jsem vás nedal odhlásit, ale ono je to při kvoru 101 stejně úplně jedno. Prosím, pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Nic nezpochybňuji, jenom chci říct, že to není pravda. Pokud někdo z kolegů není přítomen a nechce mít na sjetině, že se zdržel, tak při odhlášení by se to nestalo. To je jediný důvod, kvorum bylo samozřejmě dané dopředu. To je všechno.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Uznávám, omlouvám se, to je pravda. Pokud nezpochybňujete hlasování, nebudeme o něm hlasovat znova. Prosím pana zpravodaje o druhou část usnesení. Respektive o bod 2 usnesení.
Poslanec Karel Černý: Děkuji. Druhá část usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby informovala Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky o působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v Irácké republice v roce 2016, a to nejpozději do 30. června 2017, o působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v Irácké republice v roce 2017, a to nejpozději do 30. června 2018, a o působení sil a prostředků Ministerstva obrany v Irácké republice v roce 2018, a to nejpozději do 30. června 2019."
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Odhlašuji vás tedy všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Budeme hlasovat o druhém bodu usnesení, tak jak jej teď přečetl pan zpravodaj.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 111. Přihlášeno je 148 poslankyň a poslanců, pro 146, proti žádný. Návrh byl přijat. Děkuji panu ministru i panu zpravodaji.
Hlasování? Prosím. Pan poslanec Plíšek, prosím pane poslanče.
Poslanec Martin Plíšek: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já jsem čekal na odhlášení u minulého hlasování a nestihl jsem hlasovat. Na sjetině mám, že jsem se zdržel, ale hlasoval jsem pro. Nezpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pan poslanec Klučka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Klučka: Děkuju vám, pane místopředsedo. Já jsem se tak horlivě staral o to, aby tady byla stojednička při povolení výjezdu lékařského týmu, a zapomněl jsem hlasovat při hlasování 110, přitom jsem přihlášen byl. Takže jsem byl pro, jenom pro stenozáznam. Nikdo mě nemůže z tohohle podezřívat, že by to nebyla pravda.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Klučkovi.
Přikročíme k dalšímu bodu našeho jednání, jímž je bod
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.