(17.10 hodin)
(pokračuje Čihák)

Třetí a poslední úpravou je doplnění špatné formulace současného výkladu zákona, což je v podstatě v obou zněních zákona jak u dřevin, tak i u lesního zákona podstatou té novely, tak je výklad zákona pro odnětí licence. Nesprávná formulace spočívá v tom, že chybí důvod k odebrání licence, a to z důvodu porušení nebo neplnění povinností stanovených rozhodnutím o udělení licence a nutnost vypuštění nesprávné formulace, kde se jedná pouze o porušení podmínek stanovených rozhodnutím o udělení samotné licence. Můj návrh tuto formulaci jasně upřesňuje, a napravuje tím legislativní chybu současného výkladu zákona.

Závěrem mohu konstatovat, že si lesní zákon zaslouží postupnou novelizaci. Tím, jak jsem již uvedl v úvodu své řeči, že se komplexní novela zatím nepřipravuje, jsou mé pozměňovací návrhy jakýmsi impulsem a začátkem nutných legislativních úprav a změn lesního zákona, které tento zákon nutně potřebuje. My se možná ještě letos dostaneme i k mysliveckému zákonu, který úplně stejným způsobem je potřeba rozpracovat, začít aktualizovat myslivecký zákon, ale to nám teprve přijde v dalších schůzích.

S konstatováním Ministerstva zemědělství, s jeho vyjádřením k mým pozměňovacím návrhům, že cílem ani účelem vládního návrhu zákona, který je pod sněmovním tiskem 732, není otevření lesního zákona, nemohu v žádném případě souhlasit. Mé návrhy podporují práci odborné veřejnosti, státní správy a dalších subjektů působících v lesním hospodářství a nastolují pořádek a systém. V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane poslanče. Prosím paní poslankyni Váhalovou.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, v podrobné diskusi se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který řeší naléhavou situaci, kdy v návaznosti na změnu pravidel pro výkon statistické služby již nelze vykazovat data týkající se odnětí a poplatků za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa podle zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě. Tato data musí být vykazována v rámci příslušného právního předpisu, kterým je v tomto případě lesní zákon. Lesní zákon musí založit povinnost pro orgány státní správy lesů, aby údaje o odnětí a o poplatcích za odnětí oznamovaly v příslušném formátu Ministerstvu zemědělství. Ministerstvo zemědělství bylo o nutnosti změny lesního zákona včas informováno a je s ní srozuměno. Data týkající se odnětí a poplatků za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa představují unikátní soubor dat, která jsou využívána jak v rezortu Ministerstva zemědělství, tak ale i v rezortu Ministerstva životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí má k dispozici jedinečné informace o výměře pozemků, které byly vyňaty z plnění funkcí lesů, a to v členění dle účelu odnětí, což nelze získat z žádného jiného zdroje. Agregovaná data se využívají k evidenci výměr pozemků, které byly pro daný účel vyňaty z plnění funkcí lesů, a poskytují také přehled o výši poplatků za odnětí, agregované údaje pak slouží také ke kontrole a predikci příjmů Státního fondu životního prostředí ČR.

Předložený návrh představuje pouze upřesnění povinnosti pro orgány státní správy lesů a žádným způsobem nezatěžuje vlastníky lesů či jiné soukromé osoby. Uvedenou situaci je třeba řešit urychleně, protože podle dosavadní právní úpravy je sběr dat zajištěn pouze do konce roku 2016. Je tedy nezbytné zajistit, aby data za rok 2016 již mohla být evidována právě podle lesního zákona.

Dámy a pánové, děkuji vám za podporu mého pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím posléze.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Paní poslankyně byla poslední vystupující v obecné rozpravě. Zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit. Pokud ne, obecnou rozpravu končím. Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova v této fázi. Není tomu tak, a tím pádem - nemám zde poznámku ani o tom, že by padl návrh na vrácení návrhu, takže můžeme přistoupit k podrobné rozpravě. Do podrobné rozpravy mám přihlášeného pana poslance Čiháka a paní poslankyni Váhalovou. Takže prosím v tomto pořadí.

 

Poslanec Pavel Čihák: Děkuji ještě za slovo. Já bych se chtěl přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům, které jsou v systému uvedeny pod číslem 4513. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane poslanče. Ještě paní poslankyně Váhalová.

 

Poslankyně Dana Váhalová: Já bych se chtěla přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 5050.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Ještě někdo do podrobné rozpravy? Pokud ne, tak i podrobnou rozpravu končím. Zeptám se, zda teď je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Pane zpravodaji, nemám zde poznamenáno, že bychom měli o čem hlasovat v této fázi, takže můžeme ukončit druhé čtení tohoto tisku a děkuji vám oběma za spolupráci.

 

Dalším bodem je bod 11, což je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, a o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 408, druhé čtení, nicméně mám zde uvedeno, že by tento tisk měl uvést pan ministr průmyslu a obchodu, který je omluven. A vzhledem k tomu, že nemám žádné informace o tom, že by byl někdo pověřen zastupováním, tak jsem přesvědčen, že tento tisk v této fázi nemůžeme projednávat, a pokud není námitka, tak bychom postoupili k tisku dalšímu.

 

A to je tisk, resp. bod číslo

 

12.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika, Miloslavy Vostré,
Karla Šidla, René Čípa a Václava Snopka na vydání zákona o zrušení
zákona č. 99/2000 Sb., o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr
/sněmovní tisk 226/ - druhé čtení

Prosím pana navrhovatele, pana místopředsedu Filipa, aby se ujal slova.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedo, členové vlády, paní a pánové, já zopakuji jenom několik nejpodstatnějších věcí. Návrh zákona jsme předložili v červnu 2014, stanovisko vlády bylo v červenci 2014 a předseda Sněmovny projednání návrhu zákona doporučil 21. 8. 2014. Pokud jde o projednávání tisku, byl poprvé zařazen na pořad 25. schůze naší Sněmovny, prošel prvním čtení, po jednání ve výboru byl doporučen pro druhé čtení. A opakuji tedy, že český Parlament se v roce 2000 na návrh vlády usnesl, že českým podnikatelským subjektům nedovolí se podílet na dodávkách pro výstavbu jaderné elektrárny v Búšehru, a projednávání provázel nesouhlas velké části podnikatelských subjektů.

Pokud jde o to, jakým způsobem dnes ten zákon působí, tak vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je elektrárna spuštěna po souhlasu Mezinárodní agentury pro atomovou energii, což bylo také konstatováno na výboru pro obranu, který projednával tento tisk, tak není ani důvodu, proč bychom měli ten zákon nechávat v platnosti. Přijímáme tady mnoho návrhů zákonů a tento zákon se vyčerpal. Pokud by šlo o stavbu jiných elektráren, je samozřejmě možné, aby tento zákon, pokud by zůstal v platnosti, na ně mohl být subsumován. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP