(16.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní požádám pana poslance Hovorku, připraví se pan poslanec Rais. Prosím.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, jednal jsem se starosty obcí a oni mají značné výhrady vůči tomu, jakým způsobem se nastavuje zákon o financování nebo nástroje financování regionálního školství, kdy poměrně velmi komfortně jsou nastaveny podmínky pro malotřídky a školy pouze s prvním stupněm, ovšem nedostatečně jsou nastaveny podmínky pro financování k plně organizované škole se všemi ročníky, kdy v každém ročníku je jenom jedna třída. Zde Ministerstvo školství vychází z toho, že uhradí základ pedagogické práce od průměrné naplněnosti 17 žáků na třídu. Není však jasné, zda i při těch 17 bude reálně na nenárokové složky platu a kolik. Venkovské školy žádají snížení minimálního počtu žáků na 15. Ministerstvo školství sice uvádí, že není proti, ale že to je politická otázka. Muselo by se jít cestou změny vyhlášky. Přinese to zvýšení nákladů, ale při zřejmé neochotě změnit vyhlášku nemá ministerstvo jistotu, že žáci ze zrušených škol budou mít kam nastoupit.
Já se domnívám, že byste, paní ministryně, měla vyslyšet varování starostů i místních samospráv a snížit minimální počet žáků ve třídě na 15. Je to i z toho, že v současné době se pohybujeme na vlně demografického -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, váš čas. Já vás požádám, položte otázku.
Poslanec Ludvík Hovorka: Čili je velmi velký počet škol, které by mohly být zrušeny. Chci se proto zeptat, jestli uvažujete o tom, že změníte příslušnou vyhlášku a stanovíte minimální počet žáků ve třídě na 15. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Rais, připraví se paní poslankyně Kovářová.
Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Vážená paní ministryně, interpeluji vás ve věci chyby ve vysokoškolském zákonu, jejíž neřešení může mít dopad na tisíce studentů a studentek vysokých škol v řádu dvou až tří let. Jedná se o špatně formulované přechodné ustanovení zákona v rámci jeho poslední novely účinné od 1. 9. tohoto roku, novely, která se dotvářela na Ministerstvu školství právě pod vaším vedením. Vysokým školám byly automaticky prodlouženy stávající akreditace studijních oborů o tři roky, tj. do konce srpna 2019. Jenže to má háček. Takto prodloužené akreditace nebude možné dále prodloužit ani na dostudování studentů, neboť se jedná o akreditace studijních oborů, které byly novelou zákona jako celek zrušeny nebo zanikly. Tisíce studentů tak nemusí být schopny svá studia dokončit, případně se nevyhnou přestupům do jiných studijních programů než do těch, kde začaly studovat.
Vážená paní ministryně, ministerstvo pod vaším vedením situaci neřeší, a to i přes to, že na problém již několikrát v minulosti upozorňovala Rada vysokých škol. Jistě musíte uznat, že nastalá situace nemá řešení z pohledu vysokých škol ani studentů nastupujících ke studiu. Bývalá Akreditační komise nestihla projednat velké množství žádostí o prodloužení akreditací a vlivem dalšího z přechodných ustanovení všechna tato řízení lidově řečeno spadla pod stůl. Nový akreditační úřad ještě nemá ustanoveny seznamy hodnotitelů, a tak fakticky nemůže akreditovat nikdo.
Vážená paní ministryně, žádám vás jako poslanec i jako člen akademické obce z progresivních univerzit v ČR, aby Ministerstvo školství co nejdříve zjednalo nápravu a navrhlo novelizaci příslušného ustanovení zákona. Žádám vás proto o podrobnou informaci, jak bude Ministerstvo školství v této věci dále postupovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové, panu poslanci bude odpovězeno písemně.
Další interpelaci, jednadvacátou, přednese paní poslankyně Věra Kovářová, která bude interpelovat přítomného pana ministra dopravy Dana Ťoka ve věci prezidentovy cesty na Slovensko. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážený přítomný pane ministře, pokud vím, byl jste požádán prezidentem republiky o prověření okolností jeho cesty na Slovensko na pohřeb prezidenta Kováče, která, jak známo, dopadla ne moc slavně. Jen připomínám, že ostudu za pozdní příjezd se prezidentská kancelář pokouší připsat Řízení letového provozu, které ale podle dostupných informací na zpoždění vinu nenese. Ze strany Kanceláře prezidenta republiky jde jen o zamlžování skutečného stavu věci. Ale uznávám, že může jít jen o můj dojem, byť vytvořený na základě četby řady textů, a proto bych se zeptala přímo vás, pane ministře. Můžete nám sdělit, k jakému výsledku jste na základě žádosti prezidenta Zemana dospěl? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ano, byl jsem požádán, abych se podíval na naše rezortní organizace, zejména tedy Řízení letového provozu, na průběh této cesty. Dal jsem úkol jak pracovníkům ministerstva, tak jim, aby celou situaci analyzovali. Já ty materiály mám připraveny, budu je prezentovat v sobotu panu prezidentovi a jistě chápete, že si vyhradím, abych nejdříve informoval pana prezidenta, a pak o té věci informoval veřejnost i poslance. Takže dejte mi čas. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: (Posl. Kovářová si nepřeje doplňující otázku.) Na to paní poslankyně zjevně nemá co říct. (Pobavení.) Ano. Děkuji panu ministrovi.
Dvaadvacátou interpelaci paní poslankyně Olga Havlová stahuje, přikročíme k třiadvacáté interpelaci. Paní poslankyně Jana Černochová bude interpelovat pana ministra obrany Martina Stropnického, taktéž přítomného, ve věci vojenského zdravotnictví I. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, po měsíce jsme mohli sledovat přetahovanou pánů ministrů Babiše a Němečka o leteckou záchrannou službu. Už tak pozdě vypisovaný tendr na zajištění letecké záchranné služby byl napaden ministrem financí s tím, že on ví nejlépe, jak se má tato služba provozovat, a že je drahá. Po měsících dohadů nakonec došlo ke kompromisu - ještě pozdějšímu vypsání výběrového řízení, snížení počtu stanovišť provozovaných soukromníky, zkrácení období do dalšího tendru, změny systému a rozšíření oblasti spravované armádou a policií, čímž dojde k prodražení systému.
Pane ministře, vysvětlete mi prosím, jaké výhody jsou toho, co jste společně napáchali. Nějak mi to stále nevychází, ať počítám, jak počítám.
Pro shrnutí. Armáda s policií budou zajišťovat zcela zbytečně, protože to už k výcviku nepotřebují, stanoviště v jižních Čechách a na jižní Moravě. Armáda provozuje leteckou záchranku mnohem dráže než soukromé subjekty, jak prokázalo i vyšetřování policie a analýzy Ministerstva obrany, už jenom proto, že provozuje vrtulníky vyšší váhové kategorie. Ještě před několika měsíci jste říkal, že armáda bude létat v jižních Čechách z Plané, kde nechal kraj postavit heliport za 60 mil. korun. Nemluvil jste pravdu. Nakonec budou vojáci létat z Bechyně a heliport zůstane opuštěn. Myslím, že je to dobrý námět pro NKÚ, aby se na to podíval, jak stát svým nekoncepčním postupem zmařil 60milionovou investici kraje. (Hovoří se stupňující se rychlostí.)
I stranický expert na leteckou záchrannou službu kolega Brázdil z ANO se několikrát nechal veřejně slyšet, že armáda provozuje civilní leteckou záchrannou službu v rozporu se zákony a mezinárodními úmluvami. Nějak tomu nerozumím. On vás, svého stranického kolegu, o tomto svém stanovisku neinformoval? Prosím, vysvětlete mně i mým kolegům, co je na dohodnutém kompromisu efektivní. Můžete mi prosím také sdělit, jaké dopady bude mít v příštích čtyřech letech rozhodnutí rozšířit vojenskou záchrannou službu do dalšího kraje na schopnosti vrtulníkového letectva?
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já velmi děkuji paní poslankyni. Pokud absolvovala kurz rychločtení, skvělé. Gratuluji.
Prosím, pane ministře, máte slovo. ***