(18.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Jde o procedurální návrh, který můžeme hlasovat bez rozpravy. Já vás samozřejmě nejdřív odhlásím. Požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Vzhledem k tomu, že nemám žádnou jinou přihlášku, že případné odhlasování této věci nebude mít vliv na délku projevů, případné závěrečné slovo paní ministryně a pana zpravodaje. (Směje se.)

 

Rozhodneme o procedurálním návrhu jednání o zákonech i po 19. hodině v hlasování číslo 217, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 217, z přítomných 110 pro 77, proti 20. Návrh byl přijat.

 

Můžeme jednat dále. Nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy, ale hlásí se s přednostním právem pan ministr Brabec a poté pan poslanec František Laudát. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Dobrý večer, dámy a pánové. Bude to velmi krátké. Chtěl jsem jenom potvrdit, co tady bylo řečeno. Pokud jde o EIA, tak to, co je momentálně ve stavebním zákoně, nebo v novele, je taková určitá malá ochutnávka toho, co přijde v transpoziční novele.

K té transpoziční novele, kde teď finalizujeme s vypořádáním vlastně rozporů, tak tam budou zásadní změny. Například výrazný zvýšený počet tzv. podlimitních záměrů. Jinými slovy naprosto zásadní počet záměrů, které nebudou nově posuzovány podle zákona EIA. Bude tam zkrácení o minimálně měsíc a půl týkající se zjednodušení posudku. Budou tam nové věci, které se týkají platnosti a možnosti prodloužení EIA. Budeme tam opět diskutovat o přístupu veřejnosti. Tato transpoziční novela by měla přijít do vlády nejpozději do konce listopadu a následně do Sněmovny. To je doplnění této informace ohledně stavebního zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan poslanec František Laudát. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji, pane místopředsedo. Jsem rád, že to sem konečně doputovalo. Však jsme si o to tady naléhavě řekli. Je velká škoda, že pan ministr Brabec, že se mu nepovedlo, aby přinesl současně novelu zákona EIA. Nicméně doufám, že dorazí do Sněmovny. A ultimátum od nás, jestli si vzpomínáte, má v lednu příštího roku. Sám s tím souhlasil a sám řekl, že termín je pro něj komfortní.

Trošku jsem rozpolcen, co se týká prodloužení lhůty. Vy sami víte, že jsem na grémiu předložil návrh, aby se pevně tento bod zařadil, aby se projednalo první čtení... (Ve vládní lavici za řečníkem hovoří mpř. Bělobrádek s jedním z poslanců.)

Myslíte, že byste toho, pánové, mohli nechat? Mě to ruší. Děkuji.

Nepovažuji žádný zákon, který tady byl nebo který ještě Babiš a spol. chystá, za důležitější, než je tento. Doufám si tvrdit, že v tuto chvíli jsme největší ostudou, co se týká dopravního stavitelství celé Evropy. Neznám žádnou zemi, kde by byla tak tristní situace ve výstavbě nové dopravní infrastruktury, jako je v České republice. Samozřejmě bych moc poprosil všechny, kdo se zabývají ať už záležitostmi územního plánování, dopravního stavitelství, veřejně správními úkony při projednávání umístění staveb, abyste novelu důkladně pročetl a abychom v případných pozměňovacích návrzích kvalifikovaných odblokovali ještě další věci, které tam jsou.

Nejsem si tak jistý. Vítám tam sloučené řízení. Velkým pokrokem bude, protože to se velmi zneužívalo například při přípravě dosud nerealizovaných částí Pražského okruhu, a to je např. vadné zaměření o několik metrů nebo desítek metrů koridorů v územním plánování. Takže pak se začínalo znovu. Vyletělo možná mnoho milionů, až nějaká desítka milionů za přípravu dokumentace... (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Rozumím vám, pane předsedo. Vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím o klid. Debaty, které se netýkají stavebního zákona, prosím v předsálí, ať můžeme tento bod dokončit. Prosím.

 

Poslanec František Laudát: Chápu levici, že její jedinou radostí je rozdávat daně, které vybere Babiš. Ale že toto je nezajímá... Já na rozdíl od vás přemýšlím, po čem se bude jezdit. A chtěl bych, abychom jezdili po moderních silnicích. Aby tady vedly moderní železnice, což vám je jedno. Vy žijete z ruky do huby, ze dne na den. Já tedy ne.

Abych se vrátil k meritu věci. Moc bych poprosil, abyste, co máte vztahy s různými profesními svazy a tak - protože jsem je vyzval, nicméně zatím nedorazilo kromě všeobecných nářků, že to trvalo dlouho, s čímž já se ztotožňuji. A za to může premiér Sobotka a spol., protože od začátku přece vyhlašoval s Babišem, že to je absolutní priorita, ale podle toho, jak se chovali k přípravě tohoto zákona, k jeho projednávání na vládě, tak to asi priorita nebyla. Abyste v čase, ať už to bude 60, případně 90 dní, byl bych rád, byť jsou Vánoce, aby to bylo 60 dní. Abychom co nejrychleji prostě prohnali. I když se to podaří, tak v tomto volebním období už se podle toho stejně stavby asi příliš připravovat nebudou. Když vezmu nějaké prováděcí vyhlášky, z toho, že to asi vrátí Senát s nějakými možná ještě pozměňováky. Tady že bude asi poměrně množství, by se dalo očekávat, nějakých pozměňovacích návrhů.

A za další prosím, abyste se podívali na to... Poslední věc. Nebudu zdržovat. I z pohledu toho, že velká města by měla mít právo si udělat svoje vlastní stavební záležitosti, není pro mě přijatelné, aby Praha o toto právo, byť teď tam jsou lidé neschopní připravit kvalitní stavební předpisy, tak to ještě neznamená, že by Praha o to měla přijít, protože skutečně by mohly vzniknout škody nebývalého rozsahu, co se týká charakteru, image a genia loci Prahy. Takže moc bych poprosil, aby to tam v každém případě, ten stav byl zachován. Je otázka, zda by neměla být další statutární města, tak aby to byla vždycky šance pro aspoň největší lokality, kde je nějaká historická nit, tak aby nedošlo k nějakému překotnému vývoji. Obrovský potenciál, který jsme zdědili, a měli bychom ho předat v pořádku následovníkům, zachovali.

Takže tolik jenom v rychlosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Františku Laudátovi. Nemám další přihlášku do rozpravy. Rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Paní ministryně je připravena. Prosím, máte slovo, paní ministryně.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, dámy poslankyně, páni poslanci, děkuji za všechna vystoupení, která obsáhla mnoho klíčových věcí, které jsme debatovali poslední dva roky.

Nejprve bych se vyjádřila k Praze, aby tady opravdu bylo zřejmé. Vláda vrátila zmocnění hlavního města Prahy do novely stavebního zákona a takto vám to přišlo do Sněmovny. Takže Praha má zmocnění. Pražské stavební předpisy konečně máme notifikované. Takže v tuto chvíli je Praha zpátky. Hlasovala jsem jediná na vládě proti. Vláda mě přehlasovala. Je to tam. Tolik k Praze.

Co se týká k jednotlivým vystoupením poslanců. Jestli dovolíte, já bych to vzala tematicky, protože témat bylo mnoho. Já bych v úvodu ráda zmínila, že ono se tady říká, že kvůli novele stavebního zákona se nemůže stavět. Ale to není pravda. Ono se může stavět už v současné době. Novela stavebního zákona je bonus, na základě kterého se bude stavět lépe. Tady bych jenom ráda zmínila, že všechny procesy, které v tuto chvíli probíhají, probíhají od roku 2007, kdy byla poslední velká novela stavebního zákona. A podle té se postupuje.

Co se týká projednávání profesních organizací. Ráda bych zde zmínila, že MMR samozřejmě novelu si nenapsalo samo. Diskutovali jsme, a to byly opravdu tisíce hodin, tisíce očí, tisíce jednání - to asi ne. Stovky jednání. Svaz průmyslu dopravy, jeho členové, Hospodářská komora, podnikatelé, developeři, investoři, kraje, města, obce. Čili novela prošla opravdu velkou debatou. A samozřejmě je čistě na vůli poslanců a Poslanecké sněmovně, jestli v tuto chvíli otevřete znovu možnost jakéhosi sekundárního nějakého dalšího řízení mezi všemi aktéry, kteří se k tomu již vyjadřovali.***




Přihlásit/registrovat se do ISP