(14.50 hodin)
(pokračuje Vostrá)
K pozměňovacímu návrhu už tady mluvila paní ministryně. V podstatě byl přijat jediný pozměňovací návrh, který zní, že v části třetí článek čtyři tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem prvního kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, a bylo nutné tento pozměňovací návrh přijmout, aby tento zákon opravdu začal platit co nejdříve, protože vzhledem k dlouhému projednávání tohoto ryze technického zákona v Poslanecké sněmovně už není možno stihnout účinnost od 1. ledna 2017. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu. Nevidím žádnou přihlášku, tudíž obecnou rozpravu končím. V tuto chvíli zahajuji podrobnou rozpravu. Také neeviduji žádnou přihlášku, tudíž podrobnou rozpravu končím. Táži se paní ministryně, zda má zájem o závěrečná slova. (Ne.) Paní zpravodajka také ne. V tuto chvíli končím projednávání tohoto zákona ve druhém čtení.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 296/2008 Sb.,
o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených
k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů
(zákon o lidských tkáních a buňkách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 810/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík. (Ministr vbíhá do sálu.) Pane ministře, vítejte na půdě Poslanecké sněmovny. Prosím, ujměte se slova.
Ministr zdravotnictví ČR Miloslav Ludvík Vážená paní předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, omlouvám se (ministr je velice udýchaný), je to vlastně mé první vystoupení před plénem. Dovolte, abych se představil. Miloslav Ludvík - už od čtvrtka ministrem zdravotnictví. Velice se těším na spolupráci s vámi se všemi. A je to úplně první norma, kterou předkládám. Teď jsem stěží doběhl, tak se omlouvám za to zadýchání a zkusím se k tomu nějak postavit.
Dámy a pánové, vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl předkládaný návrh novely zákona o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka. (V sále je silný hluk.) Jak již bylo řečeno v rámci prvého čtení, cílem návrhu zákona je zajištění transpozice unijních směrnic 2015/565 a 2015/566 upravujících postupy pro ověřování rovnocenných jakostních a bezpečnostních norem pro dovážené tkáně a buňky. Za tím účelem se zejména doplňují postupy nutné k zavedení jednotných pravidel v rámci EU pro dovoz tkání a buněk ze třetích zemí, tak aby byla zajištěna vysoká úroveň ochrany lidského zdraví v Unii. To je umožněno zavedením postupu pro ověřování rovnocenných jakostních a bezpečnostních norem pro dovoz tkání a buněk, stanovení programu schvalování a inspekcí odrážejících ověřovací proces zavedený pro činnosti související s tkáněmi a buňkami prováděné v Unii. Dalším cílem je zavedení jednotného evropského kódu, který usnadní zajištění sledovatelnosti lidských tkání a buněk od dárce k příjemci a naopak.
Tato transpoziční novela úzce souvisí s vládním návrhem novely transplantačního zákona, který je též především transpozičním předpisem a je zařazen na jednání jako sněmovní tisk 811. Termín pro implementaci pro obě směrnice byl stanoven na 29. 10. 2016.
Zároveň bych rád zmínil, že výbor pro zdravotnictví, který návrh projednal, k němu přijal usnesení, kterým Poslanecké sněmovně doporučuje vyslovit s tímto vládním návrhem zákona souhlas s tím, že k němu výbor nepřijal žádné pozměňovací návrhy.
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, věřím, že vzhledem k tomu, že navrhovaná právní úprava by měla přinést větší bezpečnost poskytování zdravotních služeb při používání tkání a buněk, budu rád, když předložený návrh zákona podpoříte. Moc vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 810/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslance Leoš Heger, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Leoš Heger: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych referoval o projednání předloženého zákona ve výboru pro zdravotnictví. Nebudu číst celé usnesení, jenom budu konstatovat, že výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona tak, jak byl předložen, popřípadě ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Myslím, že návrh tady byl diskutován obšírně v prvním čtení, pan ministr Ludvík zopakoval představení toho návrhu. Já bych jenom v této chvíli konstatoval, že v podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který je jediným pozměňovacím návrhem, a ten návrh bude mít charakter legislativně technických úprav. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Před přihláškou prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, mám tady určité pochybnosti, které jsem sděloval již v prvním čtení. A jedna věc se týká obecně obou dvou zákonů. Myslím, že je zvláštní, že u nás problematika, která velmi úzce souvisí, a to znamená jak bezpečnost lidských tkání a buněk, tak i transplantační zákon jsou vlastně rozděleny, jsou každý samostatně, a z toho potom vyplývá množství otázek, které se nabízejí, když studujete tyto zákony samostatně. Transplantace mají jeden zákon. Tkáně a buňky jsou upraveny v jiném zákoně. Případem sám pro sebe je krev a její deriváty a také gamety a embrya. Celá tato oblast a celé procesy - odběr od dárce, zpracování, vývoz, dovoz, použití, úhrada - by vyžadovaly jednotné a přehledné legislativní řešení, ale to by potřebovalo rozsáhlý aparát právníků, to se nedá řešit nějakým pozměňovacím návrhem.
Nyní k té pochybnosti, která přetrvává, tak je vlastně to podstatné. Dělá se euronovela, zákon o bezpečnosti lidských tkání a buněk, kde se říká, že vlastně tkáň a buňky musejí mít kód - jednotný evropský kód. Ale v daném případě se říká, že pokud tkáně a buňky dovezené ze třetí země, pokud zůstanou od dovozu až po použití u člověka v rámci jednoho tkáňového zařízení a v jednom zdravotnickém zařízení, tak nemusejí podléhat striktně tomuto pravidlu jednotného evropského kódu. Podle určitého názoru lze tedy bez dohledu, ale za dodržení kvalitativních norem zpracovat a prodat cokoli. Je tedy pochybnost, že by mohlo dojít právě k tomu, že budou zpracovávány tkáně a buňky ze třetích zemí, o kterých nebudeme přesně vědět všechno tak jako u tkání a buněk, které podléhají tomuto kódu. Chtěl bych poprosit o nějaké vysvětlení, proč tato výjimka je v tom našem zákoně dána. Děkuji. ***