(17.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní ministryně. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Pavlína Nytrová. Prosím.
Poslankyně Pavlína Nytrová: Paní ministryně tady velmi podrobně popsala daný materiál. Mám tady připravené čtyři stránky, ale je zbytečné, abych se opakovala. Takže doplním pouze to, co nebylo řečeno.
Navrhovaná novela zákona nebude mít hlubší dopad, hlubší hospodářský ani finanční dopad, na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty. Na právnické nebo fyzické osoby přijímající na území České republiky národně poskytované služby má navrhovaný zákon dopad, neboť v navrhovaném zákoně stanovených podmínek může těmto příjemcům služeb vzniknout ručení za úhradu minimální mzdy příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy a příplatky práce přes čas. Právní úprava posiluje informovanost národně vyslaných zaměstnanců o jejich pracovních právech a povinnostech v České republice a přispěje tak i ke zvýšení jejich pracovněprávních jistot. Zbytek zde byl již řečen.
Takže s ohledem na potřebu urychleně zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu je třeba, aby Sněmovna s návrhem zákona vyslovila souhlas už v prvním čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Než otevřu rozpravu, přečtu omluvy. Od 18.15 do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Karel Fiedler, dnes od 18.30 do 21.00 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Martin Sedlář a dále od 17.30 do konce jednání z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Josef Uhlík.
Já tady otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji s přednostním právem pana poslance Kučeru. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den a děkuji za slovo. Já bych na základě dohody dvou poslaneckých klubů TOP 09 a ODS chtěl vznést veto na projednání tohoto bodu dle § 90. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Vzhledem k tomu, že bylo vzneseno veto, tak nebudeme dále pokračovat podle § 90. Je tedy otevřena rozprava a jako první je přihlášena paní poslankyně Adamová a po ní pan poslanec Opálka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Markéta Adamová: Děkuji za slovo ještě jednou. Hezký podvečer, dámy a pánové. K této harmonizační novele zákona o zaměstnanosti bych měla jednu zásadní výhradu. Co se týče kodifikace spolupráce členských zemí při výměně informací důležitých pro kontrolu přeshraničního poskytování služeb, tak tam určitě výhrady nemáme. Stejně tak při postupu spolupráce při vymáhání uložených pokut za porušení povinností v této oblasti. Nicméně novela zavádí také institut ručení za vyplácení mzdy, kdy odběratel služby poskytnuté v jiné členské zemi, než je sídlo dodavatele, ručí za vyplacení mzdy zaměstnancům dodavatele. To je absolutně nepřijatelné a je to opravdu něco, co ani směrnice nepožaduje, pouze umožňuje, a my v tomto případě jsme opět papežštější než papež, protože si vkládáme do našich zákonů něco, co se opravdu může velmi vymstít v budoucnu. Pokud by navrhované znění nabylo platnosti, byla by česká firma, která si např. nechala namontovat zařízení ve svém výrobním objektu od polské firmy, ručitelem, že polská firma zaplatí svým zaměstnancům mzdu za vykonanou práci, a v případě nevyplacení mzdy by ji musela zaměstnancům dodavatele zaplatit i přesto, že již třeba dodavateli uhradila cenu zakázky.
Já myslím, že z toho je jasná absurdita celého tohoto opatření. Podle návrhu se odběratel sice může administrativně náročným způsobem z této odpovědnosti vyvinit, ale to nic nemění na principiální nepřijatelnosti takovéhoto navrhovaného ustanovení. Jak se např. bude dokazovat, že mzda nebyla vyplacena, v jaké výši by ji měl odběratel uhradit atd., to návrh vůbec neřeší. Ale tím nechci naznačit, že i kdyby to řešil, tak by to pak bylo přijatelné. Podle mne je to principiálně nepřijatelné a navíc špatně legislativně zpracované.
Nebudu tedy sice dávat návrh na zamítnutí, ale rozhodně bychom se touto částí novely měli velmi důkladně zabývat ve výborech. Myslím si, že v tomto případě novela nemá být přiřknuta pouze výboru sociálnímu, ale měl by se jí zabývat i hospodářský výbor. Takže navrhuji rovnou i projednání v hospodářském výboru. A rozhodně bychom tedy neměli připustit, a jsem ráda, že tady bylo veto vzneseno, abychom takto zásadní novinku do našeho právního řádu projednávali ve zrychleném - jenom v prvním čtení. Pro podnikatele to je určitě důležité a je to další návrh, který výrazně ztěžuje ekonomickou spolupráci mezi firmami z různých členských zemí. V podstatě ho můžeme vnímat jako ohrožení jednotného trhu Evropské unie. Myslím si, že bychom se k tomu měli postavit důsledně. Takže pokud bude následně tady tato konkrétní pasáž v novele zákona o zaměstnanosti stále platná, tak určitě budu navrhovat pozměňovací návrh, kterým ji úplně zruším a vyjmu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Adamové. Nyní pan poslanec Miroslav Opálka. Dále se připraví pan poslanec Zavadil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji. Pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, dneska snad už z mé strany naposledy učiním pár poznámek i k tomuto návrhu. Napřed bych chtěl poznamenat, že pracovní právo je postiženo obrovskou škálou novel. Zákon o zaměstnanosti platí od roku 2004 a již v této chvíli byl 64krát novelizován. Když si vezmu toto volební období, tak v roce 2014 dvě novely, 2015 - pět novel, 2016 - tento rok už tři novely a dva zákony teď projednáváme souběžně v Poslanecké sněmovně. Víte, nevím, jak se na to dívají právníci a zejména zaměstnavatelé, kterých se to týká, ale taková ta salámová metoda, kousek po kousku, si nemyslím, že přispívá k právnímu vědomí a prostředí kvalitně.
Máme na stole jakoby pouze harmonizaci. Ale když se podíváte do důvodové zprávy, tak směrnice Evropského parlamentu a Rady byla schválena 15. května 2014. A v ní se říká, že lhůta pro naše transpoziční konání uplyne 18. června 2016. Takže dva roky a jeden měsíc jsme nezvládli tuto harmonizaci projednat a schválit. Dneska máme prosinec a šturmujeme, proto návrh, aby to bylo projednáno ve zrychleném čtení, v devadesátce. Ta byla zavetována, takže snad nám nebudou hrozit sankce, ale když už to tak dopadlo, tak bych chtěl doporučit Ministerstvu práce a sociálních věcí, předpokládám, že bude žádat o zkrácení lhůty, aby k tomuto zákonu připojila ten pozměňovací návrh paní ministryně, který jste počítala k sněmovnímu tisku 911, aby tedy šel k sněmovnímu tisku 964, to je ten příspěvek státu dle § 78 zákona o zaměstnanosti, kde jde o příspěvek pro zdravotně znevýhodněné a zdravotně postižené. Myslím si, že tady je daleko větší naděje, že vyhovíme, i když v diskusi k tomuto pozměňovacímu návrhu na výboru ještě budu mít delší řeč, než abychom čekali na nejistý zákon pod sněmovním tiskem 964, který se opravdu musí souběžně projednávat i se zákoníkem práce.
Toť vše, co jsem chtěl poznamenat. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)***