(12.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Takže já to zopakuji. Navrhujeme návrat ke dvěma sazbám DPH, snížení základní sazby o dva procentní body na 19 %, to je obsah pozměňujícího návrhu H1, a snížení snížené sazby DPH na 10 %. Bez výjimek. To znamená, nikomu bychom nezvyšovali daň. Těm, kteří mají dnes již 10 % DPH, by to zůstalo a ti ostatní, kteří mají patnáctiprocentní, by měli stejnou daň. Tyto ušetřené peníze by mohly zůstat občanům. Připomínám, že stát má přebytek 62 mld. korun. Musím říct, že debata k použití toho přebytku je místy úsměvná, že skutečně potvrzuje slova pana ministra financí - mnozí žijí v představě, že někde v bance leží 62 mld. a že teď se dají nějak rozdělit, a zapomínají na to, že to jsou účetní operace, cash-flow a podobné obyčejné ekonomické kategorie.
Pokud ovšem neprojde náš návrh H2 na jednu sníženou sazbu ve výši 10 %, tak jsme připravili pozměňovací návrh, který by měl částečně kompenzovat náklady se zavedením EET, a navrhujeme ve zvláštním - o tom se bude hlasovat později - pozměňovacím návrhu pod písmenem H4, abych to řekl správně, abych se nespletl, H6 - děkuji, pane ministře - H6, kdy navrhujeme pouze převést jednu položku z těch 15 % do 10 %, a to jsou ty stravovací služby. My samozřejmě preferujeme variantu H2, mít to pro všechny bez výjimek. To nám přijde jako systémové opatření, kdy dojde ke zjednodušení i ke snížení DPH.
Pak máme jeden pozměňovací návrh, který se týká daně z příjmů, kdy navrhujeme zrušit tzv. solidární přirážku, nebo chcete-li druhou sazbu daně z příjmů fyzických osob, je jedno, jakým označením to pojmenujeme. Připomínám, že to opatření bylo zavedeno za naší vlády jako přechodné, mělo skončit 31. prosince 2015. My navrhujeme s určitým zpožděním, abychom to vypustili a vrátili se k jedné sazbě DPH. Je to opět podpora těch aktivních, kteří vydělávají peníze, ať už podnikají, nebo jsou zaměstnanci, týká se to obou kategorií. Není to pouze sazba pro podnikatele, ale pro mnohé kvalifikované zaměstnance, kteří odvádějí tvrdou práci, a myslím, že bychom je měli ocenit tím, že je nebudeme zdaňovat více než ty ostatní.
Takže to jsou čtyři z těch šesti pozměňovacích návrhů, které se vlastně týkají, nebo které předkládáme jménem Občanské demokratické strany. Ty další dva se týkají elektronické evidence tržeb.
Já myslím, že nikoho nepřekvapí, že jsme navrhli úplné zrušení tohoto zákona. A protože jsme o tom debatovali poměrně rozsáhle, tak nebudu opakovat důvody. Ty jste od nás slyšeli mnohokrát.
Nicméně posoudili jsme i konkurenční návrhy k zákonu o elektronické evidenci tržeb, jeden z nich podal pan ministr financí a mimo jiné navrhuje vyjmout z EET e-shopy. A tento návrh má logiku. Podotýkám, že jsem opoziční poslanec, takže vidíte, že nekritizujeme všechny návrhy automaticky jenom proto, že to přináší vládní poslanec nebo ministr financí. Ale co už nemá logiku, že ostatní platby platební kartou v systému EET zůstávají. Dlouhodobě byl ten projekt - a mluvil o tom dneska i pan ministr, o podnikatelích, kteří mají hotovostní příjmy, hotovost, hotovost, hotovost, a pak vy jste schválili, já nevím, jestli vědomě, nebo nevědomě, že hotovostní platba je vlastně podle zákona o elektronické evidenci tržeb i platba platební kartou. To nám přijde nelogické, zbytečné, nadbytečné. Takže v našem pozměňovacím návrhu navrhujeme opět systémové opatření - všechny platby platebními kartami vyjmout z elektronické evidence tržeb. Jsou to platby, které jsou evidované v bance u příjemce i u plátce. Stát má dostatek informací o této platbě.
A pak sedmý pozměňovací návrh - a tady bych chtěl poděkovat Ministerstvu financí, protože ho připravilo na můj podnět. Tím, že ten zákon projednáváme déle, než se očekávalo - v tom původním vládním návrhu byla správná věc, to znamená, pro příspěvkové organizace územně správních celků, které mají ve správě majetek, možnost odepisovat. Tím, že to projednáváme v lednu, tak by přišly o celé účetní období roku 2017. Ministerstvo financí na moji žádost zpracovalo pozměňovací návrh, je to přechodné ustanovení, které, pokud ho přijmeme, umožní vlastně realizovat ten původní záměr vládního návrhu zákona, aby tyto příspěvkové organizace už mohly v letošním roce uplatňovat daňově uznatelné odpisy. Aby to bylo jasné - daňově uznatelné odpisy. Tento návrh získal podporu rozpočtového výboru a věřím, že ho podpoříte, protože těch prvních šest návrhů, o kterých jsem mluvil, ty jsou politické, vyjadřují politické názory Občanské demokratické strany na zjednodušení daňového systému, snížení daní. Ten sedmý je spíše technický, umožňuje daňově odepisovat svěřený majetek, který mají příspěvkové organizace, a pro některé, např. krajské nemocnice, to může dělat až řádově miliony korun v hospodářském výsledku.
Takže pokud budete posuzovat ty pozměňovací návrhy politickou optikou, kdo ho podal, tak těch prvních šest je určitě opozičních, k těm se hrdě hlásíme a žádáme všechny ty, kteří stejně jako my se domnívají, že je prostor a čas na snížení daně, aby to podpořili. Ten sedmý je spíš technický a ten byste mohli podpořit, já bych řekl v zásadě automaticky, protože pouze ten podnět vyšel od opozičního poslance, samotný text napsalo Ministerstvo financí, které s ním samozřejmě, a ne nějak překvapivě, vyjádřilo souhlas.
A možná pro pobavení kolegyň a kolegů, ať se netváříme tak vážně. Když jsem si stěžoval na rozpočtovém výboru, že Ministerstvo financí automaticky dává k opozičním návrhům stanovisko negativní, tak mi paní náměstkyně říkala - ale k tomu H7 jsme dali kladné. Já říkám ano, ale to je ten, který jste si sami napsali, tak to se docela předpokládá, že když to sami napíšete, dáte kladné stanovisko.
Věřím, že nebudete tak striktně politicky postupovat a podpoříte snížení daní. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikdo s přednostním právem se nehlásí, v tom případě udělím slovo panu poslanci Šinclovi a připraví se paní poslankyně Zelienková. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ladislav Šincl: Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, před závěrečným hlasováním -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, já se omlouvám, s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Pilný, tak mu udělím slovo ještě před vámi. Omlouvám se. Prosím.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se teď jako předseda hospodářského výboru rád vyjádřil k tomu, co tady přednesl pan předseda Stanjura. Nebudu polemizovat s tvrzením, že stát vybral víc daní, než kolik potřeboval. Je to tvrzení poněkud zjednodušené, ale to není asi obsah mé krátké faktické poznámky.
To, co je pravda, je to, že ekonomice se daří a prostor pro snižování daní tady zcela určitě je. Je to určitě správná tendence, daleko lepší tendence než vymýšlet sektorové daně nebo pokoušet se o nějaké diferencování daní z příjmů. Ten prostor tady je, ale je potřeba ho uvážit, protože to, co potřebuje podnikatelské prostředí, je stabilita a udržitelnost. To znamená, jestliže přistoupíme k nějakému snížení daní, a nabízí se to třeba u DPH, protože to je dobrý způsob, jak vlastně pomoci všem občanům České republiky, tak důležitá je ta udržitelnost, abychom tady za rok - přijde jiný ekonomický cyklus, máme problémy s pracovními silami na pracovním trhu a znovu neměnili sazby, protože státní rozpočet potřebuje víc peněz. Ten návrh je správný, jde správným směrem a potřebuje úvahu. Rozhodně se nedá vyřešit v rámci jedné diskuse na půdě Poslanecké sněmovny. Takže trend správný, ale diskuse musí být tedy přiměřená závažnosti toho obsahu a především stabilitě podnikatelského prostředí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Šincla. Omlouvám se vám, pane poslanče, že jsem přerušil váš projev. Prosím, pokračujte.
Poslanec Ladislav Šincl: To nevadí.
Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, před závěrečným hlasováním chci ještě jednou zdůraznit několik věcí, které se týkají mého pozměňovacího návrhu 5300, který jsem předložil ve druhém čtení a který jsem předložil i v rozpočtovém výboru. Samozřejmě vás chci přesvědčit, abyste mu nejenom věnovali pozornost, ale také ho v hlasování podpořili.
Krátce připomenu, proč je to důležité. Budete sice dnes hlasovat o změně zákona o DPH, ale v případě mého pozměňovacího návrhu vlastně budete rozhodovat i o způsobu řešení insolvenčních řízení, a tedy paradoxně i o společnosti OKD, kterou jste zde včera tolikrát zmiňovali. Dnes u mého pozměňovacího návrhu budete mít možnost ukázat, zdali jste svoje včerejší slova mysleli vážně. Zmíněná společnost OKD se totiž snadno může dostat do konkurzu a reálně hrozí, že s konečnou platností zmizí ze světa i s pracovními místy, nebo zda se právě OKD a řada jiných podniků dočká reorganizace, udržení výroby a udržení zaměstnanosti.
Obsah svého pozměňovacího návrhu velice zjednoduším. Nynější stav je takový, že pokud věřitelé prosadí konkurz, dostanou zpět od státu DPH ze své pohledávky. Když prosadí reorganizaci, nedostanou od státu ani korunu, ale mohou doufat v návratnost své pohledávky cca ve výši 5 %. Taková je praxe.***