Středa 22. února 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
295.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb.,
o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 990/ - druhé čtení
Ještě než vám, pane ministře, dám slovo, požádám pana poslance Václava Klučku, který bude zpravodajem výboru pro bezpečnost místo paní poslankyně Zuzky Bebarové Rujbrové. Nemusíme to hlasovat, jsme ve druhém čtení a jde o rozhodnutí výboru, které akceptuje Poslanecká sněmovna. Prosím tedy, pane ministře, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, hlavním cílem návrhu je posílit bezpečnostní prvky migračního procesu a mechanismy zamezující zneužívání ustanovení migračního procesu. Tohoto cíle chce vláda dosáhnout např. změnou často zneužívaných ustanovení, efektivnějším využíváním utajovaných informací a změnou procesních ustanovení, která neodpovídají specifikům řízení o pobytu cizinců. Vláda těmito opatřeními reaguje mimo jiné také na podněty výboru pro evropské záležitosti, který vládu požádal právě o posílení bezpečnostních prvků migračních procesů. Některá z navrhovaných opatření jsou zároveň součástí vládního balíčku, jehož cílem je zvýšení vnitřní bezpečnosti v České republice.
Návrhem jsou dále do českého právního řádu transponovány dvě směrnice Evropské unie, které upravují podmínky pobytu příslušníků třetích zemí. Jde jednak o cizince, kteří mají být na území České republiky zaměstnáni jako sezónní pracovníci, a jednak o cizince, kteří mají být na území České republiky převedeni k výkonu konkrétní kvalifikované pracovní pozice v rámci jedné společnosti, jejíž sídlo je tedy mimo území České republiky.
Dále se navrhuje zavést povolení k dlouhodobému pobytu pro investory, kteří plánují v České republice uskutečnit významnou investiční akci a v jejím rámci vytvořit stanovený počet nových pracovních míst. Tito zahraniční investoři budou moci volit mezi již standardním dlouhodobým vízem za účelem podnikání a tímto nově zavedeným povolením k pobytu, na jehož základě budou oprávněni se pohybovat na území České republiky dva roky.
Návrh obsahuje také další změny, které vyplynuly z aplikační praxe a které je nutno provést i vzhledem k současnému vývoji migrační situace.
Cílem vlády je na jedné straně podporovat migraci tzv. prorůstovou, která pomáhá české ekonomice v rozumném rozsahu, na druhé straně striktně dodržovat podmínky pro zachování vnitřní bezpečnosti v České republice. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi vnitra za uvedení tisku 990 a konstatuji, že návrh zákona jsme přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 990/1. Žádám pana poslance Václava Klučku jako zpravodaje, aby nás o projednání ve výboru informoval, případně pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji vám, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi načíst usnesení číslo 151 výboru pro bezpečnost z 37. schůze uskutečněné dne 25. ledna 2017 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 990:
"Výbor pro bezpečnost
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh tohoto zákona ve znění těchto pozměňujících návrhů:
1. V části první Změna zákona o pobytu cizinců na území České republiky čl. 1 bodu 164, novelizační bod 164 se zrušuje. Ostatní novelizační body se přečíslují.
2. V části osmnácté čl. XXI Účinnost bude tento článek znít: Tento zákon nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení s výjimkou čl. I bodu 181, který nabývá účinnosti prvním dnem třináctého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
II. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
III. Zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky."
Toť celé usnesení, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě, aby o těch pozměňovacích návrzích bylo hlasováno.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za jeho vystoupení a otevírám rozpravu. Mám do ní dvě přihlášky, první je přihlášený pan poslanec Ludvík Hovorka a pan zpravodaj potom je přihlášen řádně v rozpravě se svým vystoupením. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych se chtěl jenom krátce dotknout jedné záležitosti, která se týká § 180j, a to je doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu nad 90 dnů.
Situace cizinců ze třetích zemí, kteří žádají pobyt na našem území, se v poslední době výrazně zlepšila vyšším využíváním komerčního zdravotního pojištění, které poskytují komerční pojišťovny, mimo jiné i akciová společnost VZP, takzvaná PVZP a s. Přesto se i nadále v řadě případů stává, že během případné hospitalizace cizinců ze třetích zemí nejsou mnozí jedinci zdravotně pojištěni a náklady na jejich případnou léčbu se pak stávají nedobytnými pohledávkami nemocnic, které jim zdravotní péči poskytly.
Já se domnívám, že řešení tohoto problému existuje, a sice určitou změnou § 180j. Paragraf 180j ve svém odstavci 3 říká, že v případě pojištění uzavřeného v zahraničí cizinec současně s dokladem o cestovním zdravotním pojištění podle odst. 1 předloží a) úředně ověřené překlady pojistné smlouvy a všeobecných pojistných podmínek do českého jazyka prokazující uzavření cestovního zdravotního pojištění, především však rozsahu pojištění, limitu pojistného a plnění 60 000 eur a skutečnosti, že pojištění je uzavřeno bez spoluúčasti pojištěného. A b) na požádání doklad o úhradě pojistného za pojištění na celou dobu požadovaného pobytu na území.
Znamená to, že pokud se příslušný úředník rozhodne vyžádat si ten doklad, dotyčný cizinec ho předloží a je zkontrolován. Ale v zásadě, pokud je to jen na vyžádání, může se stát, že v řadě případů ten doklad předložen není a cizinec pojištění uzavřeno nemá.
Myslím si, že řešení je v tom odstranit slovo "na požádání" a vyžadovat v každém případě při příchodu toho člověka vyřízení toho dokladu - prostě aby předložil doklad o úhradě pojistného za pojištění na celou dobu požadovaného pobytu. Je to v tom zákoně, že to má mít. Jenom je tam volnost, že úředník to může, ale nemusí chtít. Čili navrhuji, aby ta slova "na požádání" se z toho písmene b) vyškrtla pryč. Znamenalo by to, že by písmeno b) znělo, že musí předložit doklad o úhradě pojistného za pojištění na celou dobu vyžadovaného pobytu na území. Myslím si, že to je racionální požadavek a že by tento pozměňovací návrh, který potom přednesu v podrobné rozpravě, měl být přijat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Nyní je přihlášen pan poslanec Václav Klučka a ještě před ním pan kolega Plzák s faktickou poznámkou, pravděpodobně k vystoupení pana kolegy Hovorky. Takže ho nechám reagovat. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, poslouchal jsem pana kolegu Hovorku. Ono to má ale jednu takovou fintu. Taková věc se ale týká - a jako zdravotník to vím - hlavně občanů Ukrajiny a oni samozřejmě mohou být pojištěni na určité období. Ale často tady pak zůstávají nelegálně delší dobu. A to jsou právě ti, kterým se pak stávají ty úrazy, když pracují načerno na stavbách. A nevím, jestli máme na tohle nějaké řešení.
Samozřejmě to podporuji, jak jste to řekl, ale tady by to zasloužilo asi nějakou hlubší analýzu a hlubší zásah do toho, jak se vůči těmto nelegálním pracovníkům budeme stavět. A samozřejmě jako zdravotníci víme, že jim nikdy nemůžeme odmítnout pomoc, a někdy se to týká opravdu vážných úrazů. Je to na pomezí humanity a nějaké ekonomiky a ty nemocnice si to opravdu nesou a zaplatí si to ze svého. A víme, jak finanční situace ve zdravotnictví vypadá. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce a kolegu Klučku požádám ještě o posečkání. Pan kolega Hovorka bude také reagovat faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Rozumím té námitce. Ovšem tady se nejedná o to, jestli cizinec to pojištění má mít, nebo nemá na celou dobu pobytu. On ten příslušný paragraf říká, že to pojištění v podstatě má mít na celou dobu pobytu. A v tom zákoně je jenom, že je to povinen předložit na požádání. Takže jde o to, jestli příslušný úředník, který to vyřizuje, si to vyžádá, nebo nevyžádá. Čili jde jenom o to, aby ten doklad byl vyžadován vždy. Takže to je smyslem toho pozměňovacího návrhu. A jinak to komerční pojištění není pro ty lidi nedostupné. Není to něco, co by si nemohli pořídit. A jak jsem říkal, situace se postupně zlepšuje, ale přesto je pořád hodně lidí, kteří to pojištění nemají. Takže se domnívám, že pokud by v zákoně nastala změna a ten doklad by byl kontrolován vždy, je zase vyšší šance, že větší počet lidí to pojištění bude mít uzavřeno. To, že může nastat situace, kdy to pojištění nebude nebo ten pobyt bude delší, než byl původně deklarován, samozřejmě nastat může. Ale nemůžeme ovlivnit to, že ten člověk tady zůstává na dobu delší a případně pracuje v nějakém vztahu, který není pracovněprávním vztahem založeným na základě řádné smlouvy. To asi ovlivnit nemůžeme. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi a nyní již řádně přihlášený pan poslanec Václav Klučka. Jsme v obecné rozpravě ve druhém čtení. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Klučka: Moc vám děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, předložený návrh zákona o pobytu cizinců já osobně nesmírně a velmi vítám. Návrh přináší celou řadu pozitivních změn a reaguje na nedostatky současné právní úpravy. Zejména se jedná o úpravu řízení s cizinci, přičemž v této chvíli je brán daleko větší zřetel na především vnitřní bezpečnost České republiky v souvislosti s migračními riziky a toky.
Přesto však se domnívám, a neberte to prosím nikterak zle, že v některých směrech mohl být návrh zákona předložený předkladatelem lidově řečeno odvážnější a mohl přijít s důraznějšími řešeními, která v souvislosti s realizační praxí řízení vytvářejí vždy určitá rizika. Některá z těchto řešení vám budu navrhovat ve svém pozměňujícím návrhu.
Cílem tohoto návrhu, k němuž se přihlásím v podrobné rozpravě, je především a právě to posílení bezpečnosti České republiky. Dále pak navrhuji určité odlehčení státní správě, které spočívá ve zjednodušení procesu vedeného s cizincem, a částečně jde také o obranu před zneužíváním zákona v oblasti ekonomické migrace.
Pokud jde o konkrétní obsah pozměňovacího návrhu, pak několik věcí, které jsou v něm uvedeny. Utajované informace se nestanou součástí spisu, a proto do nich nebude možné nahlížet. Cizinci budou k žádostem přikládat pouze a jenom originály svých dokladů. Bude pak daleko snazší odhalit padělky. V případě rušení pobytu cizince, který spáchal úmyslný trestný čin, kupříkladu předložil padělané a pozměněné doklady nebo uvedl nepravdivé údaje, se už nebude posuzovat přiměřenost dopadu řízení do soukromého a rodinného života. Rozšíří se počet případů, kdy bude cizinec povinen podat žádost osobně, a pouze a jenom osobně. Státní správa získá tak lepší přehled o vlastní totožnosti cizince.
Pak se jedná o opatření k odlehčení státní správy, například rozšíření počtu okolností, za kterých se bude řízení zastavovat a nebude nutno meritorně rozhodovat ve věci. Například když cizinec se správním orgánem nespolupracuje. Soudní řízení, která už nemohou v praxi přinášet žádnou změnu pro postavení cizince, se zastaví. Například cizinec bude v mezidobí propuštěn ze zajištění.
Pak se jedná o další věc a to je vyloučení soudního přezkumu. K odlehčení státní správy a soudní soustavy dojde, pokud nebudou muset rozhodovat, přezkoumávat ve správním soudnictví dvě soudní instance. Přezkoumání rozhodnutí Ministerstva vnitra je již v současné době prováděno nezávislou komisí pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců. V případě negativních rozhodnutí se tak urychlí vycestování cizince z území České republiky. Ještě to shrnu více lidově. Tím, že čekáme na soudní rozhodnutí, se neustále prodlužují doby, kdy má dojít k opuštění republiky cizincem. A to je velký problém.
Opatření v oblasti ekonomické migrace. Tam se jedná například o to, že série dílčích opatření, která cílí na nedůvěryhodné zaměstnavatele, se objevuje v tom pozměňovacím návrhu. Po zaměstnavateli bude vyžadováno, aby neměl dluhy vůči státu, aby nebyl v konkurzu a aby jeho sídlo bylo skutečné.
To je jenom pár informací kolem toho pozměňujícího návrhu. Nebojte se prosím jeho velikosti. On je opravdu na 22 stranách. My jsme na tom pracovali velmi detailně s Ministerstvem vnitra až do dnešního rána. Já jsem ho dával v dopoledních hodinách, tento pozměňující návrh. Je to připraveno tak, aby to bylo legislativně bezvadné. Jinak větší část je pouze a jenom odůvodnění těch krátkých věcí, které se v tom zákoně mění.
Děkuji vám za pozornost. Přihlásím se k tomuto návrhu v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Klučkovi za vystoupení v obecné rozpravě. Ptám se, kdo dál do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Budeme pokračovat rozpravou podrobnou. Ještě než ji zahájím, požádala o prodloužení své omluvy z dnešního jednacího dne do 17 hodin paní poslankyně Věra Kovářová.
Nyní otevírám podrobnou rozpravu a jako první je přihlášen pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já se tímto hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 5835 k tomuto tisku, který jsem vložil do systému. Jedná se o změnu tohoto zákona.
V ustanovení § 180j v bodě 3 písm. b) se slova "na požádání" vypouštějí. Protože je to stručné, tak tedy řeknu, jak bude vypadat to nové znění: "§ 180j bod 3 písm. b) tedy nově zní: doklad o úhradě pojistného za pojištění na celou dobu požadovaného pobytu na území".
Odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. Tento pozměňovací návrh zajistí, aby již při podávání žádosti o pobyt na území bylo vždy, a nikoliv jenom na vyžádání ověřováno, že žadatelé jsou na celou dobu pobytu na území řádně zdravotně pojištěni, a výrazně pomůže ochránit poskytovatele zdravotní péče před nedobytnými pohledávkami, prostředky našeho systému zdravotního pojištění, a především samotné cizince, kteří v případě nutnosti budou mít zdravotní pojištění řádně zajištěno. To je vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Nyní pan poslanec Václav Klučka se svým pozměňovacím návrhem. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji. Teď už mi jenom dovolte, abych načetl nejdříve usnesení 990/1, usnesení výboru pro bezpečnost, a posléze usnesení v systému pod číslem 5813, což je pozměňující návrh, o kterém jsem vás informoval, který je jako celek, přitom je rozdělen do 14 dílčích písmen, takže záleží jenom na garančním výboru, jak přistoupí k projednávání a posléze k doporučení hlasování.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Klučkovi a ptám se, kdo dál se hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, i podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? Není tomu tak. Pan zpravodaj také nemá zájem. Vzhledem k tomu, že nepadl žádný procedurální návrh, o kterém je možno hlasovat ve druhém čtení, končím i bod 295.
Budeme pokračovat bodem 6, který je dalším bodem našeho schváleného pořadu schůze. Jde o
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.