Středa 12. dubna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 747/ - druhé čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr dopravy Dan Ťok, také zpravodaj hospodářského garančního výboru pan poslanec Václav Snopek. Souhlasili jsme s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Nyní se táži navrhovatele pana ministra dopravy Dana Ťoka, zda chce vystoupit v úvodu druhého čtení. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dne 1. února 2017 jste svým hlasováním vrátili tento návrh zákona zpět do druhého čtení a poskytli jste prostor Ministerstvu dopravy a Ministerstvu obrany k tomu, aby se pokusila nalézt shodu na konečné podobě právní úpravy provozování letišť a vypořádání majetkových vztahů na letištích. Z jednání vyplynulo, že nalezené (nalezení?) vzájemně konsenzuální řešení právní úpravy je možné pouze v delším časovém horizontu, a nikoliv pod časovým tlakem. Zároveň byla potvrzena dohoda, kterou jsem uzavřel s ministrem obrany, že žádná ze stran nepodpoří žádný pozměňovací návrh směřující do právní úpravy provozování letišť.
Nad rámec uvedeného si vás dovolím rovněž informovat o skutečnosti, že došlo k tomu, že sněmovní tisk 929, což je vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, předstihl v projednávání zákon o civilním letectví, na který však obsahově a legislativně technicky navazuje. Z toho důvodu je potřeba provést odpovídající legislativně technické úpravy. Ty Ministerstvo dopravy zpracovalo do souboru pozměňovacích návrhů společně s pozměňovacími návrhy, k nimž při předchozím projednávání vládního návrhu zaujalo jak Ministerstvo dopravy, tak i garanční hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu souhlasné doporučující stanovisko, a s pozměňovacím návrhem upravujícím ustanovení o účinnosti vládního návrhu zákona.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, na závěr mi dovolte opětovně zdůraznit, že předložený návrh zákona má především adaptační charakter, a to ve vztahu hned k několika přímo použitelným předpisům Evropské unie, a chtěl bych vás proto požádat o projednání tohoto tisku ve druhém čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Děkuji panu ministrovi dopravy Danu Ťokovi a ptám se, jestli pan zpravodaj hospodářského výboru poslanec Václav Snopek má také zájem o slovo. Pane zpravodaji? Máte slovo.
Poslanec Václav Snopek: Dámy a pánové, tento návrh zákona projednáváme ve Sněmovně prakticky jeden rok. Jsem rád, že jsme se dostali do druhého čtení a našli shodu na tom, jak by měl zákon vypadat. Já pouze doplním některé informace. Tím, že jsme zákon projednávali hodně dlouho, byli jsme nuceni reagovat na změny, které přicházejí jak z Evropy, tak i v našem právním řádu, a všechny tyto změny jsou zachyceny v jakémsi komplexním pozměňujícím návrhu, který vychází z návrhu hospodářského výboru a minulý týden projednávaného sněmovního tisku 929. Přihlásím se potom do podrobné rozpravy, abych se přihlásil k tomu pozměňujícímu návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Do podrobné rozpravy, pane zpravodaji. (Ano.) Dobře.
Než otevřu obecnou rozpravu, ještě přečtu omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny. Omlouvá se od 18.45 hodin z osobních důvodů pan poslanec Jiří Štětina, od 18 hodin do konce jednacího dne paní poslankyně Vlasta Bohdalová a pan poslanec Ivan Gabal od 17.10 hodin do konce jednacího dne.
Nyní máme vystoupení s přednostním právem pana poslance Marka Černocha v rozpravě. Připraví se pan kolega Adamec. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Černoch: (Vystupuje v pilotní uniformě.) Hezké odpoledne dámy a pánové. Děkuji za slovo. Já před vás ještě jednou předstupuji nejenom za dopravní piloty, ale za každého, kdo chce létat bezpečně. Jak už bylo řečeno, tento zákon zde leží více než rok. Během posledních let velmi rychle narůstá letecká doprava a myslím, že je potřeba opravdu zpřísnit a zpřesnit hlavně parametry, tak abychom byli schopni držet krok s rozvojem letecké dopravy a zároveň byla dodržena bezpečnost leteckého provozu.
Myslím, že ze své praxe z kokpitu 737 můžu opravdu zcela vážně říct, že pověst českých pilotů, českých řídících letového provozu, leteckého personálu jako takového je nejenom u nás, ale ve světě na velmi vysoké úrovni. Je velmi oceňována. Když jsem učil tehdy ještě budoucí dopravní piloty, kteří dnes létají u velkých renomovaných aerolinek ve světě, tak musím říct, že zpětná vazba, pohled na české piloty a české letectví je opravdu velmi vysoký.
Takže v této chvíli jsem rád a chci vám poděkovat za to, že jste hlasovali pro zařazení tohoto návrhu zákona. Myslím, že ty odborné parametry zde už byly řečeny, a chtěl bych vás poprosit o podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Marku Černochovi. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Antonín Seďa, který je přihlášen elektronicky, takže má přednost před kolegou Adamcem. Kolega Adamec se připravuje. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, omlouvám se, že trošku zdržím, ale nechci tady opětovně opakovat celou peripetii legislativního procesu novely zákona o civilním letectví, nicméně musím zdůraznit, že jako poslanec, který má chránit majetek státu, nemohu souhlasit s navrhovanou nulovou variantou novely zákona. Mrzí mě, že se ministerstva nedohodla, protože navrhovaná nulová varianta odsune tento problém donekonečna.
Zároveň se chci důrazně ohradit vůči řadě tvrzení z minulosti, která se nezakládají na pravdě. Mohl bych tady a teď ukázat, kdo a jakým způsobem lobboval za provozovatele včetně vyvlastnění pozemků na úkor státu či obcí. Mnou opakovaně navrhované pozměňující návrhy pouze upřesňují definici dráhy a letiště samotného, upravují nedokonalou aplikaci v praxi a umožňují Úřadu pro civilní letectví konat v zájmu zachování letišť. Zároveň ochraňují vlastnická práva majitelů pozemků daná platnou Ústavou České republiky. Také chci zdůraznit, že žádnému letišti nehrozí zánik, protože k tomu je nutný souhlas právě Úřadu pro civilní letectví.
Je pro mne zarážející, že Ministerstvo dopravy, potažmo Úřad pro civilní letectví má přehled o majetkových poměrech na 65 letištích z celkového počtu 95. V tomto počtu nejsou zahrnuta čtyři vojenská letiště.
Výbor pro obranu vyzval Ministerstvo obrany k doložení situace ve vojenských letištích a záložních plochách a zde se ukázaly dlouholeté a dnes soudně řešené problémy na letišti Plzeň-Líně. Taktéž existují závažné problémy na letišti v Kladně a v Příbrami. Tyto problémy vyvstaly z nejasného znění zákona o civilním letectví, kdy v praxi Úřad pro civilní letectví požaduje stoprocentní vypořádání při žádosti o vydání povolení provozovateli. Problém nemá pouze stát, potažmo Ministerstvo obrany, ale i celá řada majitelů letišť včetně obcí a měst.
Závěrem chci zdůraznit, že tvrzení Ministerstva dopravy, že pozměňovací návrh nic nevyřeší a že je potřeba komplexní novela zákona, se nezakládá na pravdě. Podle mne schází ochota tohoto ministerstva problémy řešit a to mě mrzí nejvíce. Viděli jsme to při tom projednávání několikrát. A o to více mě mrzí, že letecká veřejnost již dlouho čeká na úpravy zákona, které nejsou kontroverzní, které jsou potřebné.
Závěrem chci říci, že je opravdu třeba se postavit potom ve třetím čtení k pozměňujícím návrhům odpovědně a s vědomím, že je potřeba chránit majetek státu i vlastníků pozemků. Proto předem děkuji za podporu mých pozměňujících návrhů, které načtu v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Seďovi. Kolegu Adamce požádám ještě o posečkání. Kolega Seďa vyvolal dvě faktické poznámky, a to pana poslance Ivana Pilného a pana poslance Chalupy. Nejdříve s faktickou poznámkou pan kolega Pilný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, hospodářský výbor se tímto zákonem zabýval několikrát včetně dohadovacích řízení a nakonec dospěl k variantě, která je jediná rozumná a kompromisní, to znamená splnit původní účel zákona, to je transpozice evropské směrnice, a doplnit ho jenom o dva pozměňovací návrhy. Jeden se týkal modelů a druhý se týkal případného dalšího zaměstnávání letců a posádek. Řešit právní problémy, které vyvstávají s dvěma letišti, která se používají jako záložní, v tom zákoně prostě není možné. A pouštět se do diskuse o tom, co je letiště, co jsou letištní budovy, jak má vypadat letištní dráha, je absolutně kontraproduktivní a přineslo by to spoustu problémů.
Ten zákon, jak už tady bylo řečeno, se projednává rok a já bych se velmi přimlouval za to, aby verze hospodářského výboru, která tady byla naposledy prezentovaná, byla dodržena a žádné další pozměňovací návrhy nebyly přijímány. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ivanu Pilnému. Nyní pan poslanec Chalupa také s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji za slovo. Já velmi volně navážu na svého předřečníka. Připojuji se k tomu, co tady řekl pan kolega Pilný, vaším prostřednictvím, s tím, že vás chci informovat o tom, že obě ministerstva stanovila své odborné skupiny, které teď pracují. Oba ministři se v podstatě zavázali, že problém záložních letišť bude řešen tak, aby ani obrana, ani Ministerstvo dopravy neutrpěly konečným odborným vyřešením tohoto problému. A pokud to postoupíme, myslím, že do doby třetího čtení v té věci bude jasno.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A nyní tedy pan kolega Adamec přihlášený do obecné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, tak tohohle jsem se dneska ráno přesně obával. I včera, když se za mnou zastavili úředníci Ministerstva dopravy, zda podpoříme zařazení tohoto bodu na plénum, a dneska ráno někteří další plus lobbisté právě ze stran, řekl bych, odborné veřejnosti. Obával jsem se toho, že to tady zazní. Že kolega Seďa opět přijde s majetkoprávními problémy. A tady bych chtěl říct, že vždycky u těchto případů, a nejenom u těchto případů, je ďábel skryt v detailu. A není úplně pravda to, když vyjmenuje zákonem, co je letištní plocha, co je letištní budova, že to tu situací zjednoduší a upřesní a že všichni budou spokojeni. Tady jsem zaslechl, že budou spokojena ministerstva, od kolegy Chalupy. Tak já se přiznám, že mně spokojenost ministerstev je úplně volná. Naprosto. Já potřebuju, aby byli spokojení vlastníci a provozovatelé těch letišť. A to je velký problém, toto, protože já se domnívám, že to žádný pozměňovací návrh, ve vší úctě k panu kolegovi Seďovi, nevyřeší. Já si myslím, že to je tak citlivé téma plné detailů, které prostě je opravdu velmi na hraně. A jak říkám, ďábel je skryt vždycky v tom detailu a možná ten dobrý úmysl, který tady je předkládán, tak dle mého názoru určitě, skoro stoprocentně, patří do těch nápadů, jak se říká, že i cesta do pekel je dlážděná samými dobrými nápady, a tady je to evidentní.
Já se musím přiznat, že mě to mrzí, že piloti čekají na tento návrh zákona. Já proti tomu nic nemám. Ale pokud se pustíme do majetkoprávních záležitostí kolem letišť, tak jsem tedy tvrdě proti. A prosím a žádám vás všechny, abyste prostě nereflektovali další pozměňující návrhy než ty, které přináší hospodářský výbor. A co se týká toho problému. Já to chápu. Já to chápu. Je to letitý problém. Problém neřešený. Musím ale na druhou stranu říct úplně otevřeně, tato Sněmovna ho bohužel už z časových důvodů nevyřeší a ani vyřešit nemůže při sebelepší vůli. Jsem rád, že jste ustanovili pracovní skupiny, ale je to úkol pro příští Sněmovnu, pro příští vedení ministerstev. Měl by to být úkol prioritní, protože žijeme ve státě vlastníků, nebo se o to aspoň snažíme. A myslím si, že toto by vždycky měla být priorita, aby jakákoliv lidská činnost byla takto správně podchycena. Aby práva vlastníků zůstala nedotčená a aby provozovatelé měli naprostou jasnou představu, co si mohou dovolit a co ne.
Takže dámy a pánové, i přesto, že jsem nebyl pro zařazení tohoto návrhu zákona na dnešní plénum Poslanecké sněmovny z těch důvodů, o kterých jsem říkal, pokud se dostaneme dál, tak ve třetím čtení vás opravdu důsledně žádám, hlasujme jenom pro tu minimální verzi a věřme tomu, že příští léta, příští sněmovna, příští vedení ministerstev dokážou dotáhnout do konce letitý problém, který my nevyřešíme. A kdybychom se o to pokusili, tak vám můžu říct, že to přinese spoustu bezpráví.
A ještě je možná taková poznámka. Víte, ono nikdy to není jen tak. A já jsem se o to začal zajímat a zjistil jsem, že hlavním důvodem předložených pozměňováků je problematika příbramského letiště. Je mi líto. Takhle ne!
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Adamcovi. Jedna faktická poznámka pana poslance Antonína Sedi. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Já ke kolegům poslancům jenom tolik. Tak už to tady padlo. Tak tento zákon se tady projednává celý rok a žádná dohoda mezi oběma ministerstvy nenastala. A zásadní problém byl v tom, že v rámci legislativy na začátku tam žádný problém nebyl, ale ten problém tam dalo Ministerstvo dopravy tou svou navrhovanou úpravou. Od toho se to začalo všechno odvíjet.
A ty návrhy, které dávám jako pozměňovací, ty neřeší majetkoprávní nebo majetkové vztahy. Ty v současné době řeší soud.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ptám se, kdo dál do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě. Není tomu tak. Tak v tom případě otevřu podrobnou rozpravu. První je přihlášený pan poslanec Snopek a poté pan poslanec Seďa. Prosím, pane poslanče, máte slovo v podrobné rozpravě.
Poslanec Václav Snopek: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Dámy a pánové, já se chci přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl vložen do systému pod č. 6180 a plně odpovídá tomu, co tady bylo řečeno. Je to minimalistický návrh, který respektuje usnesení hospodářského výboru a reaguje na poslední změny v zákonech. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Snopkovi. Nyní pan poslanec Seďa v podrobné rozpravě. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Takže já se přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu 6069, který jsem vložil do systému. Obsahuje čtyři pozměňovací návrhy a odůvodnění je uvedeno ve sněmovním dokumentu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. A nyní se ptám, jestli někdo ještě v podrobné rozpravě. Není tomu tak. Žádný návrh, který by byl hlasovatelný ve druhém čtení, nemáme, a mohu tedy druhé čtení ukončit. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod č. 10.
Myslím, že máme na 17.45 pevně zařazený bod, a proto bod č. 171, který byl na tabuli, musím přeskočit. A máme bod č. 19. Je jím
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.