(10.20 hodin)
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec Foldyna, po něm pan poslanec Okleštěk, Bendl a Kalousek, všechno faktické.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuju za slovo. Já prostě nemohu mlčet k tomu, když se tady poslanci vydávají za nositele dobra a vlastně ty úřady to dělají špatně a všichni by měli mít možnost do toho vstupovat. To přeci takhle vůbec není! (Hovoří důrazně, hlasitě.) Ty úřady všechny ty věci dělají v souladu se zákony, snaží se to dělat zákonně, ale ty zákony přeci tady děláme my! Tak buď ty chyby děláme my a posíláme to těm úřadům a dáváme jim prostor k tomu, že ony se dostávají na nejistou plochu, anebo to začneme dělat pořádně.
Já plně podporuji a podepisuji se pod to, co tu říkal můj předřečník pan Stanjura. A když se podíváte na dobu dostavby dálnice D8, každý rok jsme utráceli 600 milionů korun. Každý rok zahynulo na těch objezdech několik osob. Každý rok tam bylo několik těžce zraněných. Jenom proto, že různé iniciativy vstupovaly do stavebních řízení jednotlivých stavebních objektů, které tam byly. Územní plán, když jsme projednávali zákon o vlivu stavby, tak tři, čtyři roky jsme diskutovali s těmi iniciativami o tom, jestli se tam bude stavět! Je to jasné - jednou a dost! Jestliže jste tři roky prošli soudními procesy a dále, tak už dál nemáte prostor. To je v Německu, v Rakousku normální. My se divíme, jak rychle stavějí a krásně stavějí v Německu a v Rakousku. No, divíme se proto, že ten zákon, který jim to umožňuje, je paskvilem této Sněmovny, a my se to snažíme narovnat. Tak to pojďte narovnat a nehrajte si furt na takové dobrodince! (Potlesk z lavic ČSSD.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Pan poslanec Okleštěk.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já pro paní poslankyni, vaším prostřednictvím. Ty zákony neděláme pro titulky, ale proto, aby se stavělo. Já se tady musím ohradit proti tomu, že zabraňujeme veřejnosti vstupovat do těchto procesů. Děláme územní plány, všichni mají možnost se vyjádřit. Děláme zásady územního rozvoje, všichni mají možnost se vyjádřit. Děláme posouzení vlivu u těch významných staveb, posouzení vlivu na životní prostředí. Třikrát a dost! Prosím vás, co bychom ještě chtěli? Tady plně souhlasím s tím, co řekli moji předřečníci, jak pan Stanjura, tak pan Foldyna. A myslím si, že dotčená veřejnost má extrémní množství příležitostí, aby se vyjádřila, a to by mělo pro ni stačit. (Potlesk části poslanců.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím pana poslance Bendla s faktickou poznámkou a po něm pan poslanec Kalousek.
Poslanec Petr Bendl: Děkuju za slovo. S panem kolegou Böhnischem se tolik neznáme, s panem kolegou Zemkem více. Přesto prostřednictvím pana předsedajícího bych chtěl říct: Kdyby bylo vás, tak jižní část Pražského okruhu nikdy nebyla postavena. Tak bychom dneska nejezdili na R6 nebo dnes už D6 směr Karlovy Vary. Praha by byla absolutně zatlučená. Já tu zkušenost mám, protože jsem byl jednak úředníkem na Městském úřadě na Kladně, kdysi, kde jsem měl na starosti územní plán a povolování staveb. Byl jsem starostou Kladna, kde jsme se prali se situací kolem modernizace a výstavby tehdejší R6. A co zejména, byl to Středočeský kraj v minulosti, kdo vydával stavební povolení na jižní část tzv. Pražského okruhu. Což byla desítky let plánovaná stavba. A je možné doložit účelové chování řady jednotlivců prezentovaných takzvanými organizacemi takzvaně na ochranu životního prostředí. Prostě není to pravda, co říkáte, a už vůbec není pravda - a musím se zastat aspoň těch poctivých úředníků na stavebních úřadech. Když tady vymyslíme paskvil, který ten stavební úřad má rozhodnout, a řekneme, že se ke všemu může vyjadřovat každý, a pak to svedeme na toho úředníka, že mu dlouho trvá, než si v tom udělá jasno, tak to přeci je úplně na hlavu postavené. To je na hlavu postavené. Za to nemůžou ti lidé. Pardon, skoro se mi chce říct sorry jako. Ale za to může Poslanecká sněmovna.
Předseda PSP Jan Hamáček: Další faktická poznámka, pan předseda Kalousek a po něm pan poslanec Gabal.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já jsem jako předseda TOP 09 velmi hrdý na to, že náš ekologický program má velkou prioritu v hájení našich hodnot. Že naše odborné autority, profesoři Moldan, Hruška, Šarapatka, pánové Kučera a Tesař mají i mezinárodní renomé. A naše politické chování tomu také odpovídá. Důsledně chráníme krajinu a přírodu pro budoucí generace, což je bytostně konzervativní téma. Ale jsme také v Čechách a nechceme zavírat oči před veřejným tajemstvím, že existuje kromě tisíců a tisíců poctivých ochránců přírody také něco, jako je ekologický racketeering, což je velmi výnosný a velmi ohavný obchod. A ti, kteří se mu věnují, tak kazí dobrou pověst ochránců přírody a krajiny. A na základě tohoto přístupu my budeme hlasovat racionálně.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pan poslanec Gabal a potom paní ministryně.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Paní ministryně, pane premiére, kolegyně, kolegové, dovolil bych si jenom velice krátce tu debatu trošku zarámcovat. EIA neboli Aarhuská smlouva je princip, který výrazným způsobem odlišuje evropské právo např. od Spojených států, od Asie a od rozvojových zemí jinde a vytváří situaci, ve které samozřejmě mohou občané vstupovat do rozhodování a v některých případech o privátním majetku, projektech nebo veřejných statcích. V tom je to důležité a myslím si, že je to natolik unikátní, že to shodit několika špatnými zkušenostmi je krátkozraké. Pokud by to fungovalo tak, že se s tím nedá stavět, tak by nepostavilo žádnou dálnici Německo, Rakousko, Francie, Španělsko a další, to znamená, je potřeba na tom pracovat.
Bohužel musím říct, že jsme asi zdědili z minulého režimu, a přešlo to do 90. let, že ekologie a občanské aktivity jsou konflikt se státem a s byznysem. To je prostě jakési nepříjemné klima, které tady tyto věci u nás obklopuje. A je to vnímané apriorně jako rozpor. Jako silová záležitost. A je to tak vnímané bohužel z obou stran, i ze strany ekologických občanských sdružení apod. Takže já bych se velmi přimlouval za to, abychom udrželi prostor participace a učili se daleko líp vyjednávání, protože znovu říkám, staví se v Německu, staví se v Rakousku a jinde a ta EIA tam funguje.
Předseda PSP Jan Hamáček: Nyní je přihlášena paní ministryně s faktickou poznámkou. Protože pokud by to bylo přednostní právo, tak mají faktické přednost. Takže s faktickou, výborně. Potom pan poslanec Zemek, potom pan předseda Stanjura a další.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych si dovolila vám říct, o co tady vůbec jde. Nejedná se o změnu novely zákona o územním plánování, stavebním řádu, to znamená novely samotného stavebního zákona. Nejedná se ani o návrh změny paragrafu u novely zákona o EIA. Jedná se o návrh pana poslance Foldyny na změnu jednoho paragrafu v zákoně o ochraně přírody a krajiny.
Dovolila bych si zmínit věcně, o co tam opravdu jde. V tuto chvíli podle současné platné úpravy, podle paragrafu, který je právě v zákoně o ochraně přírody a krajiny, mohou být v případě, že se u stavebního úřadu vede řízení o záměru, který nevyžadoval posouzení vlivu na životní prostředí, účastníky řízení také spolky za předpokladu, že umístěním a povolením stavebního záměru by mohly být dotčeny veřejné zájmy chráněné zákonem 416, to je zákon o urychlení výstavby, to znamená krajinný ráz, planě rostoucí rostliny a volně se pohybující živočichové, za druhé, splní zákonem stanovené podmínky. A v původním návrhu novely není tato novela vůbec uvedena.
Poslanecký návrh pana poslance Foldyny požaduje, aby byly spolky - spolky - účastníky pouze řízení vedených pouze podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Tady se mění jenom jedna věc, to znamená, že nebudou zapojeny podle správního řízení - já tady tlumočím návrh pana poslance Foldyny -, ale právě podle toho zákona o ochraně přírody a krajiny. ***