(16.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, a teď opravdu není - a, ještě je. Pan poslanec Bendl. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji za slovo. Já vidím, že panu ministrovi se nechce odpovídat v řádné rozpravě, čeká na závěrečné slovo, aby už se nedalo reagovat. Tak já ještě přidám jeden argument.

Česká republika má obrovské problémy se spodní vodou. Jsme střechou Evropy, k nám žádná řeka nepřitéká, všechny odtékají. Měli bychom dělat všechno pro to, abychom vodu zadržovali. Jedním z obrovských problémů, jak jsme si sami přidělali problém dobrou aktivitou, nebo pozitivní, že nutíme města a obce k tomu, aby své odpadní vody čistily přes čistírny odpadních vod na rozdíl od toho, jak to bylo dříve, kdy splašky tekly po náměstích apod. Nicméně když tekly splašky po náměstích, voda se vsakovala do země, to odporné zůstávalo nahoře, voda se postupně vsakovala, dole se vyčistila a měli jsme nějakou spodní vodu. Nechytejte mě za slovo, říkám to spíš jenom jako princip.

Tím, že jsme odkanalizovali významnou část České republiky, tak jsme zároveň zamezili tomu vsakování se vody v daném území, stáhli jsme vodu do čistíren odpadních vod, přes čističku do potoka, do řeky, do moře. Tím jsme se jí tady odtud rychle zbavili a zbavujeme. V okamžiku, kdy tohle uděláme i s dešťovou vodou, to znamená, stáhneme do čističky, do potoka, do řeky, co to udělá s těmi vodními poměry tady u nás? My bychom se spíš měli bavit o tom, aby se za každou čistírnou odpadních vod ta voda víceméně rozlévala v krajině, a nezbavovali se jí rychle tím, že odteče potoky a řekami z České republiky co možná nejdříve pryč.

Já tento problém považuji za vážnou věc. A jestli to tak je, pane ministře, pak opravdu 30 dní na projednání takovéhoto návrhu zákona je tedy obludně málo. To se dotkne významné části obcí, a nejenom obcí, ale samozřejmě soukromých objektů, lidí, firem atd., protože ti pouštějí většinu dešťové vody buďto do dešťové kanalizace a do potoka, anebo jenom na pozemek někam, kde ta voda neškodí, protože ji nikdo nepovažuje za potřebnou k tomu, aby procházela čistírnou odpadních vod.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pokud se již opravdu nikdo nehlásí do obecné rozpravy, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečné slovo pana ministra. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo. Děkuji za ty připomínky. No napřed k té obecné připomínce. Máte pravdu, já jsem z toho taky radost neměl a nemám radost z toho, že se dostáváme na řadu až teď. Ale bohužel párkrát jsem byl přeskočen, řeknu to na rovinu, jinými body. Dokonce tento bod už byl dokonce dvakrát pevně načten a nedostalo se na něj. Takže ač jsme se snažili tento zákon dostat na program, tak se nám to opakovaně nepovedlo. Takže dnes tam jsme už maličko ve zdržení vzhledem k tomu Pilotu a vzhledem k tomu, že zrovna ten bod 47, to je vodní směrnice, který bychom potřebovali v rámci směrnice o vodách odst. 47, tak bychom potřebovali co nejdřív vlastně začít aplikovat, protože se tím už dnes dostáváme do problémů s některými projekty.

Teď dávám na zváženou několik věcí, nebo odpovídám tím na několik námětů. Můžu uklidnit určitě pana kolegu Zahradníka, ale to byla možná spíš taková obava, ale já ji mohu vyvrátit, že tím převodem správy poplatků bychom se dostali do situace, že si vlastně vytváříme jakýsi umělý program pro Státní fond životního prostředí. Tak to rozhodně není. Mohu vás ujistit, že my už máme dneska konkrétní harmonogram snižování počtu zaměstnanců státního fondu, protože většina z nich je na dobu určitou a jsou najati právě na to, jak budou postupně ubývat projekty v rámci nového operačního programu. Ale víte, že Státní fond životního prostředí také dělá novou zelenou úsporám a nově bude dělat i program Dešťovka, to je ta bývalá modrá úsporám, který budeme brzy startovat, vlastně už tento měsíc pro fyzické osoby neboli pro občany. Je to koncepční řešení, kdy státní fond bude spravovat všechny poplatky jak z odpadů, tak i z ovzduší, tak i z vod. Takže by měl odbřemenit Českou inspekci životního prostředí, která by se měla zaměřit pouze na kontrolní činnost. Státní fond určitě s menším počtem zaměstnanců bude postupně vykonávat i tuto činnost.

Záležitost, kterou tady zmínil pan poslanec Kučera - záplavová území. Určitě, budeme se o tom bavit ve výborech. Jsme připraveni na konkrétní debatu, jakým způsobem to ještě případně modifikovat.

Pokud se týká odpadních vod, tak bych chtěl ujistit, pane kolego Bendle, vaším prostřednictvím, pane předsedající, že tu záležitost si uvědomujeme strašně dobře. Troufám si říci, že si ji uvědomujeme jakoby první vláda po revoluci, protože kdyby to tak nebylo, tak boj se suchem už začala daleko víc intenzita předtím. A mimo jiné pokud by byl zájem bojovat se suchem, tak nebyly v minulém operačním programu podporovány jednotné kanalizace, ale oddílné kanalizace. My jsme zrušili podporu jednotných kanalizací a podporujeme oddílné kanalizace, tak abychom oddělili splaškovou vodu od té dešťové nebo srážkové. Protože ano, máte plnou pravdu, že hlavním problémem je, že Česká republika tak intenzivně odváděla vodu - ona se odváděla voda ještě za Rakouska-Uherska a pak z Československa, takže jsme to dokázali tak dobře, až jsme ji opravdu odvedli, a teď nám schází. Určitě jde o to nahradit ten velký cyklus vodní tím malým vodním cyklem, tedy snažit se tu vodu udržet v krajině.

Ale to, o čem se tady bavíme, je především zneškodňování odpadních vod z jímek, které se někdy také standardně vozily na pole a obsahovaly i znečištění, které rozhodně na poli nemělo co dělat. A tahle ta povinnost sice vypadá, že je nová, to, co tam zavádí § 38 odst. 8, ale ona už je dnes ta povinnost ve stávajícím vodním zákoně v § 38 odst. 6. Pouze je ji třeba lépe precizovat.

To znamená, my jsme určitě připraveni se o tom bavit. Dělali jsme si samozřejmě i průzkumy, resp. plus i RIA dopadovou, co by to reálně obnášelo. Určitě je to zvládnutelné na čistírnách odpadních vod, ale obecným trendem by mělo být spíš rušení jímek, a my k tomu máme připravenou celou řadu našich dotačních programů, kdy mimo jiné třeba pro ty menší obce, podporujeme domácí čistírny odpadních vod. Tedy likvidaci tak, aby ta voda zůstávala opravdu v krajině a aby neodtékala na čistírny odpadních vod. Jsme připraveni předložit samozřejmě konkrétní projekty a konkrétně se o tom bavit ve výborech.

Vzhledem k tomu termínu, vím, že vás tím plně neuspokojím, ale právě vzhledem k nějakým dalším termínům následujících schůzí Poslanecké sněmovny bych dal návrh, zda by bylo možno zkrátit o 20 dní projednávání, tedy na 40 dní jako kompromisní návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pane ministře, omlouvám se, takže platí tento váš poslední návrh. (Ano.) O 20 dnů. Dobře, děkuji. To bylo závěrečné slovo pana ministra. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? Nemá.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu. Navrhuje přikázání jinému garančnímu výboru někdo? Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Tureček: Zemědělský výbor. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP