(17.50 hodin)
(pokračuje Bartošek)

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1072/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tento návrh novely zákona o zaměstnanosti a zákona o zdravotních službách upravuje zejména a především transparentním způsobem oblast zaměstnávání osob se zdravotním postižením, přičemž se jedná o komplexní a systémovou změnu, změnu, kterou dochází k jednoznačnému oddělení a pojmovému odlišení volného a chráněného trhu práce. A je to po opravdu dlouhých diskuzích, především s těmi zaměstnavateli, kteří opravdu poctivě zaměstnávají osoby se zdravotním postižením.

Dále se v novele zavádí institut uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce, a to formou dohody uzavřené s Úřadem práce České republiky, který nahradí administrativně náročný a nepružný systém vymezování jednotlivých chráněných pracovních míst.

Dochází také k novému označení příspěvků poskytovaných zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením. Zároveň se zde upravuje výše, resp. snižuje se výše tzv. povinného podílu a je zde opatření, které má zabránit nežádoucí tzv. přefakturaci výrobků nebo služeb poskytovaných v rámci tohoto limitu. Mluvím o situacích, kdy v podstatě někdo vykazoval nějaké výrobky, třeba nakoupené tiskárny, jako výrobky, které vyrobily osoby se zdravotním postižením, a vlastně tak podváděl, nebo to bylo na hraně zákona.

Zároveň ve prospěch poctivých zaměstnavatelů zavádíme možnost odstranění tvrdosti zákona, které spočívá v možnosti prominout splnění podmínky bezdlužnosti co do výše součtu nedoplatků a lhůty stanovené k jejich úhradě, a to tedy pouze ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele. Nám se opakovaně stává, že některá, třeba ta menší firma neodvede včas celou částku třeba na sociální pojištění a pak třeba kvůli částce ve výši - nevím - tisíce dvou tisíc korun, která byla zaplacena o několik dní později, tomuto zaměstnavateli není, nemůže být vystavena bezdlužnost a on nedostane na čtvrtletí příspěvek na zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

Zároveň tato úprava ještě obsahuje úpravy v úplně jiné oblasti a ta oblast se týká lidí, kteří jsou registrováni na úřadu práce a kteří z důvodu výmluvy na to, že byli u lékaře nebo že jim něco je, se nedostavili na úřad práce, tak jak podle zákona mají, aby měli nárok na podporu v nezaměstnanosti. Takže se tady mění definice režimu dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu a zakotvuje se zde právní úprava, která se týká závazného vzoru potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání a závazného vzoru potvrzení o ošetření nebo vyšetření tohoto uchazeče. Prostě chceme zabránit tomu, aby si ti lidé jen tak přinesli nějaký papír od doktora, a v budoucnu už bychom měli být schopni vlastně šetřit, zda tento člověk, který má nějaký léčebný režim, a zda ho dodržuje, což dnes v případě těchto lidí vlastně není možné.

V neposlední řadě je zde navazující změna zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve kterém bude doplněna právě povinnost lékaře vydat uchazeči o zaměstnání jako pacientovi příslušné potvrzení.

Takže děkuji za pozornost.

 

: Já vám také děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Zdeněk Soukup. Prosím, máte slovo.

 

: Pane předsedající, dámy a pánové, já si myslím, že paní ministryně vyčerpávajícím způsobem uvedla ten zákon. Predikuji, že by to měl být zákon bezkonfliktní, ale uvidíme.

Já bych se chtěl vyjádřit k tomu zákonu. Když jsem si ho prostudoval, tak jsem zjistil, použiji takový příměr z oboru gastronomie, že je to taková polévka co dům dal a taková polévka se může docela podařit. Ono je to skutečně z různých oblastí, především je to zaměřené na zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Já bych chtěl připomenout, že už jsme tady větší část z těch opatření přijali před několika týdny v tisku 911. Tam jsme přijali opatření, co nás nejvíce bolelo, a to byl ten registr smluv. Asi víte všichni, o co se jedná.

Tento zákona vznikal za naprosto ideálních podmínek. Kdyby takhle vznikaly všechny zákony, tak nemáme tolik práce a ušetřili bychom si zbytečné diskuse. Tři roky pracovala expertní skupina, do které jsem byl delegován výborem pro sociální politiku. V té expertní skupině si vyměňovaly názory Národní rada osob se zdravotním postižením, Asociace poskytovatelů sociálních služeb, Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených, Komora zaměstnavatelů zdravotně postižených a došly k takovému velice křehkému kompromisu. Já bych na vás chtěl apelovat, abychom nějakým způsobem, jak se říká a jak se tady vžilo, neházeli do toho vidle pomocí různých pozměňovacích návrhů, protože tento kompromis je skutečně křehký a může tento velice potřebný zákon nějakým způsobem - a teď opět použiji příměr z oblasti gastronomie - může nám z něj udělat dort, který vařila kočička s pejskem a který se stal potravou značně nestravitelnou. Já doporučím, abychom tento zákon pustili bez problémů do druhého čtení.

 

: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. První vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský a připraví se pan poslanec Opálka. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP