(15.10 hodin)
(pokračuje Hovorka)

Konkrétně se mi jedná o dvě nemocnice, které se mají stát univerzitami, a sice se jedná o Fakultní nemocnici U Svaté Anny a Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Chci vás požádat o sdělení, jak ministerstvo bude stabilizovat Fakultní nemocnici U Svaté Anny a financovat její úvěr, který má z projektu RCRC. Jak chce dořešit udržitelnost a závazky z tohoto projektu? Co brání za současného právního stavu sloučení Fakultní nemocnice U Svaté Anny a Centra kardiovaskulární a transplantační chirurgie, které bylo odděleno z nemocnice ze Svaté Anny v 90. letech? Proč ministerstvo zdravotnictví v úhradových vyhláškách v letech 2014 až 2017 nenavýšilo dostatečně základní sazbu pro Fakultní nemocnici U Svaté Anny tak, aby její financování bylo vyrovnané? Jak vyhodnotilo Ministerstvo zdravotnictví due dilligence od firmy BDO zadaný ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady 2015? A jaká nápravná opatření na základě tohoto auditu Ministerstvo zdravotnictví učinilo? Proč má Fakultní nemocnice Královské Vinohrady opakovaně již několik let záporný výsledek hospodaření? V tomto roce minus sto milionů korun, před tím v podstatě zkreslování hospodářského výsledku, vyvádění prostředků ven z nemocnice. (Upozornění na čas.) Pan ministře, slíbil jste mi zmíněný audit. Zatím jsem ho neobdržel, takže nemám podrobnější informace, ale věřím, že mi ho dodáte a budeme se moct touto záležitostí zabývat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Další se svou interpelací na ministra dopravy vystoupí pan poslanec Petr Bendl, připraví se pan poslanec Václav Horáček. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Bendl: Vážený přítomný pane ministře - musím to říct, protože to neříkáme moc často (v sále jsou přítomni jen dva ministři) - hustota dopravy roste rok od roku, potřeba dopravních investic taky, a ne že by se neinvestovalo, spíše se neinvestuje, ale když už se něco děje, což se občas stane, tak narazíme často na problémy, které bychom nemuseli. Teď v dubnu, protože pravidelně jezdím do Prahy po dálnici D6, nebo chcete-li karlovarské silnici, v době dopravní špičky, v době, kdy lidé jezdí nejvíc do práce a z práce, probíhá instalace vodorovného dopravního značení. To je něco, co člověka absolutně vytočí, když tam stojíte ve dvou tříkilometrových frontách, abyste zjistil, že tam někdo jede a stříká tam tu lajnu. Buďto to mohl udělat o dvě hodiny později, anebo to mohl udělat večer, nebo prostě v jiném čase než v době, kdy všichni jezdí do práce nebo z práce. Stejně tak probíhala výměna svodidel na D6. Ale myslím si, že to bylo i všude jinde, dělalo se na padesáti metrech, ale uzavřel se jeden pruh v délce jeden a půl kilometru, což komplikuje lidem život, všichni sjíždějí do vesnic atd. atd.

Moje otázka je jednoduchá: Proč nejste schopni zajistit, aby se takové práce dělaly mimo dopravní špičku?

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní vystoupí pan ministr dopravy Dan Ťok, kterému tímto dávám slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, uvedu tady něco, co interpelující pan poslanec Bendl prostřednictvím pana předsedajícího určitě ví, protože na ministerstvu působil a určitě tyto věci řešil stejně, jako řeším já. Ve věci práce na silnicích v dopravních špičkách bych rád uvedl, že stavební práce, které vyžadují uzavírku pozemní komunikace, kterou lze provádět v souladu s povolením příslušného silničního správního úřadu. Ten před vydáním rozhodnutí zkoumá vždycky, zda je požadovaná uzavírka omezena na nejkratší možnou dobu, zda bude řádně označena, a také dopady na veřejný zájem, což znamená, zdali se nedá dělat v čase, kdy bude nejméně obtěžovat řidiče a nejméně zdržovat kohokoliv. Tím je též zájem na obecném užívání pozemních komunikací, pokud možno plynulým způsobem. Již samotná uzavírka představuje jeho omezení a může mít dopad na plynulost silničního provozu. Proto by měl silniční správní úřad sledovat dopravní význam uzavírané dopravní komunikace a možné riziko vzniku kongesce, nebo jistotu vzniku kongesce, a přihlédnout k nim při rozhodování o uzavírce a při případném nařízení objízdných tras.

Kupříkladu Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic České republiky ve věcech uzavírek dálnic sledují intenzitu provozu a snaží se termín uzavírky, resp. provádění prací určit tak, aby nezasahovaly do dopravních špiček, ať v průběhu dne, či týdne. Riziko dopravní zácpy se sleduje vždy podle časového úseku a směru jízdy v uzavíraném úseku dálnice. Ředitelství silnic a dálnic České republiky v tomto ohledu postupuje podle své provozní směrnice 8/14, odhad vzniku a vývoje kolon při pracovních místech na směrově rozdělených komunikacích, tak aby nezasahovaly do časů, u nichž je identifikováno riziko či jistota dopravních kolon.

Jenom bych dodal, že já samozřejmě nejsem úplně vždy spokojen s tím, jak tyto práce probíhají. Mnohdy se mi ukázalo, že byli zvyklí dělat některé věci způsobem, který byl delší. Chtěl bych tady říct, že například na dálnici D1 při modernizaci, při změně značení, kdy musíme mít výjimku z toho, že nemáme dva jízdní pruhy v každém směru, ale jenom jeden, tak tento čas jsme posunuli, takže začínáme v osm hodin večer v pátek a přes víkend jsme to schopni udělat. Dokonce teď se bavíme, že bychom ty dva úseky dělali v úseku 56 hodin. V minulé době se to dělalo v době sedmi dnů. Takže určitě se touto záležitostí zabýváme.

A co se týče dálnice D6, ty situace, které jste popsal, tak já prověřím, zdali tam bylo v souladu se směrnicí postupováno, abychom ty věci mohli napravit. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane ministře. Pan poslanec má zájem o doplňující otázku. Prosím.

 

Poslanec Petr Bendl: Lidsky, pane ministře, nefunguje to. Ten váš správní dopravní úřad prostě nefunguje. Vědí, že kolem letiště je to celé ucpané, že ti lidé objíždějí, a buď sjíždějí na Karlovarku, nebo jedou na Plzeňskou. To je obecně známé, to opravdu není potřeba nějak super zjišťovat. A to, že tam ráno mezi osmou a devátou, nebo sedmou a devátou prostě dělají liniové dopravní značení, nebo vodorovné dopravní značení, to je taky evidentní. Prostě nefungují. Je jim to v zásadě úplně jedno. Tak jestli by nestálo za to, dát jim to do dodavatelských podmínek? Budete to dělat jenom tehdy a tehdy bez toho, aby někdo zjišťoval, jestli tam zrovna ta kongesce je, nebo ty zácpy jsou, anebo nejsou. Vždyť je to takhle jednoduché. Proto se vás na to ptám. Zkuste jim to nařídit, ať to všichni respektují, a ne směrnice XY, protože v praxi to prostě nefunguje.

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za dodržení času. Pan ministr bude reagovat. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, víte, ono je to hrozně hezké a vy jste to určitě, když jste byl v úřadu, zažil. Věci fungují lépe, fungují méně. Myslím si, že se to velmi výrazně zlepšuje. A ano, je vaší povinností z poslanecké lavice kritizovat, že děláme věci špatně. A já to beru a budeme se snažit zlepšovat. Na druhé straně je potřeba být aspoň trošku objektivní. Jsou věci, které fungují lépe, a je potřeba je taky ocenit. A když vezmu, jak jste tady říkal už v té první části, že se nestaví... Teď si trošku protiřečíte. My stavíme a obtěžujeme řidiče tím, že se stojí v kolonách, a pak se nestaví. Tak ono je potřeba si říct, co je tedy pravda. Jsem přesvědčen, že se staví. Staví se a začínají se stavět i ty velké stavby. A když budete říkat, že ne, tak si myslím, že každodenní praxe na silnici vám ukáže, že to není tak. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane ministře. Nyní se svojí interpelací vystoupí pan poslanec Václav Horáček a bude interpelovat paní ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP