(15.30 hodin)
(pokračuje Havlíček)
Za Českou republiku má problematiku EIB i Junckerova balíčku v gesci Ministerstvo financí, nicméně MPO se tato záležitost také týká, a to z věcného pohledu, protože se jedná z velké části o podporu podnikání, případně velkých infrastrukturních projektů například z oblasti energetiky. Stát nicméně může hrát v EFSI pouze informativní roli, výběr i realizace těchto projektů je dána přímou interakcí žadatelů a finančních institucí s Evropskou investiční bankou, popřípadě EIF.
Zájem o financování mají v České republice v současné době zejména banky, a to v části EFSI zaměřené na podporu malých a středních podniků. V tomto ohledu jsou Evropský investiční fond a Evropská investiční banka na českém trhu velmi aktivní a její záruku za úvěry již získaly Českomoravská záruční banka, Komerční banka, Česká spořitelna, ČSOB i Equa bank. V porovnání celkového objemu finančních prostředků poskytnutých malým a středním firmám v České republice se Česká republika umístila na šesté příčce, což je zároveň nejlepší umístění mezi novými členskými zeměmi Evropské unie.
Pokud jde o financování infrastrukturních projektů, patří zájem v České republice naopak k nejnižším v Evropské unii. Jediným známým projektem infrastruktury, který je financovaný v České republice z EFSI, je projekt Modernizace přenosové soustavy ČEPS. Tato společnost spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu a získala na začátku roku 2017 úvěr ve výši 111 mil. eur. Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci svého působení přímo zajistilo realizaci dvou projektů v rámci EFSI. První se týká dohody mezi Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou a Evropským investičním fondem v rámci národního programu Záruka pro malé a střední podnikatele. Dohoda umožnila do současné doby v první části čerpat zaručené úvěry v celkové výši 4,4 mld. korun pro více než 1400 malých a středních podniků. Pokud jde o zdroje EFSI, které jsou využity na další aktivity, zde bych chtěl zmínit program podpory rizikový kapitál našeho operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. V rámci dohody s Evropským investičním fondem z ledna letošního roku o vytvoření takzvaného Fondu fondů získalo ministerstvo koinvestici z Evropského investičního fondu ve výši 10 mil. eur a k těmto ministerstvo poskytne z operačního programu dalších 40 mil. eur. Podpora formou investic rizikového kapitálu bude směřovat k zejména českým startupům.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. Ptám se paní poslankyně, zda má zájem o doplňující otázku. Má, můžete paní poslankyně.
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za odpověď, pane ministře. Využila bych doplňující otázku na to se zeptat, zda je vše v pořádku, pokud jde o výzvu na rozšíření vysokorychlostního internetu. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Slovo dávám panu ministrovi.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří Havlíček Vážené paní poslankyně, páni poslanci, budu reagovat na doplňující dotaz paní poslankyně Kovářové ve věci výzvy na vysokorychlostní internet. Už jsem tady o tom hovořil cca před 14 dny na plénu Poslanecké sněmovny, nicméně abych paní poslankyni informoval vaším prostřednictvím o aktuálním stavu. 31. března byla tato výzva vypsána s tím, že jsme vyšli vstříc sektoru, který řeší oblast vysokorychlostního internetu na území České republiky a rozhodli jsme se upravit jednu část hodnotícího modelu v rámci této výzvy, aby v rámci této výzvy mohlo být více úspěšných projektů v rámci jednotlivých takzvaných bílých míst, která nejsou dosud pokryta vysokorychlostním internetem. Probíhala procedura hlasování per rollam v rámci monitorovacího výboru, který tuto úpravu schválil poměrně jasnou většinou a byla podpořena také jednotlivými podnikatelskými svazy včetně Svazu průmyslu a dopravy a Hospodářské komory. Dnem 26. dubna je tedy otevřen příjem žádostí a věříme, že firmy se budou do tohoto programu co nejdříve hlásit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. Jako další vystoupí se svou interpelací pan poslanec Michal Kučera a bude interpelovat ministra dopravy ve věci situace na dálnici D8. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Ještě jednou dobrý den.
Vážený pane ministře, dovolte mi, abych se vás dotázal na několik informací týkajících se aktuálního stavu D8. Já už jsem v této věci dnes interpeloval pana premiéra, nicméně využiji této možnosti a chtěl bych se vás zeptat na aktuální situaci s forenzním auditem, to znamená, zda už byl zadán a kdy bude předložen Sněmovně.
Za druhé bych se rád zeptal, jaká je aktuálně situace právě se změnou hydro-ekologických poměrů dotčených obcí, které jsou právě u sesuvu ohroženy změnou poměrů podzemní vody, zda probíhá nějaký monitoring a hlavně, zda jsou už udělány nějaké závěry směrem právě k jednotlivým obcím.
Za třetí celkem jasná otázka. Kdy bude dálnice D8 zprovozněna v obou směrech?
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Slovo má ministr dopravy Daň Ťok.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážená paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych zareagoval na všechny tři otázky.
První otázka na forenzní audit - ten byl zadán. Teď se bude vypisovat výběrové řízení, je zpracována dokumentace, které bude podlimitní a budou osloveni vybraní uchazeči. Může se do něj samozřejmě přihlásit kdokoliv, ale konkrétně jsme oslovili velkou čtverku auditorů. Takže po zpracování tohoto auditu, jak byl zadán vládou nebo premiérem, určitě bude v příslušném termínu předán v Poslanecké sněmovně.
Co se týče monitoringu vody a těch dotčených obcí, tam mám informaci, že veškeré připomínky obcí byly vyřešeny. Já sám jsem se angažoval v pomoci obci Prackovice, která měla problém se svojí čistírnou odpadních vod, která samozřejmě nebyla zapříčiněna primárně výstavbou D8, nicméně jsme v rámci dobrých vztahů paní starostce pomohli a dotace, kterou by měla dostat na to, aby odstranila vady, které kanalizace a vůbec čistička má, jsou dohodnuty.
Co se týče dálnice D8, já bych si tady dovolil odcitovat, je zprovozněna. Byl jsem sám svědkem toho, když jsem byl na jednání se starosty, že si poměrně velmi pochvalovali, že poklesl provoz přes jejich vesnice, ať už podél Labe, tak i druhou stranou, nicméně jeden pravý jízdní pás této dálnice v úseku mezi kilometry 55,4 až 58,2 v prostoru Prackovické estakády je stále uzavřen. V oblasti násypu Prackovické estakády stále probíhají sanační práce, jejichž odezvy jsou monitorovány, a to i v podložení násypu pod pravým jízdním pásem. V současné době se provádí betonování kotevního věnce a kotvení v již vybudovaném statickém prvku. Tyto práce musí být prováděny v klimaticky vhodných podmínkách, jejich provádění se rovněž musí přizpůsobovat geologicky složitému podloží. Proto nebyly práce dokončeny v předpokládaném termínu. Rada expertů doporučuje na mostním objektu Prackovické estakády ponechat provoz dočasně na levém pásu dálnice i v následujícím období.
My máme dlouhodobou statistiku, že přestože se tam jezdí v jednom pruhu dálnice, tak v podstatě z tohoto důvodu tam nenastala doposud žádná kongesce a žádné omezení a provoz je v této oblasti plynulý, proto i já dneska nechci na nikoho tlačit. Celou záležitostí se minimálně jednou týdně zabývá Rada monitoringu, která je složena z odborníků a v okamžiku, kdy mě tato Rada monitoringu řekne, že je silnice nebo dálnice bez problému a že za to dávají ruku do ohně, tak to druhý den spustím.
Děkuji. ***