(17.50 hodin)
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, já se chci zeptat jenom na jednu záležitost, která se stala minulý týden ve středu, kdy byla velká zpoždění na trati mezi Prahou a Olomoucí. Může se stát, že spadne trolej, může se stát havárie apod., ale to podstatné je, že cestující nebyli řádně informováni ze strany pracovníků SŽDC na Hlavním nádraží, co se vlastně děje a proč ta zpoždění jsou tak dramatická. Vím, že konkrétně například LEO Express měl zpoždění více než 180 minut, ale i vlaky Českých drah a myslím i další dopravci měli výrazná zpoždění. Nejde mi o tu technickou věc, ale jde mi o informovanost, to znamená, že by prostě měli zaměstnanci SŽDC pružně reagovat na to, prostě aby lidé věděli, kdy asi zhruba vůbec odcestují. A myslím si, že ta informovanost by měla být lepší a že se to dosud nedaří. A nebylo to ani v té době, kdy byl velký problém s námrazou na železnici, myslím si, že 10. května, ve středu minulý týden, že to bylo podobně. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji a nyní má slovo pan ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně - už tady žádná není, tak vážení páni poslanci. Máte pravdu, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, máte pravdu, že se nám ne vždycky daří dobře informovat veřejnost o tom, co se stalo, co se bude dít, protože koncepce vlastně nádraží je taková, že se snažíme z nich všechny pracovníky vyhnat, mít dálkové ovládání a není, kdo by ty lidi, řekl bych, fyzicky informoval. Na druhé straně existuje velká spousta, nebo ne velká spousta, ale existují informační kanály přes internet nebo mobilní internet Českých drah, které o těchto věcech informují poměrně dobře.
To, co se stalo 10. května, je fakt, že hned někdy ráno byl, ne, omlouvám se, po třetí hodině odpoledne spadla trolej na hlavní trati před Pardubicemi a bohužel oprava trvala až téměř do osmé hodiny večer. Takto velká výluka prostě v této hlavní páteřní trati způsobila dost velký problém, protože tam jezdí vlaky v taktu deseti minut a rychle informovat všechny cestující bylo složité. SŽDC i s Českými dráhami se snažily dělat odklony, jezdit po jiné trati, ale tam je jenom jednokolejná, bylo to docela problematické.
My se v každém případě s Českými dráhami i s SŽDC, zvlášť po té známé kalamitě, která byla v roce 2014, bavíme o tom, že je potřeba lépe a více informovat, a budeme v tom pokračovat. Je to věc, která nemá jednoduché řešení a bude se muset dále řešit.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. Pan poslanec má zájem o doplňující dotaz.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za tu odpověď a mám radost z toho, že Ministerstvo i České dráhy to chtějí řešit. Ale já skutečně jsem v té době, protože jsem se dozvěděl o tom, že se tam čeká dlouho, tak jsem studoval jak stránky Českých drah, tak SŽDC a i odkazy na internetu, tam se objevovaly prostě ty světelné tabule s těmi zpožděními. Ale cestující říkali, že žádná informace, která by jim řekla, co se vlastně stalo nebo kdy konečně odcestují, podána nebyla. Čili toto je třeba zlepšit, protože ti lidé říkají, že to je velký problém, když nemají tu jistotu a nevědí a nikdo jim neřekne, co se bude dít v nejbližší době. Takže to je ten největší problém, který tam byl spatřován. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Pan ministr už nebude reagovat a má poslední minutu pan poslanec Bendl, aby přednesl svou interpelaci. Poslední interpelace může být podána maximálně v 17.55 hodin, pane poslanče. Máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: (Mimo mikrofon: Ministr tady není, ten se na to vykašlal.) Ministr sem trvale nechodí, takže to já to stihnu, protože na téhle interpelaci mi speciálně záleží.
Jde o to, že v lednu letošního roku bylo po několika pokutováních jednomu vlastníkovi odebráno na základě rozhodnutí Státní veterinární správy zhruba 76 nebo 78 koní, kteří byli dáni do takzvané předběžné náhradní péče městu Votice. A ono to vypadá jako legrace, nicméně těch 78 koní potřebuje nějakou veterinární péči, potřebuje seno, slámu, pastviny atd. Náklady činí zhruba 350 tisíc korun měsíčně. Počínající veterinární péče, kterou musela obec zajistit, byla do konce dubna 500 tisíc, do konce června to bude dalších 500 tisíc korun. Já jsem před třemi lety interpeloval ministra Jurečku, dokonce jsem byl zemědělským výborem doporučen do ministerské komise, která měla na starosti koncepci rozvoje koní před těmi třemi lety. Komise skončila, nic se nestalo, Ministerstvo zemědělství podle mých informací v téhle věci příliš nekoná. Ale stalo se to, co jsem předvídal, že zkrátka přijde takováto situace, která může zcela ochromit malé město nebo malou obec v okamžiku, kdy je v zájmu zvířat takovéto opatření udělat.
Tak se chci zeptat ministra, kdy pomůže městu Votice s krytím těchto nákladů. Protože tam není žádné, jestli o tom ví nebo podobně, myslím si, že o tom musí vědět. Kdy pomůže, jak pomůže. Jestliže umíme dát desítky, možná stovky milionů korun na opravy kapliček, musíme být schopni pomoct městu řešit takovouto situaci. A to ad jedna.
Ad dva se ptám, jak je na tom koncepce chovu koní a speciálně jak je na tom záležitost týkající se nakládání s týraným dobytkem, případně s týranými koňmi. Jak se k tomu stát chce stavět, zdali má vytvořen za ty tři roky už nějakou koncepci, která by tomuhle chaosu, a řeknu, finanční nejistotě měst a obcí zabránila. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nechal jsem vás dokončit ten projev, už nemáme kam spěchat. Vaše interpelace byla poslední pro dnešní den.
Konstatuji, že jsme pro dnešní jednací den ukončili projednávání ústních interpelací, a přerušuji jednání této schůze do zítra, 19. 5. 2017, 9.00 hodin, kdy budeme pokračovat v projednávání bodem 256, civilní letectví, třetí čtení. Všem vám děkuji a přeji vám příjemný zbytek odpoledne a večera. Na shledanou.
(Jednání skončilo v 17.58 hodin.)***