Pondělí 20. listopadu 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

4.
Návrh na zřízení mandátového a imunitního výboru a stanovení počtu členů

Poslanecká sněmovna v souladu se svým jednacím řádem jako první zřizuje mandátový a imunitní výbor, který má mj. za povinnost přezkoumat, zda jednotliví poslanci byli platně zvoleni.

Podle § 115 odst. 2 našeho jednacího řádu se výbory Poslanecké sněmovny ustavují podle zásady poměrného zastoupení. Nemám informaci o tom, že by došlo k nějaké dohodě na úrovni předsedů poslaneckých klubů, tudíž rovnou otevřu rozpravu a zeptám se, kdo se do rozpravy hlásí. Pan předseda Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Kolegyně a kolegové, dobrý den. Předsedové poslaneckých klubů se pokoušeli dohodnout, nicméně padaly různé návrhy, co se týká počtu členů mandátového a imunitního výboru, a asi nejlepší bude, když to bude nějaký průměr z více volebních období. Byli jsme zvyklí na to, že jsme tady měli 11 členů mandátového a imunitního výboru, byli jsme zvyklí, že jsme měli o něco málo více, 13, 15, já tedy navrhuji v této chvíli, aby mandátový a imunitní výbor měl 13 členů. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Hlásí se pan předseda Faltýnek, potom pan předseda Chvojka, potom pan předseda Farský.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Hezké odpoledne, kolegyně a kolegové. Já jsem poslal zhruba před 14 dny písemně návrh na ustavení počtu členů mandátového a imunitního výboru v počtu 11. Chtěl bych tento svůj návrh stáhnout. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Takže vy stahujete návrh na 11? Rozumím tomu správně. Děkuji. Pan předseda Chvojka.

 

Ministr vlády ČR Jan Chvojka Děkuji za slovo. Pane předsedo, kolegyně a kolegové, za klub ČSSD navrhuji, aby mandátový a imunitní výbor měl 15 členů, tak jako tomu bylo v minulém funkčním období. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan předseda Farský.

 

Poslanec Jan Farský: Vážené kolegyně a vážení kolegové, za klub Starostů a nezávislých bych chtěl navrhnout, aby mandátový a imunitní výbor měl členů 18.

Dovolím si krátké zdůvodnění. Pro Sněmovnu to neznamená nárůst nákladů, ale znamená to, že každý z poslaneckých klubů bude mít alespoň jednoho zástupce. Při čísle 15 dva z poslaneckých klubů nebudou mít zástupce a myslím si, že by to byla škoda, protože zároveň mandátový a imunitní výbor, jeho členové mají možnost nahlížet do žádostí o vydání a v tu chvíli by dva z klubů, které jsou zastoupeny ve Sněmovně, tuto možnost neměly a byly by o ni připraveny. Žádám vás tedy o to, aby počet členů mandátového a imunitního výboru byl 18.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedající Jan Hamáček: Ano. Paní poslankyně Němcová, potom pan předseda Bartošek.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo, vážený pane řídící schůze. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, předstupuji před vás proto, abych vám vysvětlila, jak důležité je ustavení mandátového a imunitního výboru pro chod Poslanecké sněmovny.

Jako bývalá předsedkyně tohoto výboru, předsedkyně, která mu předsedala v minulém volebním období, považuji za naprosto zásadní pro demokratický chod demokratického parlamentu, aby v takovém výboru byly zastoupeny všechny politické strany. Základním důvodem, proč to říkám, je to, že tento výbor jedná neveřejně. Vy, kteří jste zde noví členové, vezměte prosím v potaz to, že většina, nebo téměř všechny výbory zasedají veřejně a i v případě, jste-li malou politickou stranou s malým počtem poslanců, nedojde-li na vás podle toho klíče obsazení ani jednoho křesla v některém výboru, na to veřejné jednání můžete vyslat jiné poslance nebo oni tam mohou chodit sami podle svého rozhodnutí, nemohou hlasovat, ale všechny informace, všechny materiály mají k dispozici. Můžete tam poslat i stranické experty na dané téma a i oni ty informace budou mít a budou moci informace přenést do vašich poslaneckých klubů a budou pro vás moci být nějakým vodítkem, jak máte postupovat.

Mandátový a imunitní výbor jedná ze zákona neveřejně. To znamená, že pouze jeho členové mají k dispozici plnou sumu informací, která na tento výbor přichází. Ani vy ostatní poslanci, kteří nebudete členové tohoto výboru, na výbor nemůžete přijít, nemůžete se jeho jednání zúčastnit a nemůžete se s oněmi informacemi seznámit. Má-li demokraticky fungovat Parlament po volbách, které vyslaly do Poslanecké sněmovny devět politických uskupení, je nezbytně nutné, aby - podle mého názoru - těchto devět politických uskupení mělo svého zástupce v mandátovém a imunitním výboru.

Není to pouze proto, že se domníváme, že přijde nová žádost o vydání pana poslance Babiše a pana poslance Faltýnka. Během toho volebního období se mohou vyskytnout další klíčové věci, které pro každý poslanecký klub jsou důležité, a ty informace mají mít. Jestliže odepřete právo těmto menším stranám, které teď jsou menší, ale v budoucnu mohou být větší, a vy naopak se můžete stát těmi malými a budete tady příště stát a budete se dožadovat toho demokratického práva, tak se zle podepíšete pod charakter demokratické instituce, který má zůstat, a podle Ústavy je to základní předpoklad fungování naší společnosti, tedy Parlament jako celek, Poslanecká sněmovna, zvlášť jsme-li teď u jednání Poslanecké sněmovny jako její nově zvolení zástupci.

Chci vás požádat o to, abyste toto měli na paměti, abyste nepřipustili onu manipulaci se snížením počtu členů, protože ta manipulace, ty návrhy, které byly například na 11 členů, ale ten, který zde zaznívá od KSČM, na 13, je vlastně stejný, vylučuje některé strany z jednání výboru. A navíc připouští to, aby vítězné hnutí, hnutí ANO, dominantním způsobem ovládlo tento výbor, a k získání jakéhokoli rozhodnutí mu potom stačí přemluvit jednoho poslance z jiné strany a je takzvaně hotovo. Celé volební období si budou prosazovat a rozhodovat úplně, jak budou chtít.

Když se dívám na ty vaše nesmyslné vlajčičky tady (na stolcích poslanců ANO po celém sále jsou vlaječky "ANO, bude líp"), tak mi to připomíná Vítězný únor, a doufám, že v tom nebudeme pokračovat při ustavení mandátového a imunitního výboru, že hned v začátku nezakroutíte demokracii krkem jako vaši předchůdci, ke kterým se teď spojenectvím hnutí ANO - KSČM hlásíte.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk některých poslanců.)

 

Předsedající Jan Hamáček: Prosím pana předsedu Bartoška.

 

Poslanec Jan Bartošek: Vážený pane předsedající, vážené členky a členové vlády, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já si myslím, že stanovení počtu členů mandátového a imunitního výboru je zcela zásadní, protože předurčí další fungování této Poslanecké sněmovny. K tomu, abyste mohli plnit roli opozice, a možná, že vy, kteří se dnes cítíte, že jste součástí koalice, do budoucna můžete být v opozici, tak pochopíte, že to základní, co potřebujete, je mít dostatek kvalitních informací. A jednou z těch možností a nástrojů je, aby v mandátovém a imunitním výboru byly zastoupeny všechny politické strany, které jsou v Poslanecké sněmovně. Jestliže stanovíte počet menší a ten to neumožní, v tom případě odstavíte určité politické strany od informací, na které mají nárok.

Z toho důvodu vás vyzývám, abyste podpořili návrh na těch 18 členů, protože to do značné míry předurčí, jakým způsobem přemýšlíte o demokracii, o vztahu k opozici a respektování vašich partnerů, byť s nimi nesouhlasíte. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne, vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové. Nedá mi, abych nezareagoval na vystoupení pana předsedy Kováčika, který říkal, že jsme tu v historii měli různé počty. To je pravda. Ale ty počty se braly tak, aby vždy každá politická strana zvolená v Poslanecké sněmovně měla zastoupení v mandátovém a imunitním výboru. Máme za sebou sedm volebních období a ani jednou se nestalo, že by některý poslanecký klub neměl zastoupení v tomto výboru. A už máme jeden dobrý precedens z tohoto volebního období. V minulém volebním období jsme měli 15člennou volební komisi, a aby všechny strany měly zastoupení ve volební komisi, to znamená, aby se mohly vzájemně kontrolovat, když budou počítat hlasy, tak jsme před chvílí vzali na vědomí ustanovení 19členné volební komise. V tomto případě logicky vyšli ti, kteří mají nejvíc hlasů, vstříc těm, kteří mají nejméně hlasů. Tak jak je to logické u volební komise, tak je to logické i u mandátového a imunitního výboru. U všech jiných je to věc politické dohody a názory většiny. Tady, pokud projde návrh menší než 18, kterýkoliv, tak dva poslanecké kluby odřízne od informací. A i my ostatní, kteří budeme mít zastoupení v mandátovém a imunitním výboru, tak přece víme, že dostaneme jenom obecnou informaci od toho, co se ti členové výboru na tom jednání dozvědí. Nedostaneme konkrétní a nemůžeme to po nich ani chtít. Oni nám mohou jenom sdělit svůj názor a doporučit, jak postupovat, až budeme hlasovat o doporučení mandátového a imunitního výboru. Takže pokud jsme zřídili volební komisi tak, aby měly zastoupení logicky všechny poslanecké kluby, tak si myslím, že ve stejné logice bychom měli určit takový počet členů mandátového a imunitního výboru, aby tam opět měly zastoupení všechny poslanecké kluby.

U ostatních výborů, a mluvila o tom i paní poslankyně Němcová, vlastně v zásadě neplatí tento argument. Protože tam jednak mohou chodit i z těch stran, které tam mají zastoupení, jiní poslanci, jednání jsou veřejná, záleží na aktivitě každého, zda tam vystoupí, nebo ne. Nepamatuji si případ, že by poslanec, který není členem výboru, nedostal slovo na jiném výboru. Myslím, že je to naprosto běžné, zdvořilé a že to bude pokračovat i v tomto volebním období.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana předsedu Kalouska a potom paní poslankyně Kovářová, potom pan předseda Michálek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Pan poslanec Stanjura mě předešel. A já jsem chtěl především zdůraznit, že nikdy v minulosti se nestalo, aby nějaká politická frakce neměla své zastoupení v mandátovém a imunitním výboru. Pravda, nikdy tady také nebylo tolik frakcí.

A dovolte mi jednu historickou vzpomínku. Je to proto, že pravidla poměrného zastoupení, podle kterého rozpočítáváme své zastoupení do jednotlivých frakcí, se váží ještě k poměrnému volebnímu systému. Poměrný volební systém zaručoval, že pokud některá politická strana nebo hnutí překročily pět procent, měly minimálně deset poslanců. Proto také dlouho v jednacím řádu naší Sněmovny existovalo jako minimální číslo pro založení poslaneckého klubu deset. Protože míň jich být nemohlo při starém poměrném zastoupení. Tohle změnila praxe opoziční smlouvy, která zavedla tzv. d'Hondtův systém. Takže díky d'Hondtovu systému může vzniknout frakce teoreticky jenom tří poslanců, pěti poslanců. A je logické, že takoví pak nemohou mít zastoupení ve všech výborech, a také o to nikdo neusiluje. Ale ty dvě instituce, to je volební komise a to je mandátový a imunitní výbor, kde vám nikdo jiný nemůže garantovat férovost toho procesu a férovost toho jednání než ten váš vlastní zástupce, tam by toto pravidlo dodrženo být mělo. Proto se velmi přimlouvám za návrh pana předsedy Farského.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Než dám slovo paní poslankyni Kovářové, tak se ptám pana poslance Beitla, jestli to je faktická poznámka. Mám tady přihlášku k faktické poznámce. (Poslanec z lavice: Zmáčkl jsem mobilem.) Stahujete, dobře. Tak paní poslankyně Kovářová.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, k mému překvapení bylo navrženo, že počet členů by měl být 13. Já bych ráda připomněla článek 2 odst. 2 Ústavy, kde se praví, že lid je zdrojem veškeré státní moci a vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, tedy nás poslanců. Pokud by se odsouhlasil počet 13, tak klub STAN by tam neměl své zastoupení. A protože my zde zastupujeme lid, resp. naše voliče, a těch bylo více než 260 tisíc, byly by nám upřeny informace, nám poslancům, o tom, jak mluvila paní poslankyně Němcová. Ale nejenom nám poslancům, ale také našim voličům, kterých bylo více než 260 tisíc. Proto vás žádám, abyste podpořili variantu pana Farského a hlasovali pro počet 18. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Michálek a po něm pan předseda Kováčik.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, milá veřejnosti, klub Pirátů rovněž podporuje návrh na to, aby mandátový a imunitní výbor měl 18 členů. Jde o to, aby v něm byly zastoupeny všechny politické strany. My jsme o tom vysílali informace do médií. Ze strany ANO byly signály, že podporují to, aby v čele výboru byl někdo z opozice. A žádali dokonce, abychom přišli s konkrétním jménem, čili vygenerovali jsme nominaci Petra Gazdíka do čela mandátového a imunitního výboru. A nyní přicházejí návrhy, které mají ten počet snížit tak, aby se tam zástupce STAN vůbec nedostal, a tedy logicky nemohl ani stát v čele toho výboru. Čili v podstatě jediné východisko, k čemu to vede, je, že ANO tady instaluje do čela mandátového a imunitního výboru komunistu a ten následně bude spolurozhodovat o vydání Andreje Babiše. Tohle je opravdu trend, se kterým my se nemůžeme ztotožnit, a proto vás žádáme, pokud má platit to, že výbor má mít zástupce opozice, má být v čele toho výboru zástupce opozice a nikoliv strany, která vede kvazikoaliční vyjednávání, už společně předkládá návrh na zdanění církevních restitucí, tak nemůže opravdu dojít k tomu, abychom manipulacemi s počtem členů výboru dosáhli toho, že tam STAN a další strany, které v opozici budou, nebudou mít vůbec žádného zástupce.

Historicky ta situace už tady byla. Klub Úsvitu přímé demokracie, Tomio Okamura, neměl zástupce v mandátovém a imunitním výboru a ta situace je v podstatě tlačila do toho, aby zde na jednání Sněmovny rozhodovali, aniž by měli podrobnou znalost věci. My si myslíme, že tohle je vrcholně nedemokratické, že všechny kluby by měly mít svého zástupce, a proto prosazujeme návrh, aby měl mandátový a imunitní výbor 18 členů.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan předseda Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Tady znělo, že jsme tady z vůle voličů, to je pravda - jako že tedy kdyby měl komunista vést mandátový a imunitní výbor, tak to je nějaký ošklivý, nebo jak? My máme stejněprávné voliče jako vy všichni ostatní, takže povytahovat obočí nad tím, že by kterýkoli výbor měl vést komunista, mi připadá trošičku nemístné. Ale to jsem nechtěl, to jen jako odpověď na to, co tady znělo.

Proč 13 mimo jiné. Protože jsme v uplynulých dnech slyšeli, že právě ty strany, které tady předkládají, s výjimkou sociální demokracie tedy, se dohodly a přistupují k zahájení tohoto sněmovního období ve formě tzv. Demokratického bloku. A dokonce jsem viděl nějaké návrhy, kolik členů vedení Sněmovny, kolik výborů atd. atd. by takto ustavený Demokratický blok měl mít. Dokonce snad prý už - a to nevím, to mi když tak vyvraťte, šlo oficiální oznámení, že takovýto Demokratický blok byl vytvořen. No jo, ale v tom případě - a s tím jsme tak nějak také počítali i v tom počtu 13 - je Demokratický blok zastoupen. Mám pocit, že ano. A chtěl bych požádat, abyste podpořili můj návrh na 13 členů mandátového a imunitního výboru. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Fakticky, pane předsedo? (K poslanci Kalouskovi.) Pan předseda Kalousek faktická, potom fakticky pan předseda klubu ODS.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já si velmi vážím toho, že pan předseda Kováčik zaznamenal vznik něčeho, co se jmenuje Demokratický blok. Ale v takovém případě ho velmi poprosím, aby dočetl ještě pět vět dál, že to je sdružení podle jednacího řádu, které vzniká pouze za účelem ustavující schůze Poslanecké sněmovny, nikoliv za běžnou každodenní praxi volebního období, které nás čeká, a běžného jednání mandátového a imunitního výboru. Takže tento argument neobstojí před tím, že v mandátovém a imunitním výboru by měly být zastoupeny všechny frakce. Já vám to ofotím a dám vám to osobně, pane předsedo. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Mým prostřednictvím. (S úsměvem.) Prosím pana předsedu... Stahujete, ano. Tak v této fázi nemám žádné... Prosím pana vicepremiéra.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já si odpustím patetická slova o demokracii, jenom z praktického hlediska. Pokud budou jakékoli volby, tak pokud tam nemá nějaký klub svého zástupce, tak neplní tu roli kontrolní, tzn. aby tam nedocházelo ze stran ostatních klubů k nějaké manipulaci, aby tam byla kontrola, že všechny volby proběhly tak, jak mají, že všechno je spočítáno, že všechny věci, které se týkají potom kontroly, jak všechno proběhlo, tak si myslím, že dává skutečně logiku, aby v tomto případě, pokud se tam něco ověřuje, pokud se tam hlasuje např. o vydání apod., tak je dobré, aby tam byli zastoupeni všichni. Skutečně daňového poplatníka to nestojí ani korunu, není to žádné korýtko. Je to jen funkce kontrolní pro případ, že tam dojde k nějakému takovémuto hlasování s tím, že ve velmi citlivých případech, jako je právě ohledně imunitního výboru, si myslím, že to dává smysl. Takže já bych se také přimlouval za to, aby tam každý poslanecký klub měl svého zástupce. Nebudeme tady potom muset event. vyslýchat to, že přišel někdo s tím, že nemá důvěru k výsledkům jednání, protože tam nebyl zástupce daného klubu. To dává asi logiku. Myslím, že to nelze aplikovat na všechny ostatní výbory. Ale v tomto případě, obzvlášť u takto citlivých věcí, si myslím, že je dobré, aby potom i mandátový a imunitní výbor mohl právě tuto funkci jednoznačně plnit, tzn. kontrolovat tyto věci, probírat je, aby tam byli zástupci všech. Myslím, že to není nic tak zásadního, abychom se na tom zasekli. Na druhou stranu je to jen otázka nějaké velkorysosti. Skutečně Sněmovnu ani občany to nebude stát nic.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Farský a potom paní poslankyně Němcová, řádné přihlášky.

 

Poslanec Jan Farský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, argumentace tady zazněla. Já bych si přesto dovolil vás požádat. Nepochybuji o tom, že máte sílu na to prosadit si 13, 15 nebo kolik je potřeba členů. Ale já bych vás chtěl požádat, abyste nehlasovali silově, ale abyste hlasovali demokraticky. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Paní poslankyně Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji ještě jednou za slovo. Já přicházím jednak s poznámkou, kterou směřuji, vaším prostřednictvím prosím, k panu místopředsedovi Bělobrádkovi. Zúžit debatu pouze na to, jestli daňového poplatníka bude stát víc, nebo míň, pokud tam bude víc, nebo méně členů, to já bych si nedovolila. Myslím si, že tady je skutečně otázka toho případného demokratického deficitu, která nás má zajímat více. A v tuto chvíli, kdy mám dojem, že bylo řečeno už všechno, tak stejně bych chtěla po navrhovatelích těch konkrétních počtů, tedy ze strany KSČM, která navrhuje 13, ze strany ČSSD, která navrhuje 15, a ze strany STAN, kteří navrhují 18, aby nám řekli, kolik podle té přepočtové tabulky, která je tím poměrným číslem, by v jednotlivých případech v tom výboru zasedlo za jednotlivé strany poslanců. Věděli jsme dobře, že podle přepočtové tabulky při návrhu ANO, který byl stažen, při 11 členech by hnutí ANO mělo v tomto výboru 5 členů. Pokud by se stal předsedou, tak jak teď se o to usiluje, zástupce KSČM, bylo by to 6 z 11. A 6 z 11, asi umíme všichni počítat, znamená vždycky dostatečnou většinu na cokoli. Takže u počtu 11 to vím.

Prosím, aby navrhovatelé, kteří bezpochyby zejména počítali to, kolik hlasů tam pro co bude, nám tady natvrdo řekli, kolik těch hlasů pro co tam bude ve všech těchto třech variantách. Děkuji za to, pokud mi vyhovíte.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Ještě fakticky pan vicepremiér Bělobrádek.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, možná kdyby to bylo všechno předjednáno, tak jsme to nemuseli řešit tady. Tady myslím, že je trochu manažerské selhání těch, kteří vyjednávali.

A druhá věc. Chtěl bych paní kolegyni Němcové prostřednictvím pana předsedajícího říct, že já jsem to na nic nezúžil. Já to neignoruji. Jenom jsem se snažil vysvětlit i praktickou stránku, nikoli že bych zpochybňoval věci, které se týkají zastoupení a demokracie, to v žádném případě. Jen jsem si dovolil k tomu dát i tu praktickou stránku, to znamená, že potom by mohlo docházet ke zpochybnění usnesení tohoto výboru, pokud by tam neměly svoje zástupce všechny poslanecké kluby. V tomto případě u tohoto výboru to považuji skutečně za důležité. To se netýká těch ostatních výborů.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Myslím, že bude nejjednodušší, když ty počty přečtu z tabulky, kterou mám k dispozici, a nemusí vystupovat tři navrhovatelé.

V případě počtu členů 13 je složení výboru následující: ANO - 5; ODS - 2; Piráti - 1,5; SPD - 1,5. Tam bude muset dojít k nějaké politické dohodě. KSČM - 1; ČSSD - 1; KDU-ČSL - 1; TOP 09 - 0; STAN - 0.

U 15 je to: ANO 6; ODS 2; Piráti 2; SPD 2; KSČM, ČSSD a KDU-ČSL po jednom; TOP 09 a STAN 0.

Na 18 je to: ANO 7; ODS 2; Piráti 2; SPD 2; KSČM, ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN po jednom.

Takto to je podle tabulky poměrného zastoupení.

Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí. Pan kolega Pikal s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Pikal: Musím se přiznat, že je mi to trošku hloupé, ale chtěl bych upozornit všechny, jak to vlastně funguje, protože v případě, že se dohodneme na třinácti členech, kde vzniká jedna polovina, tak jednací řád Sněmovny jasně říká ve své příloze u volební komise, že se počet členů zvyšuje, protože se nedá rozdělit. Takže třináct, pokud počítáme s tím, že všechny kluby podají svoji nominaci samostatně, že nedojde k nějakému postavení bloku, je vlastně patnáct. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. To bude asi muset vyřešit volební komise v případě toho, že budou podány všechny nominace. Já pouze vycházím z čísel, které mám k dispozici. Děkuji.

Kolega Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Martin Kolovratník je zkušený předseda volební komise. (Rozhlíží se.) Už ho vidím. Sedával tam, tak se dívám na staré místo. Tak možná by nám mohl říci, kdy pokud by náhodou Sněmovna odhlasovala 13, jak má klub napsat nominaci na jeden a půl. Mně to není úplně jasné. Přece pokud podle nějakého poměrného systému například klubu ODS připadnou 2, tak přece nemůžou napsat 3. Pak nedávají ty nominace žádnou logiku. Takže pokud je tam jeden a půl, ať se na mě pan předseda Kováčik nezlobí, tak nám to může možná vysvětlit on, jestli napíšou jenom křestní jméno, nebo jenom příjmení. Jestli to bude třeba za komunisty pan poslanec Pavel Kováčik a k tomu Vojtěch, tak tomu rozumím, to je jeden a půl nominace. Ale takhle to úplně myšleno asi není.

 

Předsedající Jan Hamáček: Fakticky pan poslanec Vondráček.

 

Poslanec Radek Vondráček: Dobrý den, dámy a pánové. K vlastnímu překvapení vystupuji už na této schůzi. S tím jsem nepočítal.

Čistě z věcného hlediska do diskuse. Jednací řád v této věci předpokládá v prvé řadě dohodu klubů na prvním místě. Jestliže vystoupení pana kolegy za Piráty mělo znamenat jednoznačné prohlášení, že se nechtějí dohodnout, nebo ne, to by bylo třeba upřesnit.

Zadruhé bych chtěl říct, že se ta situace, buď třeba jeden a půl nebo 0,5 u různých počtů, a za současné situace to vypadá, že se tyto kluby střetnou na těch půlkách ještě i v jiném výboru. Takže úplně nejžádoucnější a předvídaná situace jednacím řádem je, že se ty kluby dohodnou. K té dohodě by mělo dojít nejlépe na jednání volební komise.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Ještě fakticky pan poslanec Pikal, potom řádně paní poslankyně Němcová.

 

Poslanec Vojtěch Pikal: Omlouvám se, nejsem právník, nemám právní vzdělání, jsem pouhý informatik. Ale článek 5 přílohy 2 odstavec 5 písmeno d) jasně říká, že nelze-li takto rozhodnout a místa ve výboru, komisi nejsou přidělena, zvětší se počet členů výboru o jedna. To je ten případ, o kterém se bavíme. Děkuji. (Rozpaky v sále.)

 

Předsedající Jan Hamáček: Potřeboval bych tedy pouze ujistit, tady se mluví o komisích, pravděpodobně to lze vztáhnout i na výbory... Paní poslankyně Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Přihlásila jsem se k řádnému slovu, ale budu krátká, takže by se to možná vešlo i do faktické poznámky. Překvapilo mě vystoupení pana poslance Vondráčka, o kterém se mluví, nebo už jsou ty dohody podle mě napevno uzavřeny, že bude náš budoucí předseda této komory. Já bych očekávala, že jako budoucí předseda Poslanecké sněmovny, který má navenek i dovnitř reprezentovat všechny síly, které sem byly zvoleny, tady vystoupí ne s tím, co říkal, ale naopak s tím, že řekne: já jako ten, kdo má stát v čele vás všech, žádám, aby ten počet v mandátovém a imunitním výboru byl takový, abyste tam všichni mohli být zastoupeni, aby práce Poslanecké sněmovny mohla postupovat tak, abych já s hrdostí a ctí mohl stát v jejím čele. Ne tady ty technicistní věci, kterými nás zahlcujete a které teď vůbec nejsou zajímavé. Teď je zajímavé, jakým způsobem, a já vás k tomu vyzývám, pane poslanče Vondráčku, prostřednictvím pana předsedajícího, byste se vy jako budoucí předseda Poslanecké sněmovny stavěl k této otázce počtu členů k mandátovému a imunitnímu výboru.

 

Předsedající Jan Hamáček: Teď tu mám jednu faktickou. To je poznámka pana poslance Vojtěcha Filipa. A potom je řádně přihlášen pan předseda Bartošek, pan poslanec Rakušan a pan ministr Jurečka, za předpokladu, že nechtějí uplatnit přednostní práva, tak to bude v tomto pořadí. Pokud by pan ministr chtěl přednostní právo, tak ho předřadím před pana poslance Rakušana. Prosím fakticky, pan poslanec Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Já jen opravdu fakticky. To neznamená, když Sněmovna rozhodne o třinácti členech, že je jich patnáct. To logicky nejde. To se opravdu technicky neřeší. Řeší se to tím, že ten, kdo má vyšší počet z těch obou klubů, které mají na jeden a půl nárok, dají dva návrhy, a ten, kdo má vyšší z toho druhého návrhu, ten je zvolen. Dočtěte si, pane kolego, volební řád. Tam to zjistíte. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Prosím oslovovat kolegy mým prostřednictvím. Pane předsedo, to je faktická? Ne, takže potom až po panu ministrovi. Prosím pana předsedu Bartoška.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo. Chtěl bych zde říct jednu skutečnost, a to je taková, že vždycky vítěz voleb skutečně udělal dohodu napříč kluby, bylo domluveno, jakým způsobem se rozdělí předsednictví v jednotlivých výborech, včetně stanovení počtu členů a tak dále. A je potřeba si uvědomit, že vítěz voleb rezignoval na to, aby tyto věci domluvil. Máme ustavující schůzi, která je nepřipravena. A je potřeba si uvědomit, že ji nepřipravili zástupci hnutí ANO, konkrétně pan Babiš, Faltýnek a Vondráček, kteří vyjednávali za hnutí ANO. Stejným způsobem jsou nepřipraveny další výbory a další pozice v Poslanecké sněmovně. A je potřeba si uvědomit jednu věc, jak jsme jako Poslanecká sněmovna vnímáni, že nejsme schopni se ustanovit ani na tom, jestli mandátový a imunitní výbor bude mít 15, anebo 18 členů. Takže v konečném důsledku se to obrací proti poslancům Poslanecké sněmovny. Ale zodpovědnost za to, že nejsme domluveni, jde za vítězem voleb a to je hnutí ANO.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan poslanec Rakušan, potom pan ministr Jurečka.

 

Poslanec Vít Rakušan: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, ani já jsem nečekal, že na prvním zasedání Poslanecké sněmovny budu vystupovat, ale když tady slyším tu technicistní diskuzi o tom, jestli 13,5 vlastně znamená 15, a my tady máme poměrně jednoduchý a přehledný návrh pana předsedy poslaneckého klubu Starostů a nezávislých Farského o tom, aby mandátový a imunitní výbor měl 18 členů, respektoval tak základní demokratickou danou, že mandátový a imunitní výbor prostě má být zastoupen všemi hnutími a stranami ve Sněmovně, a mně opravdu překvapuje, že na prvním zasedání Poslanecké sněmovny se ukazuje, že velkorysost vítěze, kterým je bezesporu hnutí ANO, je prostě nulová! Podívejte se, že my si neříkáme o funkce. My jsme ochotni být pouhými členy mandátového a imunitního výboru bez toho, abychom za to měli korunu nějakého příplatku k našemu poslaneckému platu. My si říkáme dobrovolně o práci, my si říkáme dobrovolně o to, abychom mohli plnit roli opozice v Poslanecké sněmovně. Já skutečně nechápu a chtěl bych to od někoho vysvětlit, kde je ta bariéra k tomu, aby prostě měly všechny strany a hnutí možnost pracovat v mandátovém a imunitním výboru. Vždyť se přeci o nic nejedná. My vás o to tady s pokorou žádáme, s pokorou nejmenších klubů žádáme vítěze voleb, aby byl velkorysý. O nic jiného tady dneska nejde! Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan ministr Jurečka, potom pan předseda volební komise.

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, musím říci, a jsou tady lidé, kteří mi to potvrdí, minimálně pan Faltýnek. Pan poslanec Faltýnek je schopen deklarovat to, že před čtyřmi lety, když byla vítězem voleb sociální demokracie, tak jsme zhruba po třech týdnech jednání měli jasno o představě ustavující schůze Poslanecké sněmovny, o rozdělení jednotlivých výborů, dokonce i obsazení podvýborů. Tehdy jsme chodili k Romanu Sklenákovi coby vítěznému zástupci a předsedovi poslaneckého klubu ČSSD a já jsem tam chodil za KDU-ČSL a tyto věci jsme dojednávali jako rodící se vládní koalice, a pak se tyto věci stihly oddiskutovat i s opozičními stranami v Poslanecké sněmovně a tato schůze byla prosta těchto dohadů o tom, jestli 13, 15 nebo 18. Prostě na těch věcech byla shoda napříč celou Poslaneckou sněmovnou.

Mě mrzí, že tady teď tu diskuzi musíme absolvovat, a mrzí mě to o to víc, protože před dvěma týdny, když jsme byli na druhém jednání za KDU-ČSL na klubu ANO, tak když jsme odcházeli, tak tehdy jak pan poslanec Vondráček, tak pan poslanec Faltýnek a pan poslanec Babiš nám řekli, když já jsem říkal: je problém, pokud tady není jasně ustanovená vládní koaliční většina - to já nevím, jestli je, nebo není, to nevíme nikdo, ale pokud není, tak je potřeba svolat jednání všech politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně a dohodnout se na tom, jakým způsobem proběhne ustavující schůze a jakým způsobem budou rozděleny jednotlivé výbory, včetně počtů jejich členů, včetně podvýborů. Bylo nám přislíbeno, že ta schůzka se odehraje v týdnu před jednáním Sněmovny, před jednáním ustavující schůze. Minulý týden žádná taková schůzka nebyla. Takže my tady teď budeme řešit mandátový a imunitní výbor. A jakým způsobem to budeme řešit, až se budou ustavovat jednotlivé výbory? To tam také necháme ty jednotlivé výbory tak dlouho diskutovat o tom, jaké má být rozdělení, jaké mají být počty atd.?

Takže já bych možná apeloval na to, ještě pořád je na to čas, aby vítěz voleb, kterého respektujeme, je to ANO o parník před námi všemi, aby jednak bylo velkorysé teď, protože si myslím, že i poslanci ODS, i poslanci ČSSD za posledních osm let mají zkušenost s tím, že jednou někdo může být nahoře a jednou také dole, takže je potřeba, aby opravdu mandátový a imunitní výbor měl zastoupení všech stran v Poslanecké sněmovně. Takže já bych byl rád, abychom se k tomu postavili, jak říká pan poslanec Rakušan, velkoryse, ale zároveň abychom si řekli, jestli toto chceme absolvovat v příštích dnech u diskuzí a jednání každého dalšího výboru, když ta dohoda tady prostě není. A to je to, co nám nejvíc vadí, co jsme kritizovali, že prostě není dohoda, která byla slibována.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Kolovratníka.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, mě mrzí, že ta dohoda není, že je to už v úvodu takhle složité, ale holt tak asi bude vypadat naše volební období, že to nebudeme mít tady ve Sněmovně jednoduché. Já za volební komisi a za sebe chci poděkovat panu poslanci Stanjurovi za ta slova o zkušeném předsedovi volební komise, ale musím říci, že tohle je i pro mě nová situace. Neměli jsme takovýto spor nebo takovýto nesoulad za poslední volební období.

A já se teď zdržím těch politických proklamací nebo prohlášení, budu hovořit čistě technicistně. Potvrzuji slova pana poslance Pikala, který se díval do volebního řádu velmi pečlivě. Skutečně v článku 5 odst. 5 paragraf (?) d) tohle podchycuje a říká, budu citovat: "nelze-li takto rozhodnout a místa ve výboru nejsou přidělena," to znamená, dojde k nějakým zbytkům, to jsou ty poloviny, "zvětší se počet členů výboru nebo komise o jednoho a postupuje se znovu podle algoritmu písmen a) až d)". Problém je v tom, že pokud takhle budeme postupovat, tak potom budu vycházet z toho, že ten nově ustavený blok podá svoje nominace - podle informací já už oficiálně ten dokument mám u sebe, to znamená, nově ustavený Demokratický blok podá svoje návrhy tak, jak avizoval, tak potom číslo 13 se stává dokonce číslem 16. Až na počtu 16 dochází opět matematicky k té rovnováze a jsou rozděleny mandáty na celé počty.

A za sebe ze své zkušenosti, co mohu říci, jak z toho ven, on volební řád také v článku 5 v odst. 2 říká: "Návrhy na členy výboru nebo komise předkládají komisi poslanecké kluby. V návrhu uvedou kandidáty pro jednotlivé výbory nebo komise v pořadí, které je závazné." To znamená, od každého z vás dostaneme očíslovaný seznam - 1, 2, 3, 4. A já tam vidím dvě možnosti. Buď se dohodneme na komisi, že ti, kteří jsou - teď mi promiňte ten výraz - takzvaně za čarou, to znamená, už tam zbývá ten zbytek 0,5, tak komise nemůže tu nominaci přijmout, a pak by nemohli být do toho orgánu, a teď nemluvím pouze tedy o mandátovém a imunitním výboru, ale teoreticky o dalších orgánech, kde by k tomu sporu došlo, anebo komise může navrhnout ono zvýšení počtu členů. Ale tady chci říct, nemyslím si, a je to možná na debatu i s legislativou, že volební komise může navrhovat nebo může měnit samovolně počet členů nějakého orgánu. Musel by to být návrh, který předložíme vám, Sněmovně, a o tom návrhu by se muselo hlasovat.

A pak mě napadá ještě jedno možné řešení, jak z té situace ven. Pokud teď za malou chvíli Sněmovna hlasováním rozhodne o nějakém počtu - já teď nechci předjímat a prosím, berte to opravdu ilustračně, pokud by to například bylo ono číslo 13, tak my obdržíme do komise dnes večer třeba 15, 16 nebo 17 návrhů, tak pak druhé a možná demokratické řešení by bylo to, že my ten seznam jako komise předložíme plénu a bude se hlasovat o každém jednom navrženém poslanci, a členy toho orgánu se tedy stanou ti, kteří opět získají největší počty hlasů. Ale berte to teď jako moji rychlou reakci na ten spor. Uznávám, že tahle druhá varianta by jednacímu a volebnímu řádu neodpovídala úplně zcela. To respektuji. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Fakticky pan poslanec Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: My tedy určitě preferujeme dohodu, protože to, co teď nastínil pan předseda Kolovratník, je sice možné, ale znamená to, že ve středu nebudeme volit předsedu Sněmovny. Protože když dneska odhlasujeme 13, pak přijde 15 nominací, musíme postupovat podle zákona, a jednací řád je zákon, to znamená, ve středu se vrátíme k tomu, že určíme znova počet členů mandátového a imunitního a znova vyhlásíme lhůty na nominace a volit budeme v pátek. Tak sami zvažte, co je lepší. Buď se dohodnout, v tomto případě na 18, a ve středu normálně dopoledne volit, jak všichni počítáme, nebo to necháme takhle. Zjistíme, že 1,5 nejsme schopni naplnit. Vy nám jako volební komise podáte tuto zprávu. Nemůžeme takhle postupovat, že budeme hlasovat po jménech ve smyslu, že rozhodneme, kdo má dva a kdo má jeden, to popřeme zákon. To znamená, jediný logický krok by byl, že ve středu přijdete sem, vy jako předseda volební komise, a řeknete 13, jsou tam půlky. Abychom naplnili zákon, navrhuji, aby Sněmovna stanovila jiný počet. Až to stanovíme, tak znova budete muset vyhlásit lhůty na nominace... (Projevy nesouhlasu z pléna.) Musí to tak být. V tom případě se neustaví mandátový a imunitní výbor a nemůžeme dál pokračovat. To je celé. Nám to nepřipadá vhodné, ani efektivní. Nám připadá mnohem rychlejší pro ustavující schůzi Poslanecké sněmovny dohodnout se, udělat dneska nominace, ve středu je potvrdit a jít volit předsedu Poslanecké sněmovny a všechny ostatní volby, které máme na této schůzi před sebou. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Mám tady dvě faktické poznámky a několik řádných. Takže pustím faktické. První pan vicepremiér Bělobrádek. Potom pan poslanec Pikal fakticky a pak pan poslanec Benda, Bartošek a další s řádnými přihláškami.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, ve volební komisi jsou zastoupeni všichni. Je to logické. Je to kvůli volbám. Proč to nemůže být v mandátovém a imunitním výboru, když tam můžou být citlivé věci, aby tam měli zástupce všichni? Tam nejde o nějakou odbornost. Tam jde přeci o citlivé věci. Já tomu nerozumím. Jestli je někdo schopen mně vysvětlit, proč ve volební komisi můžeme mít zástupce všech klubů a proč v mandátovém a imunitním výboru nemůžeme. Já už jsem o tom mluvil a znova se na to ptám. U těch voleb je to jasné. A myslím, že to stejně tak jasné je přeci u té kontroly, která je v mandátovém a imunitním výboru. Nevidím v tom rozdíl.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec Pikal fakticky.

 

Poslanec Vojtěch Pikal: Děkuji. Mně tedy přijde zvláštní, že my Piráti tady máme vykládat ten zákon, ale asi je to potřeba. Takže jak to reálně probíhá podle toho zákona. Stanovíme si tedy počet členů výboru. Každý klub potom má nějaký odhad, kolik členů výboru na něj připadá. Ovšem ty kluby se můžou sloučit. Můžete si k sobě připojit nějaké nezávislé poslance, kdyby se vyskytli do té doby. A podle počtu, kolik těch lidí je v klubu nebo v té frakci, která to podává společně, se určuje volební číslo. Podle toho volebního čísla se vypočítá, kolik na kterou frakci připadá mandátů v daném výboru. Pokud by tam byly zbytky, to číslo se automaticky zvětšuje podle zákona. S ním se vůbec nebavíme o jménech. Pokud jsou tam stále zbytky, což se může stát, máme zvláštní situaci, že dvě dvojice klubů mají stejný počet mandátů, takže ta volební čísla jsou často stejná, k těm zbytkům dochází často, znovu se to zvyšuje. A pak teprve, až je to stanoveno tak, že tam nejsou žádné zbytky pro ty mandáty, že lze rozdělit všechny pozice jasně, tak se vezmou ty očíslované seznamy a svrchu podle těch seznamů očíslovaných se přidělují ty mandáty.

To je zákon. To je můj názor právního laika. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pan poslanec Benda s řádnou přihláškou. Potom pan předseda Bartošek.

 

Poslanec Marek Benda: Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, nečekal jsem, že budu na první schůzi vystupovat. Ale ukázalo se, že jednací řád je opravdu problém a budeme se ho muset skutečně začít učit.

Komise, resp. výbory musí být ustaveny na základě zásady poměrného zastoupení. Žádná představa předsedy volební komise, že se dá tady hlasovat o tom, že předloží 16 jmen a z nich se 13 vybere - je prostě absolutně nemyslitelná a je v absolutním rozporu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny. Psali jsme ho tak proto, aby vždycky všechny kluby měly zastoupení podle svého výběru. Říkám podle svého výběru. A bylo to po slovenských zkušenostech, kdy vítězné hnutí Vladimíra Mečiara po jedněch volbách vyhnalo opoziční politiky (nesroz.) do výboru pro životní prostředí, nikoliv tam, kam si přáli. Proto se výbory ustavují na základě zásady poměrného zastoupení a jinak to býti nemůže. Takže nemůžeme hlasovat. To je první poznámka.

K tomu, co říkal pan kolega Pikal. Má hlubokou pravdu, ale jenom v některých číslech. Tam je problém, že se, ano, stanoví se to směrné číslo a písmeno c) jasně říká, jak se rozděluje. Pokud má někdo půlku... pokud má někdo zbytek, přidělí se tomu, kdo má větší zbytek. Pokud ty zbytky jsou stejné, přidělí se většímu klubu. Tam je stále ještě jasno. Jediný problém vzniká v situaci, kdy stejný zbytek zůstává pro dva kluby, které mají stejné číslo, což je přesně dnešní situace, situace Pirátů a SPD, která je neřešitelná. A pak ten, kdo navrhne - ten, kdo navrhne. A je mi líto, že to je pan kolega Kováčik, který je jinak tady poměrně zkušeným matadorem, který navrhne vchod do neřešitelné situace a pokouší se tím zablokovat jednání Poslanecké sněmovny, tak jak bylo řečeno. Buď se prostě nepodíval na ta čísla, nebo jeho snahou je zbořit jednání Poslanecké sněmovny. Protože opravdu to nemůže dopadnout podle zákona jinak, než že přijde volební komise ve středu, řekne "třináct se rozdělit nedá a navrhujeme čtrnáct". A o tom musí Poslanecká sněmovna zřejmě znovu hlasovat.

Takže prosím pana kolegu Kováčika, aby svůj návrh stáhl a neblokoval dál jednání Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Předsedající Jan Hamáček: Kolega Bartošek byl přihlášený řádně, takže nemusí uplatňovat faktickou. Jenom kolegu Bendu upozorňuji, že čtrnáct je stejný problém jako třináct. Takže tím pádem je tam také jeden a půl. Prosím pana místopředsedu... pardon, pana poslance Bartoška a předsedu poslaneckého klubu KDU-ČSL. Já si na ty nové tituly ještě nejsem schopen zvyknout. (S úsměvem.) Prosím.

 

Poslanec Jan Bartošek: Já vám děkuji za slovo. Tak jak sleduji probíhající diskusi, připadá mi poněkud nedůstojné, abychom tady diskutovali o tom, zda máme mít třináct, patnáct nebo kolik členů. To skutečně mělo být domluveno před ustavující schůzí. A z toho důvodu dávám procedurální návrh, abychom přerušili jednání Poslanecké sněmovny do té doby, než bude napříč poslaneckými kluby vydiskutován počet, nebudeme se o tom handrkovat na plénu, a poté bude připraven návrh, o kterém dáme hlasovat. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Mám to brát jako procedurální návrh? Já o tom samozřejmě nechám hlasovat. Jenom prosím pana poslance Bartoška, aby tedy přesně zformuloval tu podmínku. A já jenom upozorňuji, že to... Jenom pane kolego upozorňuji, že pokud to takto odhlasujeme, tak přerušíme ustavující schůzi Sněmovny do doby, než se všech devět klubů na něčem shodne, a dáme tím možnost jednomu klubu zablokovat ustavující schůzi Sněmovny. (S úsměvem.) Ano.

 

Poslanec Jan Bartošek: V tom případě dávám procedurální návrh přerušit jednání Poslanecké sněmovny do středy do devíti hodin ráno. A do té doby ať se domluví předsedové poslaneckých klubů na tom, jaký stanoví počet... (Rozruch v sále.) Já jsem dal procedurální návrh a chci, aby o něm bylo dáno hlasovat bezprodleně. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Je tady avízo poslaneckého klubu ANO na přestávku, ale procedurální návrh se hlasuje bez rozpravy. To znamená, já nemohu dát slovo panu předsedovi Faltýnkovi.

 

Budeme tedy hlasovat o procedurálním návrhu, který přednesl pan předseda Bartošek, a to je na přerušení schůze do středy 22. do devíti hodin.

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 3. Přihlášeno je 198, pro 50, proti 129. Tento návrh přijat nebyl.

 

Já prosím pana předsedu Faltýnka... Úplně správně by to mělo být tak, že teď byl s faktickou poznámkou pan ministr Pelikán. Pokud si ji přeje uplatnit, tak mu dám prostor. A pak dám slovo panu předsedovi Faltýnkovi.

 

Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, to je skutečně technická otázka. Chtěl bych poprosit představitele toho bloku, zda by nám jasně řekli, zda ten blok chtějí použít jako blok pro účely výpočtu toho poměru, nebo ne. Nám v tom nebylo úplně jasno. Ono je to důležité z hlediska těch možných počtů. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Tak. Pan předseda Faltýnek s přednostním právem... Ale teď jste přihlášen vy, pane předsedo. Tak buď nám něco řeknete, nebo stáhněte přihlášku.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo. Takže pan předseda Stanjura nechce odpovídat. Takže já bych poprosil o přestávku na náš klub v trvání třiceti minut. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Třicet minut. To znamená, sejdeme se v 15.20... Já bych to, pokud dovolíte na 15.20 hodin. Nebo třicet, pane předsedo? Pane předsedo Faltýnku? Stačí 15.20? 15.30. Dobrá. V tom případě se sejdeme v 15.30 hodin. Do té doby přerušuji jednání.

 

(Jednání přerušeno ve 14.49 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 15.30 hodin.)

 

Předsedající Jan Hamáček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci a vážení členové vlády, je 15.30 hodin, budeme tedy pokračovat. Mám zde dvě přihlášky s přednostním právem - pan předseda Chvojka, potom pan předseda Kováčik.

 

Ministr vlády ČR Jan Chvojka Děkuji za slovo. Pane předsedo, kolegyně, kolegové, my jsme jako klub ČSSD zasedli a chceme stáhnout náš původní návrh na to, aby měl mandátový a imunitní výbor 15 členů. Nakonec se přikláníme k tomu, aby v mandátovém a imunitním výboru byly zastoupeny všechny strany právě z toho důvodu, že mandátový a imunitní výbor je jedinečný v tom, jak funguje. Je to výbor, který funguje neveřejně. Je pravda, že i ti zástupci nejmenších stran by měli mít informace o tom, co se na daném mandátovém a imunitním výboru zrovna probírá.

Chtěl bych jenom upozornit, že to je výjimka z toho, co jsme si řekli, že jinak co se týče toho pravicového takzvaně demokratického bloku by oni tam samozřejmě zastoupení měli, v tom mandátovém a imunitním výboru, protože pokud vystupují jako blok, tak tam zastoupení je. Tak my nyní ustoupíme a splníme jejich přání, to znamená, ať jsou tam zastoupeny všechny strany. Ale je to jenom výjimka. Příště už budeme brát Demokratický blok jako blok, který vystupuje jako blok. Děkujeme.

 

Předsedající Jan Hamáček: Pane předsedo Stanjuro, to byla faktická? Nic, dobře. Tak pan předseda Kováčik a potom pan předseda Faltýnek.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Dneska je to tady, kolegyně a kolegové, samý blok. Já bych rád odblokoval to jednání, protože mám pocit, že z věcného domlouvání se dostáváme do roviny, která ten hlavní cíl, který má dnešní v uvozovkách zaměstnání splnit, poněkud odsouvá. Abych tedy odblokoval celou tu situaci, napomohl tomu, aby naše ctihodné shromáždění mohlo pokračovat dále v plnění úkolů, které má před sebou v programu této schůze, modifikuji svůj návrh ze 13 členů mandátového a imunitního výboru na 19. Berte tedy 19 členů mandátového a imunitního výboru jako návrh KSČM. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Faltýnek.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl podpořit také ten návrh po poradě v našem klubu na 19 členů. Nicméně já jsem si konečně přečetl stanovisko toho čtyřbloku, které není pouze pro tuto schůzi, to je v podstatě společný postup pro celé čtyřleté volební období. (Hlas z pléna: Pro volby.) Pro volby, ano pro volby. A při tomto postupu by byl možný i 17členný mandátový a imunitní výbor, kdyby v podstatě blok ODS, KDU, TOP a STAN měl čtyři, jsou to čtyři subjekty a měly by čtyři zástupce. Ale přikláníme se k tomu návrhu, který tady přednesl kolega Kováčik na 19 členů mandátového výboru. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak aby bylo úplně jasno - až budeme potřebovat tiskového mluvčího, tak si někoho najdeme v Demokratickém bloku a nebude to Jaroslav Faltýnek. Ale my ho nepotřebujeme, protože jednací řád je úplně jednoduchý. Já jsem ten dokument odevzdal předsedovi volební komise. Je to sdružení podle článku 7 přílohy číslo 2 jednacího řádu za účelem voleb na ustavující, případně druhé schůzi, protože na první, ustavující schůzi nestihneme naplnit výbory, ani nemůžeme stihnout ze zákona. Tak nám tady neříkejte, na jak dlouho to je nebo ne, nechte to na nás. Je to za účelem, tak jak je to přesně popsáno, voleb do vedení Poslanecké sněmovny a ustanovení výborů, komisí a delegací. Pokud to bude všechno dobře, tak to budeme mít velmi rychle hotovo. Ale jsem rád, že už jsem neslyšel, jako už jsem slyšel tolikrát a vždycky jsem tu ruku dal zpátky - já si pamatuji dobu, kdy byly takzvané iniciativy a takzvaně nezávislí. Takže to není žádný takzvaný bok. Je to sdružení klubů za účelem voleb podle jednacího řádu. Takže takzvanému tiskovému mluvčímu tohoto bloku vzkazuji: Nepotřebujeme tiskového mluvčího, nebudete to ani vy, pane předsedo Faltýnku prostřednictvím pana předsedajícího.

 

Předsedající Jan Hamáček: Ještě vidím přihlášku pana poslance předsedy Farského a ještě pan předseda Michalík.

 

Poslanec Jan Farský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já stahuji svůj návrh na 18členný mandátový a imunitní výbor a chtěl bych poděkovat, že argumenty, které tady zazněly, byly vyslyšeny a že se názor, tak jak byl předem dohodnut, podařilo změnit. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Michalík.

 

Poslanec Jakub Michálek: Pane předsedající, já se jmenuji Jakub Michálek, jenom pro zápis. (Předsedající: Já se omlouvám.)

Chtěl jsem se zeptat, jaké jsou ty důvody, proč tedy je nyní předkládán na základě jednání, které probíhalo tak, že přišly návrhy na 11, 13 a 15 členů, proč výsledek není v tomto rozmezí, ale někde úplně mimo - je 19 členů. Mě by zajímalo, jaké je rozumné, logické odůvodnění tohoto návrhu (šum v sále), protože jediné logické vysvětlení, které já jsem našel, je, že se zvyšuje relativní zastoupení členů ANO ve výboru oproti našemu návrhu na 18 členů. Takže z tohoto důvodu my trváme jako klub na těch 18 členech, protože tento kompromis nemá jiný smysl než zvýšit počet členů hnutí ANO v tomto výboru. Protože když se podíváte na tu tabulku, tak při 18 členech má hnutí ANO 7 členů a při 19 členech má hnutí ANO 8 členů. Čili zase se přišlo s tím, že je to nějaká číselná manipulace, která vyhovuje hnutí ANO. Podle mého názoru bychom se měli řídit těmi návrhy, které tady byly předneseny, a pokud STAN svůj návrh stahuje, jenom že to takhle jakoby "vydýlovali" za to, že tam ANO bude mít o jednoho člena víc, tak my budeme trvat na tom původním návrhu na 18 členů výboru. Děkuji.

 

Předsedající Jan Hamáček: Dobře. Takže já ten váš návrh registruji. Pokud se nikdo dál nehlásí, tak rozpravu končím.

Vzhledem k tomu, že - a prosím, abyste mě případně kontrolovali... První návrh padl z úst pana poslance Kováčika - 13, ten byl později modifikován na 19. Pan poslanec Chvojka navrhoval 15, tento návrh byl stažen. Pan poslanec Farský navrhoval 18, tento návrh byl stažen. A pan předseda Michálek - ještě jednou se omlouvám - navrhl 18. V tom případu budu postupovat tak, že za základní návrh vezmu 19 - to je to, co přednesl pan předseda Kováčik, protože to přednesl dříve než pan předseda klubu Pirátů, a počet 18 vezmu jako protinávrh proti návrhu pana poslance Kováčika. Takto o tom budeme hlasovat.

Je s touto procedurou souhlas? Pan předseda Koníček.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Pane předsedající, já nezpochybňuji váš postup, ale měli bychom postupovat podle § 72 odst. 2 - když je podáno více návrhů, kde se liší jenom číslem, tak by mělo být orientační hlasování.

 

Předsedající Jan Hamáček: To je orientační hlasování. Já jsem ho měl připravené na počet návrhů tři a více. Pokud je pouze návrh a protinávrh, tak si myslím, že to můžeme zvládnout takto. Ale nebráním se tomu. Netrváte na tom. Takže je souhlas s tím, že budeme postupovat tak, že budeme hlasovat o protinávrhu a potom o původním návrhu. Děkuji.

 

V tom případě budeme hlasovat nejprve o protinávrhu klubu Pirátů, to znamená: Poslanecká sněmovna zřizuje mandátový a imunitní výbor a stanoví počet jeho členů na 18. Je jasné, o čem hlasujeme?

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 4. Přihlášeno je 199, pro 56, proti 100. Tento návrh nebyl přijat.

 

Budeme hlasovat o původním návrhu, který zní: Poslanecká sněmovna zřizuje mandátový a imunitní výbor a stanoví počet jeho členů na 19.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 5. Přihlášeno je 199, pro 184, proti 19. Tento návrh byl přijat a já konstatuji, že jsme návrh usnesení schválili. Končím tím bod číslo 4.

Čeká nás poslední bod této části jednání a to je

Aktualizováno 7. 11. 2021 v 16:49.




Přihlásit/registrovat se do ISP