(11.10 hodin)
(pokračuje Gazdík)
A pak vás chci požádat ještě o jednu věc. Byla tady jedna důchodová reforma, kterou vláda Petra Nečase prosadila ve Sněmovně, a pak přišla jiná vláda a bez náhrady ji zrušila. Prosím, pojďme o té důchodové reformě diskutovat. Přizvěte opozici, která je dnes opozicí, ale příště může být vládní koalicí, přispějte k diskuzi. Protože to, co důchodový systém potřebuje nejvíc, je stabilita. A není možné, aby jedna vláda něco zaváděla a jiná to rušila. Proto vás vyzývám, pojďme ty otázky společně s opozicí řešit. My Starostové jsme na to kdykoliv připraveni.
A znovu vás žádám, pane premiére či paní ministryně, prosím, jaký je termín předložení důchodové reformy do Sněmovny? Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S přednostním právem nyní paní ministryně Maláčová, po ní s přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Já si myslím, že se tady - prostřednictvím pana předsedajícího na pana předsedu Stanjuru - míchají jablka a hrušky dohromady a že se tady hází čísly, která tady spolu ale vzájemně nesouvisí. Proto bych ráda tu debatu strukturovala a upozornila na to, že IT systémy na Ministerstvu práce a sociálních věcí jsou funkční. K čemu ale došlo? Senátoři si spletli pojmy, vymysleli si nové a místo toho, aby začali pracovat s pojmy, s kterými naše IT systémy běžně pracují, jako je datum přiznání penze, tak si vymysleli datum první splátky důchodu. To je potřeba uvést na pravou míru. Když chci nějakým způsobem měnit kompletní systém, tak nebylo by nic jednoduššího, než přijít za Českou správou sociálního zabezpečení, zeptat se, s jakými pracuje pojmy, a potom od těchto pojmů odvést těch 25 let. To by bylo velmi jednoduché řešení, funkční, a pak by nemohl nikdo říct ani slovo.
Druhá věc. Vládní návrh je spravedlivější, už jsem to zmiňovala. Je odvinut od těch 85 let, protože to je hranice věku, kdy i podle mezinárodních měřítek lidé potřebují více péče, mají větší náklady a výdaje na zdravotní pomůcky a také léky. A samozřejmě je to věková skupina obyvatel, takzvaných starodůchodců.
Další věc. Velmi oceňuji, že ODS v sobě objevila sociální citlivost a stará se o naše důchodkyně a důchodce. Škoda jen, že se tak nechovala, když byla u vládní odpovědnosti.
Takže bych to shrnula. Ten úmysl byl dobrý, bohužel je špatně napsaný. Senátní pozměňovací návrh je nespravedlivý k těm, co déle pracovali, neřeší postavení žen a jejich nižší důchody a může způsobit kolaps výplaty důchodů všem důchodkyním a důchodcům. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan předseda Stanjura. Prosím máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Paní ministryně je ve funkci pár dnů, ale vystoupila jako zkušená politička. Všimněte si, že jsem jí dal pět konkrétních dotazů - a kolik jsme se dozvěděli odpovědí? Nula. Zato se stará o politiku mé politické strany. Ale proč ne? Možná poloviční odpověď proč 85 let a proč ne 84. I podle mezinárodních srovnání. Jakých? Kde je nějaká statistika, kde je nějaká studie, proč je 85 spravedlivější než 84? Já tomu nerozumím.
Na ty počty žen, kterých by se to týkalo, těch 25 let - vy jste říkali, že se to týká pouze starodůchodců. Takže paní ministryně, ti, kteří jsou 25 let v penzi, nejsou starodůchodci? Nejsou starodůchodci ti, kteří šli do penze v roce 1993? Podle toho, co jste řekla, ne.
Paní ministryně financí odchází. Je to hrozná škoda. Ona tady řekla několik věcí. (Ministryně se vrací.) Jsem rád, že se rozmyslela. Děkuji, paní ministryně.
Jedním z argumentů, které padaly v Senátu, byly rozpočtové dopady a jsem rád, že se shodujeme s paní ministryní, že ten rozpočtový dopad není v této chvíli významný. Mnohem větší rozpočtový dopad má zvýšení z 9 % na 10 % základní výměry starobního důchodu. Takže jsem rád, že to padlo. Ale obě paní ministryně tady říkaly větu, která není pravdivá. Já bych chtěl, aby mi ji vysvětlily. Paní ministryně financí řekla, že penzisté mají velké výdaje na ty doplatky na léky. Paní ministryně financí, můžete nám říct, kolik je maximální roční doplatek pro seniory nad 65 let ročně a kolik nad 70 let? To je řečnická otázka. Nad 70 let je to 500 korun ročně. A o tomhle, o těch 500 korunách ročně, řekne paní ministryně financí úplně vážně v rozpravě o penzích, že to tvoří jednu z významných částí výdajů seniorů, 500 korun ročně nad 70 let. A ten návrh Senátu se jistě týká seniorů nad 70 let. Já to nezpochybňuji, že tito naši senioři mají zdravotní problémy a musí čerpat zdravotní péči. Ale to je dávno ošetřeno, tak neříkejte, že mají vysoké náklady, když to prostě není pravda. 500 korun ročně paní ministryni práce a sociálních věcí možná připadá hodně, ale není to v této debatě relevantní.
Pak jsem se tady od obou ministryň dozvěděl, jak práce a sociálních věcí - a u té je to zejména pikantní -, jak je nespravedlivé, že senátoři navrhují někomu, kdo je v invalidním důchodu, je mu 45 let, přidat tisíc korun, že je to nespravedlivé. Opravdu? Ti, kteří jsou v invalidním důchodu, nejsou to ti, kterým okolnosti nepřejí to, aby mohli mít vyšší příjmy? Těm máme říkat, že je to nespravedlivé, když jsou 25 let v invalidním důchodu? Já bych s nimi neměnil, i tak mají těžký život. A říct, že se zvedne důchod těmto lidem o tisíc korun, že je nespravedlivé? Vůči komu, vůči čemu? Když to není rozpočtově významné, podle slov Ministerstva financí. To jsou neuvěřitelné věty. Protože se hledají zástupné argumenty.
Miliony spisů budou muset ručně procházet pracovníci správy sociálního zabezpečení. To prostě není pravda. Pominu to, že se to dá softwarově upravit. Vyjdu z předpokladů, které říkají obě ministryně. Máme sice IT systémy za miliardy, ale neumíme to, musíme to dělat ručně. Ale to nejsou miliony. Tam je ta podmínka 25 let v penzi. A neříkejte, že nejsou spisy k těm jednotlivým penzistům. Nevedeme spisy pro jednotlivé penzisty? No vedeme spisy, ne? Takže to nejsou všichni penzisté. Všichni, kteří jsou 24 roků a méně penzisty, těch se to netýká. A těch je naprostá většina. Takže používejme racionální argumenty. Ale zatím jsem žádné neslyšel kromě toho, že IT systémy - a vaše stranická kolegyně, bývalá paní ministryně Marksová, nám tady roky říkala, jak všechny systémy dala do kupy po tom Drábkovi, kterému to nešlo. Ona to dala za ty čtyři roky do kupy. Všechno! Pak si přečtu zprávu NKÚ, která je trošku jiná, v kterém mimochodem v čele stojí taky bývalý člen sociální demokracie, tak těžko může být obviňován někdo, že je to z politických důvodů. A najednou slyším, že to nejde, že IT systém to neumí. Ale to je fakt triviální věc. A pokud to neumí, tak se to určitě dá do programu ještě do konce roku.
Takže když to shrneme. Rozpočtové dopady jsou zhruba 2 miliardy, což v rozpočtu ne že to je zanedbatelná částka, ale je to částka, s kterou si rozpočet poradí. Když se podíváte zatím na pracovní verze státního rozpočtu, které projednává vláda, dáte si tu práci a podíváte se to toho eKLEPu, tak zhruba o 100 miliard se zvyšují odhadované příjmy, zatím. Souhlasím, že je to návrh, ale určitě to nebude 10 miliard v rámci projednávání. Spíš si myslím, že vláda použije standardní metody, aby dodržela plánovaný deficit a současně uspokojila některá ministerstva. Pak ještě do toho 30. září zvýší odhad příjmů, aby pak řekli ano, ten 50miliardový deficit jsme dodrželi. Ale uvidíme. Možná se pletu a možná budu příjemně překvapený.
Pak jsme se dozvěděli, že je to nespravedlivé, protože bychom pomohli invalidním důchodcům, kteří jsou v invalidním důchodu už 25 let. Pak jsme se dozvěděli, že to není spravedlivé. Že to sice dopadne především na ženy, ale že příště to bude lepší a systémovější. ***