(9.30 hodin)
(pokračuje Ťok)
Co se týče regionálních tratí, tam, kde to dává ekonomický smysl, tam určitě budeme počítat s tím, že budeme chtít rozšiřovat i elektrifikaci, protože to samozřejmě pomůže dopravní obslužnosti zejména kolem velkých aglomerací a tam, kde ekonomicky dává smysl. Na druhé straně bych ale chtěl upozornit, že SŽDC bude muset přistoupit i k dalším krokům, tj. na tratích, kde se dlouhodobě neobjednává veřejná doprava a nikdo nejezdí, tak bychom je měli - my tomu říkáme zklidňovat. Jinými slovy, že by se sundal svršek a použily by se třeba na jiné účely, jako cyklostezky, s možností tam tu trať potom dodat. Ale vždycky je to velké téma a vždycky se najde někdo, kdo tam takovéto věci chce.
Co se týče pozemků kolem nádraží obecně, já jsem dal pokyn SŽDC, že chci od nich vidět nějakou strategii. My jsme dneska v takové paradoxní situaci, ve které v rámci modernizací tratí SŽDC za prvé zlepší řízení tratí, takže není potřeba, aby byla obsluha na každé stanici, ale navíc ty stanice zrekonstruuje. To znamená, my zrekonstruujeme stanici, a pak je tam prázdno. A to nedává moc smysl. Já bych rád, abychom se podívali, jak to dělají v zahraničí. A souhlasím s tím, že bychom se měli i zbavit takových těch velkých skladových prostor, budov, které jsou ošklivé, které kolem těch nádraží vypadají špatně. Takže do budoucna jsem říkal, že chci opravdu vidět, že v místě, kudy půjde trať, tak si musí SŽDC vyhodnotit, zdali tam bude potřeba obsluha, zdali tam ta nádražní budova, která tradičně je, anebo další nádražní budovy, jestli má nějaké rozumné využití. Pokud nemá rozumné využití a pokud to není památka, tak to všechno zbourat, udělat tam jednoduchý, dobře vybavený peron s informačním systémem, s nějakou stříškou pro cestující, tak jak to je všude v Evropě, a že bychom si ulehčili práci. Tím vznikne i prostor pro ta parkoviště Park and Ride.
Máte pravdu, že z minulosti znám, a z výjezdů do krajů, když jsem se bavil se starosty, spoustu případů, kdy jednání se SŽDC nebo Českými dráhami jsou opravdu dlouhá. Je tam jedna věc, která celou věc samozřejmě primárně komplikuje. To je to, že podle zákona o dráhách nebo o SŽDC je potřeba, aby se zcizování majetku schvalovalo vládou, a dokonce jednotlivě, to znamená po jménech. Tím pádem je to materiál, který s usnesením musí projít meziresortním připomínkovým řízením, resortním připomínkovým řízením. Takže ta procedura je hrozně složitá pro malé kousky. Na druhé straně občas, a to musím přiznat, ani tento princip neopravňuje, nebo neodůvodňuje, že některé věci trvají léta. Tam je potřeba s tím něco udělat. Takže myslím, že je potřeba udělat v obou dvou věcech nějaké kroky tak, abychom byli efektivnější, ale v každém případě už dneska jak SŽDC, tak i České dráhy tam, kde je to relevantní, protože většinou ty pozemky, nebo hodně těch věcí bylo přesunuto na SŽDC, aby vycházely samosprávě vstříc a poskytovaly - buď prodávaly, nebo pronajímaly pozemky na Park and Ride, protože to je to, co nám společně pomůže k lepšímu využití železnice.
Tak to je všechno, co jsem si zapamatoval. Doufám, že jsem zareagoval na všechny věci, a jsem připraven přijmout i do té pracovní skupiny víc lidí, kteří by měli chuť se do toho, do té politické debaty, zapojit. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Zahradník: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Také děkuji za možnost, kterou mi pan předseda Stanjura dal tím, že podal tuto interpelaci. Já bych se chtěl na pana ministra Ťoka obrátit s jedním takovým dotazem a také s námětem. On zmiňoval Rakousko. Zmiňoval, že mluvil s rakouskými představiteli v dopravě. Ono samozřejmě to tak je, v Rakousku jedete z Vídně do Lince tou rychlou tratí zhruba ani hodinu a pak člověk cestuje kolem tří hodin, nebo tak nějak to bylo, z Lince do Českých Budějovic.
Chci se ho zeptat na to, zdali a v jaké podobě chystá rychlé železniční spojení směrem na jih, tedy z Prahy přes České Budějovice na Linec. Já vím, že tam už teď jezdí ten Jižní expres, ale jezdí pořád po té železnici, po té trati, jejíž směr a trasu tehdy před 180 lety naprojektoval Gerstner. Zdali se tedy zvažuje, že by bylo i na jih plánováno vedení takové vysokorychlostní trati. Připomínám, že Rakousko je velmi dynamicky se rozvíjející stát, jeho spolková země Horní Rakousko je z těch spolkových zemí jedna z nejlepších a hospodářská spolupráce mezi Českou republikou a Rakouskem by se měla podle mého názoru významně zlepšovat a mohlo by to přinášet veliké výhody pro nás.
Čili, pane ministře, zdali plánujete nějakou vysokorychlostní trať také směrem na jih.
A druhá moje připomínka, ta se týká toho, že se začalo mluvit o elektrifikaci, o elektrifikovaných tratích, a interpelace pana poslance Stanjury k tomuto směřovala. Já mám informaci, že mnohde se děje to, a tam, kde to je třeba i pro provozovatele těch tratí ekonomicky výhodné, takže pod elektrifikovanými tratěmi, pod trolejemi, které jsou vysokými náklady postaveny, jezdí tedy diesel, dieselové soupravy, protože je to v daném momentě pro ty provozovatele, kterými jsou kraje, zřejmě v rámci základní dopravní obslužnosti výhodnější.
Já v tomto ohledu připravím buď interpelaci ústní, nebo případně také, pokud bych se do těch dvou minut, nebo kolik na to člověk má, nevešel, písemnou, a položím vám otázky, které se budou týkat právě dopadů této neblahé věci, kdy ta obrovská investice není úplně stoprocentně tak, jak by měla být, využívána. Čili toto bych spíš předesílal, že o tom třeba budu mluvit na některé z našich příštích schůzích. Ale ten směr jih je pro mě klíčový, tam bych prosil aspoň o náznak odpovědi.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr se hlásí do rozpravy. Máte slovo, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Děkuji. Tak jestli můžu zareagovat, směrem na jih, my dneska ten koridor na České Budějovice, potažmo na Linec, modernizujeme na 160 km za hodinu. Probíhá tam další stavba, která by měla vlastně tu rychlost dodržet. Při včerejším jednání s panem ministrem Hoferem - on mi sdělil, že Rakousko vyřadilo ze svého plánu, nebo že pozastavilo jejich modernizaci trati na rakouské straně směrem z Lince na České Budějovice z důvodu finančních prostředků, že jich neměli dostatek. Já jsem ho požádal vzhledem k našim investicím, že by bylo velmi vhodné, kdyby zkusili ty peníze najít, a že by tam tu trať dostali do těch 160, do 200 km. Když budeme mít na naší straně 160 a oni 160, tak si myslím, že ty cestovní rychlosti z Prahy do Lince by byly velmi zajímavé i při této rychlosti. Žže tam dáme těch 300, těch rychlých spojení, teď úplně nemá smysl. Kdyby se ukázala nutná situace, tak se na to samozřejmě můžeme podívat.
Jinak jsme spolu mluvili i - já jsem byl teď trošku vyrušován, tak doufám, že na to zareaguji správně - o té trati Franze Josepha, která tam vedla přes Dolní Rakousko... Prosím? (Poznámka poslance Zahradníka z místa, že to je něco jiného, on hovořil o Gerstnerovi.) Tak oni s tím počítají, takže to bude jako regionální, nijak by to neposilovali. Nicméně my budeme určitě debatovat o tom, že bychom rádi elektrifikovali a modernizovali tu trať do Gmündu - buď z Budějovic, anebo z Veselí nad Lužnicí. ***