(18.30 hodin)
(pokračuje Bauer)

Otázkou tak je, zda bylo vůbec možné eNeschopenku připravit zavčas, i kdyby na ní aparát Ministerstva práce a sociálních věcí pracoval dnem i nocí. Bývalá paní ministryně za hnutí ANO, paní ministryně Němcová, každopádně v minulosti usoudila, že nikoliv, a tak raději připravila zrušení celého projektu, což si možná někteří z vás pamatují.

Já můžu dnešní paní ministryni Maláčové vyčítat kdeco, ale určitě ne to, že by za současný stav nesla vinu. Na to je ve funkci příliš krátce. Ale platí, že už nyní nese veškerou odpovědnost za to, že eNeschopenka skutečně začne jednou fungovat. Podle důvodové zprávy to má být v roce 2021. Jestli jsem správně zaznamenal, paní ministryně tvrdí, že se to dá stihnout do roku 2020. Podklady k předloženému zákonu jsou nicméně natolik děravé a vágní, že příliš velkou důvěru v tato data, to znamená rok 2020, já osobně určitě nemám. A to je pro mě velký problém, protože tu současně máme socialistický návrh na zrušení karenční doby. Pan premiér se nechal, a to je evidentní, dost nahlas slyšet, že svůj souhlas s návrhem svého koaličního partnera podmiňuje právě rozjezdem eNeschopenky. Jenže ta se nerozjede dříve než za dva roky, tedy pokud platí zmíněná důvodová zpráva nebo optimismus paní ministryně Maláčové, v opačném případě to bude trvat ještě o pár let déle.

Já bych se chtěl proto zeptat: Je možné vzít pana premiéra za slovo a oddechnout si, že karenční doba zůstane v platnosti minimálně až do vyřešení eNeschopenky? Doufám, že tady zazní odpověď. A za další. Anebo bude platit premiérské slovo Andreje Babiše jen do příštího dne, nebo do nových instrukcí podle PR týmu? Chci panu premiérovi Andreji Babišovi tentokrát pro jednou věřit a chci věřit, že když nás vláda nutí hlasovat o odsunu eNeschopenky, tak nás současně nebude nutit hlasovat o rušení karenční doby, tedy o opatření, které bude mít negativní dopad na celý firemní sektor a ve výsledku i na samotné zaměstnance. Pan premiér navíc nebyl pro jednou originální, to je evidentní, protože zavedení eNeschopenky od počátku podporovali také všichni zaměstnavatelé a jsou to také oni, kdo ji současně vnímají jako součást debaty o případném novém nastavení nemocenské a změn v karenční době.

Na závěr mi dovolte obecnou poznámku. Celá anabáze s eNeschopenkou ukazuje, jak moc je důležité mít na ministerstvech kvalitní aparát, odborníky a legislativce, kteří jsou schopni připravit kvalitní návrhy a poslat je do standardního legislativního procesu. Jakmile si resorty tuto cestu zkrátí nebo začnou prosazovat své zájmy prostřednictvím pozměňovacích návrhů až na půdě Sněmovny, nedopadá to podle mých zkušeností obvykle dobře. Za viníky bohužel jsou pak často považováni poslanci, ve skutečnosti jsou to ale vládní resorty a jejich ministři a vláda. Jestli mi v této chvíli opravdu začíná něco vadit na vládě Andreje Babiše, tak je to právě opakovaně prokázaná neschopnost tento trend zastavit. Je to vláda Andreje Babiše, která naopak kvalitu legislativní práce dál snižuje, přivádí do ní chaos a nepořádek. Ale to už není příběh eNeschopenky, ale také vizitka této vlády.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Přeji hezký večer. Nyní tedy s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Připraví se ve standardním pořadí paní poslankyně Pekarová. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Paní ministryně, kolegyně, kolegové, mé vystoupení bude o něco delší než mého předřečníka. Já už jsem dneska avizoval u jiného bodu, a to bylo u čínské medicíny, že když se něco nepovede, tak se pak tváříme, že něco se omylem stalo, jako by za to nikdo nemohl. Za tento stav, ve kterém jsme v tomto konkrétním bodě, je jednoznačný viník a jmenuje se Česká strana sociálně demokratická a její bývalá ministryně, její poslanci. Jednoznačný spoluviník, což jsou dnešní koaliční partneři, jsou poslanci hnutí ANO a poslanci KSČM. Potom své tvrzení doložím statistikou hlasování z minulého volebního období.

Pan poslanec Bauer to řekl kulantně. Důvodová zpráva je opravdu zdrcující, důvodová zpráva, kterou napíše nový ministr, který přichází z opozice a nenechá nit suchou na předchozí vládě, kterou dlouhodobě kritizoval.

Já vám zkusím ocitovat jenom pár vět z důvodové zprávy k tomuto návrhu zákona: Změny, které se týkají eNeschopenky, nebyly součástí původního vládního návrhu tohoto zákona. Právní úprava eNeschopenky byla na základě pokynu tehdejšího vedení Ministerstva práce a sociálních věcí - k tomu jsem řekl, kdo ten resort vedl, paní ministryně to tak trošku ve svém úvodním slově zamlčela, nebo nám nepodala úplnou informaci, kdo stál v čele resortu - do zákona o nemocenském pojištění vložena až dodatečně, a to formou poslaneckého pozměňovacího návrhu. Tento poslanecký pozměňovací návrh přitom připravilo samo MPSV.

Tak si to řekněme a přeložme. Ano, formálně to byl poslanecký pozměňovací návrh, ale věcně ho připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí, které tím obešlo vládu a standardní legislativní proces. Nevím, jestli to vypadlo z původního návrhu zákona v rámci připomínkového řízení, nebo to tam vůbec nebylo. Abych se zastal Poslanecké sněmovny, i když já jsem pro to nehlasoval, to bude na závěr, nepřipravili to poslanci, poslanci se pod to jenom podepsali, ale připravilo to samotné ministerstvo. To samé ministerstvo, které dneska říká, že termín je nereálný, že se to nedalo stihnout. A navíc to ministerstvo vede politicky ta samá strana jako v té době. Takže viník je naprosto jasný a je objeven.

Teď k té druhé části. Navíc se součástí pozměňovacího návrhu stala ještě úprava jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, hezká zkratka, zakotveného v § 4 zákona o Úřadu práce, který byl rozšířen i na informační systémy registrů dosud vedených Českou správou sociálního zabezpečení. Tyto informační systémy, registr pojištěnců, registr zaměstnavatelů a nový registr ošetřujících lékařů, by od 1. ledna příštího roku již neměla vést Česká správa sociálního zabezpečení, ale MPSV v rámci JISPSV. Ministerstvo se mělo stát správcem těchto registrů s tím, že zaměstnanci - představte si to - že zaměstnanci České správy měli přístup. Tak velkodušné bylo ministerstvo v té době. Vezmou jí agendu a pak řeknou: ale mohou mít přístup.

Tyto změny, které si vyžádaly kromě změny zákona o Úřadu práce též dílčí změny v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a též změny v zákoně o nemocenském pojištění, byly přitom jako samostatná součást pozměňovacího návrhu vypracovány externě, v tomto případě nevypracovávalo samotné ministerstvo. Tady je viník někdo jiný, tady je viník poslanec sociální demokracie, který tyto návrhy podal, a spoluviníky jsou ti poslanci, já je pak ocituji, kteří pro návrh hlasovali.

Je evidentní, píše vláda ve své důvodové zprávě, že uvedený způsob prosazení právní úpravy eNeschopenky a právní úpravy změny JISPSV neumožnil provedení řádného legislativního procesu a že tento deficit je při zachování současně platné právní úpravy neschopenky neodstranitelný. - Paskvil, který je neodstranitelný. To neříká opozice, to říká vláda, která vládla v minulém volebním období, kdy to prosadila, a která vládne i v tomto volebním období.

Nedalo mi to a podíval jsem se, zda opozice v minulém volebním období splnila svou roli a vládu upozornila na problémy, které by vznikly případným přijetím pozměňovacího návrhu. Ano, nepřekvapím vás, splnili jsme tu roli. Budu vám postupně citovat z těch stenozáznamů. To je opravdu hrozná věc. Budu citovat své vystoupení, vystoupení pana poslance Běhounka, ctěného kolegy, a paní ministryně Marksové.

Nejdřív jenom část mého tehdejšího vystoupení: Mnohem kritičtější komentář si zaslouží návrh pana poslance, pana hejtmana a pana předsedy Správní rady VZP. Spolu jsme v nějaké pracovní skupině, kterou zřídil tehdejší premiér, která se má zabývat elektronizací veřejné správy, a myslím, že zrovna tento návrh je přesná ukázka toho, co v té skupině oprávněně kritizujeme a jak se postupovat nemá. Podívejte se na pozměňovací návrh, je poměrně robustní, není provázaný s ničím ostatním, nebylo k tomu provedeno standardní připomínkové řízení ani výběrové řízení. Zavádíme tady yettiho, jednotný informační systém Ministerstva práce a sociálních věcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP