Středa 14. listopadu 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

17.
Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Martina Kolovratníka, Ivany Nevludové,
Jana Zahradníka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 157/ - druhé čtení

Požádám, aby své místo u stolku zpravodajů zaujali pan poslanec Lukáš Bartoň za navrhovatele a Vojtěch Munzar jako zpravodaj hospodářského výboru, který je výborem garančním. Předložený návrh tedy uvede za navrhovatele pan poslanec Lukáš Bartoň. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Druhé čtení zákona o vnitrozemské plavbě, první čtení bylo velice extenzivní. Jedná se o povolení vodákům pít na vodě, ve zkratce řečeno. Na základě prvního čtení jsem se pokusil dát dohromady výtky tomuto znění a tyto výtky jsem zpracoval do dvou pozměňovacích návrhů, které jsem předložil garančnímu výboru. Garanční výbor jeden z nich přijal. Ty dvě hlavní výtky byly, jedna byla k tomu, aby vodáci nemohli pít neomezeně na této vodě. Tudíž garanční výbor, hospodářský výbor, po projednání přijal tuto výtku a v pozměňovacím návrhu hospodářského výboru je tam omezen ten, kdo vede plavidlo, a to limitem jednoho promile. Opět upozorňuji na to, že se jedná o změnu paragrafu o pokutách. Nic to nemění na ostatních právních předpisech, nic to nemění na tom, že stejná věc je řešena trošku jinak v protikuřáku, zákonu, který už tady byl zmiňován v prvním čtení. Stejná věc je, plno dalších věcí je řešeno stále v občanském zákoníku, a to nejvyšší i v trestním zákoníku.

Jako druhá výtka, která zazněla na prvním čtení, bylo to, aby se toto povolení nevztahovalo, tato výjimka z pokuty nevztahovala na vody, kde jezdí velká nákladní doprava. Toto jsme taky předložili hospodářskému výboru. Ten se pro tento pozměňovací návrh nevyslovil, přijal pouze pozměňovací návrh bez vyjmutí těchto cest, tzn. na všech vodních cestách.

Až v podrobné rozpravě řeknu i další pozměňovací návrh, který je spíše legislativně technický. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Lukáši Bartoňovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 157/2. Požádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Vojtěcha Munzara, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Ještě předtím, než mu udělím slovo, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Jiřího Bláhy od 10 do 13 hodin z pracovních důvodů.

Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, dámy a pánové. Já na začátku chci zkonstatovat, že navrhovatelé přišli s novelou zákona se záměrem zrušit pokuty za alkohol a návykové látky pro vůdce malých plavidel. Na základě extenzivní debaty, která tady proběhla v prvním čtení a na kterou si určitě pamatujete, přišli na hospodářský výbor navrhovatelé se dvěma kompromisními návrhy. Ten první kompromisní návrh je stanovení určitého limitu, hranice. Nakonec se hospodářský výbor rozhodl pro jedno promile stanovit hranici takové tolerance pro členy posádky a vůdce malých plavidel. Ten druhý kompromisní návrh byl rozšířen o to, že by se to nevztahovalo na vnitrozemské dopravně významné toky.

Nakonec jsme na hospodářském výboru hlasovali od toho nejvíce tolerantního návrhu, tzn. od původního návrhu předkladatelů, až padaly tam různé návrhy, nakonec prošel druhý návrh v pořadí, který máte ve svých tiscích, a to je přesně ten návrh, který stanovuje bez vymezení toku hranici jednoho promile pro členy posádky malého plavidla či vůdce tohoto plavidla.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena paní poslankyně Jana Krutáková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu vedenému jako sněmovní dokument číslo 1512. Jedná se o pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku číslo 157, což je návrh skupiny poslanců, kterým se mění zákon číslo 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Můj pozměňovací návrh vyjímá řeku Berounku od říčního kilometru 37 po přístav Radotín ze seznamu dopravně významných vodních cest.

Příloha číslo 2 zákona 114/1995 Sb. v současnosti vymezuje vodní tok Berounky od říčního kilometru 37 po přístav Radotín jako využitelnou, dopravně významnou vodní cestu. Důsledkem zařazení tohoto vodního toku mezi dopravně významné využitelné cesty je i povinnost příslušných orgánů, zejména Ministerstva dopravy a Ředitelství vodních cest jako investora, prosazovat splavnění tohoto vodního toku tak, aby došlo k naplnění účelu zákona č. 114/1995 Sb. Vzhledem k hydrologickým poměrům na vodním toku lze přitom o splavnění uvažovat jenom za předpokladu realizace rozsáhlých stavebnětechnických děl umožňujících splavnění tohoto úseku vodního toku.

Vůči těmto stavebnětechnickým stavbám se vymezily obce a města ve Středočeském kraji a vyslovily společné nesouhlasné stanovisko se splavněním Berounky předpokládaným současnou právní úpravou. Realizací uvedeného záměru splavnění dojde k nevratným zásahům do cenného přírodního charakteru celé oblasti, k negativnímu ovlivnění životních podmínek místních obyvatel, ohrožení základních ekologických hodnot dotčeného území, a to vše za předpokladu, kdy nebyla spolehlivě prokázána ekonomická výnosnost celého projektu vzhledem k odhadovaným několikamiliardovým investičním nákladům. Projekt splavnění vodního toku Berounky je tak nutné v současné době považovat za překonaný a v rozporu se současnými principy vodní dopravy, péče o přírodu a krajinu a především principem udržitelného rozvoje.

Ohledně dalších důvodů předložení mého pozměňovacího návrhu odkazuji na podrobné písemné odůvodnění v systému.

To je stručně k mému pozměňovacímu návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Krutákové za její vystoupení v obecné rozpravě. Ptám se, kdo se dál hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. V tom případě otevírám rozpravu podrobnou a slovo má paní poslankyně Jana Krutáková a poté zástupce navrhovatelů. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Takže dovolte mi, abych se přihlásila tímto ke svému pozměňovacímu návrhu, který je veden jako sněmovní dokument 1512. Prosím tímto o jeho podporu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Lukáš Bartoň v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, dokument č. 1285. Částečně legislativně technický, ale jedná se o podrobnější, specifičtější výklad dle připomínek Ministerstva dopravy a dle připomínek vlády. Tyto věci jsou zahrnuty již v pozměňovacím návrhu hospodářského výboru, takže to zde načítám pro případ, kdyby při třetím čtení nebyl schválen pozměňovací návrh hospodářského výboru, tak je možno opravit tyto věci ještě v tomto pozměňovacím návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Bartoňovi. Nyní se ptám, jestli se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. A protože nepadl žádný návrh, který by byl hlasovatelný ve druhém čtení, končím i druhé čtení tohoto tisku 157 a bod 17. Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji.

 

Pokračovat budeme bodem číslo 19, což je zatím poslední bod z bloku druhých čtení.

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP