(17.10 hodin)
(pokračuje Dolejš)

Poslední poznámka, opět se okruhem vracím k tomu, že teď neřešíme jakési politické poměřování oněch daňových filozofií. Pochopitelně ti z vás, kteří o tom mluvili, tak mohou vyvolat i možná zajímavou debatu. Já si také myslím, že některé daňové úniky jaksi jsou zbytečně málo hodny pozornosti, že například vláda ve své pozici, když vyjednávala některé věci, mohla být odvážnější, pokud jde o zdanění tzv. digitálních společností, to jsou všechny ty googly atd., kde zbytečně šla na tu irskou v podstatě velmi tolerantní pozici, a myslím si, že tady jsme mohli být odvážnější, a celou řadu dalších a dalších témat. Ale schovejme si tuto debatu na, řekněme, lepší příležitost.

Já osobně tedy se spíš přimlouvám, aby tento tisk mohl být řádně projednán a uzavřen, a nemyslím si, že lhůta 30 dnů ho bezprostředně ohrožuje, zejména pokud jsme slyšeli veřejný příslib, že to nedorozumění se vyřeší vyškrtnutím, že některé věci se budou řekněme řešit a už jsou předjednány, ať už je to tabák, nebo veřejnoprávní média. Takže si myslím, že v tomto ohledu se to dá zvládnout, a pokud si chceme tady ještě trošičku zahrát na čas, tak možná, že pro to vhodnější bude ten tisk, který přijde následně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a nyní s faktickou poznámkou opět pan poslanec Skopeček. Dvě minuty.

 

Poslanec Jan Skopeček: Já bych chtěl zareagovat na pana předřečníka prostřednictvím pana předsedajícího. On hájí paní ministryni, že skutečně je to technicistní norma. Ta vláda neměla důvěru. O daňových filozofiích se bavme až u jiné příležitosti. Ale na straně druhé, když si uvědomíme, že vláda bez důvěry dělala mnohem významnější věci, ať už v personální oblasti, pokud se nemýlím, tak vláda bez důvěry schválila žákovské jízdné a zlevněné jízdné seniorům, tak ono nejde využívat argument, že je to vláda bez důvěry jenom ve chvíli, kdy se jí nechtějí daně snižovat, ale pro cokoliv jiného, jako pro navyšování státních úředníků, pro velké personální změny, to vládě ta nedůvěra vůbec nevadila. Takže buďme féroví a neříkejme, nevyčítejme opozici, že se ptá na důležité daňové věci. Máme rok po volbách, daňový systém se nezjednodušuje, daňové břemeno se nesnižuje a takové ty výmysly, že je to kvůli tomu, že jsme tady měli vládu bez důvěry, nemohou platit, protože i v té chvíli, i v tom období dělala vláda poměrně razantní a důležité změny a vůbec jí to nevadilo, že nemá důvěru!

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času a v tuto chvíli pan poslanec Ferjenčík se ještě hlásí do rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já bych chtěl poprosit paní ministryni, jestli by mohla reagovat ještě v rozpravě, abych se když tak mohl ještě na něco zeptat.

Nicméně chtěl jsem vystoupit ve věci té lhůty. Já jsem si vyhledal k tomu harmonogram Sněmovny, a pokud bychom zkrátili tu lhůtu na 30 dní, tak následující jednání Sněmovny, které ten zákon může projednat, je 3. až 9. prosince, kde by bylo druhé čtení, a následně 17. až 23. prosince by teoreticky mohlo být 3. čtení, načež ten zákon ještě putuje do Senátu. Přiznám se, že mám poměrně velké pochybnosti, že Senát bude vůči tomuto zákonu příznivě nakloněn. Takže si nejsem úplně jist, že ta 30denní lhůta to řeší. A ve chvíli, kdy z těch 30 dnů jsou tři jednání pléna Poslanecké sněmovny, a my tam skutečně chceme vyřešit některé ty sporné body, a během toho jednání pléna je poměrně obtížné se těm jednáním věnovat, tak já se omlouvám, ale z těchto důvodů my ten návrh nepodpoříme, protože skutečně stejně by podle našeho názoru nevedl ke schválení do konce roku. A příště prosím o to, abyste to skutečně projednali včas.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Paní ministryně bude ještě reagovat v rozpravě. Prosím. A pak vystoupí kolega Benda.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedající. Já předpokládám, že se debata ještě podrobně povede jak v rozpočtovém výboru, tak na plénu Poslanecké sněmovny, ale aspoň v rychlosti.

Pane poslanče Ferjenčíku, pravidlo GAAR - jenom velmi ve stručnosti, já samozřejmě jsem připravena jakkoliv to dopodrobna vysvětlovat a hájit - to je v podstatě zákaz zneužití práva. A zákaz zneužití práva u nás platí obecně jako princip, který je dovozen tuzemskými soudy. To znamená, už dnes se princip zneužití práva uplatňuje. To znamená, že zařazení pravidla GAAR, což je vlastně implementační pravidlo, to znamená, my jsme povinni implementovat, tak je zařazen nyní do daňového řádu a je jediný možný logický důsledek. Samozřejmě já tady nepovedu debatu, to bychom tu strávili hodiny nad tím, jestli výdajový paušál bude zneužití práva. Já jsem 25 let dělala ve Finanční správě a neumím si to představit. To prostě je opravdu nad moje chápání.

Ale v tuto chvíli chci říct, že to je pravidlo, které už dneska se implementuje. Máme řadu konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu a je to oddiskutováno na odborném semináři na půdě Nejvyššího správního soudu, který se vedl a kde se toto pravidlo GAAR a jeho zařazení do daňového řádu, byla to velmi kvalifikovaná odborná debata, kde byli zástupci soudů, soudců, kde byli zástupci Komory daňových poradců, kde byli zástupci Ministerstva financí, jakož i Finanční správy.

Co se týče krycích dokladů, tak to je v praxi skutečně velký problém, protože pokud se dnes kontroluje například v rámci EET ubytování, tak ti úředníci používají svoje vlastní osobní doklady a to není prostě v pořádku. Jinak je to postup, který používá běžně, to není nic nového, Česká obchodní inspekce.

Teď mě hrozně mrzí, že tady není pan předseda Stanjura. Já se budu snažit zareagovat na ty věci, které tady padly. Zítra začínáme projednávat státní rozpočet. Je mi úplně jasné, že vystoupí pan poslanec Skopeček nebo Stanjura nebo i další určitě nebo všichni a budou tady vyzdvihovat především to, že jsme předložili, nebo jsem předložila návrh zákona o státním rozpočtu se 40miliardovým schodkem, čili se schodkem ve výši 0,7 % HDP. Necháme si tu debatu na zítřek a budeme se bavit o těch nákladech a budeme se bavit o tom, co je tedy v tom rozpočtu podle názoru opozice špatně.

Ale já tak jenom lehce počítám: Zrušení superhrubé mzdy a zachování současného daňového pásma - 70 mld. podle současných cen, i do budoucna spočítané analytickým týmem Ministerstva financí. I kdyby to bylo 50, jak říkáte vy, my říkáme 70, tak je to obrovská částka. Zrušení daně z nabytí - 13 mld. Zrušení silniční daně - 6,5 mld. Ale měl by být vyrovnaný státní rozpočet v plánu. On bude. Letos rozhodně bude a bude i příští rok. Takže ono trošku se mi těžko obhajuje něco takového, co na mě působí minimálně nekorektně.

Takže já nebudu opakovat to, co jste tady řekl, pane poslanče Skopečku. Ano, bylo to tak. Byli jsme vláda bez důvěry, připomínali jste nám to dnes a denně, takže těžko prostě jsme mohli přijít s tímto návrhem na zrušení superhrubé mzdy. Já jsem to do balíčku dala, ale v podstatě že byste nám nabídli politickou podporu, ano, ale politickou podporu vašeho návrhu a ten se s naším neslučuje. My chceme reálné snížení daní v souvislosti se zrušením superhrubé mzdy, to znamená, tak jak jsme to navrhli do balíčku, tak jak to bylo řečeno, a my to máme ve vládním prohlášení, jsme si toho vědomi a samozřejmě s tím počítáme.

Jinak snížení daní. Minulá vláda snížila daně, já si vezmu příště do rozpočtového výboru přesnou tabulku, já ji tady dnes nemám, ale snížila daně o více jak 30 mld. Přesně to mám po položce! Teď plánujeme snížení DPH, ta částka je necelé 3,4 mld., možná 3,3 mld. Ano, je to součást zákona o EET, což není v rozporu s legislativními pravidly vlády, a je to proto, abychom motivovali podnikatele patřící do třetí a čtvrté vlny, tak jako jsme motivovali ty, kteří patřili do první vlny tím, že jsme snížili DPH u stravovacích služeb. Takže pokračujeme ve snižování daní. A můžeme si to dovolit právě proto, že je lépe a účinněji vybíráme díky opatřením, která jsme zavedli.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo množství faktických poznámek. Jako první je tady pan poslanec Ferjenčík, takže prosím pana poslance Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Jurečka. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP