Středa 30. ledna 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
40.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 326/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím ujměte se slova. Případně bych poprosil, aby přímo před řečnickým pultíkem byl klid.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2370 ze dne 14. prosince 2016, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury do vnitrostátního právního řádu. Dalším pak je adaptace vnitrostátního právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2338 ze dne 14. prosince 2016, kterým se mění nařízení (ES) 1370/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici.
Oba unijní předpisy tvoří součást tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku, přičemž jejich implementací dochází zejména ke stanovení povinností provozovatelů dráhy celostátní nebo regionální anebo veřejně přístupné vlečky směřujících k vyloučení diskriminačního jednání a střetu zájmů ve vztahu k dopravcům. Dále jsou stanoveny povinnosti osob přidělujících kapacitu dráhy, přídělců, a povinnosti podnikatelů v rámci vertikálně integrovaného podniku a povinnosti provozovatelů dráhy provozujících drážní dopravu.
V zákoně o veřejných službách je pak v návaznosti na zmíněné unijní předpisy upravena zejména problematika dopravního plánování. Dále se nově vymezují případy, kdy bude možné smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících zadat bez nabídkového řízení, a rovněž se zavádí nová právní úprava jednotného jízdního dokladu.
Kromě uvedených unijních předpisů je součástí návrhu zákona i další sada legislativních opatření směřujících k adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/424 ze dne 9. března 2016 o lanových dráhách a o zrušení směrnice 2000/9/ES spočívající zejména v úpravě pravidel pro navrhování a výstavbu lanových drah a lyžařských vleků a jejich uvedení do provozu.
Navrhováno je rovněž odstranění několika nedostatků právní úpravy, jež se v zákoně č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona, následně publikované pod číslem 319/2016 Sb. Zejména dochází k novému vymezení veřejně přístupné i nepřístupné vlečky, k převedení působnosti ke schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy nebo její části z Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře na drážní správní úřad, nejde-li o dráhu celostátní nebo regionální nebo veřejně přístupnou vlečku. U vlečky veřejně nepřístupné se návrh plánu nově nebude zpracovávat, nebo k drobnému rozšíření kompetence Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře projednávat vybrané přestupky dle požadavků unijního práva.
Převážná většina těchto úprav je rovněž relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie. Stejně tak je navrhováno odstranění dílčích nedostatků právní úpravy, jež se v zákoně č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona, následně publikované pod číslem 135/2016 Sb. Jde o opravu chybných odkazů na zákon 134/2016 o zadávání veřejných zakázek.
Děkuji za pozornost a žádám o podporu tohoto návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dobrý podvečer. Teď ne v roli volební komise, ale zpravodaje tohoto návrhu zákona velmi krátce vystoupím, abych nezatěžoval vás, pro které drážní problematika není zásadní. Budeme to řešit na garančním hospodářském výboru.
Jak bylo řečeno panem ministrem, je to novela zákona č. 266/1994. Já ji vnímám jako zásadní. Je opravdu, možná mohu použít slovo, průlomová, protože ona přijímá, nebo implementuje do českého práva tzv. čtvrtý železniční balíček. Ten byl mezi orgány Evropské unie projednáván dlouho, jak to u této legislativy bývá, mezi léty 2013 až 2016. V rámci toho balíčku bylo vytvořeno šest návrhů právních předpisů Evropského parlamentu i Rady a primárně tady ten tzv. čtvrtý železniční balíček si dává za ambiciózní cíl revitalizovat železniční prostor, udělat železnici ještě atraktivnější, zvýšit její konkurenceschopnost oproti jiným druhům dopravy, především tedy silniční, a zavést cosi, čemu i eurokomisařka Violeta Bulc říká one single market, tedy jeden společný dopravní trh pro celou evropskou železnici.
Ty předpisy sestávají ze dvou pilířů. Jeden je technický a druhý je tržní. A to, co tady dnes s panem ministrem prezentujeme, je řešení právě toho tzv. tržního pilíře, tedy řešení problematiky liberalizace, postupného otvírání železničního trhu. A je potřeba vysvětlit, že tu část technickou, která řeší implementaci, popisuje implementaci technických norem, interoperabilitu a podobné otázky, zatím neřešíme, protože Česká republika využívá možnost prodloužení lhůty transpozice, a to až do 16. června 2020. Máme tedy vlastně rok a půl na to věnovat se pak následně těm technickým náležitostem.
Nebudu zdržovat a znovu číst čísla evropských dokumentů. Pan ministr je zmiňoval. Když to velmi zjednoduším, předložený návrh dává možnost otvírání železničního trhu, vytváří a popisuje právní prostředí pro liberalizaci železničních služeb, kterou už Ministerstvo víceméně postupně začíná realizovat, a teď jí to tedy dává jakýsi pevný právní rámec. A ještě musím říci, že i tato novela logicky navazuje na předchozí novelu, kterou jsme tady ve Sněmovně diskutovali a schválili v roce 2016, kdo jste tu v té době byl. V té době jsme i zaváděli existenci, vlastně vznikl tzv. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, který je vlastně tím nezávislým regulátorem a veškeré případné spory řeší v návaznosti na legislativu.
Určitě také se přimlouvám a prosím za schválení, za podporu. Případné pozměňovací návrhy budeme projednávat na hospodářském výboru. Mohu avizovat, že určité množství jich bude. Už jsem měl avizováno, že bude zájem otvírat debatu právě těch vleček, jestli mají být veřejné, nebo neveřejné. Takže určitě na hospodářském výboru se budeme snažit najít vysvětlení a stanovisko, které považujeme za správné. Diskutujeme na SŽDC i o tzv. institutu přetížené dopravní cesty, co dělat, když už při žádosti dopravců se vlastně nevejdou všechny vlaky na ten - v našem případě je to především ten hlavní koridor směrem z Prahy na Moravu, i když si myslím, že ještě nenajdeme shodu celého sektoru a nebudeme tento trochu citlivý bod nakonec zařazovat do této novely a že ho třeba necháme na nějaké případné další projednávání zmíněného zákona.
S panem ministrem jsme diskutovali, že nebude ministerstvo žádat o úpravu nebo zkracování lhůt. Měli bychom mít tedy dostatek času případné pozměňovací návrhy v rámci hospodářského výboru řádně projednat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se mi přihlásil pan poslanec Adamec a paní poslankyně Matušovská. Jako první prosím pana poslance Adamce. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já trošku zdržovat budu a možná bych se vrátil i malinko do historie, kdy jsem působil ve Správní radě SŽDC, Správy železniční dopravní cesty, a už v té době jsme řešili liberalizaci železničního trhu, to znamená to, že nám Evropa nařídila oddělit koleje od vlaků. Ta jednání byla velmi intenzivní, nebyla úplně jednoduchá. A musím říct, že dodnes nejsem přesvědčen o tom, že Evropa toto dělá správně. A docela musím říct, když jsem byl na návštěvě za evropské peníze v rámci projektu ve Švýcarsku, kde jsme porovnávali švýcarskou železnici, která je takovým vzorem pro všechny svou přesností, svým výkonem, tak jak je to tam uděláno, tak když jsme otevřeli problematiku unbundlingu, to znamená oddělení kolejí od provozu, tak se nám Švýcaři trošku smáli a říkali, že to je jeden z hlavních důvodů, ne tedy jediný, kdy oni radši budou přidruženými členy Evropské unie, ale nikoli řádnými, protože oni nikdy na tuto praxi nepřistoupí. A já si myslím, že mají pravdu. Ale my jsme bohužel v tuto chvíli, v uvozovkách bohužel, členy Evropské unie, musíme se řídit evropským právem. Evropa to takto řeší. A já znovu opakuji, že si nemyslím, že to je úplně ideální.
Je pravda, co tady bylo řečeno. Tento návrh zákona je hlavně transpozicí tržní části čtvrtého železničního balíčku a ten byl právě schválen z důvodu vytvoření podmínek pro hospodářskou soutěž v železniční dopravě. A když vypíchnu ten hlavní cíl, který už tady byl řečen, že hlavním cílem navrhované právní úpravy je v obecné rovině v souladu se směrnicí EU/2016/2370 dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru se společnými pravidly, který zavedla směrnice 2012/34/EU, a umožnit ve zvýšené míře hospodářskou soutěž na vnitrostátním trhu železniční dopravy a rovný přístup k železniční infrastruktuře.
Tolik hovoří teorie. A teď se pojďme trochu podívat, jak to vypadá v praxi. V minulosti Ministerstvo dopravy, resp. v minulém roce, uskutečnilo několik tzv. rozstřelů neboli interních soutěží mezi provozovateli železniční dopravy na provozování několika rychlíkových linek, čímž stát ušetřil stovky milionů. To, že pak je rozdal na jízdném, nebo na slevy na jízdném, tak to bylo politické rozhodnutí, to bych tady nekritizoval, to je jenom moje takové povzdechnutí a omlouvám se za to. Ale pravda je, že podle mých informací v letošním roce s tímto formátem Ministerstvo dopravy už nepočítá a že - aspoň vycházím ze zprávy tiskového odboru Ministerstva dopravy, který říká, že institut tzv. rozstřelů v letošním roce zřejmě nevyužijeme, i po konzultacích s dopravci bude pro ministerstvo prioritou namísto rozstřelů nastartovat režim řádných nabídkových řízení, řekla Lenka Rezková, mluvčí Ministerstva dopravy. A teď nevím, jestli mám správnou informaci. Mám pocit, že zatím žádné nabídkové řízení neběží. Ale pokud se mýlím, tak samozřejmě rád uvěřím panu ministrovi, že je to jinak. A zajímalo by mě, v jaké době na jakou linku, kdy výběrové řízení vypíšete, a asi v tuto chvíli možná, jestli už nějaké bylo vypsáno v minulosti za vašeho působení, tak bych rád věděl, kde to bylo.
Musím také říct, že tu ale máme národního dopravce, České dráhy, a ty se pochopitelně té liberalizaci brání. Já tomu rozumím na jednu stranu, je to národní dopravce. Na druhou stranu, pokud budeme tady pořádat otevřené soutěže, tak je potřeba i částečně toho národního dopravce chránit. Myslím si, že oni oprávněně křičí, že se jim to nelíbí a že je potřeba přijít s legislativními návrhy, které postavení Českých drah s těmi ostatními dopravci srovnají, a mám pocit, že zatím toto se nestalo. Pokud se mýlím, budu rád, že se tak stane, protože pokud chceme opravdu ten trh otevřít, tak musí mít podmínky všichni stejné. Musíme se s tím problémem nějak porovnat, abychom učinili zákonu, a hlavně té evropské legislativě.
Máme tady novelu zákona o dráhách, která je potřebná pro rovnou soutěž na poli železniční dopravy, ale konkrétní kroky, ty bych rád tady slyšel od pana ministra, které budou následovat tak, abychom neohrozili postavení Českých drah a zároveň proběhla liberalizace, proběhl ten trh na kolejích tak, abychom naplnili tento zákon, který je transpozicí skutečně evropské směrnice.
Děkuji panu ministrovi za případné odpovědi. A samozřejmě my ten návrh zákona chceme propustit do výborů. Myslím si, že je tam spousta odborných záležitostí, které je potřeba vyřešit v rámci jednání hospodářského výboru, nicméně to byly takové mé úvodní dotazy, protože si myslím, ta problematika je natolik vážná - a chápu, že ne všichni vědí, jak funguje železnice. Já vím, každý z nás někdy jel vlakem, ale nemusíme vědět, jak je to s tou soutěží a s těmi kolejemi, to je mi jasné. Ale rozhodně pokud chceme, abychom měli kvalitní železniční dopravu, osobní dopravu, aby vlaky měly jinou úroveň, jiné standardy, aby došlo k rozvoji, k investicím v této oblasti, tak je potřeba samozřejmě mít kvalitní zákon, který pak budeme tvrdě uplatňovat v praxi.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nevím, jestli bude chtít někdo reagovat s faktickou poznámku. Nevypadá to. Prosím paní poslankyni Matušovskou. Prosím.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Děkuji kolegovi Adamcovi za spoustu připomínek, které k tomu měl, prostřednictvím předsedajícího, protože ohledně liberalizace národního dopravce a stejných podmínek pro všechny, samozřejmě v tomhle se shodneme. Protože pan ministr dopravy spolu s panem zpravodajem vás informovali o hlavních cílech této novely zákona, já bych k této novele měla pár připomínek. Jedná se o následující oblasti.
Ráda bych, aby se zakotvila do zákona o dráhách existence hasičských záchranných služeb SŽDC, tj. Správa železniční dopravní cesty. Tato hasičská záchranná služba už v současnosti existuje, ale zákon na ni nemyslí nebo o ni nehovoří. Díky zákonnému zakotvení by se částečně usnadnilo obstarávání finančních prostředků na její provoz.
Dále, co bych ráda, aby v té novele bylo - stanovení limitu pro formu náhradní dopravy, za kterou je poskytována finanční náhrada provozovatelem dráhy, a to s odkazem na přiměřenost ve vztahu k původní dopravě. Úprava by měla zabránit zneužití zákonného ustanovení.
Doplnění práva drážního správního úřadu požadovat po provozovateli dráhy sběr čísel, licenci od strojvedoucích vlaků užívajících dráhu. Uvedené slouží ke znemožnění překračování povolených dob k vedení drážního vozidla strojvedoucím, když jiný nástroj není. Správa železniční dopravní cesty v praxi poskytovala tyto údaje drážnímu úřadu, právě data od dopravců, které sbírala na základě dohody, ale takový postup není možný pro neexistenci vysloveného zákonného zmocnění a byl právě některými dopravci napadán. To bych byla ráda.
Potom bych tady měla pár připomínek k paragrafům, kdy v paragrafu 32 odstavci 3 je definice nezávislého přídělce, ale v dalších paragrafech se hovoří pouze o přídělci. Tady také ještě navážu na pana zpravodaje, kdy mluvil o vlečkách. V těch přechodných ustanoveních je uvedeno, že nelze vlečku, která je nyní provozována jako veřejně přístupná, prohlásit za veřejně nepřístupnou, protože se významně změnily informace v paragrafu 22a. To může být vlastně i diskriminační pro dopravce, kteří v dobré víře prohlásili vlečky za veřejně přístupné, aniž by o tom musel rozhodovat Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.
A potom mám tady další připomínky, ale myslím si, že to rozebereme více na hospodářském výboru. Myslím, že projednávání zákona o dráhách na hospodářském výboru nebude snadné a bude spousta pozměňovacích návrhů, a doufám, že Ministerstvo dopravy - i když v těch připomínkových řízeních byly některé vypořádány záporně, tak doufám, že se domluvíme a určitě je vypořádá kladně. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji paní poslankyni. Mám tady omluvenku. Pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch prodlužuje svoji omluvu od 17 hodin do konce jednacího dne z důvodu neodkladných pracovních záležitostí. V tuto chvíli nemám dalších přihlášek do rozpravy. Stejně tak to nevypadá, že by se někdo hlásil z místa, takže rozpravu končím. Svolám kolegy do sálu. Pardon. Prosím pana ministra o závěrečné slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, cítím se povinen reagovat na to, co tady bylo řečeno, aspoň trošku. V každém případě vítám ty připomínky, protože si myslím, že jsou to přesně ty věci, které se mají řešit na hospodářském výboru. Na tu debatu tam se těším a jsem na ni připraven a budeme hledat nějaké kompromisní řešení, pokud to bude jenom trošku možné. Jenom bych chtěl možná odpovědět na tu jasnou otázku pana poslance Adamce, prostřednictvím pana předsedajícího.
Za prvé, trošku bych korigoval ten název rozstřely, že to byla nějaká soutěž. Ona to úplně soutěž nebyla. My jsme prostě se rozhodli, že Českým dráhám jako národnímu dopravci umožníme přímé zadání do té doby, dokud nám to Evropská komise dovoluje, tak abychom jim opravdu nachystali prostředí na to, aby se mohly připravit na liberalizaci. Mají spoustu věcí z minulosti, které musí řešit, a stejně jako ostatní národní dopravci v ostatních zemích prostě mají právo na to, aby ten čas využily na přípravu. Takže to jim chceme poskytnout.
Nicméně pro některé z těch tratí jsme dostali konkurenční nabídky a bylo jednoznačné, že ty konkurenční nabídky, pokud jsou srovnatelné, musíme vzít do úvahy. Některé z nich jsme vzali. Pro ty další, přímé zadání, které by měly probíhat v tomto roce, tu situaci vidíme jinak. Tam těch nabídek konkurenčních není. Tam spíše počítáme, že bychom Českým dráhám ty dálkové linky zadali přímým zadáním. Samozřejmě je tam ještě další balík tratí, které se zadávají ze strany regionálních tratí, to znamená ze strany krajů. Tam si to musí České dráhy obchodně vybojovat a pracují na tom velmi intenzivně a nevidím to nijak špatně. Já si myslím, že České dráhy budou mít docela velký prostor na to, aby se na liberalizaci připravily a aby nebyly znevýhodněny tím, že mají nějaké historické věci z minulosti.
To je v podstatě všechno. A jak jsem říkal, těším se na debatu v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nevypadá to. Budeme hlasovat o přikázání výborům k projednání. Jak již zaznělo, organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Pokud nikdo nenavrhuje jiný výbor, což nevidím, přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro přikázání garančnímu výboru. Kdo je proti přikázání hospodářskému jako garančnímu? Děkuji vám.
V hlasování číslo 141 je přihlášeno 179 poslanců a poslankyň, pro 144, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Jsou návrhy na další výbor k projednání? Pan poslanec Růžička.
Poslanec Pavel Růžička: Vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl navrhnout, aby to bylo přikázáno do výboru pro bezpečnost z toho důvodu, že se jedná o hasičský záchranný sbor podniku, tak aby to dále projednal podvýbor pro hasičský záchranný sbor. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za ten návrh. Má někdo ještě jiné návrhy na další výbor?
Není tomu tak, takže zahajuji hlasování o přikázání výboru pro bezpečnost jako dalšímu výboru. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Já vám děkuji.
V hlasování číslo 142 je přihlášeno 179 poslanců a poslankyň, pro 136, proti 4. Návrh byl přijat, takže konstatuji, že jsme návrh přikázali též výboru pro bezpečnost jako dalšímu výboru.
Návrhy na zkrácení či prodloužení doby k projednávání nezazněly, takže tím toto projednávání končí. Děkuji navrhovateli a zpravodaji.
Přesuneme se k dalšímu bodu. Tím je bod číslo
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.