(20.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní nás čekají dvě faktické poznámky. Jako první pan poslanec Benešík. Než dorazí k mikrofonu, tak paní poslankyně Helena Válková se nám omlouvá od osmi hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Děkuji za slovo. Já jsem rád, že ta diskuse se dostala do věcné roviny, že není konfrontační. Jsem rád za to, že jsem se dozvěděl informace, které jsem předtím neměl, o systémových nedopatřeních, systémových chybách, problémech, které zřejmě, alespoň některé, budeme muset napravit v legislativě. Takže já jsem velmi rád, že ti řečníci i třeba z hnutí ANO tím, že toto prezentují, včetně pana ministra, říkají, že ta dnešní diskuse není zbytečná. To byl náš cíl, abychom si prostě řekli, co je špatně a jak to napravit. Všimněte si, z úst KDU-ČSL nikdy nezaznělo, že chceme odvolávat ministra. To je věc premiéra, my tuto vládu nepodporujeme, a je to jeho věc. Ale my tuto situaci chceme řešit. A jsem opravdu velmi rád za KDU-ČSL, že diskuse je v současné době věcná a že dostáváme informace, které jsme potřebovali slyšet. Děkuji za to.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní prosím pana poslance Vondráka. Prosím.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dámy a pánové, já budu konstruktivní. Mám pro vás řešení. Máme veřejný statek, to je superpočítač v České republice, kde evidujeme pohyb 150 tisíc aut online a sestavujeme naprosto věrný a přesný obraz o tom, jak jezdí naše cesty. Takže si vezměte do levé ruky telefon, počítač, otevřete si prohlížeč a já vám to nadiktuji. Adresa je rodos.vsb.cz a najdete tam aktuální stav na D1 od exitu k exitu, jak to tam jede rychle, jak se tam bude dlouho stát, proč to tam stojí, všechno to máte k dispozici. Není to navigační systém, ale využívá to Česká televize, Český rozhlas a všechny ostatní navigační systémy včetně Sygic. Takže prosím, využijte těchto možností. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní se posuneme - v obecné rozpravě je přihlášen pan poslanec Kolovratník. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Rychle jsem se na RODOS podíval, vypadá opravdu zajímavě. A já vlastně ve své řeči jsem také některé webové služby chtěl zmínit. Na začátku svého vystoupení ale budu reagovat na pana poslance Skopečka s těmi čísly, s kterými pracoval, těch 54 miliard, tuším, že hovořil o národních zdrojích, ono je to něco přes 84 miliardy celkem včetně evropského financování.

Prostřednictvím pana předsedajícího chci vzkázat, ona to je hezká myšlenka, s kterou už ODS jednou nebo několikrát přišla, ale já chci říci, těch 5 miliard, to podle mě, pane kolego, vůbec není zanedbatelná částka. Ale třeba 4 miliardy, to jsou ty finance, které vláda každým rokem dává krajům na dvojky a trojky. Kdybychom krajům řekli, že je tam nepošleme, protože jsme zrušili nebo zlevnili dálniční známky, s jakou bychom se potázali? Nezlobte se, ale myslím si, a byl jsem několik let předsedou dozorčí rady SFDI, že 5 miliard je sakra velká částka, o kterou bychom neměli přicházet, kterou bychom naopak do té infrastruktury měli dávat.

Ale to, co jsem tady chtěl říct, kolegyně a kolegové, k té dnešní debatě, vlastně navážu na to, co jsem zmiňoval ve své faktické poznámce. My rozumíme kritice a je dobré tu kritiku diskutovat, otevřít, ale prosím, buďme fér, sami jste to ve svých debatách zmiňovali, co se stalo díky sněhu také v Německu, v Rakousku apod. Tady došlo k jedné jednodenní situaci u nás, v České republice. Můžeme debatovat, jestli a jak byla mediálně zvládnuta, ale určitě to nebyla až tak extrémní situace, byť mám s plným respektem pochopení, protože jako opozice si můžete jakýkoliv bod vyžádat a diskutovat o něm. Ale pokud stále používáte ta slova o tristní přípravě, tristní situaci, tak já jsem si během té debaty udělal několik málo poznámek za těch posledních pár let hnutí ANO v resortu dopravy: Zákon 416 jsme dvakrát novelizovali, finální verze je tedy ta, která platí od loňského září, a vám všem patří dík za tu spolupráci, kde jsme se, všech devět klubů, na ní dohodli. Hovořil jsem o moderních metodách zadávání zakázek, už se k tomu nebudu vracet. Moc dobře víte, že vysokorychlostní tratě, ten projekt už není v teoretické rovině, ale běží. Pan ministr byl nedávno v Německu. Je dohoda s Německem na přesném trasování i technickém provedení toho ramene Praha-Drážďany a tunelu pod Krušnými horami. Máme připraveny tři piloty vysokorychlostních tratí, které jsme schopni v řádu jednotek let začít stavět na hlavních koridorech. Rozpočet SFDI je přes 84 miliard, jenom na nové akce je investiční zásobník zhruba ve výši 17 miliard. A teď prosím, nechci tu také ukazovat různé a různě pojaté grafy a hádat se, co je a co není nový kilometr. Reálná a tvrdá fakta jsou, že v tomto roce je připraveno ke stavbě, respektive už začíná stavba přes 360 km dálnic a silnic první třídy.

Ono se říká, že všechno zlé je pro něco dobré. Sami se dobře díváte na to, jak ŘSD od zimy, nebo od Vánoc komunikuje, je velmi aktivní na twitteru, na facebooku, podává záběry z kamer, spravuje velmi dobře web s názvem nová D1 nebo dopravní info.cz, to, o čem mluvil kolega Vondrák, experimentální web s vysokou školou ostravskou. Takže ty informace určitě lze získat. I tohle si myslím, že té situaci nebo řešení, předcházení problémů velmi dobře pomáhá.

Já přidám prosbu, o které tu hovořil tuším pan poslanec Dolínek jako předseda podvýboru pro dopravu, opravdu, přihlásilo se tam, já to teď nemám přesně spočítané, asi 18 členů Sněmovny, běžně se nás tam schází čtyři, pět. Často nejsme usnášeníschopní. A probíráme opravdu tak závažné projekty, jako je právě PPP na D4. A je někdy smutné, že tam přijde opravdu velmi zajímavá sešlost hostů a bohužel účast poslanců je, jaká je.

Hlásím se k restu, který jsem slíbil a který chci dotáhnout v tomto týdnu, že vyhlásíme termíny, pevné termíny toho podvýboru na příští pololetí v souladu s harmonogramem Sněmovny, abyste o něm věděli. Budu rád, když tam takové problémy budeme řešit a budeme se na nich domlouvat.

Takže sečteno a podtrženo, já myslím, že pracujeme, pracujeme dobře, chceme pracovat, bereme kritiku, bereme otevřenou, konstruktivní a fér kritiku. Ale prosím, nedělejme z toho politické divadlo a nehoňme body na úkor něčeho, co si to nezaslouží. Za sebe a věřím, že i za kolegy můžu říct, že jsme na tu spolupráci v hnutí ANO připraveni a těšíme se na ni. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Mám tu jednu faktickou poznámku pana poslance Skopečka. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji. Také zareaguji na svého předřečníka. Já jsem v žádném případě, a chtěl bych se ohradit, neřekl, že 5 miliard korun považuji za malou částku nebo za částku, která by neprospěla našim silnicím ať už krajským nebo celostátním. To určitě ne. Já jsem chtěl jenom ukázat, že z celého rozpočtu fondu je to částka minoritní, že daleko více do tohoto fondu plyne z dotací ze státního rozpočtu. A jenom bych chtěl panu kolegovi prostřednictvím pana předsedajícího připomenout, že jenom daňové inkaso vzrostlo, když srovnáme rok 2018 a 2017, o více než 130 miliard korun. Takže to, co byste získali díky ekonomickému růstu navíc v hodnotě 130 miliard korun, a srovnáme to s 5 miliardami korun, které bychom mohli vrátit našim řidičům za to, že nejezdí a stojí v kolonách, si myslím, že je částka, kterou stát zvládne, pokud byste těch 130 miliard vynakládali na rozumné věci a ne na takové hlouposti, jako je jízdné zdarma nebo obědy zdarma, jak se chystáte.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní prosím pana poslance Hájka.

 

Poslanec Josef Hájek: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, také jsem si dovolil vystoupit, protože dneska tady byl traktorista, mluvil tady učitel, mluvil tady lékař. Já jsem horník a také jsem řídil asi sedm let ražení, takže jsem vyrazil nějakých 150 kilometrů důlních chodeb. To jsou tunely jak v metru, kdo nebyl na dole. Takže si myslím, že také můžu přispět troškou do mlýna. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP