(17.00 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Prosím paní poslankyni Melkovou. Připraví se pan poslanec Bartoš, poté pan poslanec Blažek. Prosím.
Poslankyně Marcela Melková: Dobré odpoledne všem. Já mám určitě potřebu se k této problematice taky vyjádřit jako profesionální umělkyně, protože jsme si tady vyslechli spoustu různých názorů. Já osobně si myslím, že největším problémem je to vůbec pochopit, co to je duševní vlastnictví, protože to je ten důvod, proč tady potom narážíme na to, kdo má a kdo nemá právo pouštět si ve svých provozovnách, jakou chce muziku.
Dál bych taky chtěla říct, že to, že umělec, ať už nazpívá, nahraje, nebo složí nějakou skladbu, jeho naprosto nemusí zajímat, když potom ve veřejném prostoru zazní, jestli je cílem hospodářský výsledek, nebo není. Jeho zajímá prostě to, že ve veřejném prostoru se hraje jeho hudba. To je všechno. Skutečně vraťme se k tomu pochopení, co je a kdo má právo na duševní vlastnictví. To když pochopíme, tak potom možná i lépe se nám budou autorské zákony psát a tvořit. Děkuju.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nyní prosím pana poslance Bartoše. Připraví se pan poslanec Blažek.
Poslanec Ivan Bartoš: Ještě bych si dovolil krátkou reakci možná na pana Bláhu i na svoji předřečnici prostřednictvím pana předsedajícího. Jestli tady jsou lidé, kteří hlasují o autorském právu a nemají, neznají právní definici duševního vlastnictví, nebo jakým způsobem je uchopena veřejná produkce, tak bych dal panu Bláhovi možná za pravdu. Bylo by to hlasování od stolu. Ale když třeba hovoříte o tom, a slyšel jsem to tam, že by Piráti jakýmsi způsobem zpochybňovali právo umělců, tak mě vůbec zaráží - na to dostat za svoje dílo zaplaceno adekvátní odměnu - tak mě zaráží, že vůbec se jako vymezujete proti nám. A přečtěte si třeba deset let našich publikací ve věcech autorského zákona, protože to není pravda. A já si skutečně myslím, že když jdeme už na poli Poslanecké sněmovny s nějakým návrhem, tak to není nějaká diskuse, která probíhá jako třeba i na odborných grémiích. My jsme zastupovali v právních sporech desítky provozoven. My jsme řešili, že když má někdo vystavená rádia jako dekoraci v hospodě, tak po něm vyděrači z OSA, potažmo z jiných organizací, z Intergramu, chtějí zaplatit za každý přístroj, byť není zapojený. Jestli v něčem Piráti jsou experti, tak je to otázka copyrightu, patentového práva na úrovni Evropské unie. A vedeme soudy i u Evropského soudního dvoru. Prostě tady fakt neplatí podle sebe soudím tebe. Prosím. Můžeme o tom vést odborné debaty. Doufám, že budete tedy tím správným partnerem. Ale prostě to ne že není nefér, to je prostě zjevná lež. (Potlesk z lavic Pirátů.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím pana poslance Blažka. Připraví se pan poslanec Bláha.
Poslanec Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Musím se přiznat, že jsem ve věci tohoto zákona docela rozpačitý. A řeknu proč. A nemám rád taková ta jednoduchá řešení, nebo jednoduché nálepky. Bohužel někdy to, čemu se říká třeba kulturní fronta, nebo umělci obecně někdy přehánějí svou ingerenci do politického dění, čímž vyvolávají některé averze, které se jim občas mohou nějakým způsobem vracet. To si myslím, že tady trošku u části Sněmovny cítím. Snad jenom řeknu, v čem je ta příčina u našeho národa. Ta pravděpodobně vyplývá z národního obrození, kdy jsme neměli pořádně ani šlechtu. A tehdy to byli právě spisovatelé a další, kteří byli takzvaní buditelé, a ono nám to potom fungovalo ještě dlouhou dobu.
Co jsem ale chtěl říci, že tentokrát já osobně třeba v tom nemohu vidět nějakou kulturní frontu, protože když jsem viděl náhodou tu tiskovou konferenci, to nebyli takoví ti agresivní umělci, nebo jak to mám říci, ale když tam vidím třeba Petra Jandu nebo Michala Prokopa... Víte, to jsou lidé, se kterými jsem tak nějak vyrůstal. To znamená, že mi není úplně jedno, co si myslí o tomto zákoně. A těžko by tyto osobnosti - a to jsou osobnosti, protože spousta jejich skladeb zde bude, až my tu nebudeme možná na světě. To se bude hrát pořád. Tak musím hodně přemýšlet o tom, jestli třeba nemají pravdu a jestli v této věci je dobré jít proti nim. A začínám být přesvědčený, že není. A nebudu to brát jako to, že bych podléhal nějaké kulturní frontě.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času. Prosím pana poslance Bláhu. Připraví se pan poslanec Pávek.
Poslanec Jiří Bláha: Jak jsem říkal již několikrát, já nejsem spokojen s podobou autorského zákona. Ale vzpomeňte si na sebe, když přinesete do Poslanecké sněmovny nějakou myšlenku, nějaký návrh, nějaký zákon, jak se všichni oháníte: to je moje, to jsme my přinesli, to jsme my zavinili, nebo to my jsme přednesli, to my jsme zařídili. Tak to tady je. Ale my za to máme ty svoje jistý peníze. Ten autor v okamžiku, kdy se pouští to jeho dílo a není nikde zpoplatněno, tak za to nemá vůbec nic. Jenom to, že to vymyslel. Takže na to bychom měli také přihlídnout a dopomoci. A rozhodně zastávám názor, že bychom měli okleštit tu cestu od toho poplatníka k tomu autorovi. Nemůžou ty peníze ve většině zůstat v těch agenturách. A o to ty poplatky budou menší.
Je to jednoduché. Máme digitalizaci. Vy jste v tom odborníci. Tak to navrhněte, jak to celé uděláme. A já budu jenom hrozně nadšen, že až budu hrát zábavu, tak se nebudu muset stydět za to, že ten pořadatel musí za písničky, které hraji, zaplatit autorské OSA daleko víc než mně. Děkuji za pochopení.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Prosím s faktickou poznámkou pana poslance Pávka.
Poslanec Petr Pávek: Děkuji ještě jednou za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, ta debata se ubírá přesně tím směrem, před kterým jsem varoval. To znamená, jako buďto ti, anebo oni. A jaksi zapomínáme přece na ty agentury, které to prostě dojí. A dojí to na všechny strany. Přece tohle není o zpochybňování duševního vlastnictví a nároku na odměnu za něj. Každý ten umělec, jehož písnička, každý zpěvák nebo kapela, jejichž písnička se hraje, tak ten vysílatel, to znamená ta rádiová stanice, za to té agentuře zaplatí. To znamená, tam je to už zaplaceno. Proč to má znovu platit ta kadeřnice nebo ten švec? To je ten problém. To, že si ta agentura ponechává většinu těch peněz a šidí ty nositele duševního vlastnictví, to znamená ty umělce, to je úplně něco jiného. To tady právě nechceme řešit a nechceme se dostat do té situace, kdy půjdeme proti sobě.
Víte co? Já si musím v tom rádiu, když někam přijdu, vyslechnout kromě písniček i komentáře nějakých vtipálků, kteří mi třeba nepřijdou vtipní. Já to musím přetrpět. Ti lidé musejí přetrpět i naše proslovy. Vždyť i my jsme tam okomentovaní. I my jsme odvysíláni ve veřejném prostoru. No tak co? Tak jako prostě zpoplatníme ty naše řeči? V rámci zpravodajství? (Smích a pobavení v sále.) A teď prosím vás nechci slyšet, že na to máte duševní vlastnictví.
Tak jako pojďme to jenom trošičku zúžit a říct dobrý, ten senátní návrh prostě to staví do té roviny, že nebudeme za ty věci platit dvakrát, protože zaplaceno už to je. A jestli mají umělci problém s tím, že jsou okrádáni těmi agenturami, tak ať si to s nimi prostě vyřídí. To je celé. (Tleská několik pirátů.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Dovolím si podotknout, že naše projevy jsou ze zákona veřejné a jako úřední díla nepodléhají autorskému zákonu. (Ohlas v sále.)
A nyní prosím s faktickou poznámkou paní poslankyni Obornou. Paní poslankyně Oborná tu má faktickou poznámku. Ne? Tak ne. Prosím pana poslance Michálka - s přednostním právem předpokládám.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh zákona není o tom, jestli budeme uznávat nebo neuznávat duševní vlastnictví nebo autorské právo. To tady uznáváme všichni. Tento návrh zákona je o zaměstnaneckých rádiích a televizkách a o tom, že za zaměstnanecká rádia a televizky se musí odvádět poplatky OSA, Intergramu. Všichni jsme dostali dopisy samozřejmě od lobbistů Intergramu, kteří tady už dvacet let lobbují, a proto ten zákon v České republice je prostě tak rigidní jako jeden z nejhorších zákonů. Tenhleten zákon je o železářstvích, o zubních lékařích. Tenhleten zákon je o té paní na recepci, která sedí dole, která tam má puštěnou televizi a dívá se na TV Barrandov, a za tuhletu televizi se musí odvádět poplatek OSA. Můžeme se zeptat pana kancléře, kolik odvádí Poslanecká sněmovna. O takovémto marginálním užití, o té hamižnosti kolektivních správců, kteří chtějí vybírat i za takovéto marginální užití, se tady bavíme. Nebavíme se o tom, že na tom někdo vydělává, o obchodních centrech a o využití hudby ke komerčním případům. ***