Úterý 26. března 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

80.
Návrh poslanců Josefa Kotta, Margity Balaštíkové, Mariana Bojko
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb.,
o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých
dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 353/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 353/1. Poprosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Josef Kott, případně někdo jiný z navrhovatelů. Pan poslanec je tady. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Dobrý den, pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo. Dovolte, abych vám představil poslanecký návrh, který je novelou zákona číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, a zákona číslo 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu. Novela obou zákonů si klade za cíl především převedení administrace a poskytování zemědělských národních dotací z Ministerstva zemědělství na Státní zemědělský intervenční fond.

Současný způsob administrace zemědělských národních dotačních programů je rozdělen mezi Ministerstvo zemědělství a Státní zemědělský intervenční fond, což má za následek nižší efektivitu této administrace spojenou se zvýšenou administrativní zátěží jak na straně Ministerstva zemědělství, tak na straně fondu a též na straně žadatelů o dotace. Na základě ustanovení § 2d zákona o zemědělství je Státní zemědělský intervenční fond v současné době pověřen, aby pro Ministerstvo zemědělství prováděl administraci žádostí o dotace, které jsou výhradně financované z národních zdrojů. Předloženým návrhem dojde k tomu, že tyto podpory bude nově provádět výhradně Státní zemědělský intervenční fond, a to na základě zásad o poskytování dotací, které bude vydávat ministerstvo dosavadním způsobem včetně toho, že účel programu k podpoře těchto aktivit, které jsou financovány výhradně z národních zdrojů, včetně rozsahu finančních prostředků připadajících na tyto programy, bude nadále schvalovat pro každý rok Poslanecká sněmovna současně se státním rozpočtem. Jedinou výjimkou z tohoto navrhovaného systému bude poskytování podpor genetických zdrojů podle zákona číslo 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat, a zákona číslo 148/2003 Sb., o genetických zdrojích rostlin a mikroorganismů, které bude s ohledem na jejich vysoce odborná specifika nadále prováděno ministerstvem nebo jím pověřenou osobou.

Převedením administrace zemědělských národních dotací na Státní zemědělský intervenční fond bude možné využít současného administrativního prostředí a informačního systému fondu, to je napojení na registry, elektronické podávání a více informací pro klienty. Ministerstvo se také bude moci v oblasti národních dotací více zaměřit na nastavení zemědělské politiky v rámci jednotlivých komodit, to je roli policy makera. Novela rovněž vytváří předpoklady pro posílení elektronické komunikace mezi žadatelem a Státním zemědělským intervenčním fondem.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče, a poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Monika Oborná.

 

Poslankyně Monika Oborná: Hezký den, vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové. Dovolte, abych zástupce předkladatele doplnila o stanovisko vlády, které je souhlasné. Vláda současně doporučuje, aby realizace navrhované právní úpravy zohledňovala, že plánované výdaje na straně Státního zemědělského intervenčního fondu v odhadované výši 20 milionů korun, které budou použity na software pro administraci žádostí o dotace po 31. prosinci 2019, by měly být plně pokryty v rámci limitu výdajů Státního zemědělského intervenčního fondu pro rok 2019 a výhledu na léta 2020 a 2021, a to bez požadavku na navýšení prostředků Státního zemědělského intervenčního fondu, popřípadě prostředků poskytovaných z kapitoly Ministerstva zemědělství z důvodu zabezpečení této agendy.

Pokud jde o personální zajištění agendy, již se navrhuje převést z Ministerstva zemědělství na Státní zemědělský intervenční fond, vláda upozorňuje, že navrhované změny by měly být realizovány bez nároku na navýšení personálních kapacit a souvisejícího objemu prostředků na platy zaměstnanců v kapitolách Ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Vrecionová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Veronika Vrecionová: Hezké odpoledne, kolegyně, kolegové, vážený pane předsedo. Já bych rozhodně chtěla tuto předlohu podpořit. Já jsem ji i spolupodepsala, souhlasím s ní, diskutovala jsem to s řadou zemědělců, oni by to také přivítali. Nicméně i paní zpravodajka již upozornila na to, co vlastně zmiňuje i vláda ve svém usnesení, že by nemělo do budoucna, a já pevně věřím, že tomu tak bude, k navyšování zaměstnanců zemědělského intervenčního fondu. Když jsme tuto předlohu projednávali na zemědělském výboru, ptala jsem se jak pana předsedy SZIF, tak pana ministra a byla jsem ujištěna o tom, že k tomu do budoucna nebude docházet. Nicméně bych byla ráda, aby i v dalších čteních to především od pana ministra tady zaznělo na mikrofon. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Faktické poznámky? Ale nesvítí mi v tuto chvíli žádná. Dobře, tak pan poslanec Jurečka z místa s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já jsem jenom chtěl velice stručně říci, že tento návrh podporuji, protože vlastně o tomto záměru jsme začali diskutovat už před více než třemi a půl lety. V situaci, kdy došlo k ukončení činnosti zemědělské agentury v jednotlivých okresních městech a tato činnost přešla na SZIF, tak zde zůstala ještě určitá dvojkolejnost, která se týkala právě přímo administrace národních dotací. Už tehdy jsme rozhodli, že by bylo dobré využít opravdu na všechny dotační tituly, které jsou administrovány v rámci evropských fondů, profesionální platební agenturu, kterou je Státní zemědělský intervenční fond, tak aby i tyto národní dotace tam, kde to logiku dává, administroval SZIF.

Tímto se možná ještě drobně obracím i na pana ministra zemědělství, jestli opravdu výčet převodu je konečný, nebo jestli u některých dotačních titulů ještě není na zvážení, jestli s tím rozsahem nenechat něco na Ministerstvu zemědělství, případně se to dá ještě doladit v rámci druhého čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Ještě jednou se táži, abych formálně splnil, zda má někdo zájem o vystoupení. Jestliže tomu tak není, tak v tuto chvíli opravdu končím obecnou rozpravu.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům. Nejprve rozhodneme o garančním výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Kdo je proti?

Hlasování číslo 301, přihlášeno 169, pro 159, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda je zde nějaký takový návrh. Jestliže tomu tak není a nebyl předložen ani žádný návrh na zkrácení či prodloužení lhůty, vypořádali jsme se se všemi návrhy k hlasování. Mohu skončit prvé čtení tohoto zákona a všem vám děkuji.

 

Dovolte mi přečíst některé dodatečné omluvy. Omlouvá se pan poslanec Hnilička dnes mezi 14.00 a 14.45 hodin z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Jan Lipavský do 15 hodin z pracovních důvodů.

 

Dalším bodem, který jsme dnes pevně zařadili, je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP