Úterý 26. března 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 409/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně Klára Dostálová. Prosím, paní ministryně, máte slovo. (V sále je stálý hluk.)

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady. Namísto dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupení dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude možno nově provádět úhradu i bezhotovostně prostřednictvím internetu či mobilních aplikací. Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i osvobození od zpoplatnění. Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším, paní ministryně. Já bych vás chtěl požádat, aby vás paní ministryně nemusela překřikovat. Vyslechněme si v klidu to, co nám chce říci. Jestliže něco máte, prosím, abyste šli před sál. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude umožněno oznámit osvobození až tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále pouze v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován.

Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek. V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.

Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla využívající jako pohon výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo kombinace s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km. Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Poprosím paní zpravodajku poslankyni Květu Matušovskou, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se ujala své povinnosti a přednesla zpravodajskou zprávu.

Cílem návrhu úpravy právního předpisu, jak už tady bylo zmíněno paní ministryní, je změna úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování kontroly této úhrady.

Kontrolu úhrady časového poplatku provádějí v současnosti celníci a policisté na zpoplatněných pozemních komunikacích vizuálně. Předložený návrh obsahuje novou úpravu úhrady časového poplatku ve vazbě na státní poznávací značku vozidla. Provedení úhrady bude zaznamenáno v evidenci a bude je možno provést na internetu či mobilní aplikací. Do této evidence budou zaznamenávána rovněž osvobození vozidel od zpoplatnění, a to na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna přímo v provozu prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek.

Kompetence k provádění kontroly a přestupků zůstanou i nadále v rukou subjektů, jak už jsem řekla, policistů a celníků. Na zpoplatněných pozemních komunikacích budou umístěny také stacionární kamery, které umožní následné vhodnější zacílení kontroly při zjištění většího množství neuhrazených časových poplatků na daném úseku zpoplatněné pozemní komunikace.

Součástí návrhu je, jak už bylo zmíněno, i rozšíření okruhu vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla, používající výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo jejich kombinace, avšak za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km, nebo i zdravotně postižení. Zároveň návrh předpokládá zvýhodnění vozidel poháněných stlačeným zemním plynem, u nichž se stanoví maximální výše ročního poplatku v nižší úrovni proti ostatním vozidlům.

Ráda bych poprosila, aby byl tento tisk přidělen hospodářskému výboru jako garančnímu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Adamec. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, mně se chce říct, konečně je to tady. Konečně přicházíme k tomu, že nebudeme muset používat ty klasické papírové dálniční známky, ale že budeme moct platit prostě poplatek za použití dálniční sítě elektronickým způsobem. Je úplně jedno jak, jestli mobilem, z internetu nebo nějakým takovýmto elektronickým způsobem. Musím říct, že to je naprosto v pořádku. My tento návrh podpoříme, aby prošel do druhého čtení. Ale já si myslím, že je potřeba tady říct ještě několik věcí, abychom si v tom udělali úplně jasno.

Mě trochu mrzí, že pan ministr tady dneska nemohl být přítomen. Tím samozřejmě tady nechci snižovat význam paní ministryně Dostálové, ba naopak. Jsem rád, že to za něj vzala. Ale musím říct, že mně by se líbilo úplně, aby to fungovalo tak, že policisté na dálnici vůbec nikoho zastavovat nebudou. Protože ta elektronická známka se načte na základě poznávací značky a de facto mohlo by to fungovat stejně, jako fungují průběžné radary, že vám bude prostě chodit složenka domů a budete platit.

Ale je tady řada dalších problémů z hlediska kontroly, které je potřeba vyřešit. Protože když se podíváte třeba na osvobození od zpoplatnění držitele ZTP nebo ZTP/P, že vlastně může mít až tři auta a že je důležité, aby člověk s tím postižením v tom autě seděl nebo ho řídil, jinak se provozovatele to osvobození netýká, tak tady podle mě bez zastavení toho automobilu a fyzické kontroly se to takto aplikovat nedá. Samozřejmě dá se to aplikovat u automobilů, které jsou na alternativní pohony, ať je to elektřina, nebo ať je to CNG nebo vodík, protože tam je to jasné. To auto, nebo automobil je registrován na státní poznávací značku a s tou už je známo, jaký pohon u toho auta je. Takže já bych to viděl tak, že by se měla usnadnit práce kontrolním orgánům, že by nebyl nutný způsob kontroly fyzickou kontrolou přímo na dálnici.

Mimochodem, když se podíváte, co se dneska na dálnici kontroluje, jaké další povinnosti se snažíme navalit třeba na řidiče kamionů, a de facto, když si vezmete možnosti dopravní policie nebo celníků, kteří také mohou kontrolovat dálniční kupony, tak si myslím, že naše snažení by mělo směřovat k tomu, aby tyto kontroly probíhaly bez lidské přítomnosti, aby na základě kamerového snímku bylo jasné, zda se řidič dopustil přestupku tím, že neměl vlastně zaplacenou dálniční známku. Samozřejmě papírové známky se budou kontrolovat pořád stejně, ale tam také není důvod k zastavování. Oni dneska mají optické přístroje, aby přečetli známku na předním skle a poznali, jestli je to opravdu originál, nebo není, nebo jestli ta známka tam nějak divně drží. Ale já vidím, že o tomhle bychom si měli ještě popovídat, protože pro mě je velmi důležité, aby s digitalizací této činnosti zároveň došlo k odstranění lidského faktoru. Aby vůbec policisté nemuseli auta zastavovat na dálnici, vyvádět je někam mimo jízdní pruhy. Je to komplikované. Všichni, co jezdíme po dálnicích, víme, že to problém je.

Přečetl jsem si také důvodovou zprávu ohledně předpokládaných nákladů. Já si myslím, že to není nepříznivá zpráva, jak je to tady popsáno v důvodové zprávě. (Hluk v sále trvá.) A možná jste vy, co jste si to přečetli, zaregistrovali - já chápu, že vás to některé nezajímá, ale jezdíme všichni po té dálnici, tak možná by mohlo -, že vlastně z toho vypadl alternativní pohon na propan-butan. A Hospodářská komora to kritizuje. Myslím si, že bychom se měli na tento problém ještě podívat, protože když tam platí 50 gramů na kilometr, tak vozidla, která jsou poháněna tímto pohonem, pokud to splní, tak podle mě by měla mít osvobození aspoň částečně od poplatku taky. Samozřejmě podpora alternativních pohonů - tady vidím jako moderní krok do budoucna. Vlastně elektrická auta, stlačený vodík, neplatí nic, pak je tam poloviční sazba, pokud splní tu normu. Tady bych to viděl jako pozitivní.

Takže pokud bych to měl shrnout, já si myslím, že tento návrh zákona je velmi pozitivní. Zaslouží podporu. Ale na druhou stranu je potřeba si prodiskutovat některé technické věci, tak aby došlo k zjednodušení kontroly, aby to fungovalo velmi jednoduše. Prostě nemáte-li dálniční kupon elektronický, sejme vás kamera na dálnici a zjistí to, tak vám domů přijde přípis a už to běží v normálním přestupkovém správním řízení a není potřeba fyzická kontrola na dálnici.

Já jsem na to narazil už minule, když jsme se tady s panem ministrem o tomto problému bavili. Já opravdu mám představu, že toto by nemělo být v činnosti dálniční policie ani celníků, že toto zvládnou úředníci v úřadě. Tam přijde jasná zpráva, jasný důkaz toho, že někdo porušil pravidla, a ten trest může přijít bez fyzické přítomnosti příslušníků na silnici dálničního tělesa.

Doporučuji pustit do druhého čtení do hospodářského výboru a tyto problémy tam prodiskutovat, a případné pozměňovací návrhy, které by vedly ještě ke zkvalitnění. To je ten správný prostor, kam to patří. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Juříček, poté pan poslanec Kobza. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Dámy a pánové, dovolte, abych jenom lehce reagoval na kolegu prostřednictvím předsedajícího, pana Adamce. Nechci hovořit o meritu zákona jako takového, ale že tady padly takové informace, že elektrické pohony jsou čisté. Ony čisté nejsou prosím vás. Auta, elektromobily jsou sedmkrát náročnější na výrobu než klasické auto. Řada problémů s lithiem a kobaltem, nebudu vám tady teď dělat školení. Nicméně suma dohromady. Když se vezme celá ekologická stopa u elektromobilu, tak vychází zhruba 86 gramů na kilometr. Takže ty nesmysly, které si vymýšlí Evropská unie, je úplně neuvěřitelná hovadina. Omlouvám se za to slovo. Profesně to jinak neumím říct. A myslím si, že některé ty drobnosti v zákoně je potřeba upravit. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Kobza, poté pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, kolegové a kolegyně hezké odpoledne. Já bych se rád prostřednictvím pana předsedajícího také vyjádřil k přednesu kolegy Adamce, protože si myslím, že se dostáváme na tenkou hranici, kdy vlastně prostřednictvím kontrolních kamer, které budou kontrolovat zaplacení dálničních poplatků, se vlastně dostáváme ke kontrole pohybu aut a ke kontrole pohybu osob. A vyzývám k velké opatrnosti v tom, jakým způsobem bude tento software nastaven, tak aby bylo zabráněno jeho zneužití. Protože to zneužití bude velmi snadné a potom samozřejmě velký bratr nás bude moci sledovat kdekoliv a kamkoliv půjdeme. A to si myslím, že v demokratické společnosti je naprosto nepřijatelné. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Dolínek.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, tak já nejdříve začnu odzadu. Dneska všechna moderní auta už jsou napojena na internet. Já třeba takové auto mám, takže přesně vím, kde je, jestli je zamčeno, kolik ujelo. A kdybych to bral ad absurdum a půjčoval auto své manželce a kdybych byl trošku založen jinak a možná měl nějaké podezření, tak lehce mohu vystopovat, kde ten automobil je už dneska. Mimochodem, když máte mobilní telefon, tak je to ještě jednodušší. Já chápu ty obavy. Jsou namístě. Je potřeba obezřetnosti, rozumím tomu.

Co se týká kolegy Juříčka, jasně že jo. Ale právě proto, že chceme do budoucna alternativní pohony - a teď jsme někde v počátcích a ty problémy samozřejmě jsou, a o té uhlíkové stopě se nebavme, to všichni víme, jak to je. Ale snaha do budoucna je ty alternativní pohony zavádět. My bychom si také mohli spočítat, jaké jsou náklady na vodíkový pohon, jaká je stopa vodíkového pohonu. Já si myslím, že dobře to dneska funguje už v rámci městské dopravy, kdy de facto ta stopa se rozptýlí, ona vznikne někde jinde, ale ty autobusy už jezdí čistě v tom městě.

Takže ono je to velmi komplikované. Ale já tvrdím, že ta cesta je správně. Ta cesta je správně, protože jiná cesta v tuto chvíli neexistuje. A můžeme se bavit o elektroautech na úplně jiné půdě, v jiných případech, můžeme zkoumat tyhlety věci. Ale myslím si, že tenhle návrh zákona prostě reflektuje tu skutečnost a přípravu na budoucnost.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A v tuto chvíli poslední faktická poznámka, pan poslanec Dolínek.

 

Poslanec Petr Dolínek: Dobré odpoledne. Já bych chtěl požádat kolegy ve Sněmovně, abychom v příštích měsících nevyvolávali zde ducha velkého bratra. Ten důvod je velmi jednoduchý. U všeho se dá hledat, ano, ale v Praze přes dva roky funguje systém parkování přes espézetky, které jsou snímány, dokonce soukromou společností, která ty údaje předává pražské firmě. Za dva roky nebylo zaznamenáno jediné zneužití dat informací načtení espézetek v celé Praze. Nikdo si tu stížnost nepodal, nic se takového u soudu neřeší, nikde nebyla žádná podaná stížnost policii ve smyslu zneužití této informace. Takže prosím, nevzbuzujme zde tyto falešné stopy. Pojďme radši hledat cesty, které jsou jednoduché. Doma si sednu, nemusím na poštu ani na benzínku, zaplatím za sebe roční, desetidenní, nebo jak dlouhý bude kupon, a jdu od toho. Jsem cizinec, v angličtině bez problému na stránkách si to koupím, když jedu do té země, nemusím hledat nějakou benzínku před hranicemi. Pomozme těm řidičům. Díky.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tak, objevila se nám ještě jedna faktická. Pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové. Mně to připadá celkem jako dobrý nápad, protože pokud se podíváme na Slovensko nebo Maďarsko, popřípadě i Chorvatsko, tak tam tento systém funguje. Dá se říct, že v tom Chorvatsku je to trošičku rozdílné, protože tam mají nějaké krabičky. Ale v případě, že to bude formou čtení státních poznávacích značek, tak jak to je v Maďarsku i na Slovensku, tak si myslím, že ten systém bude natolik automatický - na nás je asi pouze to, abychom zabránili zneužití informací o pohybu vozidel. Až tady někdo z vás z kolegů vymyslí například, že bychom mohli měřit tímto způsobem úsekovou rychlost na dálnici, tak to bych si opravdu nepřál. A věřím tomu, že se tady najde spousta lidí, kteří by říkali, že by to bylo dobré, prospěšné. Ale to už bychom se opravdu sledovali na každém kroku a to by mi opravdu nevyhovovalo. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Také děkuji. Pan poslanec Adamec chce reagovat s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Ivan Adamec: Já už velmi krátce, vážený pane předsedo. Kolegyně, kolegové, to už tady bylo, když jsme se bavili vlastně, že na těch mýtných branách kamery dávno jsou, a aby mýtné brány, až skončí jejich třeba hlavní funkce, to znamená snímání mýtného, aby nesloužily k měření rychlosti. Jasně jsme si tady řekli, že tak to nebude, tak to být nesmí. A já si myslím, že tady vzhledem k objemu těch aut nakonec, která tady budou jezdit po té dálnici, a snímání těch čísel, prostě toto není vůbec na pořadu dne a já bych byl první, který by proti tomu protestoval.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Tak, ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Nikoho se hlásit nevidím. Končím obecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova - ani paní navrhovatelka, ani paní zpravodajka. Návrh na vrácení či zamítnutí nepadl. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Ptám se, zda je zde jiný návrh. Nikoho nevidím. (Gong.) Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 302: přihlášeno je 172, pro 151, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda je zájem nebo chce někdo navrhnout jiný výbor. Nikoho nevidím. Tím pádem jsme se vypořádali s veškerým hlasováním v prvním čtení a já končím prvé čtení tohoto bodu, tohoto tisku, a všem vám děkuji.

 

Otevírám body 37 a 38, kde byla odhlasována sloučená rozprava.

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP