Úterý 26. března 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Fiala)
151.
Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 66
ze dne 19. 10. 2017 ve věci zvýšení platů učitelů
Prosím, aby se slova ujal zástupce navrhovatelů tohoto bodu pan Lukáš Bartoň, který, bude-li souhlasit, se posléze stane i zpravodajem. Pan poslanec souhlasí. Prosím, máte slovo. (V sále je velký hluk.)
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, asi bych se předně omluvil některým odcházejícím návštěvníkům, kteří zde byli na minulý bod. Opravdu bychom to na tomto jednání nestihli.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o klid, ať nás pan navrhovatel může seznámit s tímto bodem. Prosím, pane poslanče, pokračujte.
Poslanec Lukáš Bartoň: Usnesení č. 66 ve věci platů učitelů jsme přijali téměř jednomyslně v prosinci 2017. A pro osvěžení paměti uvedu bod 2a tohoto usnesení: Poslanecká sněmovna doporučuje vládě, aby od 1. 9. 2018 zvýšila platy učitelů o 15 % a dalších pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Já vás ještě jednou přeruším, pane poslanče. Takto nemůžeme pokračovat. Dámy a pánové, prosím vás, abyste vytvořili podmínky, ve kterých pokračovat můžeme. Děkuji vám. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Lukáš Bartoň: Jenom upřesním tu důležitou část - pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020.
Když jsem požádal o zařazení tohoto bodu na schůzi, tak to bylo z toho důvodu, že již nyní se tvoří rozpočet pro rok 2020 a tohoto usnesení je možno docílit. (Hluk v sále trvá.)
Řeknu nějak ta čísla. V roce 2017 byl průměrný plat pedagogických pracovníků v regionálním školství 30 228 Kč, průměrná mzda 29 500, z čehož plyne, že průměrný plat pedagogů v roce 2017 byl 102 % průměrného platu v republice. V roce 2018 zde bohužel už nemám přesné číslo. Ministerstvo školství ještě přesné číslo průměrného platu -
Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážený pane poslanče, ještě jednou vás přeruším. Tentokrát už poměrně důrazně žádám všechny kolegyně a kolegy, kteří tady hovoří nahlas, aby odešli do předsálí a umožnili těm, kteří mají zájem, aby poslouchali tento bod.
Poslanec Lukáš Bartoň: Zde se jedná pouze o odhad, takže odhadem je za minulý rok průměrný plat pedagogických pracovníků 34 000 Kč díky tomu, že došlo v listopadu 2017 k zvýšení. Průměrná mzda činí 31 885 Kč. Jedná se tedy zhruba o 107 % průměrného platu v republice. V roce 2019 došlo v lednu k navýšení platů o 15 %. Těmi patnácti procenty si nejsme jisti, protože šlo 10 % do tarifů, s kterými jsme si jisti, a šlo 5 % pravděpodobně do pohyblivé složky, což ještě nevíme. To budeme vědět na konci března, jak k tomu došlo. (Hluk v sále přetrvává.) Nicméně pokud budeme uvažovat, že oněch 15 % prošlo, bude průměrný plat pedagogického pracovníka něco málo přes 39 000 Kč.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Dámy a pánové, nezbývá mi, než začít jmenovat poslance a poslankyně, kteří neuposlechli prosby předsedajícího a neumožnili, abychom pokračovali v jednání. Ještě jednou vás všechny vyzývám k tomu, aby pan poslanec měl odpovídající podmínky pro svoje vystoupení. Děkuji vám. Prosím, pokračujte.
Poslanec Lukáš Bartoň: Když vezmeme průměrný plat za rok 2018, lze spočítat, že tento rok by měly být průměrné platy učitelů vůči průměrnému platu v roce 2018 na 123 %. Nicméně nelze brát průměrný plat z roku 2018, a proto když se to přepočte k průměrné mzdě dle střednědobého vývoje dle ČSÚ a MF, které uvádějí předpokládaný nárůst o 8,3 %, dostaneme se na 113 % v roce 2019.
Tento rok v lednu Ministerstvo školství vyslovilo přání zvyšovat platy pedagogických pracovníků o 15 %. Z médií jsme mohli zaznamenat i přání pana premiéra, který toto zopakoval v polovině ledna, že by chtěl zvýšit opět platy pedagogických pracovníků o 15 %. Když budu citovat pana premiéra: "Příští rok budeme chtít navyšovat platy učitelů o 15 %, ale budeme chtít, aby půlka šla do tarifů a půlka do netarifní složky. Přestože musíme dát ředitelům vyšší kompetence, oni musí s těmito penězi hospodařit. Ne všichni učitelé jsou stejní," uvedl pan premiér v pořadu Partie na Primě.
Když vezmeme, že by došlo ke zvýšení platu o 15 %, tak jak si přálo Ministerstvo školství a vlastně pak i pan premiér, tak by se jednalo o navýšení pro rok 2020, kde by v procentech to bylo 141 % vůči průměrně mzdě v roce 2018, kterou známe. Nicméně vůči průměrné mzdě, která je odhadem dle Českého statistického úřadu a Ministerstva financí, by se jednalo zhruba o 23 %. Toto zvýšení by možná odpovídalo, bylo by to někde nad 123, ke 130 %. A zvýšení platů pedagogům o 15 % pro rok 2020 by mohlo naplnit usnesení Poslanecké sněmovny, která vyzvala vládu pro to, aby zvýšila platy na těch 130 % průměrné mzdy.
Potom bych asi předal nyní slovo, pokud se přihlásí pan ministr s odpovědí a informací, pokud má čísla byla správná - vycházel jsem z veřejných zdrojů. Nicméně jak uvádím, třeba ministerstvo ještě neuvolnilo přesná čísla za minulý rok.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče, a prosím vás, abyste se ujal i role zpravodaje. Nyní zahajuji všeobecnou rozpravu. Do ní je přihlášen pan místopředseda Okamura. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, vláda hnutí ANO, ČSSD s podporou KSČM nesplnila usnesení Sněmovny, aby od 1. 9. 2018 zvýšila platy učitelů o 15 % a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020. Místo toho utrácí miliardy tam, kde nemá. Například na zahraniční bojové mise české armády či politickým neziskovým organizacím, a to ještě velmi špatným způsobem, jak ostatně zjistil aktuálně Nejvyšší kontrolní úřad.
Ještě horší je, že vláda toto neplnění usnesení Poslanecké sněmovny ani jakkoli Poslanecké sněmovně neodůvodnila. Naopak z různých vyjádření víme, že ho ani nepovažuje za nějak závazné. Takže vláda kašle nejen na učitele a na nepedagogické pracovníky ve školství, ale také na většinový hlas Sněmovny. To je skutečně velmi arogantní. To, že vláda nerespektuje rozhodnutí odhlasované většinou zákonodárců, je fakt k zamyšlení, v jakém politickém systému žijeme a zda by nebylo dobré se pokusit vybudovat konečně demokracii, v níž vládnou občané a nikoli vybrané stranické elity, které se už nenamáhají ani hrát hru na zastupitelskou demokracii.
Za pozornost stojí také fakt, že vláda se ani nepokusila najít peníze na navýšení platů, zatímco například na financování slev na dráze našla vláda zdroje okamžitě, nejvíce jich údajně sebrala právě na Ministerstvu školství. Je zcela jasné, že pro zvýšení platů učitelů od 1. září 2018 neudělala vláda nic. A Ministerstvo školství také nic. Podle školských odborů jsou průtahy také v dalších oblastech. V penězích pro učitele například i u příplatků, například za třídnictví.
Pozoruhodné je, jak nepravdivě problémy navyšování platů vláda odborářům zdůvodnila. Prý se v loňském roce ekonomika nevyvíjí tak pozitivně jako v minulých obdobích, a nebyly tedy vytvořeny dostatečné zdroje na úpravy platů v průběhu roku, které by navýšení již od září umožnily. Což je přesný opak toho, co nám tady vláda tvrdí. Jak skvěle táhne ekonomiku a jak v podstatě není třeba šetřit, protože zdroje jsou. Připomeňme, že nejsou ani peníze na speciální školství, ani na vládou prosazenou inkluzi, kterou odpočátku SPD odmítá. Až se ministři a pan premiér budou na mítincích před volbami zase chlubit, jakou prioritou je pro ně školství, měli bychom jim my a hlavně učitelé připomenout, že učitelům dluží pěknou řádku milionů. A že tyto peníze, které jim měly patřit, s chutí vláda rozházela jinde.
Je dobré vědět, že na nové úředníky, na větší byrokracii a na nejrůznější politické neziskovky vláda peníze vždy má. K tomu bych připomenul, že předchozí vláda hnutí ANO, lidovců a ČSSD vytvořila deset nových státních úřadů. A počet zaměstnanců ve veřejné správě od roku 2014 narostl o 22 600 lidí navzdory proklamacím o digitalizaci a elektronizaci. Loni z veřejných rozpočtů pobíralo plat od státu rekordních přes 630 000 lidí. Je to nejvíce za posledních sedm let. Ale na platy pracovníků ve školství vláda kašle. Školství prostě vládu hnutí ANO, ČSSD s podporou KSČM nezajímá.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane místopředsedo. Na vaše vystoupení budou reagovat s faktickou poznámkou pan poslanec Lipavský a paní poslankyně Černochová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Lipavský: Dobrý den. Já musím fakticky reagovat na to, co tam zaznělo ohledně bojových zahraničních misí, protože Česká republika se žádných bojových zahraničních misí neúčastní. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Černochová, prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji. Pan místopředseda výboru pro obranu mě jako předsedkyni výboru pro obranu předběhl, gratuluji. Chtěla jsem pana Tomio Okamuru edukovat dnes podruhé a chtěla jsem říct to samé - že skutečně podle mandátu, který schvalovala tato Poslanecká sněmovna s podporou našeho poslaneckého klubu, naše Ministerstvo obrany, vláda ČR ani my v obou komorách vojáky do žádných bojových misí nevysíláme. Nepleťte si dojmy a pojmy, pane Okamuro prostřednictvím pana místopředsedy.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Seznámím vás s omluvou. Místopředseda Poslanecké sněmovny Tomáš Hanzel se omlouvá z dnešního jednání od 18.15 do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Do rozpravy je nyní přihlášena paní poslankyně Hyťhová (vysloveno spíše Hyťová), přihlásí se paní poslankyně Pekarová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, já bych chtěla jenom upřesnit - jsem Hyťhová - jenom pro pana místopředsedu Sněmovny.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pokud jsem řekl špatně vaše jméno, já vím, jak se jmenujete, tak se omlouvám.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuju. Vážená vládo, vážení poslanci a poslankyně, dnes je 26. března 2019, což je přesně 206 dní ode dne, kdy mělo dojít ke zvýšení platů učitelů a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele na 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020. Přečetla jsem přímo část usnesení Poslanecké sněmovny.
Pamatuji si na den, bylo to pět dní před Štědrým dnem loňského roku, kdy jste slíbili pomocí usnesení našim učitelům a ostatním pracovníkům ve školství zvýšení platu. Já se ptám, zda tento slib našim občanům od hnutí ANO a ČSSD byl čirý populismus. Vypadá to totiž, že jste naše učitele a občany pouze obelhali. Jak je možné, že vláda slíbila a postavila část své politické kampaně na zvýšení platů učitelů a dnes se nic neděje? Tento bohulibý záměr komplikuje zaprvé situace s financováním inkluze a za druhé finanční náklady spojené se zaváděním reformy financování školství. Pokud rozpočet nebude počítat s miliardami na inkluzi a s téměř dvěma desítkami miliard na zavedení reformy, tak se samozřejmě nebude dostávat ani finančních prostředků na navýšení mezd našich pedagogických pracovníků.
K problému inkluze bylo již mnoho řečeno. Inkluze neboli společné vzdělávání, tak jak je zavedeno v České republice, je ideologicko-politický nesmysl, který sem zavedla naše sociální demokracie. Je to drahý nesmysl. A nesmysl, který také ovlivňuje kvalitu českého školství. Bohužel je tento nesmysl také diktovaný bruselskými neomarxisty a Ministerstvo školství a vláda nemá odvahu s ním vážně skončit.
Dále o reformě financování se zde již několikrát hovořilo. Reforma financování byla původně navržena jako v principu nákladově neutrální. Nyní se ukazuje, že to tak není a že doslova sežere její zavedení možná až dvě desítky miliard.
My v SPD jsme pro navýšení platů učitelů a ostatních pracovníků, protože na učitelích, kteří budou učit naše a další generace, je postavena budoucnost nás všech. Proto se ptám prostřednictvím pana předsedajícího pana premiéra a pana ministra školství, zda vláda tento slib uskuteční, nebo nikoliv. Myslím si, že naše učitele a pracovníky ve školství tato věc velmi zajímá. Jelikož učitelé musí mít vysokoškolské vzdělání, měli by také být za svoji práci dostatečně finančně ohodnoceni. Mnoho kvalitních a vzdělaných učitelů přešlo do jiné profese, na některých místech republiky ředitelé nemohou sehnat učitele do svých škol a také hrozí - už proběhla - stávka, kdy učitelé například nedorazí do výuky vůbec. Toto všechno je pouze důsledek naší vlády a jejích slibů. Jak se říká - od slibů k činům. Pokud ovšem toto platí i pro vládu hnutí ANO a ČSSD. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji paní poslankyni Hyťhové a nyní tedy s přednostním právem pan ministr Plaga. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předem bych chtěl poděkovat za to, že se toto téma dostalo na plénum Sněmovny, protože mi dává příležitost jednak bilancovat, jednak vás seznámit s těmi konkrétními kroky, ke kterým došlo. Vezmu to postupně.
Jak tady padlo v úvodním příspěvku, shodou okolností ta konkrétní čísla za rok 2018 máme k dispozici. Meziroční růst je 11procentní, reálný, na tvrdých číslech, meziroční růst a průměrná mzda v regionálním školství dosáhla 35 089 korun. Podotýkám, že kromě 11procentního meziročního růstu se jedná o růst o 31 procent v rámci posledních pěti let, to znamená, pokud to vezmete za ty dvě vlády poslední, tak je 31 procent nárůst průměrné mzdy. Takže ty peníze nemizí.
České školství, a na tom se shodneme, to znamená, nedostáváme se do sporu s vámi, ale není černou dírou a ten dluh patnácti, dvaceti let, který českému školství dlužíme, respektive ten deficit, který tam nastoupal, se daří postupně odstraňovat.
Když se vrátím k roku 2018 a k tvrzení, že nedošlo k žádnému doplnění rozpočtu 2018, tak, tuším, že v červnu došlo k tomu, v roce 2018, že vláda uvolnila přes jednu miliardu korun, a právě to byly prostředky na speciální školy. To znamená ty, které v tom systému chyběly z důvodu podfinancování nebo podříznutí financování speciálního školství.
K inkluzi, která tady byla zmíněna, podotýkám jednu věc. Pojďme se o tom tématu bavit věcně. To znamená, speciální školy patří do českého systému. A jestli se něco ukázalo v minulých letech, tak že i tyto speciální školy jsou podfinancované. Tento stav se snažíme změnit. A já pro rok 2020, byť se teď bavíme o přidávání platů v roce 2018, tak pro rok 2020 bych byl rád, kdybychom přešli na institucionální financování speciálního školství. Protože tam to není o tom, aby si sáhly do toho společného balíku, který nazýváte inkluzí, tak já upozorňuji, že na ty peníze, které tam dneska jsou a které jsou dost často kritizovány, tak jsou to i peníze, na které si přes podpůrná opatření sahají speciální školy. To znamená, pojďme se bavit věcně o tom, kde je balanc, kde skutečně je v zájmu toho dítěte, aby se vzdělávalo buď v běžném vzdělávacím proudu, nebo aby bylo ve speciální škole, ale prosím, v debatě o rozpočtu roku 2020, mohu-li poprosit, si uvědomme, že ten balík prostředků, pokud podřízneme, tak ho bereme českým učitelům a českým nepedagogickým pracovníkům.
Tolik faktická poznámka k tématu, které nás bude provázet v následujících měsících.
V roce 2018 jsme doplnili do systému, kde se zvyšovaly tarifní platy, a od listopadu 2017 jsme doplnili 1,1 miliardu korun, to znamená, neznamená to a rozhodně se nestalo, že by vláda kašlala na školství v průběhu roku 2018. Nebylo tomu tak.
Co se týká tvrzení, které se tady také objevilo, že změna financování regionálního školství, ke kterému mám dojít k 1. 1. 2020, je nákladově neutrální. Nemůže být z povahy věci nákladově neutrální, protože věc, kterou tím léčíme...
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Prosím o klid, aby se pan ministr mohl vyjádřit.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Věc, kterou tím léčíme, za prvé, jsou meziregionální rozdíly, kdy skutečně v některých regionech byly neodůvodněné rozdíly a ty regiony neměly nenárokové složky platu, to je chtěná věc, protože se bavíme o celostátním systému. A druhá věc směřuje ke kvalitě. A to, oč se tam hraje, jsou takzvané PHmaxy - abych to přeložil, jsou to počty hodin maximálních. Tedy celý ten systém v následujících letech má směřovat k možnosti zkvalitnění výuky přes dělení hodin a jakoby individualizovaném přístupu. To znamená, toto je záležitost, kterou v tom českém vzdělávacím systému je nutné zaplatit, je nutné na ni dát prostředky, ale - a to podstatné, co tady padlo - vládní závazek, programové prohlášení, že na konci roku 2020/2021 bude průměrný plat českého učitele 150 procent úrovně roku 2017, tedy převedeno na číslo 45 000 nebo 46 000 korun, tak ten držíme a i z prvních jednání s paní ministryní financí tento závazek nebyl zpochybněn. To znamená, že pokud jsem tady v něčem říkal, že jsem nespokojen s minulým rozpočtem, tak že to nebylo propsáno do střednědobých výdajových rámců. A já jsem se shodl s paní ministryní financí, že to navýšení bude propsáno na nárůst roku 2020 a 2021 tak, aby bylo zjevné, že toho vládního závazku bude dosaženo nejpozději na konci roku 2020/2021.
Tolik asi úvodní vstup. Dále budu reagovat na další řečníky. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji panu ministrovi a mám tady tři faktické poznámky. Jako první vyzývám paní poslankyni Kateřinu Valachovou, připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň a zároveň se připraví následně pan poslanec Jiří Mihola. Paní poslankyně, vaše dvě minuty. Prosím. A prosím o klid sněmovnu, aby se paní poslankyně mohla v klidu vyjádřit.
Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, chci podpořit ministra školství Roberta Plagu. A jenom několik faktických poznámek.
Za prvé, usnesení, které tady projednáváme a jehož naplňování projednáváme, prosadily právě strany vládní koalice. Myslím si, že je docela důležité to říct. Nikdy předtím, deset, patnáct let předtím, žádná debata na půdě Sněmovny ani usnesení Sněmovny o vzdělávání a o financování vzdělávání nebylo ani navrženo, ani přijato. Je poctivé to přiznat.
Druhá věc. Koneckonců sám Lukáš Bartoň, předkladatel tohoto usnesení, uvedl, že pokud dodržíme ty sliby, to znamená, znovu dojde ke zvýšení o 15 procent směrem k učitelům a o 10 procent k neučitelům - tady to nezaznělo, ale mělo by to také býti dodrženo - tak jsme schopni cíl, který jsme si stanovili, naplnit. To znamená, nechci strašit učitele a učitelky a nepedagogy ve školách, protože pokud toto splníme, tak to naplníme. A já věřím, že společně, nejenom koalice, ale i ostatní politické strany ve Sněmovně, naplnění usnesení zvládneme a dokážeme. Chtěla bych jenom poznamenat, že abychom ten cíl dosáhli, nesmíme zapomínat na navyšování platů nepedagogů. Nezaznělo to tady dostatečně silně. A všichni víme, že školy jsou jednolitý mechanismus, a pokud nebudeme navyšovat platy nepedagogů, ředitelé si s tím neporadí a budou finance přelévat.
A co se týká změn financování regionálního školství, prosím vás, bez nich opravdu nejsme schopni zajistit to, že pokud my tady ve Sněmovně v rámci rozpočtu řekneme, chceme navýšení tolik a tolik, tak aby na výplatnici to ten učitel nebo nepedagog našel. Taková je realita.
Já podporuji změny financování škol a věřím, že pan ministr školství postupuje z hlediska harmonogramu tak, jak má, a komunikuje napříč politickým spektrem. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Lukáše Bartoně a připraví se pan poslanec Jiří Mihola k faktické. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Reagoval bych jak na svoji předřečnici, tak na pana ministra. Uváděl jsem odhad za rok 2018, který byl dokonce o tisíc korun nižší, z čehož vyplývá, že pokud by opravdu došlo na těch 15 %, jak původně ministerstvo chtělo, jak i pan premiér v polovině ledna plánoval, tak by došlo k naplnění cíle, který jsme si vytyčili, a to je oněch 130 % u platů pedagogů.
Já se omlouvám paní poslankyni Valachové prostřednictvím pana předsedajícího. Četl jsem právě usnesení, kde se hovoří o programovém cíli dostat platy učitelů na 130 %, nicméně nepedagogové tam nebyli takto explicitně uvedeni, proto jsem to takto přečetl. (V sále je obrovský hluk a neklid!)
Reagoval bych na pana ministra. Samozřejmě je dobře, že jste dostali miliardu do speciálního školství, že se dále staráte o školství jako celek, nicméně pokud jde o platy učitelů, tak se jedná o takovou částku, kde tato miliarda je málo. Bavíme-li se o 15 %, tak miliardy jsou v řádech desítek. Proto bych se tady rád zeptal na to, jak vyjednáváte s Ministerstvem financí. Plánujete, že budou v rozpočtu na rok 2020 zvýšeny platy učitelů o 15 %?
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Mihola. Připraví se pan poslanec Marek Výborný, zatím poslední faktická. Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec Jiří Mihola: Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem rád, že jsme se vrátili k diskusi o platech učitelů. Velice důležité téma. A stejně důležité a potřebné by tedy bylo rozvinout téma inkluze, protože mnohé politické kluby měly nejen před volbami, ale zdůrazňovaly to třeba i nedávno, potřebu revize inkluze. Není možné to oddalovat, ale je potřeba to řešit a nenechat zajít speciální školství na úbytě. Ale na to teď nemám čas, věřím, že na takový zvláštní bod přijde.
Oceňuji, že přece jenom ve srovnání, jak řekla paní kolegyně Valachová, s minulostí, kdy se přidávalo o 3 %, to bylo úplně trapné, škoda o tom mluvit, žalostné, tak když se slíbilo 15 nebo 20 %, že je to přece jen lepší a viditelnější. Teď je otázka, kolik ve skutečnosti k učitelům doputuje. Odezva z terénu není rozhodně taková, že si průměrně polepšili o 15 %, ať už je to z jakéhokoliv důvodu. A pak je otázka, že to stále není dostatečně. Učitelské povolání prostě musíme zatraktivnit, a ne aby nám hrozil, a hrozí velmi brzy, nedostatek učitelů mnoha oborů. Není to atraktivní, není to stále plně konkurenceschopné a zaplacené tak, jak by bylo potřeba, čili je nutné přitlačit na pilu. (Hluk v sále neutichá. Velmi špatná slyšitelnost!)
A potom prosím k vám kolegům, ale i novinářům: když napíšeme průměrný plat učitele loni vzrostl o 11 %, tak je to hezká informace - ale kterých učitelů? Prosím vás, na církevních školách to takhle nevzrostlo, na soukromých školách to takhle nevzrostlo. A na vysokých školách to snad nejsou učitelé? Z těchto všech děláme učitele druhé kategorie. Neuvádějme lidi v omyl, protože když si to přečte běžný čtenář, tak to bere tak, že plošně se prostě učitelům přidalo. (Předsedající upozorňuje na čas.) Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Výborného. Připraví se pan poslanec Petr Gazdík a dále pan poslanec Karel Rais - zatím tři přihlášky na faktickou. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, určitě je dobře, že se tady vede debata o platech učitelů. Určitě je dobře, že tady jsou vytyčeny nějaké cíle. Věřím, že i s podporou nás poslanců směrem k Ministerstvu školství a debatě o rozpočtu se podaří slib skutečně splnit. Jenom bych byl velmi rád, aby sliby byly skutečně reálně plněny. To znamená, hovořil tady o tom kolega Bartoň, pokud zní příslib, že od 1. 9. bude zvýšen plat učitelů, tak by měl být přece zvýšen plat učitelů. Myslím, že slib je jasně daný a sliby se mají plnit. Myslím, že ambice dostat se na 130 % průměrné mzdy by tady skutečně měla zůstat zachována a k tomu by mělo Ministerstvo školství směřovat. Protože to, že jsme pořád na druhé, třetí příčce odzadu v zemích OECD, je skutečně hanebné a ostudné.
Chtěl bych tady zmínit dvě důležité věci. Vedle pedagogů je potřeba nezapomínat na nepedagogy, už to tady taky zaznělo.
A potom ještě jedna věc. A tady bych chtěl vyjádřit podporu panu ministrovi, protože vím, že o tom často hovoří. Je důležité, aby se pokud možno rozevíraly nůžky mezi tarify a netarify. To znamená, nechme tu kompetenci a pravomoc ředitelům, manažerům škol, protože ti nejlépe vědí, koho ocenit, kdo je pro ně skutečně tím klíčovým lídrem pedagogického procesu u nich ve školách, kdo jsou ti tažní koně. A pokud tuto možnost ředitelé budou mít, a ředitelé tam jsou proto, že si je zřizovatel vybral, a měli by tedy být na svém místě, tak potom to bude ku prospěchu českého školství. I na toto nezapomínejme. Nedávejme všechno do tarifu, ale nechme co největší prostor právě ředitelům, aby dokázali ocenit kvalitu práce svých učitelů. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní pan poslanec Petr Gazdík. Připraví se pan poslanec Karel Rais. Prosím.
Poslanec Petr Gazdík: Hezký dobrý večer, milé kolegyně, milí kolegové. Jsem velmi rád, že se o tomto tématu bavíme, už proto, že usnesení Sněmovny nebude jenom prázdné plácnutí do vody, ale že skutečně vyžadujeme jeho plnění a vedeme vládu k odpovědnosti.
Nestává se často, aby se opoziční poslanec zastával vlády, nicméně vykonávám funkci radního Zlínského kraje pro školství, a to je kraj, který má vzhledem k počtu speciálních škol, a zejména základních uměleckých škol, nejnižší průměrné mzdy učitelů. V tuto chvíli můžu potvrdit, a tady bych vládu skutečně pochválil, že na konci března má skutečně Zlínský kraj v rozpočtu dostatečné množství prostředků na to, aby pokryl patnáctiprocentní navýšení. Přestože to je jeden z kroků, který vláda učinila, a věřím, že v příštích letech přijdou i další, tak skutečně ty peníze v tuto chvíli do krajů a z krajů pak učitelům přišly a učitelé je mohou dostat. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní s faktickou pan poslanec Karel Rais. S přednostním právem se připraví pan ministr Plaga. Prosím, vaše dvě minuty. (Neustále přetrvává hluk v sále!)
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Přeji dobrý den. Na tomto příkladu bych chtěl v podstatě ukázat, kam vede absence finančních analýz. Když jsme tady tvrdili před třemi, čtyřmi roky, že inkluze je finančně garantovaná, že je všecko zajištěné, že jsou lidi, že jsou peníze. Dodnes nový ministr jenom dává finance. A situace se v nejrůznějších politických diskusích o elektronických neschopenkách a podobně opakuje. Čili si myslím, že je namístě udělat aspoň nějakou triviální finanční analýzu.
Jinak bych navázal na to, co tady říkal pan kolega Mihola, protože jsem to měl taky nachystané. Bavíme se o regionálním školství. Tam v podstatě každý rok teče 16, 20 miliard korun. Ale to není jediné školství, které pan ministr spravuje. Samozřejmě myslím na vysoké školství. Tam se ty nůžky otevírají a realita je taková, že řada mladých asistentek mně říká, že než by byly na vysoké škole, tak finančně výhodné, náročnost - prostě chtějí přejít na střední školy. Čili nezapomínejme na vysoké školy, protože jinak se to projeví v nežádoucím odlivu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Kateřina Valachová. Ta má přednost, takže ještě chviličku, pane ministře. Zatím nemám další faktickou. Prosím, dvě minutky.
Poslankyně Kateřina Valachová: Jenom faktická. Co se týká zajištění financování podpůrných opatření, chtěla bych říct, že i moje poznatky z terénu a ze škol jsou takové, že financování podpůrných opatření v běžných školách je dostatečně zajištěno. To, co by si přáli ředitelé, je, aby se financování podpůrných opatření překlopilo do normativního financování. A upřímně řečeno tohle je i cíl, který dlouhodobě sleduje Ministerstvo školství, a potřebujeme k tomu právě změny financování škol, před jejichž startem stojíme.
Co se týká podpůrných opatření. Pokud někde učitelé nebo ředitelé škol vidí rezervy, a co radí, je to následující zjištění. Říkají: Podívejte se na otázku pomůcek, na otázku toho, jak jsou pomůcky nastaveny, kolik na to můžeme získat finančních prostředků, tam vidíme rezervy, přesuňte tyto finanční prostředky případně směrem naopak k personální podpoře učitelů nebo asistentů pedagoga. - To je první bod.
A co se týká druhého bodu, tady bych chtěla podpořit pana ministra školství. Má plnou pravdu v tom, že kupodivu přes financování, které je opravdu štědřejší, než kdy bylo, si speciální školy stále stěžují na to, že nemají dost financí, ony, z hlediska té nejnáročnější péče u dětí na asistenty pedagoga nebo na další formu péče. A tady bych podpořila ministra školství, aby měl větší podporu ve svých kolezích: ministrovi zdravotnictví a ministryni práce, protože tohle je určitě věc, která je společná všem těmto třem resortům. Takže tolik faktická poznámka.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní pan ministr Plaga s přednostním právem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Tak znovu děkuji za slovo. Panu poslanci Bartoňovi dlužím odpověď na otázku, kterou položil. Ano, v prvním návrhu, který Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předložilo v rámci prvního běhu k projednání s Ministerstvem financí, je to v souladu s tou strategií minulého roku - patnáctiprocentní nárůst pro rok 2020 a nižší nárůst pro rok 2021. S plným vědomím a svědomím říkám, že pro mě je důležité, aby ta hodnota byla dosažena v roce 2020, 2021. To znamená, pokud bude propsáno do střednědobých rámců, jsem ochoten se bavit o parametrizaci, ale samozřejmě bych byl rád, abychom se k těm hodnotám přiblížili co nejdříve.
Co se týká ještě jedné poznámky z minula. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je si vědomo toho, že je a bude v budoucnu nedostatek pedagogů. Konkrétní opatření, to znamená, jak tady padlo, že ministerstvo nekoná, tak to není úplně pravda. Já si myslím, že to není vůbec pravda, protože věc, kterou chystáme, je změna zákona o pedagogických pracovnících, která by měla nastavit kanál, aby mohli proudit, nikoliv pouze z pedagogických fakult, ale aby mohli i vysokoškoláci, kteří mají zájem o povolání učitele, se do toho systému dostat. A přes systém DPS zajišťované pedagogickými fakultami bychom zajistili a udrželi nějaký standard té učitelské profese. Není to kanál hlavní, tím vždycky budou pedagogické fakulty a fakulty vzdělávající učitele, ale je to věc, která by mohla v tom nouzovém stavu, který při tom nedostatku učitelů máme, zafungovat.
To, co děláme systémově, tak podotýkám, že od roku 2015 jsme jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navýšili přímou podporu pedagogických fakult a fakult vzdělávající učitele pětinásobně v rámci národních zdrojů ze 40 na 200 milionů korun ročně, které jdou přímo na ty fakulty vzdělávající učitele, resp. pedagogické fakulty. Konkrétní podpora, která je navíc ještě doprovázena specifickými výzvami na pregraduální studium z evropských fondů. To znamená, v té transformaci, o které mluvil pan poslanec Mihola a v té cílené podpoře pedagogických fakult, které jsou klíčové pro to, abychom obstáli v té budoucí výzvě k zajištění dostatku pedagogů, ty kroky, konkrétní kroky činíme a jsou doprovázeny penězi.
Co se týká rozpočtu roku 2019, tak jsem říkal, že poprvé v dějinách tady nemusíme, možná ne v dějinách, ale v novodobých dějinách, se nemusíme v průběhu roku tvářit, že to, co jsme přidali, někde musíme ubrat, protože ten rozpočet byl sestaven a je sestaven bez skrytých děr. Tady na tomto fóru jsem sliboval, že půjdou peníze na překryvy v mateřských školách a na rozšíření provozu mateřských škol. Rozvojový program, který finálně je za 1,8 miliardy korun, je připraven, je vypsán, je realizován.
Co se týká druhé boty, která nás tlačila v souvislosti s rozložením změny financování regionálního školství a posunem toho plného náběhu na 1. leden 2020, tak byly meziregionální rozdíly, kdy konkrétně zhruba ve třech krajích to zaostávání bylo extrémní a už nešlo dále oddalovat. Nachystali jsme, vypsali jsme a rozdělili jsme krajským úřadům ten program na vyrovnání regionálních disparit a přes miliardu korun už je rozepsáno krajům, aby mohly právě v závislosti na zaostávání těch průměrných mezd dosaturovat rozpočty těch škol. A finálně 0,7 miliardy korun je nachystáno právě na postupný náběh těch PHmaxů, tedy toho, aby ředitelé škol měli ty prostředky od září, kdy ten kantor učí, a ne až od ledna, kdy rozepisujeme rozpočet. Ten rozvojový program bude připraven, je připraven a nabíhá od 1. 9.
A co se týká změny financování a její připravenosti. Musím říct, že tak jak jsme slíbili, a jsem rád, že můžu tuto chvíli využít k tomu, abych vás s tím seznámil, slíbili jsme ředitelům škol, že jim rozepíšeme a ukážeme jim, jak si v tom novém systému od roku 2020, na čerstvých datech, tedy datech roku 2018, jak si budou stát. To znamená, co způsobí, jaký bude výpočet toho PHmaxu, kolik úvazků pedagogů budou mít k dispozici, aby si to mohli porovnat se stávajícím stavem a připravit se na podzim na to, že může vzít víc kantorů anebo musí optimalizovat výuku.
To jsme udělali a ukázalo se z těch dat, která se seběhla u nás na úřadě, že řada z nich má nějaký problém. Přes tisíc škol jsme v rámci jakoby konkrétního týmu obtelefonovali jako Ministerstvo školství, pobavili jsme se o tom a zjistili jsme, že zhruba ve třetině případů vyplnili špatně ty formuláře. Teď si představte, co by se stalo, kdyby k tomu došlo na tvrdých datech, podle kterých se rozepisuje rozpočet. Opravili jsme společně s těmi řediteli škol, upozornili jsme na ty chyby ve vykazování, aby až to bude ten ostrý rozpočet roku 2020, aby k němu (?) nedošlo. Zároveň u další třetiny mateřských škol se třeba ukázalo, že tam je organizována špatně výuka, takže zase těm ředitelům byla, pokud o to měli zájem, poskytnuta metodická podpora k tomu, aby si od 1. 9. zorganizovali výuku tak, aby to sedělo s tím, jak výuka organizována, nebo resp. to vzdělávání organizováno má být.
To znamená, ty kroky se dějí. Dějí se v harmonogramu, tak jak jsme si tady při posunu o jeden rok slíbili. A nyní budeme rozepisovat, resp. budeme brát i ty netarifní složky, informovat o tom ředitele a následovat bude ten model pro nepedagogické pracovníky. Jsem rád, že to tady padlo, že nejenom navyšování platů pedagogických pracovníků, ale i nepedagogických pracovníků, kteří zajišťují fungování té školy je nedílnou součástí slibu vlády a programového prohlášení. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Pekarová. Prosím, máte slovo. Prosím.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Já tímto stahuji to svoji řádnou přihlášku, protože jsem se obávala, že už na mě nedojde řada v rámci jednacího dne. A chtěla bych jenom velice stručně. Ale pan ministr teď nevěnuje pozornost, tak... (Ministr Plaga hovoří s poslanci před řečništěm.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Prosím vás, pane ministře, tady paní poslankyně by si přála, abyste věnoval pozornost. Tak prosím.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: (Se smíchem.) No, přála bych si to z toho důvodu, protože by mě zajímaly odpovědi. Já jsem se chtěla přesně ptát na to, jaká část, jaký podíl by byl věnován na tu netarifní část odměňování, protože považuji za zásadní, aby se zvyšovala i ona vyšším tempem, než bylo doposud tedy zvykem. A to z toho důvodu, že si myslím, že to je právě o ohodnocení kvalitnějších učitelů a o podpoře právě těch, o které ředitelé stojí ještě více, aby jim neutíkali ze školství.
Bojím se toho, a je to asi oprávněné, když vidíme teď ty debaty, které tady probíhají ohledně zvyšování důchodů, rodičovského příspěvku atd., aby i učitelé se nakonec nestali rukojmími koaličního sporu, a proto se chci zeptat, protože jsem zaznamenala v článku, který vyšel tedy už v lednu tohoto roku, takže může být už opravdu zastaralý, ale na České televizi nebo ČT24.cz vyšel článek, který cituje celou řadu jak tedy té odborné veřejnosti, učitelů, ředitelů škol, tak ale také třeba přímo paní poslankyni Valachovou a vás, pane ministře, s tím, že vlastně tady v této věci, právě kolik má jít na netarifní složku, nepanuje v rámci koalice velká shoda. Tak se chci zeptat, jestli jste se už od toho ledna k nějaké shodě dostali a jestli tedy můžete říci, jaké jsou vaše představy, a zda tedy je na nich opravdu už nějaká dohoda, anebo to teprve bude předmětem vašeho jednání. Protože samozřejmě tady v tomto směru by bylo nešťastné, kdybychom se dočkali nějakých půtek, až se jich to bude týkat. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Teď přečtu omluvu. Pan ministr Antonín Staněk se omlouvá od 18.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní s další faktickou poznámkou pan poslanec Martin Baxa. Pane poslanče, vy jste zároveň přihlášen i do obecné debaty ve stejném pořadí, tak co si vyberete? Faktickou. Tak prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Martin Baxa: Dobrý den, pane místopředsedo. Já stahuji svoji řádnou přihlášku do rozpravy. Já bych chtěl říct jenom dvě věci. Trochu reagovat na vystoupení paní kolegyně Valachové, která na závěr svého příspěvku zdůrazňovala potřebu pomoci speciálnímu školství. Prostřednictvím pana místopředsedy paní poslankyně, já musím trošku říct, že jakoby to, jakým způsobem bylo zaváděno, jaká byla zaváděna inkluze, myslím, že výrazně přispělo k tomu, do jaké obtížné situace se právě speciální školství dostalo. Tak to mi tady připadá trošku jako nefér to říkat.
A jinak si myslím - velice krátce. Pan ministr tady hovořil o těch záležitostech, které chce udělat, jakým způsobem by v jednotlivých segmentech se měly platy zvyšovat. Já si myslím, že by v tento okamžik měl buď při této diskusi, nebo při některé další vystoupit přímo pan premiér a říct, že je to opravdová vládní priorita. Protože pane ministře, vy se můžete snažit ze všech sil vyjednávat s paní ministryní financí atd., ale vláda musí říct, jestli zvýšení platů pedagogů je její prioritou, tak aby bylo naplněno to, co my považujeme za náš společný cíl. Tedy zvýšení platů pedagogů a tedy zlepšení situace v českém školství. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji a mám tady ještě dvě faktické poznámky. Takže pan poslanec Lukáš Bartoň a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Tak prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já budu reagovat na pana ministra. Vidím, že do debaty už se hlásí málo lidí, takže tu nebudeme do devíti hodin, dokdy je jednací den. Nicméně pan ministr uvedl, že předložil Ministerstvu financí návrh na zvýšení platů o 15 %. Já bych se ho naposledy ještě zeptal, jak vypořádalo Ministerstvo financí váš návrh na ono zvýšení 15 %, a zároveň vzhledem k tomu, že se nám snad už bude blížit debata ke konci, tak bych přednesl návrh usnesení. Tento návrh usnesení de facto kopíruje usnesení z roku 2017, je do větší míry opsáno.
Návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu ke zvýšení platu pedagogů pro dosažení průměrného platu pedagogů 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020, tak aby bylo dodrženo usnesení Poslanecké sněmovny číslo 66 ze dne 19. 12. 2017." Toto usnesení z roku 2017 jsme nikdy nerevokovali a vlastně by platilo, i kdybychom toto usnesení nepřijali. (Námitky z pléna, že je 19 hodin a mělo by se končit.) Protože tady na mě poslanci ukazují - nejedná se o zákon, pokračujeme do 21. hodin.
Prosím pana ministra, zdali mi odpoví, jak vypořádalo Ministerstvo financí ten jeho návrh na zvýšení rozpočtu Ministerstva školství.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Ano, nejedná se o návrh zákona ani o mezinárodní smlouvu, takže pokračujeme. To víme, takže samozřejmě. A nyní tedy faktickou poznámku paní poslankyně Kateřina Valachová a následně si přeje vystoupit pan ministr, jestli jsem to pochopil dobře, s přednostním právem. Takže vaše dvě minuty. Prosím.
Poslankyně Kateřina Valachová: Já stahuji faktickou poznámku, aby měl prostor pan ministr.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní pan ministr. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Napřed odpověď na otázku. Tarify, netarify. Ta strategie ministerstva je jasná. My jsme na začátku řekli, že je potřeba vytvořit prostor řediteli, aby mohl motivovat a odměňovat. A ten výsledný optimální poměr je 80 na 20, nebo minimálně 85 na 15. To znamená pevná složka versus netarif. A pokud jsme se bavili o navyšování, ke kterému došlo v tarifech od listopadu 2017, tak to bylo 15 % pouze do tarifu, tedy v poměru 1:0, tak pro rok 2019 tady máme poměr 2:1, to znamená 10 % tarif a 5 % netarif. Já bych byl rád, abychom tento poměr navýšení roku 2020 měli 1:1. To znamená tarifní navýšení ku netarifnímu navýšení 1:1. Výsledná hodnota samozřejmě závisí na tom procentu, které bude promítnuto do rozpočtu 2020 a 2021.
K otázce pana poslance Bartoně. Já jsem se vyjádřil, a bylo to součástí návrhu minulého roku, že bych chtěl, aby to navýšení v roce 2020 bylo o 15 %. Bylo to v duchu usnesení Sněmovny. To, co je ale pro mě klíčové, a na tom jsme se shodli v rámci toho ne prvního běhu jednání o rozpočtu, ale toho nultého, že je závazné stanovisko a vládní prohlášení. To znamená, že jakákoliv cesta - za sebe říkám jakákoliv cesta, která povede k naplnění vládního prohlášení, tedy těch 150 % na konci roku 2020 a 2021, je dobrá.
Podmínka, která se mění od minulého roku. Tak minulý rok se mi nepodařilo promítnout ten závazek do střednědobých výdajových rámců. A mám za to, že rok 2020 v rozpočtu a střednědobý výhledový rámec 2021 musí dávat veřejnosti učitelské i neučitelské, to znamená pedagogům i nepedagogům, musí dávat jistotu toho, že ten vládní slib bude na konci let 2020 a 2021 splněn. To znamená, to je výsledek toho nultého jednání. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní do obecné rozpravy nemám jinou přihlášku než pan poslanec Kubíček. Do obecné rozpravy? Tak prosím. Usnesení klidně až v podrobné rozpravě jenom předem říkám.
Poslanec Roman Kubíček: Tak já se přihlásím ještě v podrobné.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já už jsem tušil, když máte v ruce papír, který jste konzultoval s někým. Takže já se tedy rozhlédnu po sále, zdali je další... Ještě jedna teda faktická poznámka, ano. Pan poslanec Ivo Pojezný. Tak prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Ivo Pojezný: Dobrý večer. Já to nebudu natahovat, ale připomenu kolegům kromě Pirátů, jak hlasovali, když tady byla debata o inkluzi. Když jsme navrhovali dvouleté odložení, tak jak to nakonec dopadlo.
A co se týče financování platů kantorů. Pamatujete si před dvěma lety, čím jste to podmiňovali? Kariérním řádem. Když jsme říkali, že kariérní řád nepotřebujeme, že se může navyšovat i bez toho, tak jste to zatracovali. Bohužel. A byla to drtivá většina této Sněmovny, krom tedy Pirátů. Naštěstí máme v současné době ministra, který to prosadil i bez kariérního řádu. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se rozhlédnu po sále, zdali je další zájem o obecnou rozpravu. Není, takže obecnou rozpravu končím. Nyní přistoupíme k rozpravě podrobné, do níž se přihlásil pan poslanec Kubíček. Tak prosím.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych to býval načetl i v té obecné a přihlásil se v podrobné. Nicméně si to takto usnadníme. Takže si dovoluji přednést návrh usnesení:
I. Poslanecká sněmovna bere na vědomí informaci vlády o zvyšování platu učitelů a ostatních pracovníků ve školství;
II. souhlasí s postupným a systémovým navyšováním platů pedagogických a nepedagogických pracovníků v souladu s programovým prohlášením vlády a na základě komplexní strategie odměňování pracovníků regionálního školství;
III. doporučuje vzhledem k administrativní zátěži pro školy spojené se změnami platových poměrů v průběhu kalendářního roku zvyšovat platy vždy od 1. ledna příslušného roku;
IV. podporuje dosažení strategického cíle, to je navýšení platů pedagogů na 130 % průměrné mzdy.
Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dalšího z přihlášených tady máme pana poslance Bartoně. Tak prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já se hlásím k návrhu usnesení, který jsem přednesl v obecné rozpravě. Jestli to takhle stačí.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stačí to tak. Ještě přečtu jednu omluvu. Omlouvám pana poslance Radka Kotena do konce jednacího dne.
A nyní tedy dokončím podrobnou rozpravu. Požádám navrhovatele a zároveň zpravodaje pana Lukáše Bartoně. Máte návrh, jakým způsobem bychom tedy hlasovali o těch usneseních? Když jste ho řekl v obecné rozpravě, pak byl protinávrh...
Poslanec Lukáš Bartoň: Asi bych požádal o hlasování o návrzích v pořadí, jak byly předneseny.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře. Takže jako první budeme hlasovat o návrzích pana poslance Kubíčka.
Poslanec Lukáš Bartoň: Pardon. Já jsem myslel, že ten, co jsem přednesl já v obecné rozpravě, byl přednesen první.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře. Já jsem myslel, že váš návrh je, jak byly předneseny v podrobné rozpravě. Tak pan poslanec Kubíček.
Poslanec Roman Kubíček: Pane předsedající, upozorňuji, že o tom budeme muset hlasovat, protože já jsem to dával jako protinávrh.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře. Budeme tedy hlasovat o tom, zdali souhlasíte, že jako první budeme hlasovat o návrhu pana poslance Bartoně a potom o návrhu pana poslance Kubíčka. Takže vás odhlásím. Přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. Zagonguji, protože jsme dlouho nehlasovali.
Nyní budeme hlasovat o proceduře, zdali souhlasíte s tím, že první budeme hlasovat o usnesení pana poslance Bartoně a následně budeme hlasovat o usnesení pana poslance Kubíčka. Zdali souhlasíte s tímto pořadím.
Já zahajuji hlasování. Kdo je pro? (Námitky, konzultace mimo mikrofon.) Pardon. Omlouvám se. Toto hlasování prohlašuji za zmatečné, protože tady na mě mluvili, tady byla žádost o zpochybnění hlasování. Nicméně už jsme si to vyjasnili, že poté, co budeme hlasovat o jednotlivých usneseních, aby je ještě jednou navrhovatelé přečetli. Ale to nebylo ještě toto hlasování. Takže to bude až to následné hlasování. Já tedy ukončím hlasování, už jsme ho ukončili.
Budeme tedy hlasovat ještě jednou o tom, zdali souhlasíte, o proceduře budeme hlasovat, my nehlasujeme ještě o usnesení. Ještě jednou, budeme hlasovat o tom, zda souhlasíte, o pořadí procedury, první pan poslanec Bartoň, návrh druhý - pan poslanec Kubíček.
Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Já jsem chtěla poprosit, abychom v případě, že budeme nejprve hlasovat návrh pana poslance Kubíčka, tak abychom o něm hlasovali per partes. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobře. Já znovu zopakuji, o čem budeme hlasovat. Budeme hlasovat o proceduře.
Kdo souhlasí s tím, že budeme hlasovat v pořadí: návrh usnesení pana poslance Bartoně a jako druhý budeme hlasovat návrh usnesení pana poslance Kubíčka?
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 305, přihlášeno 147 poslanců, pro 72, proti 55. Návrh byl zamítnut.
Takže první budeme hlasovat o návrhu usnesení pana poslance Kubíčka a následně budeme hlasovat o návrhu usnesení pana poslance Bartoně.
Nyní byl návrh, abychom hlasovali o každém bodu zvlášť, protože návrh usnesení pana poslance Kubíčka má čtyři body. Nechám o tom hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, abychom hlasovali všechny body jednotlivě, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování číslo 306, přihlášeno 147 poslanců, pro 116, proti 11. Návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat jednotlivě. Poprosím pana poslance Lukáše Bartoně, aby na žádost předsedy poslaneckého klubu Radima Fialy nás seznámil s jednotlivými body, abyste to ještě jednou přečetl, abychom věděli, o čem budeme postupně hlasovat. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Ano. Budeme hlasovat po částech. Hlasujeme: Poslanecká sněmovna - za prvé - bere na vědomí informaci vlády o zvyšování platů učitelů a ostatních pracovníků ve školství.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 307, přihlášeno 149 poslanců, pro 138, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Já se omlouvám, vzhledem k tomu, že budeme po hlasování končit, mám tady jednu omluvu, kterou přečtu, protože pak už bych to nestačil přečíst. Pan poslanec Robert Králíček se omlouvá mezi 19. a 21. hodinou z rodinných důvodů. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Za druhé. Poslanecká sněmovna souhlasí s postupným a systémovým navyšováním platů pedagogických a nepedagogických pracovníků v souladu s programovým prohlášením vlády a na základě komplexní strategie odměňování pracovníků regionálního školství.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 308, přihlášeno 149 poslanců, pro 119, proti 1. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Za třetí. Poslanecká sněmovna doporučuje vzhledem k administrativní zátěži pro školy spojené se změnami platových poměrů v průběhu kalendářního roku zvyšovat platy vždy od 1. ledna příslušného roku.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 309, přihlášeno 149 poslanců, pro 103, proti 8. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Za čtvrté. Podporuje dosažení strategického cíle, to je navýšení platů pedagogů na 130 % průměrné mzdy.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 310, přihlášeno 149 poslanců, pro 146, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nemýlím-li se, tím jsme vyčerpali usnesení pana poslance Kubíčka. Je to tak? Ano. Nyní budeme hlasovat o usnesení vašem, takže pana poslance Bartoně. Prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Jen upozorním, že to se na rozdíl od předchozího bodu čtyři liší v tom, že je zde uvedeno i do roku 2020.
Takže návrh usnesení: Poslanecká sněmovna vyzývá vládu ke zvýšení platů pedagogů pro dosažení průměrného platu pedagogů 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020 tak, aby bylo dodrženo usnesení Poslanecké sněmovny číslo 66 ze dne 19. 12. 2017.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 311, přihlášeno 149 poslanců, pro 75, proti nikdo. Návrh byl přijat. (Ohlas v sále, potlesk.)
Tímto končím projednávání tohoto bodu. Končím dnešní program schůze Poslanecké sněmovny. Přeji vám hezký večer. Uvidíme se zítra v 9 hodin.
(Jednání skončilo v 19.16 hodin.)
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.